تفاوت نماینده رسمی با توزیع‌کننده خودروهای خارجی چیست؟!

گروه اقتصادی الف،   3960904087

در حالیکه طبق قانون واردکنندگان خودرو باید نمایندگی رسمی از شرکت مادر (خودروساز خارجی) دریافت کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت به برخی از واردکنندگان گواهی فعالیت به عنوان "توزیع کننده" و نه "نماینده رسمی" ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، با دستیابی به برجام، خودروهای جدیدی از خودروسازان آسیایی و اروپایی راه خیابان های ایران را در پیش گرفتند.

در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت های واردکننده را ملزم به آن کرد تا به طور مستقیم با شرکت های مادر طرف حساب شوند و به عنوان نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش خودروساز خارجی در ایران شناخته شوند و در حالی شرکت ها ملزم به رعایت این موضوع شدند که واردات باید توسط نماینده رسمی که خدمات پس از فروش شرکت مادر را ارائه می دهد، انجام شود.

در گذشته برخی از شرکت های واردکننده مجوزها و قراردادهای همکاری را از شرکت های واسطه که در کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت داشتند، دریافت کرده بودند.

اما نکته قابل توجه آن است که با وجود آنکه در متن اکثر گواهی های صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کلمه "نمایندگی رسمی" قید شده است اما برخی از گواهی های صادر شده این کلمه را ندارند و تنها در گواهی این شرکت ها از عبارت "توزیع کننده" استفاده شده است.

این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چه شرکتی وظیفه ارائه خدمات پس از فروش محصولات وارداتی را دارد و آیا خدمات ارائه شده از سوی شرکت داخلی به تائید شرکت مادر رسیده است و آیا شرکت هایی که در گواهی آن ها از کلمه توزیع کننده استفاده شده فعالیت های محدودتری نسبت به شرکت های واردکننده که در گواهی فعالیت آن ها از کلمه نماینده رسمی استفاده شده است، دارند؟

در این رابطه امیرحسین قناتی -مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت- به ایسنا گفت: شرط اصلی تائید فعالیت شرکت های واردکننده خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارائه خدمات پس از فروش با نظارت شرکت مادر است.

او تاکید کرد: اگر در گواهی های تائید فعالیت شرکت های واردکننده تنها کلمه "توزیع کننده" قید شده است به آن معنا نیست که خدمات پس از فروش و گارانتی از سوی شرکت واردکننده ارائه نمی شود چون این موضوع جزء الزامات واردات است.

اما با این تفاسیر همچنان جای سوال دارد که چرا برای گواهی برخی از شرکت های واردکننده خودرو از کلمه "توزیع کننده" استفاده شده و اگر خدمات پس از فروش با استانداردهای شرکت مادر و با نظارت شرکت اصلی در ایران ارائه می شود، چرا چنین گواهی صادر می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین