حریری:بازار فردوسی و استانبول نرخ ارز را تعیین نمی‌کنند

گروه اقتصادی الف،   3960903028

یک فعال اقتصادی معتقد است «از دهه ۵۰ که دولت نفتی در ایران حاکم شد،ارزش پول ملی رو به کاهش گذاشت و این موضوع نتیجه تاثیر منفی درآمد نفت در سیاستگذاری های اقتصادی است.»

به گزارش خبرآنلاین، دلار از اوایل شهریور از کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و در نیمه مهر وارد کانال ۴ هزار تومان شد. اگرچه دلار ۴ هزار تومانی در اقتصاد ایران مسبوق به سابقه است،اما برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به نزدیک شدن به ماه ژانویه افزایش تقاضا برای دلار طبیعی است.زیرا  هرساله قیمت ارز در این فصل روندی صعودی دارد.

در دی‌ سال گذشته دلار با قیمت بیش از ۴ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد و حتی تا مرز ۴ هزار و ۲۰۰  تومان نیز رسید. اما با ورود بانک مرکزی به بازار و تزریق ارز  افزایش قیمت کنترل شد.

در همین رابطه مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق ایران و چین در گفت و گو با خبر آنلاین گفت:« باید توجه داشت که چه کسی نرخ ارز را تعیین می کند. این مسئله بیش از همه چیز مهم است. اول باید ببینیم که اختیار و سرنخ دست چه کسی است.»

او ادامه داد:« اگر که ما فرض کنیم که در سال حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفت داریم-البته بستگی به سال دارد- مثلا امسال حدود 46 الی 47 میلیارد دلار از نفت درآمد داشتیم و از ۴۴ الی ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی مان نیز حدودا 75 الی 80 درصدش باز به طور مستقیم میعانات، گاز، پتروشیمی، مس و فولاد است که در واقع در اختیار دولت است. به عبارتی این منابع درآمد یا دولتی‌اند یا درآمد خصولتی هایی هستند که اختیارشان دست دولت است.»

این فعال اقتصادی بیان کرد:« در نتیجه ما بیش از 85 درصد از منابع ارزی که در کشور داریم در اختیار دولت است. در هر بازاری که  85 درصد آن در اختیار دولت است، قیمت ها را بانک مرکزی تعیین می کند.»

حریری با اشاره به اظهار نظرهای برخی از کارشناسان در رابطه تعیین نرخ ارز در بازار آزاد، گفت:« اینکه برخی می گویند بازار آزاد، بازار فردوسی یا بازار استانبول قیمت ها را تعیین می کند ؛اشتباه است.»

او ادامه داد:« این بازار، بازاری است که نرخ آن توسط بانک مرکزی تعیین می شودغ چه مستقیم و چه غیر مستفیم. درحالی که اگر نرخ ارز طبق فرمول اقتصاد باشد، نباید امروز قیمت ارز این رقم باشد.»

حریری عنوان کرد:« سال گذشته درست این زمان قیمت دلار ۳ هزار و ۵۶۰ تومان الی ۳ هزار و ۵۷۰ تومان بود. در آبان ماه امسال به ۴ هزار و ۴۰ تومان الی ۴ هزار و ۵۰ تومان رسیده است. اگر فرض کنیم که ۳ هزار و ۵۶۰  تومان را ضرب در ما بین اتفاوت نرخ تورم خارج و داخل کنیم، که تورم داخلی 8.9 درصد و  تورم بازار های هدف هم ۳ درصد باشد، پس باید ارز حداکثر ۶ درصد ارز گران می‌شد.بنابراین در حال حاضر نرخ ارز باید ۳ هزار و ۷۰۰ تومان باشد.»

او اظهار داشت: «متاسفانه از دهه ۵۰  که دولت نفتی در ایران حاکم شد، ارزش پول ملی رو به کاهش گذاشتو این موضوع نتیجه تاثیر منفی درآمد نفت در سیاستگذاری های اقتصادی است.»

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین