در گفتگو با الف مطرح شد: سکه همچنان در اوج / وقتی بانک کارگشایی خود حباب ساز می‌شود!

گروه اقتصادی الف،   3960904228 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی برای شکستن حباب قیمتی سکه، اقدام به عرضه در بانک کارگشایی به‌صورت حراج کرد و قیمت نهایی سکه در این عرضه نه‌تنها کمتر از بازار نبود، بلکه در مواردی بیشتر هم بود؛ حسینی شاهرودی در این مورد گفت: این اقدام فقط مُسکن است و باعث ایجاد یک رقابت کاذب خواهد شد.

سکه همچنان در اوج / وقتی بانک کارگشایی خود حباب ساز می‌شود!

به گزارش خبرنگار اقتصادی الف؛ سکه در یک ماه اخیر بدون پشتوانه بنیادی، رشد قیمتی کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد و حبابی در حدود 200 هزار تومان برای آن ایجاد شد. بانک مرکزی برای جلوگیری از بزرگ‌تر شدن حباب سکه ورود کرد و قرار شد از امروز عرضه سکه توسط بانک کارگشایی برای جلوگیری و شکست حباب قیمتی اجرایی شود. حراج برحسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه از طریق بانک کارگشایی انجام شد.

نخستین روز حراج سکه در بانک کارگشایی با استقبال اقشار مختلف مردم آغاز شد به شکلی که سالن برگزاری حراجی مملو از جمعیت است و این اقدام از ساعت 14 امروز آغاز و در ابتدا قیمت سکه تمام بهار آزادی باقیمت یک‌میلیون و 180 هزار تومان و با احتساب 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده یک‌میلیون و 288 هزار تومان تعیین شد، اما در حراج قیمت‌ها دربسته‌های اولیه بیشتر از قیمت در بازار تعیین شد و در حراج های بعدی این اختلاف (قیمت سکه عرضه شده در بانک کارگشایی و بازار) کمتر شد.

بر اساس این گزارش، بسته اول 20 تایی سکه به قیمت 23 میلیون و 600 هزار تومان (هر سکه یک‌میلیون و 180 هزار تومان)‌ آغاز شد، اما درنهایت به ارزش 25 میلیون و 720 هزار تومان به فروش رسید که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، بهای هر عدد سکه در اولین بسته فروخته‌شده یک‌میلیون و 410 هزار تومان که قیمتی بیش از قیمت بازار است.

بسته دوم سکه هم به ارزش 25 میلیون و 570 هزار تومان فروخته شد که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده همچنان بیشتر از قیمت بازار بود؛ همچنین یک بسته 100 عددی سکه بازهم به قیمت پایه 120 میلیون تومان معامله شد که با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده 9 درصدی قیمت هر عدد به یک‌میلیون و 397 هزار تومان فروخته شد؛ البته دربسته‌های بعدی این قیمت کمتر شد اما اختلاف چندانی با بازار نداشت و در این حراج 840 قطعه نیم‌سکه و 1360 قطعه سکه یک بهار (امامی) فروخته شد.

 مسعود سلیمانی مدیرعامل بانک کارگشایی نیز در حاشیه این حراجی سکه گفت: قیمت‌های پایه اعلامی بر اساس قیمت واقعی طلا تعیین‌شده اما برخی خریداران به‌طور غیرواقعی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

بنابراین گزارش تا اطلاع ثانوی در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، حراج سکه‌های تمام و نیم بهار دربسته‌های 20 تایی انجام و در مرحله بعد، ربع‌سکه نیز به حراج افزوده می‌شود.

 

کاهش 35 هزارتومانی سکه و حباب 200 هزارتومانی/چرا سکه صعودی شد؟

کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این خصوص به خبرنگار اقتصادی الف؛ گفت: قیمت سکه امروز در بازار نسبت به‌روز پنجشنبه گذشته با توجه به حراج سکه با 35 هزار تومان کاهش مواجه بود.

 وی افزود: هر قطعه سکه تمام در روز پنجشنبه گذشته باقیمت یک‌میلیون و 418 هزار تومان فروخته شد و امروز با توجه به حراج سکه در بانک کارگشایی به یک‌میلیون و 385 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

کشتی آرای در مورد قیمت سکه عرضه‌شده در بانک کارگشایی، بیان کرد: قیمت هر قطعه سکه با مالیات بر ارزش‌افزوده یک‌میلیون و 285 هزار تومان و 100 هزار تومان کمتر از بازار بود، اما مثل‌اینکه قیمت نهایی حراج از قیمت بازار هم بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد رشد حبابی قیمت سکه گفت: در یک الی دو ماه اخیر هم قیمت جهانی طلا و هم قیمت ارز افزایش داشته است، درنتیجه به‌طور طبیعی رشد قیمتی برای سکه در حدود 10 درصد می‌بایست ایجاد شود که چنین هم شد.

هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید سکه!

وی ادامه داد: رشد طبیعی و 10 درصدی قیمت سکه در مدت کوتاه، باعث شد افرادی که به دنبال سود و سودگیری هستند و سرمایه‌گذاری می‌کنند، جالب شود و به‌نوعی بازار مطلوبی است تا به‌صورت خالص این میزان سود را عاید سرمایه‌گذار کند، اما از هفته گذشته یک‌باره یک سرمایه زیادی برای خرید سکه به بازار هجوم آورد که نه‌تنها فقط مصرف‌کننده نبودند، بلکه خریداران افرادی بودند که سرمایه‌گذاری می‌کردند و به‌عنوان سرمایه‌گذاری سکه خریدند که این موضوع باعث افزایش یک‌باره قیمت شد.

کشتی آرای تصریح کرد: می‌توان گفت یک حبابی قیمتی ایجاد شد، زیرا طلا هیچ تغییر قیمتی و حباب قیمتی نداشت، اما شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و تقاضا در بازار برای خرید سکه باعث شد قیمت آن به نسبت قیمتی که دارد، افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد عرضه سکه توسط بانک کارگشایی و شکستن حباب قیمتی، گفت: تاکنون جواب داده و قیمت سکه 35 هزار تومان کاهش یافت، اما ادامه کاهش قیمت سکه در بازار به قیمت که در بانک کارگشایی فروخته می‌شود، بستگی دارد.

وی تأکید کرد: اگر قیمت سکه عرضه‌شده در بانک کارگشایی کمتر از بازار باشد، حباب را شکسته و قیمت را کاهش می‌دهد و تأثیر مثبت خواهد داشت، اما ولی اگر قیمت بیشتر از بازار باشد، به افزایش قیمت دامن زده و باعث رشد حباب خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون حباب قیمتی سکه در حدود 200 هزار تومان است، گفت: امروز از این حباب کاسته شد و هر قطعه سکه طرح جدید یک‌میلیون و 386 هزار تومان، نیم‌سکه 698 هزار تومان و ربع‌سکه هم 397 هزار تومان فروخته شد.

 

عرضه سکه در بانک کارگشایی باعث ایجاد رقابت کاذب خواهد شد/ کاهش قیمت مقطعی است

سید حسن حسيني شاهرودي، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار الف؛ در مورد افزایش حبابی قیمت سکه و عرضه توسط بانک کارگشایی، اظهار کرد: این اقدام نه‌تنها باعث کاهش قیمت نشده، بلکه در یک رقابت کاذب موجب افزایش هم خواهد شد.

وی با اشاره به ناکارآمدی اقتصاد ایران، افزود: مشکل اقتصاد کشور در حوزه ارز و سکه نیست و این موارد را نمی‌توان با انجام عرضه به بازار حل کرد. حوزه اقتصاد، حوزه‌ای سیال است و ظروف مرتبطی دارد که همه بخش‌ها ازجمله پولی، مالی، بانکی، بورس، سکه و... به هم مرتبط است.

اقتصاد ایران برنامه ندارد

 حسيني شاهرودي با بیان اینکه باید برنامه جامع ای برای کنترل اقتصاد ایران داشته باشیم، گفت: اگر بخواهیم مستقل از هم این موارد، اقتصاد را ببینیم، اگر توفیقی هم ایجاد شود، مقطعی است، نه مستمر و دائمی؛ زیرا برای بخش‌های دیگر اقدامی نمی‌شود.

 کاهش سود بانکی و فقدان رونق تولید باعث رشد قیمت سکه شد

وی با اشاره به افزایش قیمت سکه و حبابی شدن آن گفت: قطعاً کاهش نرخ سود بانکی، عدم ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و فقدان رونق تولید و کسب‌وکار و ایجاد فضای کاذب دخیل بوده است و باعث شده شاهد قیمت ارز و طلا باشیم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اقداماتی که توسط دولت انجام می‌شود مثل عرضه سکه در بانک کارگشایی فقط یک مُسکن است و به شاید حباب را بشکند، اما واقعیت چیزی دیگر است که باید نگاه جامع علمی در مورد تصمیمات اقتصادی داشته باشم که هنوز با این جامعیت مشاهده نکرده و نخواهیم کرد.

تزریق سکه طریق حراج حباب‌ساز است

حسيني شاهرودي با بیان اینکه این شیوه‌ها (تزریق سکه به بازار از طریق مزاید) که بنا بود، حباب قیمت را بشکند، خودش حباب‌ساز شده است، ادامه داد: خیلی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها الزاماً به سکه نیاز دارند و بهتر است سکه مانند سنوات گذشته از طریق بانک مرکزی در اختیار آن‌ها قرار گیرد و اگر همان شیوه اجرایی شود، شاهد تزریق سکه به بازار به‌نوعی بی‌واسطه خواهیم بود.

وی بیان کرد: در مزایده افراد واسطه ورود و سکه را به قیمت گران خریداری می‌کنند و گران‌تر به متقاضیان می‌فروشند؛ متقاضیانی داریم که دولتی و شبه‌دولتی و سکه نیاز دارند و اگر مانند گذشته که بانک مرکزی اقدام می‌کرد، شاید در بحث شکستن حباب تأثیر بیشتر داشت تا شیوه عرضه در بانک گشایی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۱۷۶۲۰:۳۲:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۴
وقتی نرخ سود سپرده بانکی یک شب و دستوری کاهش می یابد، باید هم قیمت طلا و ارز بصورت خود جوش بالا رود. آیا مسئولان این موضوع را نمی دانند یا اینکه خود را به ندانستن می زنند؟ چرا این بساط هر چند یک بار اتفاق بیافتد؟
ناشناس۱۵۱۲۱۸۲۱:۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۴
عامل افزایش قیمت سکه و دلار خود دولت است. چون سکه و دلار دست دولت است. دولت کاسبی می کند
ناشناس۱۵۱۲۷۶۲۲:۴۵:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۴
وقتی دولت ها خود دلال میشوند انتظار بیشتری نمی رود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین