۱۰ کشور پرمصرف قهوه کدامند؟

گروه فناوری الف،   3960903033

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در اقصی نقاط جهان است و این محبوبیت در بعضی از کشورها به حدی است که در سطح جهانی دارای رکورد هستند.

۱۰ کشور پرمصرف قهوه کدامند؟

به گزارش زومیت، در دنیای امروزی نوشیدنیک فنجان قهوه علاوه بر خواص مفید که دارد، فرصتی برای استراحت و تجدید قوا است. نوشیدن قهوه برای اولین بار در قرن پانزدهم و در یمن آغاز شد و در دوران صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانی‌ها باز کرد.

امروزه، با وجود کافه‌های زنجیره‌ای «استارباکس» در گوشه و کنار دنیا، تبدیل مک‌دونالد به مک‌کافه و حضور فروشگاه‌های دانکن دوناتس در خیابان‌ها، بدیهی است که بیشترین میزان قهوه‌ی جهان را آمریکایی‌ها می‌نوشند. اما اگر مصرف سرانه‌ی این نوشیدنی را در نظر بگیریم، آمریکا در مقابل دیگر کشورهای جهان، یک مصرف‌کننده‌ی متوسط خواهد بود. علاوه بر این، هر گاه که سخن از قهوه به میان می‌آید، ذهن اغلب ما به سمت قهوه اسپرسوی پاریس و رم معطوف می‌شود؛ اما هیچ یک از این شهرها یا کشورها بیشترین میزان قهوه‌ی جهان را مصرف نمی‌کنند.

در این رابطه، سازمان Euromonitor در فهرستی اسامی کشورهای جهان که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، منتشر کرد. برای این که درک درستی از این مطلب داشته باشیم، از یک فنجان استاندارد برای تخمین میزان مصرف سرانه‌ی قهوه توسط هر فرد در کشورهای مختلف استفاده شده است.

۱۰. برزیل؛ مصرف سرانه ۴٫۸ کیلوگرم (روزانه ۱٫۳۲ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

قهوه، نوشیدنی ملی برزیل است. این کشور، همچنین، بیش از ۱۰۰ سال است که عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی قهوه‌ی دنیا را نیز یدک می‌کشد. با این تفاسیر، جای تعجبی هم ندارد که مردم برزیل در فهرست کشورهای پرمصرف قهوه جهان قرار گیرند. برزیلی‌ها با مصرف سرانه‌ی ۴٫۸ کیلوگرم قهوه در سال، به طور متوسط روزانه ۱٫۳۲ فنجان از این نوشیدنی خوشمزه را می‌نوشند. البته برزیل که بزرگترین تولیدکننده‌ی قهوه در جهان است، بیش از ۲٫۳۳۹٫۶۳۰ هکتار زمین زراعی برای کشت قهوه اختصاص داده است. جمعیت برزیل از تمامی کشورهای حاضر در این فهرست بیشتر است. بنابراین، این کشور با احتساب مصرف کلی قهوه‌ی خام که در سال ۲۰۱۲، برابر با ۲٫۱۹۱٫۵۹۶ تن بود، بیشترین مصرف قهوه‌ی جهان را در اختیار دارد.

۹. بلژیک؛ مصرف سرانه ۴٫۹ کیلوگرم (روزانه ۱٫۳۵ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

وقتی نام بلژیک را می‌شنویم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت کلوچه‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه می‌رود؛ اما حقیقت این است که مردم این کشور، از دیرباز تاکنون علاقه‌ی زیادی به شکلات داشته‌اند؛ این علاقه، به وضوح در مصرف روزانه‌ی ۱٫۳۵ فنجان قهوه توسط هر فرد بلژیکی مشهود است. از آنجایی که بلژیک در گذشته، یکی از استعمارگران قدرتمند آفریقا محسوب می‌شد، با کشت قهوه در کشورهایی مانند کنگو و روآندا، قهوه‌ی مورد نیاز خود را به راحتی تهیه می‌کرد. اکنون که کافه‌های زیادی در گوشه و کنار خیابان‌های بلژیک یافت می‌شود، نوشیدن قهوه با کلوچه‌های خوشمزه‌ی بلژیکی بسیار دلچسب خواهد بود.

۸. آلمان؛ مصرف سرانه ۵٫۲ کیلوگرم (روزانه ۱٫۴۳ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

قهوه برای اولین بار و در سال ۱۶۷۳ میلادی در بخش‌های شمالی آلمان با افتتاح اولین کافه در این کشور طرفداران بسیاری پیدا کرد. در آن زمان، کافه‌ها مکان‌های مناسبی برای روشنفکران و قشر مرفه جامعه محسوب می‌شد تا دور هم جمع شده و به نوشیدن قهوه بپردازند. «یوهان سباستیان باخ»، آهنگساز و نوازنده‌ی معروف آلمانی نیز علاقه‌ی شدیدی به قهوه داشت که حتی درباره‌ی آن، شعری نیز سروده است:

اگر نتوانم روزانه سه فنجان قهوه بنوشم، از فرط غم و اندوه به سان یک بُز کباب شده خواهم شد!

امروزه هر فرد آلمانی، به طور متوسط روزانه ۱٫۴۳ فنجان قهوه می‌نوشد. آلمانی‌ها در مجموع، سالانه ۴۴۵٫۱۹۷ تن قهوه مصرف می‌کنند. جمعیت آلمان ۷ برابر جمعیت بلژیک است؛ این بدان معنا است که آلمانی‌ها با احتساب مصرف سالانه‌ی قهوه، ۷٫۵ برابر بیشتر از بلژیکی‌ها قهوه می‌نوشند.

۷. دانمارک؛ مصرف سرانه ۵٫۳ کیلوگرم (روزانه ۱٫۴۶ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

دانمارک در میان کشورهای نوردیک، بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کند. مردم این کشور، روزانه به طور متوسط، ۱٫۴۶ فنجان قهوه می‌نوشند. قهوه در دانمارک، درست مانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی به طور سنتی در هر وعده‌ی غذایی سرو می‌شود. این نوشیدنی همچنین در مراسم‌های خاص به همراه کیک، کلوچه و ساندویچ‌های کوچک نیز مصرف می‌شود. دانمارکی‌ها کمی بهتر از کشورهای قبلی عمل کرده‌اند و با مصرف روزانه ۱٫۴۶ فنجان قهوه، رتبه‌ی ششم فهرست ما را به خود اختصاص داده‌اند. نوشیدن قهوه‌ی دانمارکی «بادوم» به همراه کلوچه در بهارهای کپنهاگ بسیار لذت‌بخش است.

۶. صربستان؛ مصرف سرانه ۵٫۴ کیلوگرم (روزانه ۱٫۴۹ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

صرب‌ها معمولا قهوه‌ی تلخ ترک را به همراه غذای ترکی و یک دسر شیرین می‌خورند. قهوه ترک طی فرآیند خاصی تهیه می‌شود که طی آن، قهوه‌ی آسیاب شده را داخل ظرف بسیار داغ می‌ریزند. به محض این که آب می‌جوشد، قهوه‌جوش را از روی اجاق برداشته و این فرآیند ۲ یا ۳ بار تکرار می‌شود. در نهایت، قهوه را بدون صاف کردن داخل فنجان می‌ریزند. شاید کار سختی به نظر آید، اما ارزشش را دارد. صرب‌ها روزانه به طور متوسط ۱٫۴۹ فنجان از این نوشیدنی خوشمزه می‌نوشند.

۵. اتریش؛ مصرف سرانه ۵٫۵ کیلوگرم (روزانه ۱٫۵۱ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

مردم دنیا، اتریش را با موسیقی والس، آهنگسازان موسیقی کلاسیک و قهوه‌خانه‌های شهر وین می‌شناسند. اولین قهوه‌خانه‌ی اتریش در سال ۱۶۳۸ میلادی افتتاح شد. قهوه‌خانه‌ها مکان‌های خاصی برای نوشیدن چای یا قهوه هستند که فضا و فرهنگ خاصی بر آن‌ها حاکم است. بیشتر قهوه‌خانه‌ها غذاهای خوشمزه مانند خوراک سوسیس و شیرینی‌هایی مانند نان خامه‌ای سرو می‌کنند. قهوه‌خانه‌ها معمولا مشتری‌های همیشگی خود را دارند که برای رفع خستگی، ساعت‌ها به خواندن روزنامه و نوشیدن قهوه در این مکان‌ها مشغول می‌شوند. وجود قهوه‌خانه‌های فراوان در اتریش، دلیل موجهی برای مصرف متوسط روزانه ۱٫۵۱ فنجان قهوه توسط هر فرد در این کشور است. اتریشی‌ها در سال ۲۰۱۲، در مجموع ۶۳٫۹۸۴ تن قهوه نوشیدند.

اگر به وین سفر کردید، حتما «قهوه امپراتور» را امتحان کنید. برای تهیه‌ی قهوه امپراتور، یک زرده‌ی تخم مرغ را با عسل ترکیب می‌کنند؛ سپس قهوه‌ی داغ را به آرامی روی آن می‌ریزند و در نهایت، روی آن را با خامه یا شیر می‌پوشانند.

۴. اسلوونی؛ مصرف سرانه ۶٫۱ کیلوگرم (روزانه ۱٫۶۸ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

مردم اسلوونی نیز مانند صرب‌ها، قهوه تلخ ترک را در فنجان‌های کوچک، به همراه شیر یا خامه مصرف می‌کنند. مردم این کشور مانند اغلب اروپایی‌ها، ساعات زیادی را در کافه‌ها می‌گذرانند. اسلوونیایی‌ها روزانه به طور متوسط ۱٫۶۸ فنجان قهوه می‌نوشند. این بدان معنا است که جمعیت ۲ میلیون نفری اسلوونی سالانه ۹٫۳۵۷ تن قهوه می‌نوشند که برای این تعداد، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

۳. هلند؛ مصرف سرانه ۶٫۷ کیلوگرم (روزانه ۱٫۸۴ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

هلندی‌ها جزو اولین اروپایی‌هایی بودند که در سال ۱۶۱۶ میلادی، قهوه‌ی موکا را از یمن به کشور خود آورده و به کشت درخت آن پرداختند. در آن زمان، هلند با کشت اولین بوته‌های قهوه شروع به تولید این کالا کرد که بعدها با استعماره جزایر جاوه و سورینام، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در اروپا تبدیل شد.

امروزه، قهوه‌ در قهوه‌خانه‌های آمستردام به همراه ماری‌جوانا سرو می‌شود؛ اما فکر بد نکنید، چرا که قهوه هنوز هم بخش اعظمی از فرهنگ غنی هلند را تشکیل می‌دهد. هلندی‌ها به طور متوسط، روزانه ۱٫۸۴ فنجان قهوه می‌نوشند. مردم این کشور معمولا قهوه را به همراه کیک و کلوچه مصرف می‌کنند. فرهنگ نوشیدن قهوه در شمال، جنوب و مناطق مذهبی هلند متفاوت است. در شمال هلند، پروتستان‌هایی زندگی می‌کنند که ترجیح می‌دهند قهوه را به همراه فقط یک کلوچه میل کنند که به گفته‌ی خودشان، نشانه‌ی فروتنی آنان است. در مناطق جنوبی این کشور نیز کاتولیک‌هایی زندگی می‌کنند که معمولا قهوه را با شیرینی‌های بزرگ مصرف می‌کنند.

۲. نروژ؛ مصرف سرانه ۷٫۲ کیلوگرم (روزانه ۱٫۹۸ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

درست مانند بیشتر کشورهای اروپایی، قهوه در نروژ نیز، برای اولین بار در قرن هجدهم میلادی در میان قشر مرفه جامعه محبوب شد. اگرچه نروژ در آن زمان، کشوری فقیر بوده و مستعمره‌ی دانمارک محسوب می‌شد، اما این استعمار امتیازاتی مانند دسترسی به قهوه‌ی ارزان‌قیمت نیز داشت. مردم نروژ برای صبحانه، قهوه‌ی تلخ و پس از شام نیز آن را به عنوان دسر مصرف می‌کنند. نروژی‌ها، همچنین، دوستان و اقوام خود را به صرف قهوه و کیک به خانه‌ی خود دعوت می‌کنند. مردم این کشور روزانه، به طور متوسط ۲ فنجان قهوه می‌نوشند؛ یعنی نروژی‌ها در سال ۲۰۱۲، در مجموع ۳۶٫۴۷۲ تن قهوه مصرف کردند.

۱. فنلاند؛ مصرف سرانه ۹٫۶ کیلوگرم (روزانه ۲٫۶۴ فنجان قهوه در روز توسط هر نفر)

فنلاندی‌ها به طور متوسط، روزانه ۲٫۶۴ فنجان قهوه می‌نوشند که شاید به خاطر ارزان قیمت بودن آن باشد. مردم فنلاند، معمولا هر روز و همیشه قهوه می‌نوشند و در بیشتر ادارات این کشور، زمان استراحت مخصوصی برای نوشیدن قهوه وجود دارد. در مراسم‌های ویژه‌ی این کشور مانند ضیافت نهار پس از اعمال مذهبی کلیسا، از شرکت‌کنندگان با قهوه‌های فراوان، انواع ساندویچ سرد، نان، کیک و کلوچه پذیرایی می‌کنند.

محبوب‌ترین قهوه‌های فنلاندی اکثرا سبک هستند. شاید دلیل این موضوع به زمانی باز می‌گردد که فنلاندی‌ها اقدام به کشت قهوه‌ی سبز در خانه‌های خود کردند. فنلاندی‌ها نیز قهوه‌ی خود را به روش ترک‌ها دم می‌کنند؛ به طوری که قهوه‌ی آسیاب شده را در آب داغ ریخته و چندین بار آن را می‌جوشانند. فرهنگ نوشیدن قهوه‌ی فنلاندی‌ها شاید ریشه در مسائلی همچون حکومت سوئد بر این کشور و ممنوعیت‌هایی که در گذشته برای مصرف قهوه در فنلاند اعمال شده دارد اما چیزی که مشخص است، این است که قهوه، به این زودی‌ها از فرهنگ فنلاند بیرون نخواهد رفت. اگر روزی مهمان خانه‌ی یک فنلاندی شدید، خود را برای قهوه‌ی داغ و خوشمزه آماده کنید؛ اما به یاد داشته باشید که از صاحب‌خانه، قهوه‌ی بدون کافئین نخواهید، چرا که قهوه‌های فنلاند همگی بدون کافئین هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین