وزیر راه؛ قیمت سوخت ارزان باشد، جاده‌ها ایمن نمی‌شود

گروه اقتصادی الف،   3960904112 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا زمانی که قیمت سوخت در ایران ارزان باشد، حمل و نقل شخصی به عمومی منتقل نشده و جاده ها ایمن نخواهد شد.

وزیر راه؛ قیمت سوخت ارزان باشد، جاده‌ها ایمن نمی‌شود

به گزارش مهر، عباس آخوندی در همایش بررسی ایمنی راه ها در مجمع جهانی راه (پیارک) با بیان اینکه در موقعیت سختی قرار داریم و تعداد زیادی از هموطنان ما در فاجعه زلزله اخیر، مصیبت زده هستند و جان و روان مردم ایران متوجه آنهاست، گفت: موضوع ایمنی راه ها یک بحث جهانی است و در تمام دنیا مطرح است. سالانه در دنیا ۱.۳ میلیون نفر کشته و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در سال در اثر سوانح رانندگی مجروح می شوند که رقم کوچکی نیست و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم. به همین دلیل است که سازمان ملل ۱۰ سال آتی را دهه اقدام نام نهاده است.

وی افزود: در کشور ما در زمان مناسبی که موضوع کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده ای توجه شد و نقشه راه افزایش ایمنی راه ها در کمیسیون ایمنی راه ها به تصویب رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نقشه راه در ۵ محور راهبردی شامل جاده ایمن، خودرو ایمن، اعمال قانون، اقدامات ایمنی و راهداری ایمن را شامل می شود که این ۵ راهبرد اساسی در سیاست های عملیاتی شامل ۸۰۰ اقدام عملی تنظیم و تدوین شده است.

آخوندی با تأکید بر اینکه در هر یک از این ۵ محور راهبردی ایمنی راه ها باید به صورت ساختاری ورود کرد، اظهار داشت: اگر در ساختارهای حمل و نقل جاده ای ایران تجدیدنظر نکنیم موفقیت ما در ایمنی راه ها محدود خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت سنتی جاده ها به شیوه ای که در سالهای ابتدای انقلاب و زمانی که تنها ۵۰ هزار کیلومتر جاده و دو میلیون دستگاه خودرو داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار کیلومتر و بیش از ۲۰ میلیون خودرو داریم که باید با تغییر مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند، سطح ایمنی جاده ها را ارتقاء بخشیم.

وی مدیریت هوشمند جاده را شامل همه اقدامات اعم از مدیریت سیستم، نصب تجهیزات، نصب دوربین، سامانه MIM، سامانه های یکپارچه امدادی و غیره دانست و گفت: دستیابی به این اقدامات، فرآیندهای بزرگتری همچون ارتقای دانش فنی کاربران سامانه ها، سرمایه گذاری کلان ریالی، آموزش کادر و سطح هماهنگی ها می شود.

آخوندی در ادامه با اشاره به افزوده شدن سالانه ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو به مجموعه خودروهای فعال در کشور یادآور شد: در بحث ایمنی راه ها علاوه بر اقدامات مذکور باید موضوع امداد و نجات را نیز ارتقاء داده و به سیستم امداد یکپارچه برسیم. در حال حاضر علیرغم وجود نیروهای ورزیده امدادی اما به دلیل نبود سیستم یکپارچه امداد میان پلیس راهور، هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداری و امداد خودرو میزان موفقیت ها در سطح مطلوب نیست.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اجرای این تحولات ساختاری اجماع ملی، راهبری ملی و پشتیبانی ملی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: رسیدن به این اجماع کار یک دستگاه و یا دولت نیست باید نظام به این اجماع برسد و هماهنگی ها در بالاترین سطوح اجرا شود که امیدواریم با تکرار گفتگوهای انجام شده در این زمینه در سطح کمیسیون راه ها، مجلس شورای اسلامی و رسانه ملی، موضوع ایمنی راه ها به یک مسئله ملی منجر شود.

دو راهکار ایمن سازی جاده‌ها/افزایش حمل و نقل ریلی؛ کاهش حمل و نقل شخصی

وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل شخصی جاده ای در ایران به شدت فزاینده است، افزود:نیاز به دو اقدام داریم، یکی افزایش سهم حمل نقل ریلی در برابر جاده ای و دوم انتقال حمل و نقل شخصی به عمومی. ایمنی در بستر حمل و نقل عمومی تحقق خواهد یافت.

آخوندی ادامه داد: آیا تصور می کنید که همچنان می توانیم بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار را در جاده ها داشته باشیم، تعداد خودروها نیز به ۳۰ میلیون دستگاه برسد اما باز هم ایمنی در جاده داشته باشیم؟

به گفته وزیر راه و شهرسازی اگر به این سمت برویم که ریل ۲۰ درصد جابجایی مسافر و ۳۰ درصد جابجایی بار را برعهده بگیرد نیازمند سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد دلاری در صنعت ریلی هستیم که یک تصمیم بزرگ است و رهبر معظم انقلاب نیز در سیاست های ابلاغی نظام به موضوع توسعه حمل و نقل ریلی توجه ویژه داشتند.

وی از دیگر موارد منجر به ارتقای ایمنی راه ها را یکپارچه شدن حمل و نقل همگانی درون و برون شهری عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر سفر در سال انجام می شود که ۷۰۰ میلیون نفر سفر آن مربوط به حمل و نقل حومه ای است. یعنی مردمی که صبح وارد کلان شهرها می شوند و عصرها به شهرهای خود باز می گردند.

آخوندی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران روزانه ۲.۵ میلیون سفر حومه ای انجام می شود. از سوی دیگر ۳۰ درصد تلفات جاده ای در ۳۰ کیلومتری ابتدایی جاده ها واقع می شوند. بنابراین اگر حمل و نقل حومه ای را با این حجم از تصادفات و سوانح، تقارن بدهیم، اهمیت توسعه حمل و نقل حومه ای آشکار می شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه این ۲.۵ میلیون نفر از طریق ۵۵۰ هزار وسیله نقلیه شهری وارد تهران می شوند و عصرها از پایتخت خارج می شوند. اهمیت ایمنی سفر این تعداد مسافر فارغ از اهمیت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی مطرح می شود که با افزودن اینها، اهمیت موضوع دوچندان می شود. بنابراین چاره ای جز اینکه تردد عمومی به سمت ریل منتقل شود، نداریم.

وی افزود: حمل و نقل عمومی با قیمت تمام شده سفر در ایران ارتباط ویژه ای دارد از آنجایی که هزینه سفر با خودرو شخصی از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با ریل است، به سختی می توان این جمعیت را به حمل و نقل ریلی منتقل کرد. تا زمانی که کشور ما دومین کشور ارزان سوخت دنیا باشد حمل و نقل عمومی مزیت چندانی ندارد.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کامیون در ایران داریم که ۲۰ سال است در نوسازی این ناوگان موفق نبوده ایم. دلیلش این است که وقتی می توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قیمت جهانی سوخت خودروهای سنگین است در جاده های کشور تردد داشت دیگر دلیلی برای تغییر خودروی پرمصرف و نوسازی ناوگان وجود ندارد به خصوص اینکه ۲۰ درصد این تعداد کامیون ها در وضعیت بسیار فرسوده قرار دارند.

دیدگاه کاربران

سعید۱۵۰۷۴۸۱۱:۳۹:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۴
واقعاً خسته نباشن. فقط از جیب مردم مایه میذارن
ناشناس۱۵۰۷۵۱۱۱:۴۴:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۴
چونكه حمل و نقل عمومي در دسترس و ارزان و ايمن نيست مردم ترجيح ميدهند با وسيله شخصي تردد كنند. اين حرف شما فرار از واقعيت است. دليلي ندارد مردم تاوان بي مسئوليتي و سوءمديريت را بدهند.
ناشناس۱۵۰۷۵۵۱۱:۴۸:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۴
وزیر راه تا حالا کجا بودی؟؟؟
ناشناس۱۵۰۸۰۵۱۲:۴۴:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۴
رفته بود گل بچینه
ناشناس۱۵۰۷۸۵۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۴
گران شدن نان به مذاقشان خوش امده !
ناشناس۱۵۰۸۰۴۱۲:۴۳:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۴
تکرار مکررات بی منطق از دولت مموتی به این ها هم سرایت کرده و انگاری تو دنیای و کشور دیگری زندگی میکنند و وزیر هم شده اند
ناشناس۱۵۰۸۱۸۱۲:۵۴:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۴
کلا تو کار پاک کردن صورت مسئله ایم.ایشون می فرماییند سوخت اونقدر گرون بشه تا کسی نتونه ماشین بیرون بیاره. خداوکیلی برخی از حرفهای وزرا سبب میشه رو کله آدم کدو و هویج سبز بشه.
ناشناس۱۵۰۸۳۳۱۳:۰۹:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۴
اگر توانمندید سیسیتم حمل و نقل عمومی بسازید. در دبی ظرف ۵ سال ۷۵ کیلومتر مترو ساختن ولی توی اصفهان در ۳۰ سال نتونستن چند کیلومتر مترو ایجاد کنند.
ناشناس۱۵۰۸۵۱۱۳:۲۶:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۴
با اتوبوسهایی که فاقد ایمنی هستند و خود به خود آتش میگیرند و رانندگان همیشه مقصر و قطارهای بی کیفیت و سرعت پایین و ریلهای نا ایمن هواپیماهای بی کیفیت با بلیط های نجومی و تاخیرات چندین ساعته میخواهید مردم از این وسایل عمومی استفاده کنند!
ناشناس۱۵۰۸۹۸۱۴:۲۳:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۴
والا این جزو جدید ترین نظریه های ایمن سازی راه هاست و باید در نشریات بین المللی منتشر شود من تعجب می کنم چرا کشور های خارجی این همه خرج ایمن سازی راه هاشون میکنند و با ابزارهایی مثل قیمت سوخت و بیمه بودن مسافران از نقش خودشان طفره نمی روند
اکبر۱۵۰۹۰۰۱۴:۲۷:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۴
چرا پیشنهاد گرانی سوخت را آخوندی میدهد ؟ نکند از آنطرف هم پورسانت میرسد ؟
ناشناس۱۵۰۹۲۵۱۴:۵۴:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۴
پولش رو بریز به حساب گرانش کن مشکل نداره حقوق ما رو به دلار حساب کن بعد با بین الملل مقایسه کن مورد نداره مغالطه نکن
حمید۱۵۰۹۶۶۱۵:۳۷:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۴
متاسفانه ایشان فقط ازجیب مردم مایه مگذارند،نمونه بارزآن افزایش قیمت بلیط هواپیما،آیابااین افزایش کیفیت تغییری کرد؟بایدبگویم که این حرفها دیگه برای ما تکراری وکهنه شده است.
ناشناس۱۵۰۹۷۴۱۵:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۴
ایشان بعد از گران کردن هزینه های هوارض جاده ها، بلیط قطار و هو اپیما و اتوبوس ها، گران کردن قیمت تمام شده مسکن مهر، حالا برای قیمت سوخت نقشه کشیدند. وزیر فعال که مبگن همینه
ناشناس۱۵۱۰۱۰۱۶:۳۴:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۴
بنزینو بمن لیتری ده هزار تومن و عوارض جاده ها هم صد هزار تومن. ماشین هات که الان حداقلش سی میلیونه بکن سیصد میلیون. اونوقت فقط خودتون پولدارا سوار ماشین می شید و دیگه عوارض جادگی نخواهیم داشت
ناشناس۱۵۱۰۳۴۱۷:۰۰:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۴
وزیر راه؛ قیمت سوخت ارزان باشد، جاده‌ها ایمن نمی‌شود نه اینکه قیمت هر چی رو بالا بردید در ازاش بهتر سرویس دادید؟؟؟!!!!
ناشناس۱۵۱۰۷۰۱۸:۱۶:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۴
فقط باید گفت متاسفم برای روحانی با چنین وزیرانی..
ناشناس۱۵۱۰۷۲۱۸:۱۷:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۴
ممنون که مرگ و میر جاده ها را به گردن بنزین انداختی..
ناشناس۱۵۱۱۳۲۱۹:۵۰:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۴
به نظر همه مسؤلين كلن همه چي تقصير مردمه
ناشناس۱۵۱۳۵۱۰۰:۵۳:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۵
اگر راست میگویید هزینه دسترسی به ریل ا را همانند جاده صفر کنید
محمد مهدی۱۵۱۶۰۴۱۲:۵۲:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۵
یعنی یک آدم اونهم در این رده از پست سازمانی تا این حد میتونه نسبت به ارتباط بین متغیرها ناآگاه باشه ؟ یا مردم را ناآگاه فرض میکنه ؟ خب اگر خودکشی زیاد شده پس علت اش ارزون بودن قیمت طنابه . واقعا عجیبه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین