از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید

گروه اقتصادی الف،   3960904039 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشکلاتی که اولین کپی برداری ها از جمعه سیاه در ایران را با انتقاد همراه کرد

از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید

«جمعه سیاه »(black friday) اولین بار در آمریکا ابداع شد. رویدادی که طی آن، فروشگاه ها، تخفیفات ویژه ای برای خرید در روز جمعه نزدیک به پایان سال میلادی، به مشتریان عرضه می کنند. تخفیف ها در این روز بسیار زیاد و 50 درصد است و گاهی تا 70 درصد هم می رسد. هجوم مردم به فروشگاه ها در این روز، معمولا باعث ایجاد شلوغی و ترافیک کم سابقه ای در شهرهای آمریکا و دیگر نقاط جهان می شود و عموما صف های بسیار طولانی جلوی فروشگاه ها ایجاد می شود. حتی گاهی هجوم به فروشگاه ها باعث آسیب دیدن مردم زیر دست و پا می شود و جلوه های زشتی را نیز ایجاد می کند . با این حال برخی فروشگاه های مجازی ایرانی امسال به تقلید از این سنت فروشگاه های آمریکایی پرداختند که این مسئله با حاشیه هایی همراه شد .

تخفیف 50 درصد با چه منطقی؟

اگرچه در غرب برخی علت ارائه این تخفیف های ویژه در انتهای سال را ناشی از سنت هایی خوب برای کمک به مردم جهت خرید مایحتاج در آستانه سال جدید و بعد از مراسم شکر گزاری دانسته اند اما این نوع فروش، برای فروشندگان هم فواید و منافع بسیاری دارد. اولا آن ها با ارائه تخفیف ویژه اگرچه سود خود را به حداقل می رسانند اما با افزایش شدید فروش، مجموع سود خود را افزایش می دهند. علاوه بر آن، آن ها در پایان سال نیاز دارند که انبارهای خود را خالی کنند تا بتوانند اجناس جدید را جایگزین کنند.

از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید"

چند سالی است که برخی فروشگاه های اینترنتی در ایران نیز در یکی از جمعه های آذرماه، اقدام به عرضه محصولات خود با تخفیفات ویژه مشابه جمعه سیاه می کنند. امسال تعداد این فروشگاه ها بیشتر شد و آن ها، دیروز، تحت عناوینی چون «حراجمعه» و «جمعه به خرید»، دست به برگزاری حراجی شبیه جمعه سیاه زدند. اگرچه ارزیابی کم و کیف این رویداد در ایران فرصت بیشتری می طلبد اما نگاهی به نظرات مردم در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که مشکلات و انحرافاتی در آن رخ داده است. یکی از مهم ترین مشکلات این بود که سایت این شرکت ها، دیروز در ساعاتی، در اثر مراجعه مردم برای خرید از دسترس خارج شد. حتی برخی افراد می گویند که با سرعت بسیار بالای اینترنت نتوانستند خرید انجام دهند و بعد از رفع مشکل، اجناس موردتقاضایشان تمام شده بود! البته عده دیگری هم از خریدهای خوب خود می گفتند و این که میزان خرید قابل توجهی در این روز داشته اند. برخی کاربران نیز با انتشار تصاویری از اجناس مورد اشاره خود در این سایت ها معتقد بودند که این فروشگاه ها قیمت ها را قبل از این رویداد افزایش و اکنون دوباره در قالب تخفیف کاهش داده اند. برخی هم به نوع و کیفیت اجناس و زمان وعده داده شده برای تحویل آن ها انتقاد های جدی داشته اند .

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۶۷۷۰۹:۴۳:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۴
تو ایران جنس های بنجل و رو دست موندشونو میزارن حراج دیجی کالا شاید به تعداد انگشت های دست کالای واقعی جمعه سیاه داشت !
ناشناس۱۵۱۲۸۳۲۲:۵۳:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۴
علاوه بر اینکه اجناس بی ارزش رو با مقادیر تخفیف کم به حراج میذارن ، عملا سایت هم ظرفیت اینهمه مراجعه رو نداره و هنگ میکنه . درنهایت هیچ خرید به دردبخوری نمیشه انجام داد . در خارج وقتی میگن حراج ، واقعا حراج میکنن . در ایران فقط ادا و اطواره . خیلی مونده تا این چیزا اینجا جا بیفته .
ناشناس۱۵۰۶۸۲۰۹:۵۱:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۴
بابا شما بلد نیستید بیارید ایران شب عیدی دو سه برابر قیمت به مردم بدبخت حواله کنید
ناشناس۱۵۰۶۹۹۱۰:۰۷:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۴
با سلام، ای کاش فقط کپی برداری نمی کردیم و منطق کار را درک می کردیم. به این دلیل به این روز جمعه سیاه گفته می شود که در آخرین هفته های سال میلادی که همگی بدنبال خرید سال نو می باشند، فروشندگان می خواهند با ارایه تخفیف، فروش بیشتری داشته باشند و مرکب حساب های خود را از قرمز (به معنی عدد منفی و در ضرر بودن) به رنگ سیاه تغییر دهند (سیاه در حساب داری به معنای عدد مثبت است). پس بهتر بود این کار در اواخر بهمن انجام می گرفت، ولی خوب ما جامعه کپی بردار می باشیم و منطق کار مهم نیست!!!
ناشناس۱۵۰۷۰۰۱۰:۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۴
روز خوبی برای فروش اجناس بنجل و قدیمیه
ناشناس۱۵۰۷۰۱۱۰:۲۱:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۴
خنده دار است. تخفیف ها بسیار پایین است و در همین موارد هم ابتدا قیمت را بالا می برند که بعد با تخفیف بشود همان قیمت قبلی یا نهایتا مثلا 10 هزار تومان ارزان تر از بازار. بیشتر به درد شهرستانی ها می خورد چون در شهرستان ها معمولا مغازه های سطح شهر خیلی روی اجناس می کشند.
ناشناس۱۵۰۸۶۱۱۳:۴۶:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۴
راست میگن...تو شهرستان تهران مغازه های سطح شهر معمولا زیاد روی جنس ها نمی کشن!
خریدار۱۵۰۷۴۰۱۱:۲۵:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۴
من خودم همیشه هر روز امار میگیرم فروشگاههای اینترنتی بزرگ‌متاسفانه اون چند تای معروف از یک هفته قبل مثلا یک مچ بند هوشمند رو از ۱۱۰ هزار تومان بردن روی ۱۶۵۰۰۰ تومان بعد روز جمعه زدن ۱۱۵۰۰۰ تومان با تخفیف جالبه بازم ده هزارتومان از بازار گرونتره روی بقیه کالاها هم همینکار رو کردن
ناشناس۱۵۰۷۵۶۱۱:۵۱:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۴
همش دروغه
ناشناس۱۵۰۷۷۵۱۲:۱۲:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۴
جوان امروزی اگر بخواهد در خصوص خون های ریخته شده بر آسفالت تهران فکر کند، سال های نزدیک تر از 57 هم هست! بیخود مسائل را به هم پیوند نزده و از کاه کوه نسازید! این یک روش اقتصادی است، و با توجه به رسانه های فراگیر، حال و هوای تبلیغات رسانه ای به شرکت های داخلی کمک می کند تا هزینه کمتری بابت تبلیغ و تشویق مردم به خرید بپردازند، به همین سادگی! مسائل پیچیده تر را هم که اشارکی شد، نه ما به رویمان می آوریم و نه شما!
ناشناس۱۵۰۷۹۳۱۲:۳۸:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۴
اینجا ایرانه !!! فضا فقط برای کلاه برداری فراهم هست . هیچ کس از فیمت واقعی کالا خبر نداره که ببینه بعدا تخفیف واقعی گرفته یا سرش کلاه گشاد رفته . به هر حال یه عده فقط از مردم سوء استفاده می کنند .
ناشناس۱۵۰۸۸۲۱۴:۰۷:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۴
بايد مراجه قضايي ورود كنه
ناشناس۱۵۰۹۱۸۱۴:۴۷:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۴
من زیر نظر گرفتم اون سایت معروف رو هر چی بنجل داشت اورده بود برای فروش سایتتش هم که از کار افتاد و عجیبه که یک عده بنجل دوست هم رفتن بنجلها رو خریدن!! به خود من 35 هزار تومن تخفیف داده بود دو با هم پیامک زد کد تخفیف داد ولی رفتم دیدم به درد نمیخوره و چیز به درد بخوری نداشت البته از حق نگذریم که کالاهای خوبی داره و من خودم ازش خرید کردم قبلا ولی در این حراج چیزی برای عرضه واقعا نداشت بیشتر هیاهو کرد فرصت خوبی است برای اب کردن جنس بنجل و جنسی که رو دست طرف مونده جنس خوب خودش فروش میره کار به این چیزا نمیکشه
کامران2222۱۵۱۰۴۳۱۷:۳۰:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۴
من یه گوشی نوکیا 3 روز پیش خریدم 130 تومن همین گوشی رو دیجی کالا زده 169 تومن با تخفیف 149 تومن خوب مردم رو سرکیسه میکنه
علیرضا۱۵۱۹۹۵۱۹:۲۱:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۵
دقیقا این اتفاق برای من افتاد گوشی پاناسونیک 3811jx چند ساعت قبل از تخفیف شب جمعه زده بود 279 بعد از شروع حراج شد 389 . سایت الف روشن گر لطفا در صورت امکان بررسی کنید و گزارش جامعی ارایه دهید. ممنون
ریز بین۱۵۲۷۱۳۱۸:۳۴:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۶
از ماست که بر ماست - تا خودمون ( مردم ) نخواهیم هیچ چیز درست نمی شود - ادمی که به همین راحتی گول می خورد و حرف یک عده سود جو را براحتی قبول می کنند بذار همین کلاها سر شون بره !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین