آنچه پیش از عمل زیبایی بینی باید بدانید

گروه سلامت الف،   3960904111

قدیم‌ها اگر بینی نازیبایی در صورت داشتی،‌ همه می‌گفتند هر آنچه خدا داده، به صورتت می‌آید، به همان راضی باش؛ اما با رواج یافتن عمل زیبایی بینی طی دهه اخیر و تغییرات مثبتی که در بسیاری موارد، پس از انجام این نوع عمل زیبایی در چهره افراد ایجاد می‌شود، چنین نگرشی تغییر کرده است.

آنچه پیش از عمل زیبایی بینی باید بدانید

به گزارش جام جم، تصمیم برای ایجاد تغییر مثبت در چهره، اگر درست، منطقی و با حداقل ریسک و آسیب‌پذیری باشد، مطلوب است، اما نکته اینجاست که برخی افراد انتظار غیرمنطقی از این نوع جراحی زیبایی دارند و مهم‌تر آن که نسبت به خطرات احتمالی آن بی‌توجه‌اند.

به همین دلیل در گفت‌وگو با دکتر ابوالحسن قیصری، جراح و متخصص گوش، گلو، بینی و سرو گردن و عضو انجمن راینولوژی ایران سعی کرده‌ایم، به سوالات زیادی که در ذهن متقاضیان عمل رینوپلاستی مطرح است، پاسخ درست و منطقی بدهیم.

چه انتظاری از تیغ جراحی کوچک کننده بینی دارید؟

ابتدا باید بدانید شکل بینی وراثتی است، مگر آن که در اثر ضربه یا جراحی تغییر کند. عمل جراحی بینی رینوپلاستی در اکثر مواقع ظاهر بینی را زیباتر و متناسب‌تر با دیگر عناصر صورت نشان می‌دهد. بعلاوه وضعیت تنفسی افرادی را که به علت اختلالات راه هوایی در بینی خود دچار مشکل شده‌اند، بهبود می‌بخشد.

رینوپلاستی می‌تواند تغییراتی مثل اندازه، عرض، شکل، نوک، سوراخ و تقارن بینی ایجاد کند، اما منظور از اندازه بینی، متناسب کردن آن با دیگر عناصر صورت است. لزوما این نتیجه از عمل جراحی برای همه افراد رضایت‌بخش نیست. به بیان دیگر، جدا از سن مناسب برای جراحی زیبایی بینی (در دختران بعد از 16 سالگی و در پسران از 17 سالگی به بعد ) در این جراحی داشتن سلامت جسمی و روانی بسیار اهمیت دارد. فرد متقاضی این نوع جراحی باید به دنبال بهتر شدن چهره خود باشد، نه چهره ایده آلی که در ذهنش برای خود ساخته است.

بینی زیبایی که بوها را احساس نمی‌کند

شاید سوال کنید، آیا اختلال بویایی ازعوارض جراحی بینی است؟

بیشترین اختلال بویایی، به دنبال بیماری‌های ویروسی و بویژه طی سرماخوردگی اتفاق می‌افتد. همچنین پولیپ بینی ممکن است نوعی اختلال بویایی ایجاد کند. از سوی دیگر، بیشترین اختلال بویایی بر اثر تصادفات و شکستگی قاعده جمجمه اتفاق می‌افتد. اگر جراحی بینی درست انجام شود، اختلال بویایی نمی‌دهد. توجه داشته باشید، بینی فقط محل عبور هوا و رسیدن عامل‌های محرک بویایی به سقف بینی و قاعده جمجمه است.

بینی سربالا در دام آلرژی

آیا ممکن است جراحی زیبایی بینی، علائم آلرژیک را تشدید کند؟

انجام عمل جراحی بینی یک تصمیم شخصی است و فرد باید مزایا و خطرات احتمالی ناشی از آن را بررسی کند. ازجمله عوارضی که باید به آنها توجه داشت؛ پارگی عروق سطحی بینی، عفونت، تأخیر در بهبود زخم، خطرات بیهوشی، خونریزی، قرینه نشدن بینی و نیز عوارض احتمالی قلبی ـ ریوی در عمل طولانی‌مدت است. همچنین ممکن است رینوپلاستی همراه ایجاد لخته در سیستم وریدی باشد.

از سوی دیگر، احتمال تشدید علائم آلرژیک در کوتاه‌مدت، بدشکلی پوستی، التهاب و تورم پوستی و نیاز به عمل مجدد مطرح است. با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته و پزشکان ماهری که در کشورمان داریم، این خطرات ممکن است بسیار کاهش یافته باشد، اما به هر حال به صفر نرسیده است.

بینی‌های زیبا، کمتر خرخر می‌کنند؟

آیا در این فکرید که خرخر شبانه‌تان را با عمل زیبایی بینی از بین ببرید؟

خرخر و اختلال خواب یک بیمار، پیچیده و چند عاملی است و فقط در 20 درصد موارد، ناشی از انحراف بینی است. برای تائید این مساله باید از بیماران، نوار مغزی هنگام خواب گرفته شود. انحراف بینی می‌تواند عامل شروع یا شدت گرفتن اختلالات خواب باشد و برای رفع اختلالات خواب می‌توان به رفع آن به عنوان یک گزینه موثر نگاه کرد. این تصور کلی که خر خر و اختلال خواب با عمل جراحی زیبایی بینی اصلاح می‌شود، صحت ندارد.

زیبایی یا رفع انحراف بینی؛ یک یا دو جراحی؟

بیمارانی که انحراف داخل بینی دارند و می‌خواهند عمل زیبایی انجام دهند، بهتر است در یک یا دو مرحله اقدام به جراحی کنند؟

همواره بهتر است، در یک مرحله هر دوی این اقدامات صورت بگیرد، چرا که با اصلاح تیغه بینی، دسترسی بهتر به همه بخش‌ها و امکان تنظیم بهتر زوایا و خطوط اصلاحی بینی وجود دارد. در 10 درصد موارد، ممکن است نیاز به بیش از یک بار عمل جراحی بینی باشد، آن هم در بیماران دچار شکستگی قدیمی، تروماهای قدیمی بینی و صورت یا کسانی که مبتلا به شکاف لب و کام هستند یا بینی کج دارند. هر چه عمل جراحی دقیق‌تر انجام شود، نیاز به عمل جراحی مجدد کاهش می‌یابد. در این راستا انجام سی‌تی‌اسکن بینی و بررسی مجاری تنفس بینی بسیار مهم است، ولی به هر حال بین دو عمل باید حداقل یک سال فاصله بیفتد.

بینی عمل شده را سرما ندهید

با توجه به این که امروزه امکانات عمومی در دسترس است، فصل گرم و سرد نقشی در تعیین زمان عمل رینوپلاستی ندارد، اما در بیماران آلرژیک و بویژه در بهار و پاییز، یعنی زمان عود آلرژی بهتر است جراحی به تعویق بیفتد. توصیه بهتر این است که آلرژی ابتدا با درمان دارویی کنترل شود و در فصلی که آلرژی کاهش یافته و خاموش است، اقدام به عمل بینی شود. فراموش نکنید، آلرژی یک بیماری ژنتیک است و همراه با درمان دارویی کنترل می‌شود و قابل معالجه با عمل جراحی زیبایی بینی نیست، اما ممکن است علائم انسداد بینی با عمل صحیح بینی کاهش یابد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین