ادامه تناقض‌ها درباره تور زلزله‌گردی

گروه فرهنگی الف،   3960904126

تور زلزله‌گردی، تناقض‌هایی را همچنان در دنیای گردشگری بوجود آورده؛ مدیری با متخلف خواندن مجریِ آن، دستور برخورد داده؛ مدیر دیگری معتقد است عمل خلاقانه‌ای رخ داده و باید مجری تور تشویق شود...

ادامه تناقض‌ها درباره تور زلزله‌گردی

یک استاد دانشگاه، زلزله‌گردی در کرمانشاه را از مصادیق گردشگری سیاه نمی‌داند و آن را عملی مردود خوانده و حالا کارشناس دیگری به دفاع از تور بازدید از مناطق زلزله‌زده برخواسته و نسبت به تغییر تعریف‌های گردشگری به خاطر برخی محافظه‌کاری‌ها معترض شده است.

محمدابراهیم لاریجانی با اعتراض به برهم زدن تعریف و هویت «گردشگری سیاه» در تئوری‌های اخیر برخی اساتید گردشگری و اطلاق عنوان «گردشگری عبرت» به بازدید از مناطق آسیب‌دیده، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی در انواع گردشگری، «گردشگری سیاه» تعریف مشخصی دارد، چرا عده‌ای عنوان آن را تغییر می‌دهند؟ گردشگری سیاه در دنیا تعریف و هویت شناخته شده‌ای دارد، مثل گردشگری ماجراجویانه، این درست است که ما هم از این به بعد گردشگری ماجراجویانه را «گردشگری در طلب مرگ» بدانیم، به هر حال امکان دارد در جریان سفرهای ماجراجویانه چنین اتفاقی رخ دهد.

وی بیان کرد: نمی‌توانیم تعاریف و استانداردهای جهانی را با فرهنگ، سلیقه و محافظه‌کاری خودمان تغییر بدهیم. مگر می‌شود گردشگری سیاه را که در مناطق جنگی، زلزله‌زده، سیل‌زده، زندان‌ها و در اطراف پدیده‌های زیست محیطی مثل خشکسالی‌ها رخ می‌دهد و علاقمندانی در حوزه پژوهش و یا به انگیزه بازدید از سر کنجکاوی و برای یافتن و مشاهده علت وقوع چنین آسیب و حوادثی دارد، نوعی هنجارشکنی و سودجویی تلقی کرد و نام آن را به «گردشگری عبرت» تغییر داد!؟

لاریجانی اضافه کرد: یا با قدرت بگویید گردشگری سیاه را که در دنیا تعریف و استاندارد مشخصی دارد، قبول داریم یا نداریم. نمی‌توان به خاطر محافظه‌کاری و یا صرفا برای ناراحت نکردن دوستان کُرد، گردشگری سیاه را هنجارشکنی بدانیم و هویت شناخته شده‌ی آن را رد کنیم.

وی سپس گفت: اخیرا آژانسی به انگیزه‌ی همدردی با مردم مناطق زلزله‌زده غرب به برگزاری توری اقدام کرد که معتقدم کار بسیار خوبی بود، چون نه تنها سبب همدردی و عبرت‌جویی می‌شد، بلکه در جریان آن کمک‌رسانی بهتر و متمرکزی اتفاق می‌افتاد. شاید در آن جمع، دانشجوی زلزله‌شناسی حضور پیدا می‌کرد و یا افراد دیگری که به فراخور تخصص و مهارت‌شان می‌توانستند حضور مفیدی در منطقه داشته باشند، بالخره در آن جمع فرد بیکار که وجود نداشت، حالا چرا باید این اقدام محدود شود، مگر آن‌ها می‌خواستند در مناطق زلزله‌زده کار خارج از عرف انجام دهند و یا فقط سلفی بگیرند. اتفاق رخ نداده را که نمی‌توان هنجارشکنی دانست.

این فعال گردشگری با اعتقاد بر این‌که مشاهده مناطق آسیب‌دیده و پیگیری علت آن و ابراز همدردی هیچ ایرادی ندارد و طبق تعریف جهانی جزو گردشگری سیاه محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این مورد خاص (تور بازدید از مناطق زلزله زده غرب) نیت، خیرخواهانه بود و کاش برگزارکننده از عنوان «کاروان» استفاده می‌کرد، چون واژه‌ی «تور» را انتخاب کرد، همه نسبت به آن موضع گرفتند، ‌ اگر عنوان «کاروان بازدید از مناطق زلزله‌زده یا همدردی با مردم آن» تعیین شده بود، کسی واکنش نشان نمی‌داد.

لاریجانی افزود: برگزارکننده‌ی این تور با نیت خیرخواهانه قصد داشت مردمی که با ماشین شخصی می‌خواستند به مناطق زلزله‌زده بروند و کمک‌رسانی پراکنده داشته باشند و مزاحم دیگران شوند را در قالب یک تور، جمع و متمرکز کند که با این کار نه تنها از ترددهای شخصی و تجمع در آن مناطق مانع می‌شد که کمک‌هایی را هم به مناطق زلزله‌زده منتقل می‌کرد، اما با برخوردی که شد، نه تنها ریشه‌ی اصل کار با آن نیت خیر و اثر مثبت، زده شد که تعریف گردشگری سیاه به آن معنا که در دنیا شناخته شده است را نیز رد کردیم!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین