چه صفحاتی را در اینستاگرام فالو نکنیم؟

گروه فناوری الف،   3960902163

شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام که یکی از پدیده های جهان مجازی در چند سال اخیر بوده است، قریب به نیم میلیارد کاربر دارد که صدها میلیون صفحه را در این شبکه راه اندازی کرده اند.

چه صفحاتی را در اینستاگرام فالو نکنیم؟

به گزارش انتخاب، شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام که یکی از پدیده های جهان مجازی در چند سال اخیر بوده است، قریب به نیم میلیارد کاربر دارد که صدها میلیون صفحه را در این شبکه راه اندازی کرده اند. این گفتار به شما توصیه می کند که بهتر هست چه صفحاتی را در این شبکه فالوو نکنید. با ما همراه باشید با ۲۰ توصیه برای دنبال نکردن صفحات بی ارزش در اینستاگرام!

به گزارش انتخاب، شبکه بالغ بر پانصد میلیون کاربری اینستاگرام، تا کنون بالغ بر ۳۰ میلیارد عکس را وارد سرزمین دیجیتال کرده است و ۷۵ درصد کاربرانش خارج از آمریکا هستند. روزی حدودا ۴ میلیارد لایک در این شبکه ثبت می شود و ۸۰ میلیون عکس نیز به طور روزانه به اشتراک گذاشته می شود. ۳۰ صفحه پر بیننده این شبکه بیش از ۵۰ میلیون فالوور دارد که هر روز به آن مراجعه می کنند.
با این تفاسیر باید گفت که اینستاگرام خیلی وقت گیر شده است. با این حساب چه صفحاتی را فالو نکنیم؟

پدیده دنیای دیجیتال در چند سال اخیر، از هر نظر، اپلیکیشن اینستاگرام بوده است که سبب شده تا نیم میلیارد کاربر اینترنت که تقریبا ۸ درصد جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند، صبح تا شب مشغول کار با این نرم افزار جادویی باشند. جایی که روزانه صدها میلیون عکس به اشراک گذاشته می شود و صدها میلیارد ساعت وقت ساکنان کره زمین، مشغول پست نویسی و لایک کردن و فالو کردن تصاویر و محتوا هایی می شود که کاربران در این شبکه رایگان به اشتراک می گذارند.

اینستاگرام، نقش زیادی در فعالیت های بازاریابی و اطلاع رسانی و حتی تبلیغات سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی در سراسر جهان داشته و از آن به عنوان ابزار مهم در عرصه کسب و کار اینترنتی و عاملی برای رشد کارآفرینی دیجیتالی می توان نام برد.

یکی از پر کاربرد ترین نرم افزاری که صدها میلیون هر روز از ان استفاده می کنند، نرم افزار اینستاگرام است

قریب به یک میلیارد و هشتصد و نود میلیون صفحه در اینترنت با موضوع اینستاگرام ارائه شده است که نشان از اهمیت اثربخش غول دنیای شبکه های اجتماعی نوظهور را می دهد. غولی که تا حد کنار گذاشتن فیس بوک از فهرست شبکه های اجتماعی محبوب کاربران اینترنت پیش رفت و مارک زاگربرگ، رهبر فیس بوک ۱ میلیارد کاربری را بر آن داشت تا از این شبکه به عنوان یکی از ماموریت های کسب و ادغام (Merger & Acquistion) استفاده کند و در سال ۲۰۱۲ میلادی با پرداخت ۱ میلیارد دلار، اینستاگرام را به شرکت فیس بوک ملحق کند.

نرم افزار ۹ مگابایتی اینستاگرام که قابل نصب روی گوشی های هوشمند است، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بار دانلود شده است و یکی از رکورد داران میزان دانلود در دنیای نرم افزار های تحت موبایل به شمار می رود. اینستاگرام دات کام امروزه طبق اعلام alexa.com در فهرست ۲۵ سایت پر بیننده فضای مجازی قرار دارد. افتخاری که ظرف کم تر از ۵ سال در اختیار این استارت اپ موفق قرار گرفت و بسیاری از غول های سرزمین دیجیتال را کنار زد.

چه برای کار های آموزشی،‌هنری، تبلیغاتی، خبری، اطلاع رسانی، بازاریابی، ارتباطی و هر نظر دیگری که در ذهن داشته باشید، اینستاگرام با دنیای عکس و share‌ و follow و لایک، پر کاربرد است و حضور گسترده سران جهان در این شبکه اجتماعی، خود نشان دهنده اهمیت قابل ملاحظه ان در سایبر دیپلماسی و کسب و کار آنلاین است.


(فالو کردن صفحاتی که اطلاعات خاصی به ما نمی دهد، تنها اتلاف حجم دانلود و وقت روزانه است)

صفحات سلبریتی ها در اینستاگرام، با بالاترین سطح استقبال کاربران این شبکه مواجه شده است و هر روز هم بر تعداد آن افزوده می شود.

انتظار می رود برخی از صفحات سلبریتی ها تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۱۰۰ میلیون فالوور را ثبت کند که رکوردی در دنیای دیجیتال به شمار خواهد آمد. در اختیار داشتن رسانه ای رایگان و آسان برای تعامل لحظه ای با صدها میلیون کاربر در سراسر جهان، فرصتی هست که مسبوق به سابقه در تاریخ بشریت نبوده است. فرصتی که اکنون اینستاگرام در اختیار ما قرار داده است و باید از آن به بهترین وجه استفاده کرد.

اینستاگرام در تاریخ دیجیتال، تاریخ ساز هم بوده است. واژه سلفی و جنبش اجتماعی سلفی باز ها که رویداد های هنری و خیریه بسیاری را هم سبب شد، از طریق اینستاگرام رواج پیدا کرد. اکنون برخی از سلبریتی های دنیا، معتاد سلفی بازی شده اند که کیم کارداشیان و نیمار برزیلی از آن جمله هستند.

دنیای هشتگ نویسی های اینستاگرام، یک رسانه مجازی مکمل را در اختیار کاربران قرار داده است تا زمینه دیده شدن بیش تر و بهتر تصاویر خود را از طرف صدها میلیون کاربر این شبکه در اختیار بگیرند.

بعضی افراد، در صفحه خود در اینستاگرام ۵۰ نفر عضو دارند و قریب به ۳ هزار صفحه را فالوو کرده اند! آن ها در اینستاگرام، در پی فالو کردن هر کسی هستند و هر صفحه ای را فالو می کنند. برایشان مهم نیست که این صفحه مناسب روحیات و نیاز های اطلاعاتی ان ها هست یا نه. چون یکی از دوستانشان، یک بار ان ها را برای یک تصویر در یک صفحه تگ کرده است، آن ها ان صفحه را به طور کل فالو می کنند و شاید در طول ماه، به واسطه تعداد بالای صفحاتی که فالو کرده اند، موفق به دیدن update‌ های صفحاتی که الکی فالو کرده اند نشوند!


(شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز مانند فیس بوک، مملو از صفحات FAKE است که بدون هدف و نظر راه اندازی شده و بعضا با ۳ فالوور، ۲ هزار صفحه را فالو کرده است! از دنبال کردن چنین صفحاتی باید پرهیز کرد)

این معضل و چالش صدها میلیون کاربر این شبکه است که روزانه به شوق آگاهی از جدید ترین محتوای صفحاتی که فالو کرده اند، به محض بیدار شدن و روی رختخواب، گوشی موبایل و آیکون اینستاگرام را چک می کنند تا از جدید ترین خبرها ظرف چند دقیقه با خبر شوند!‌ آیا واقعا همه خبر هایی که در اینستاگرام منتشر می شود، صحت دارد؟ آیا همه خبرها ارزش خواندن دارد؟ آیا همه محتوای دوستان و آشنایان ارزش بررسی دارد؟ آیا باید ذهن را در طول روز با خبرها و عکس های مختلف بی ربط یا بی ربط درگیر کرد؟

پاسخ به این سوالات روشن است. ذهن ما هیچ نیازی ندارد این حجم از اطلاعات را در بسته های خبری و تصویری فشرده شده در کم ترین زمان تحلیل و دریافت کند. به واسطه این که اینستاگرام شبکه ای رایگان است و هر کسی می تواند اخبار و اطلاعات مختلف را چه مستند و چه مستدل باشد چه نباشد در این شبکه به اشتراک بگذارد، بنابراین نمی توان به اعتبار و واقعی بودن آن اطمینان داشت.

بعضا مشاهده می شود که صفحاتی که کاربری در اینستاگرام برای انتشار اخبار سلبریتی ها راه اندازی شده است با صدها هزار کاربر و فالور همراه می شود و ادمین صفحه، اطلاعات درست و غلط فراوانی را به خورد مخاطبانش می دهد به امید این که صفحه مخاطب زیادی پیدا کند و بتواند اگهی های بعدی را در این صفحه منتشر کند! بعضی وقت ها هم ادمین این صفحات، نوجوانان زیر ۲۰ سال هستند که درباره محتوایی که منتشر می کنند، نه تخصص دارند و نه دانش لازم!


(مراقب صفحات FAKE در اینستاگرام باشید. مخصوصا برای صفحات سلبریتی ها و برند ها)

حال چرا ما باید خود را در معرض اطلاعات غیر موثق و غیر مستدل پسر بچه ای قرار دهیم که اطلاعات نادرست را در اختیار چشم و ذهن و گوش ما قرار می دهد؟ آیا وقت ما این قدر بی ارزش هست که فردی ناآگاه به خاطر سرگرمی خود، ان را به بازی بگیرد؟

پس راه حل چیست؟

شاید شما تا حالا به این موضوعی که در این گفتار به آن اشاره می کنیم فکر نکرده باشید و در زمره ان دسته از کاربرانی باشید که هر صفحه ای به دستشان می رسد را فالو می کنند. فارغ از فایده دار بودن یا نبودن صفحه و اطلاعات آن.

توصیه می کنیم برای اصلاح سبک زندگی دیجیتالی خود، توصیه های ۲۰ گانه زیر را در نظر داشته باشید تا بهره وری شما در اینستاگرام افزایش یابد:

۱- لایک کردن هر صفحه در اینستاگرام تا حد زیادی به تخصص و دانش و اطلاعات و سلیقه و نوع رویکرد شما به زندگی باز می گردد. مثلا وقتی شما جوشکار یا علاقمند به دنیای مد و لباس و کاردستی نباشید و صدها موضوع دیگر مورد علاقه شما هست، follow کردن صفحات مربوط به علم جوشکاری و دنیای فشن و کاردستی!، حتی اگر دوستانتان شما را به آن ترغیب کنند، ارزش آفرین و فرصت آفرین نیست! توجه کنید که اینستاگرام کتاب مورد علاقه شما نیست که همه صفحاتش ارزش خواندن و بررسی داشته باشد و بر دانش و آگاهی شما بیافزاید! چنین تصوری نداشته باشید و وقت خود را در دنیای مجازی بیهوده هدر ندهید.

۲- اگر به دنیای طلا و جواهرات و فشن علاقمند هستید، سعی کنید صفحاتی را فالو کنید که توسط صاحبان برند های مطرح طلا و جواهرات و دنیای فشن مثل H&M و پیاژه و لویی ویتون و راف لارن و امثالهم طراحی و راه اندازی شده است تا همواره در کوران جدید ترین طرح ها و ایده های سالن های طراحی و مد این مجموعه های خلاق قرار بگیرید. فالو کردن صفحه ای که ۱۰۰ هزار فالور دارد و اطلاعات درست و غلط را به صورت باسمه ای و فله ای منتشر می کند، کمکی به درک شما در عرصه مد و لباس و جواهرات روز دنیا نخواهد کرد و تنها فرصت دیده شده صفحات عالی را از شما سلب می کند.

۳- اگر به دنبال اخبار ورزشی، هنری، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در ایران و سایر نقاط جهان هستید، حتی الامکان صفحات خبرگزاری ها و نشریات معتبر داخلی و خارجی را فالو کنید و از فالو کردن صفحاتی که توسط اشخاص غیر معتبر راه اندازی شده و صحت اطلاعات، جای اشکال هست، خودداری کنید. این کار سبب می شود تا وقت شما را برای در جریان بودن از اطلاعات صحیح و دقیق هدر نرود و از طرفی، ذهن شما در گیر اخبار ضد و تقیض و بعضا غلطی که در صفحات خبری شخصی منتشر می شود و بعضا با ده ها هزار کامنت فحاشی و غیر فحاشی هم همراه می شود!، تلف نشود. این نکته مهم را در ذهن داشته باشید که چالش وقت خیلی هاست!

۴- اگر شما به طیف خاصی از هنرمندان موسیقی و سینما و تلویزیون در ایران و جهان علاقه ندارید، نیاز نیست که صفحات آن ها را فالو کنید و مرتب ذهن خود را در گیر کامنت هایی که مردم زیر تصاویر این افراد قرار می دهند بکنید! بخشی از ۷۸ میلیون کاربری که تیلور سویفت و بیانسه و ادل و لیدی گاگا را در اینستا فالو می کنند، حتی یک آهنگ و ترانه از این افراد نشنیده اند و هیچ اطلاعاتی از این شخصیت های دنیای موسیقی پاپ ندارند! به جرگه چنین افرادی در اینستاگرام نپیوندید. سعی کنید سلبریتی هایی را فالو کنید که درباره ان ها و کار ان ها اطلاعات دارید یا قصد دریافت اطلاعات هستید.

۵- فراموش نکنید که لایک کردن صفحات آدم های خیلی معروف ایرانی و خارجی در اینستاگرام، پدیده رایج در این شبکه هست و معمولا اطلاعات خاصی از این صفحات دستگیر کسی نمی شود. جز سلفی و تصاویر خاص با حالات و شکلک های خاصی که سلبریتی ها در اختیار مخاطبانشان قرار می دهند. به جای این کار، شخصیت هایی را دنبال کنید که نظ رو تحلیل و اطلاعات و تصاویری که منتشر می کنند، در افزایش اگاهی و دانش شما تاثیر گذار باشد. مثلا صفحه لئوناردو دی کاپریو در اینستاگرام، بیش تر به مقوله حفاظت از محیط زیست و رعایت توجه مردم به نقض حقوق حیوانات اشاره دارد و محتوای خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

۶- صفحاتی که تصاویر منتخب کاربران اینستاگرام را منتشر می کند، در زمره صفحات بی ارزش این شبکه هست که بعضا بخاطر نقض حریم خصوصی و مسائل حقوقی اینستاگرام، حذف می شود. ذهن و فکر خود را اصلا درگیر این گونه صفحات الکی و بی خود نکنید.

۷- بعضی صفحات در اینستاگرام، برای گروه های خاص راه اندازی شده است. مثلا صفحه خردادی ها، صفحه قد کوتاه ها، صفحه عاشقان صورتی، صفحه شلوارک پوش ها، صفحه بچه های وسط شهر! و از این جور مقولات. معمولا ادمین و فعالان این صفحات، افراد کم سن و سال هستند که یا دانش آموز هستند یا دانشجو و مطالب و تصاویر بی ارزش و متبذل از نظر اطلاعاتی و مفهومی در آن به اشتراک گذاشته می شود. چنین صفحاتی را از دستور کار خارج کنید و حتی چند ثانیه هم وقت برای مشاهده مطالب این ها نگذارید. وقت شما ارزشمند تر از مشاهده مطالبی fake‌ و بیهوده است که توسط دختر بچه های ۱۴ ساله به اشتراک گذاشته شده است!

۸- دوستان شما، هر عکسی را لایک می کنند؟ حتی اگر در آن عکس به خودشان اهانت شده باشد! این یک واقعیت عجیب در اینستاگرام است. همه همه چیز رو لایک می کنند. برایشان مفهوم و ارزش چیزی که لایک می کنند مهم نیست. چرا که خرجش فقط یک کلیک روی علامت قلب است! این لایک های بعضا الکی، سبب می شود که وقتی شما مطالب دوستانتان را بررسی می کنید، به کلکسیون از عکس های عجیب و غریب بر می خورید که توجه شما را جلب می کند. بعضا می بینید که ساعت ها وقت خرج کردید که پی عکس هایی باشید که دوستانتان الکی لایک کرده اند و جلب توجه شما را کرده است. از لایک کردن صفحات با این روش نیز خودداری کنید.

۹- تعداد فالور های شما یا تعداد صفحاتی که شما آن ها را فالو می کنید، هیچ یک ارزشی در افزایش اطلاعات، دانش و آگاهی شما در فضای مجازی ندارد. به جای این که ذهن و فکر خود را با این لایک ها و فالوهای بی ارزش خسته کنید، صفحات اینترنتی ارزشمند را که بار اطلاعات دارند دنبال کنید و هر روز برخی از مطالب خوب آن ها را یادداشت کنید.

۱۰- از فالو کردن صفحات کاربرانی که هیچ عکسی از خود منتشر نکرده اند و تنها به ارائه تصاویر و گل و گیاه و حیوان و تخته و چوب و در و دیوار بسنده کرده اند حتی اگر فرد معروفی هست، خودداری کنید. فالو کردن چنین صفحاتی، چیزی به شما یاد نمی دهد و بر اطلاعات شما نمی افزاید. تنها باعث می شود که حجم دانلود شما در طول روز پر شده و وقت شما برای گذر از این مطالب بی فایده هدر برود.

۱۱- صدها هزار صفحه در اینستاگرام برای منتشر کردن تصاویر دختران و پسران جوان در مکان های مختلف با لباس های مختلف در ایران و خارج از کشور بارگذاری شده است. بعضی از این تصاویر fake و محتوای منتشر شده در ان نادرست و غیر واقعی هست. از فالو کردن چنین صفحات حتی به عنوان سرگرمی هم اجتناب کنید. در نکته های قبلی متذکر شدیم که برای سرگرمی، صفحات معتبر و مستند را دنبال کنید که وقت شما بیهوده هدر نرود.

۱۲- از طریق اینستاگرام، بسیاری از کلاهبرداران و مجرمان سایبر، فعالیت های شوم خود را هدایت و برنامه ریزی می کنند و با مهندسی اجتماعی، کلاهبرداری می کنند. مراقب لایک کردن و در دام افتادن کلاهبرداران که به شیوه های مختلف به فکر تبلیغ و فروش کالا و خدمات خاص هستند باشید. مثلا صفحاتی که ماساژ برای دختران توسط پسران و یا پسران برای دختران فراهم می کنند. این گونه صفحات را به پلیس سایبر cyberpolice.ir اطلاع دهید.

۱۳- به دلیل آن که برخی از کسانی که شما را فالو می کنند، اقوام و آشنایان و بعضا افرادی هستند که تفاوت سنی فاحشی با شما دارند، برخی از تصاویر و صفحاتی که لایک می کنید مناسب سن این افراد نیست و آن ها را با مخاطرات روحی و روانی مواجه خواهد کرد. در لایک کردن صفحات و تصاویر در اینستاگرام، چنین رویکردی را در ذهن داشته باشید.

۱۴- لایک کردن صفحات و تصاویری که مطالب دلهره آور، انرژی منفی، خشن و ترسناک را حتی به صورت واقعی به اشتراک می گذارند، کار پسندیده ای نیست. از چنین مطالبی دوری کنید و وقت خود را برای فالو کردن مطالبی اختصاص دهید که شادی و خوشی و انرژی مثبت را به شما تلقین می کنند.

۱۵- خیلی از صفحات برای دیده شدن بیش تر، بدون اطلاع شما، تصاویر شما را لایک و صفحه شما را فالو می کنند. از follow back های مربوط به صفحاتی که در favorite شما و در زمره علاقمندی های شما قرار نمی گیرد خودداری کنید.

۱۶- اگر از جریان سیاسی یا فرهنگی خاصی در داخل یا خارج از کشور خاطره خوب و خوشی ندارید، نیاز ندارید که مدام فکر و ذهن خود را در کوران نوشته ها و مطالبی قرار دهید که با سلایق و نظرات شما هم خوانی ندارد و فرصت تحلیل آن ها را هم ندارید. به راحتی UNFOLLOW‌ کنید و به جای این کار، بیش تر کتاب بخوانید.

۱۷-تا کنون اثبات نشده است که کسی که ۱۰ ساعت در طول روز ۱۰۰۰ صفحه را مشاهده و لایک و کامنت نوشته، از کسی که روزی ۲ ساعت کتاب میخواند اطلاعات بیش تری و قوه درک و تحلیل بالاتری دارد. به جای لایک بازی های بیهودی و فالو کردن صفحاتی که در حال و آینده شما سودی ندارد، کتابخوانی الکترونیکی را به فرهنگ سبک زندگی دیجیتالی وارد کنید.

۱۸- از دوستان و آشنایان و فرزندانتان بخواهید که از لایک کردن صفحات مبتذل، غیر علمی، غیر موثق، انرژی منفی و غیر متناسب با روحیات و علایق خود در اینستاگرام پرهیز کنند.

۱۹- بعضی از صفحاتی که کاربران در اینستاگرام به طور ناخودآگاه لایک و فالو می کنند، به واسطه دخالت و فضولی در حریم خصوصی افراد است. از این کار پرهیز کنید تا صفحات بی ربط با علایق خود را فالوو نکنید.

۲۰- برای آشنایی با صفحات ارزشمند در اینستاگرام، همواره به FOLLOW هایی که شخصیت های ادبی و فرهنگی و اجتماعی و علمی این شبکه انجام می دهند توجه کنید. شاید ۱۰ درصد از این صفحات، برای شما مناسب باشد!

داستان این است که خیلی از ما ها در اینستاگرام صفحاتی را فالو می کنیم که واقعا بی ارزش هست و مصداق صفحات الکی و مبتذل هستند و بعضا توسط پسر بچه ها یا دختر بچه های دبیرستانی در سراسر کشور مدیریت می شود! نباید ذهن و فکر را در گیر صفحاتی کرد که با علایق و نیاز های اطلاعاتی و ارتباطی و مفهومی ما در تناقض است و ربطی به آن ندارد. چشم و هم چشمی در لایک صفحات در اینستاگرام افزایش یافته است و این مغایر با اصول شفاف اندیشیدن هست.

توجه داشته باشیم که اینستاگرام ملغمه ای از خبرها و تصاویر درست و غلط است که تشخیصش برای همگان آسان نیست. پس وارد حلقه انرژی مثبت ها شده و دنیا را از طریق کانال های بهتری دنبال کنید که روحیه و اگاهی شما افزایش یابد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین