بازار ایران را به فرانسه ندهید

علی اصغر خدارحمی، گروه تعاملی الف،   3960904024 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازار ایران را به فرانسه ندهید

فرانسه که از دیر باز از شرکای تجاری ایران بوده و بخشی از بازار ایران به صورت سنتی در اختیار آن کشور بوده و متأسفانه در حال حاضر نیز هست، صادراتش به کشورمان حتی صادرات قطعات خودرو را در زمان تحریم ایران در راستای همسویی با سیاست های تحریم، کاهش و در مقطعی نیز قطع کرد.

این کشور در طول مذاکرات هسته ای در گروه 1+5 نیز نقش پلیس بد را ایفا می کرد اما بعد از برجام با کمال تأسف، مجددا بدون هیچگونه دغدغه ای بازار مصرف ایران و تا حدودی بازار منطقه را از طریق کشورمان در اختیار گرفت و بدتر از آن بخش زیادی از بازار کالاهای مصرفی ایران، بدون کمترین تلاشی از طرف آن کشور و درست برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی در اختیار فرانسه قرار گرفت.

کشور فرانسه که با روی کار آمدن دولت جدید مکرون، با حربه دفاع از برجام و همسو با آمریکا و کشورهای اتحادیه عرب، سیاست های ایران را باعث ناامنی منطقه می داند و دنبال برجام موشکی است، درست برخلاف کشورهای انگلستان، آلمان، ایتالیا، چین و روسیه و بدون هیچ توجهی به این کشورها، سیاست های مستبدانه خود را همانند زمان مذاکرات هسته ای دنبال می کند.

اگر در کشورمان اقتصاد و سیاست خارجی را لازم و ملزوم یکدیگر می دانستیم حاضر نبودیم بازار 80 میلیون نفری داخلی و 400 میلیون نفری منطقه ای خودمان را دو دستی تقدیم این کشور کنیم. لااقل جا داشت در یک رقابت برابر، فرانسه فاتح بازار ایران می شد.

و ای کاش اگر بازار ایران تقدیم فرانسه می شد حداقل در راستای واردات کالاهای سرمایه ای بود نه واردات کالاهای مصرفی از جمله: شیرینی، سرکه، شکلات، واکس، لوازم آرایش، صابون حمام و دستشویی، فرآورده های غذایی برای سگ و گربه، شانه، وان و دوش حمام که بهترینشان در کشورمان تولید می شود.

حالا باید پرسید، آن غیرت و عرق ملی ما کجا رفته است؟ دولت با این گونه سیاست ها می خواهد به صنایع داخلی رونق بخشد؟ آیا باید بپذیریم کسانی که مجوز واردات این گونه کالاها را صادر می کنند با در نظر گرفتن منافع ملی این گونه تصمیم گیری می کنند؟

و آخر این که دولت باید اجازه دهد نیروهای غیر بازنشسته وارد فضای مدیریتی کشور، حداقل در لایه های میانی گردند تا این بتکده های مملو از بت های سنت گرایی در وزارتخانه ها را خراب کنند و مسیری جدید برای بازرگانی کشور آن هم در راستای واقعیت های ملموس حاکم بر توانمندی های جامعه ترسیم نمایند.

دیدگاه کاربران

نوید۱۵۰۶۳۹۰۸:۳۳:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۴
که بهترینشان در کشورمان تولید می شود
ناشناس۱۵۰۶۴۳۰۸:۴۲:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۴
شما دعا کن این دولت ایران رو تقدیم فرانسه نکنه بازار ایران پیشکش. وقتی اطلاعات محرمانه چاههای نفت رو به شرکت توتال میدن دیگه نباید انتظار داشت این دولت به فکر ایران باشه.
محمد قاسمی۱۵۰۶۶۶۰۹:۱۷:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۴
آقا شما خودتو بذار جای فرانسه وقتی دو سال و قبل از اون ده سال جلوی ایران بایستی و بعد دو دستی و با تعظیم بازار رو تقدیمت کنن بهت مزه نمیکنه ؟ کاش سیاست خارجی رو از اردوغان یاد می گرفتیم. چقدر خوب همه طرفها رو می دوشه سیاست خارجی بدون تهدید و اخم همین وضع فعلی رو برامون درست میکنه
ناشناس۱۵۰۶۶۷۰۹:۲۰:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۴
سلام من با نظر نویسنده موافقم فقط باید عنوان مقاله را به "بازار ایران را از چنگ فرانسویها آزاد کنید" تغییر دهید چون بازار ایران مخصوصا بازار خودرو سالهاست در دستان فرانسویهایی است که هر بار آمریکا خواسته به ایران پشت کرده است.
ناشناس۱۵۰۶۷۶۰۹:۴۲:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۴
واقعاً توی صنعت خودروسازی شریکی بهتر از پژو و رنو نیست؟؟؟؟
الف ر۱۵۱۰۹۸۱۹:۱۳:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۴
چرا؟! رفقا شرقي هستند
ناشناس۱۵۰۶۹۱۱۰:۰۲:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۴
به هر حال افراد وزارتخانه ها هم باید خرج زن و بچه را بدهند و پورسانت و حق دلالی فرانسوی ها شاید چاره ای برایشان باشد.
ناشناس۱۵۰۷۰۶۱۰:۲۶:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۴
میخواهیم بدهیم دست شما ؟؟؟ یا چین ؟
ناشناس۱۵۱۴۱۱۰۷:۴۴:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۵
وطن فروشان کم کم مشخص می شوند.
ناشناس۱۵۲۲۷۲۰۵:۰۹:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۶
شما تشخیص کی وطن دوسته کی وطن فروش حتما نگهبان ....هم شما هستی
ناشناس۱۵۰۷۱۳۱۰:۳۷:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۴
شما کالای فرانسوی نخر البته به فرانسه هم سفر نکن
ناشناس۱۵۰۷۲۳۱۰:۵۷:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۴
لطفاً بفرمائید بازارمان (یا بهتر بگویم نیازهای صنعتی و تکنولوژیکی‌مان) را از یک کشور اروپایی تامین نکنیم پس از چه کشوری تامین کنیم؟ شعار و شعارزدگی آفت همیشگی ایرانیان!!
ناشناس۱۵۰۸۳۴۱۳:۰۹:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۴
بازم فرانسه بهتر از چینه
ناشناس٢۱۵۰۸۷۲۱۳:۵۴:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۴
زياد دنبال كولي دادن ياندادن به فرانسويها نباشيد،مهم اينه كه توتقسيم منافع حاصل از كشورما براي تصميم" گيرندگان جهاني" ، سهم عمده درآمد از صنعت اتومبيل به فرانسه داده شده و
ناشناس۱۵۰۸۷۶۱۴:۰۰:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۴
ملت ایران متخصص در همه امور هستند. راست برید می گویند چرا راست رفتید، چپ برید می گوین چرا چپ!
ناشناس۱۵۰۹۲۷۱۴:۵۶:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۴
یه روز ترامپ ایستاد پشت تریبون وبدترین توهینها رو به سعودیها کرد ! الان تا کمر جلوشون خم میشه همین فرانسه وقتی برای مذاکره در مورد برگرداندن حریری رفت عربستان با توپ پر رفت اما اونجا هم صدا با اونا شد ! چرا ؟ !! چون سعودیها به جای این که فوری به غرور کاذبشون بر بخوره با عقل وسیاست دشمن رو می کشن تو آغوش خودشونو و به یک مدافع وهمراه تبدیلشون می کنن ! اما وای که عجب قدرت دافعه ای داریم ما !
اسماعيل۱۵۰۹۹۷۱۶:۲۱:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۴
شعار شعار شعار عزيز نويسنده،كشور ما از لحاظ تكنولوژيك احتياج به شركاي غربي دارد.هيچ كشوري هم حاضر به كار و سرمايه گذاري در ايران نيست.به نظر شما دولت چه راه چاره ي ديگري دارد؟ اينجا كشورهاي عربي نيست كه شركت هاي غربي بر سر بازارش رقابت كنند. پاراگراف اخرتون هم كه ديگه واويلا. يا شما ايران زندگي نميكني يا ما نميفهميم تو اين كشور چه خبره.
ناشناس۱۵۱۰۴۰۱۷:۲۶:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۴
بهتر است مقامات مذاکره کننده را مجبور کنند توضیح دهند چرا از بین چند کشور تولید کننده خودرود فقط دنبال فرانسه رفته اند. شاید بتوانند توضیح موجهی ارایه کنند.
ناشناس۱۵۱۰۸۸۱۸:۵۰:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۴
اون بازنشسته ها رو خوب آمدید در ایران خودرو دیزل یکی از مدیریتها بیست سال پیش بازنشسته شده اما ول کن منصب نیست
ناشناس۱۵۱۱۸۹۲۰:۴۹:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۴
نویسنده دلش خوشه آخه اگه فرانسه ریسک کرده و تو این آشفته بازار ایران اینجا سر مایه گذاری کرده جای شکرش باقیه .
ناشناس۱۵۱۲۲۰۲۱:۱۸:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۴
خوب معلومه! یه عده "خوب ژن" از تجارت با فرانسه سود میبرن. والا ما محصولات و خودروهای آلمانی رو ترجیح میدیم!
ناشناس۱۵۱۳۴۴۰۰:۲۴:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۵
شما بله آلمانی رو ترجیح میدید اما آلمانا ما رو ترجیح نمیدن مشکل اینه !
ناشناس۱۵۱۳۲۰۲۳:۴۳:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۴
برادران نگران مثل اینکه باور ندارید که بازرگانی کشور در دست بخش خصوصی است این بازرگانان هستند که بنا بر تشخیص خود دست به واردات کالا میزنند دولت هر ساله مقررات و تعرفه ها را وضع میکند .
حسین سلمانی۱۵۱۳۲۲۲۳:۴۷:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۴
چرا قانون گذاران ما به این مسایل اشنا نیستند وبه نحوی فقط دولت دراین گونه مسایل حق تصمیم داشته باشد مجلس باید به طور قوی مسایل رو کارشناسی بعد به قانون تبدیل کنه نه قانون های بدون کارشناسی برای دست و پا مردم رو ببنده تصویب کنه عالی من با نظراتتون موافقم
ناشناس۱۵۱۴۱۸۰۷:۵۰:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۵
اگه المان هم جزو 5+1 بوده که بود و اگه اقایان برجامی معتقدند اروپاییان خوبن امریکا بد خوب ماشین های المانی وارد کنن. هند چندین سال قبل ماشین 206 فرانسه رو پس فرستاد هندی که امتیازی نداده بود اونوقت اقایان اینهمه امتیاز نقد در برجام دادن که ماشینهای در انبار مانده فرانسه رو بخرن. واقعا چه تدبیری؟ راستی خود اقای رییس جمهور سوار کدوم ماشین میشه رنو؟
ناشناس۱۵۱۴۵۷۰۸:۵۰:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۵
یه جوری میگی انگار ما 100 تا آپشن دیگه غیر از فرانسه داریم. فرانسه نباشه میمونه عراق افغانستان چین، روسیه هم که بگیر نگیر داره حالا خودت جای دولت کدوم رو انتخاب می کنی؟
علی۱۵۱۷۰۵۱۴:۳۶:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۵
با سلام فارغ از مسائل سیاسی، اینجانب بیش از 30 سال در صنعت هوایی خدمت کردم و موضوع خباثت فرانسویها را در سالهای 83 و بعد از آن دیدم. شرکت فرانسوی متعهد بود که پس از نصب رادارهای فرودگاهی و راههای هوایی، در کنار متخصصین ایرانی، اشکالات اتوماسیون رادار را رفع و قطعات یدکی را تامین نماید اما براحتی ایران را ترک کردند و حتی پاسخ ایمیل مارا نمیدادند، شرکت فرانسوی حتی یک رادار دیگر فرودگاهی را که به شرکت فرودگاههای ایران فروخته و بخشی از پول آن را گرفته بود، به شرکت فرودگاهها تحویل ندادند. امادر کمال تعجب و پس از امضای برجام ، با تمام قوا وارد شدند و علیرغم مخالفت شدید کارشناسان و مدیران بخش تخصصی، مدیران ..و ناآگاه شرکت فرودگا هها که سالها از صنعت دور بودند، دوباره بازار را به فرانسویها دادند. شما میتوانید این موضوع را از کارشناسان و متخصصان فعلی شاغل در حوزه عملیاتی شرکت فرودگاهها استعلام نمایید و این یادداشت را به نظرسنجی بگذارید.
ناشناس۱۵۱۷۱۴۱۴:۴۵:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۵
دو دستی تقدیم فرانسه و هزاردستی تقدیم چین!!!!!آیا میدانید چرا ندیران و وزیران این همه تمایل دارند تا بازار را تقدیم چین و فرانسه بکنند؟؟؟؟چون به کشور و ملت تعصبی ندارند و فقط تو فکر جیب خودشان هستند از پورسانت و قرارداد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین