شهرک بحران، تدبیری برای بحران

محمد رجب زاده، گروه تعاملی الف،   3960903001
شهرک بحران، تدبیری برای بحران

اینکه با وجود همه تدابیر، هر ساله کشور ما به دلایل متفاوتی با بحران های طبیعی مواجه است، لزوم هر چه بیشتر پیش بینی اساسی برای رفع مشکلات آسیب دیدگان را گوشزد می کند. اینکه ستادهای بحران، هلال احمر، مسئولین، مردم و... هریک چه وظایفی دارند و چگونه عمل می کنند به کنار اما کاملا مشهود است که نتیجه همه تلاش ها رضایتمندی مورد نظر را به دنبال ندارد. دلایل متعددی برای این بهره وری پایین در امر رسیدگی به رفع مشکلات آسیب دیدگان وجود دارد که خارج از محل این بحث است اما یک راه حل اساسی مغفول مانده و آن احداث شهرک های بحران در هر استان است. بهترین راه برای تمرکز امدادرسانی انتقال آسیب دیدگان به مکانهایی از پیش نعیین شده با آمادگی کامل است. اولین قدم انتقال و اسکان خانوادههای آسیب دیده است. مطمئنا تامین چندین هزار چادر، ده ها هزار تخته پتو، چندین هزار بخاری، چندین هزار بسته لوازم ابتدائی برای زندگی و صدها قلم لوازم ضروری و توزیع درست و به موقع آن در مناطق آسیب دیده آن هم در مواقعی که گستردگی جغرافیایی حوادث زیاد باشد، کاری بس دشوار و همراه با هزینه های گزافی است که درصد قابل توجهی از آن به علت شتابزدگی، بخشی به علت توزیع نامناسب و دیرهنگام و بخش دیگری نیز پس از استفاده در یک مدت کوتاه ازبین رفته و دیگر قابل استفاده نیست.


و اما راه حل: هر استان بر اساس شرایطش، مکان هایی را به صورت اقامتگاه های موقت آسیب دیدگان فراهم می کند که در این اقامتگاه ها همه پیش بینی های لازم برای اسکان 3 تا 6 ماه خانواده های آسیب دیده شده است. کانکس های اسکان با لوازم مورد نیاز، شبکه آبرسانی و برق و گاز، حمام، درمانگاه، نانوائی، نمازخانه، صندوق امانات، خودپرداز، آنتن ها و امکانات مخابراتی مورد نیاز و... که همه این امکانات به صورت آماده پیش بینی شده است و آماده به کارکیری است. فقط یک بار با مدیریت هزینه می شود. به محض وقوع بحران به جای انتقال امکانات به مناطق بحران زده به راحتی می توان آسیب دیدگان را در کمترین زمان به مکان هایی انتقال داد که بسیار مناسب بوده و می توان کمک رسانی را متمرکز نمود. البته کاملا بدیهی است که در چنین شرایطی سرپرست خانوار می خواهد در کنار منزل و محل کار و دیارش باشد اما با اسکان خانواده اش در محلی مناسب او دیگر نگرانی خانواده را ندارد و تنها به رفع مشکلات پیش آمده می رسد. محل آسیب دیده خالی از سالمندان و زنان و کودکان می شود، شرایط برای هر نوع عملیات کمک رسانی و آورابرداری و ... مهیا می شود و با فراهم کردن اندک امکاناتی، مردان هر خانواده با خیال راحت با مدیریت و کمک مسولان مسایل را پیگیری می کنند.

استانهای همجوار و حتی دیگر استان ها تمام امکانات را به راحتی در اختیار آسیب دیدگان قرار می دهند. و صدها مزیت دیگر که کاملا مشهود است. پس از رفع مشکل و بازگشت خانواده ها به شهر و دیارشان، اقامتگاه ها با اندک هزینه ای و به سرعت مجددا آماده پذیرائی از آسیب دیدگان احتمالی خواهند بود. هزینه احداث چنین مکان هایی بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر از روش فعلی است. بررسی دقیق این روش سودمندی هر چه بیشتر آن را نشان خواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین