راه‌های کاهش هزینه تعمیرات خودرو

گروه اقتصادی الف،   3960903221

بی شک هزینه تعمیرات خودرو یکی از مهم‌ترین عناصر در اقتصاد ضعیف خانواده‌های ایرانی بشمار می‌آید و باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

 امروزه استفاده از خودروی شخصی یک مزیت محسوب می‌شود اما در کنار آن ممکن است دردسرهای فراوانی داشته باشد، پس اگر برای دردسر سرتان درد نمی‌کند!! با ما همراه شوید و به این نکات ساده توجه کنید.

خودرو گارانتی دارد؛ مراجعه به نمایندگی
تمام خودروهای جدید، چند سال و چند ده هزار کیلومتر گارانتی دارند که تقریبا تمام موارد به جز قطعات مصرفی مانند لنت‌های ترمز را پوشش می‌دهد. بعضی از خودروهای جدید گارانتی طولانی‌تری برای سیستم انتقال قدرت نیز دارند. بنابراین مواردی که تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرند را بررسی کنید تا بدانید که آیا مجاز به استفاده از تعمیرات رایگان در نمایندگی هستید یا نه. دقت داشته باشید که برای حفظ اعتبار گارانتی، باید تمام سرویس‌های دوره‌ای در تعمیرگاه مجاز انجام شود.

خودرو گارانتی ندارد؛ مراجعه به تعمیرگاه مستقل
بسیاری از نمایندگی‌ها سرویس‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند که البته این سرویس‌ها هزینه بالایی نیز دارند. هزینه تعویض قطعات با نمونه اصلی در نمایندگی‌های مجاز معمولا نسبت به تعویض قطعات مشابه در بازار لوازم یدکی بالاتر است.

معمولا اکثر تعمیرگاه‌های مستقل می‌توانند تعمیرات یکسان را با اجرت کمتر و هزینه پایین‌تر قطعات انجام ‌دهند اما مطمئن شوید که تعمیرگاه مذکور تعمیرکارهای ماهری دارد که از دستگاه تشخیص عیب با نرم‌افزار به‌روزشده و جدیدترین ابزار سرویس استفاده می‌کنند.

طبیعی است که نمایندگی‌های مجاز، همیشه مطمئن‌ترین خدمات را به مشتریان عرضه می‌کنند و مراجعه به تعمیرکاران غیرمجاز ممکن است هزینه‌های سنگین‌تری را به مالکان خودرو تحمیل کند.

دست به آچار شو
بسیاری از رسیدگی‌ها و تعمیرات خودرو هنوز هم در حدی ساده هستند که خودتان می‌توانید آنها را انجام دهید. این موارد شامل تعویض شمع‌ها، فیلترها، تسمه‌ها، شیلنگ‌ها، لنت‌های ترمز، سنسورها و بسیاری قطعات دیگر می‌شود. برای تعویض برخی از این قطعات ممکن است به ابزار خاصی نیاز داشته باشید. در هر مورد همیشه قبل از اینکه قطعه‌ای را تعویض کنید باید مشکل را دقیقا تشخیص دهید. اگر واقعا ندانید که مشکل از کجاست و مدام به امید رفع آن قطعات مختلف را تعویض کنید، حدس‌ و گمان در مورد علت یک مشکل ممکن است برای شما خیلی گران تمام شود.

استفاده از آموزش‌های آنلاین مخصوصا آموزش‌هایی که دقیقا مربوط به خودروی شما باشد در این زمینه بسیار کارآمد است.

بلد نیستی دست نزن!
تلاش برای رفع مشکلی که فراتر از قابلیت‌های شماست، ممکن است گاهی اوقات هزینه بیشتری برای شما ایجاد کند. برای پیش‌گیری از چنین هزینه‌هایی، کافیست خودروی خود را به یک نمایندگی یا تعمیرگاه ببرید و به آنها مبلغی پرداخت کنید تا عیب را شناسایی و رفع کنند.

بله همه دوست دارند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند اما اگر از کاری که می‌کنید مطمئن نیستید، ابزار مناسب ندارید یا نحوه انجام کار را بلد نیستید ممکن است چیزهای زیادی را خراب کنید که تعمیر آنها پرهزینه باشد. اگر هزینه تعمیر خودروی خود را به شخص دیگری بپردازید اغلب کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

تا به خرج نیفتاده از شرش خلاص شو!
این مهمترین نکته است. با اینکه ممکن است خودروی قدیمی خود را خیلی دوست داشته باشید، خصوصا اگر کسی آن را برای شما خریده باشد، باید بدانید که بدون تعمیرات فراوان و پرهزینه تا ابد عمر نخواهد کرد. بعد از گذشت سال‌ها و کیلومترهای فراوان، قطعات خودرو به‌تدریج فرسوده و خراب می‌شوند و از کار می‌افتند. ترفند صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات این است که خودروی قدیمی خود را بفروشید یا با خودروی دیگری معاوضه کنید؛ قبل از اینکه به جایی برسد که سرپا نگه‌داشتن آن جیب شما را خالی کند.

تعمیرات اساسی مانند تعمیر موتور و گیربکس هزینه سنگینی در پی دارد. برای مثال، یک خودرو با عمر 10 سال که قیمتی در حدود 40 میلیون تومان دارد، در صورت نیاز به تعمیرات گسترده در موتور و گیربکس به راحتی می‌تواند بیش از 10 میلیون تومان خرج داشته باشد. تعویض منظم روغن، دیگر مایعات و فیلترها می‌تواند عمر موتور و گیربکس خودروی شما را افزایش دهد؛ اما حتی خودروهایی که رسیدگی بسیار مناسبی داشته‌اند سرانجام به مرحله‌ای می‌رسند که قطعات آنها به‌تدریج خراب می‌شود.

قطعاتی که به احتمال زیاد نیاز به تعویض پیدا می‌کنند باطری، دینام، پمپ آب، پمپ سوخت، کالیپرها و دیسک‌های ترمز، واحدهای پردازش الکترونیکی که در خودروهای جدید تعداد زیادی از آنها وجود دارد، سنسورهای مختلف مانند سنسور اکسیژن، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور سنجش جرم هوای ورودی، کاتالیزورها، لوله‌ها و منبع‌های صداخفه‌کن اگزوز هستند. تعویض هیچ یک از این قطعات به تنهایی هزینه زیادی به مالک خودرو تحمیل نمی‌کند؛ ولی برخی از قطعات و واحدهای الکترونیکی ممکن است به راحتی چند میلیون تومان یا بیشتر به ازای هر قطعه هزینه ایجاد کنند. هنگامی‌که چندین تعمیر مختلف روی هم انباشته می‌شوند و تعمیرات تکرار می‌شود، هزینه نگهداری خودروی قدیمی شما به تدریج غیرقابل‌توجیه می‌شود.

بنابراین چه زمانی باید از شر خودروی خود خلاص شوید؟ توصیه می‌شود قبل از اینکه کارکرد خودروی شما به 130 یا 160 هزار کیلومتر برسد آن را بفروشید یا با خودروی دیگری معاوضه کنید. اگر بیشتر رانندگی شما در ترافیک سنگین بوده است باید زودتر از کارکردهای فوق و اگر قسمت عمده رانندگی شما در بزرگراه بوده است باید دیرتر از کارکردهای فوق برای فروش آن اقدام کنید. اگر عمر خودروی شما به 8 سال رسید نیز باید آن را بفروشید. ممکن است هنوز خودروی شما پس از 8 سال به درستی کار کند و کوچک‌ترین خرجی برای شما نداشته باشد اما تا ابد عمر نخواهد کرد. هر چقدر بیشتر صبر کنید احتمال اینکه دیر یا زود یک تعمیر پرهزینه را تجربه کنید بیشتر است.
منبع:جام جم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین