علائم ریفلاکس معده را جدی بگیرید/سه علامت خطرناک

گروه سلامت الف،   3960904075

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: ریفلاکس معده با علائمی همچون گیر کردن لقمه در مری، کاهش وزن و استفراغ خونی، می‌تواند خطرناک باشد و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش مهر، دکتر همایون زجاجی در هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با موضوع ریفلاکس، اظهارداشت: ریفلاکس یا ترش کردن یکی از مشکلات شایع در دستگاه گوارش بوده و در واقع جزو شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان به شمار می‌رود که درصد زیادی از افراد را در طول زندگی مبتلا می‌کند.

وی افزود: برخی از افراد دفعات ریفلاکس در آنها بسیار زیاد بوده که مشکل آنها حساس‌تر است و باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین۲۰ تا ۲۵ درصد مردم تقریباً دچار علایم ریفلاکس بوده و ۱۰ درصد افراد هر روز دچار این مشکل می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد نشانه‌های این بیماری و علت آن، گفت: برگشت اسید از معده به مری سبب ریفلاکس می‌شود که البته این مسأله در همه افراد وجود دارد ولی مری به صورت طبیعی توانایی خنثی کردن این اسید را داشته و زمانی که میزان و دفعات برگشت اسید زیاد شود مری توانایی آن برای خنثی کردن اسید کاهش می یابد.

زجاجی گفت: گاهی افرادی که دچار ریفلاکس بوده با علایمی همچون سرفه و گرفتگی صدا نیز دچار می‌شوند که این مسائل می‌تواند برایشان آزاردهنده باشد. همچنین ریفلاکس به تنهایی هر چند ممکن است خطرناک نباشد ولی درمان نشدن آن در مدت طولانی عوارضی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در صورت درمان نشدن ریفلاکس مخاط مری دچار آسیب شده و به مرور برای فرد زخم مری و التهاب مری ایجاد خواهد شد همچنان در درصد کمی از افراد می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان تحتانی مری شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد، خاطرنشان کرد: کاهش اضافه وزن، عدم مصرف غذاهای چرب و محرک همچون فلفل و ادویه، انواع سس و نوشابه در درمان ر یفلاکس بسیار مؤثر است همچنین توصیه می‌شود افراد فاصله شام خوردن و خوابشان حداقل دو ساعت فاصله بگذارند تا علایم ریفلاکس آنها تشدید نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی اضافه کرد: درمان دارویی ریفلاکس نیز بسیار مؤثر بوده که پزشک بر اساس تشخیص آن را برای بیمار ارائه می‌کند. البته طول دوره درمان بستگی به علایم فرد داشته و در صورتی که مشکل فرد به درازمدت بیانجامد آندوسکوپی نیز ممکن است توصیه شود.

وی گفت: در صورتی که ریفلاکس با علایمی همچون گیر کردن لقمه در مریع کاهش وزن و استفراغ خونی همراه باشد می‌تواند خطرناک باشد و افراد باید این موارد را جدی بگیرند و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین