چرا حریری بازگشت؟

گروه جهان الف،   3960902116

سرانجام «سعد حریری»، نخست وزیر لبنان ۱۸ روز پس از استعفای بحث برانگیز و پرابهامش در عربستان سعودی، درهفتادوچهارمین سالروز استقلال لبنان،به بیروت بازگشت. این در حالی است که هنوز فرزندان حریری به نوعی در عربستان گروگان هستند.

چرا حریری بازگشت؟
هواپیمای اختصاصی وی که از قاهره می آمد، سه شنبه شب در فرودگاه بین المللی «رفیق الحریری» بیروت به زمین نشست. حریری روز شنبه (13 آبان-4 نوامبر) در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش کناره گیری کرد.مقام های لبنانی از جمله «میشل عون» ، رئیس جمهوری لبنان استعفای او را زیر فشار عربستان دانستند.
 
عون به تصریح گفت که نخست وزیر لبنان در ریاض در بازداشت است.بسیاری از تحلیل گران معتقد بودند فشارهای عربستان با هدف به تعطیلی کشاندن فضای سیاسی لبنان در جهت به انزوا کشاندن حزب ا... بوده است.این در حالی است که «سیدحسن نصرا...» بر ضرورت بازگشت حریری به لبنان و حفظ آرامش سیاسی تاکید کرده بود.
 
رئیس جمهور لبنان نیز از پذیرش استعفای حریری خودداری کرد و گفت منتظر بازگشت او به بیروت می ماند تا دلایل استعفا را از وی بشنود. شواهد موجود نشان می دهد پس از استعفای اجباری نخست وزیر ،حوادثی از پیش تعیین شده از سوی عربستان و رژیم اسرائیل با هدف به هم ریختن معادلات لبنان طراحی شده بود که با همبستگی غیر قابل پیش بینی مردم و دولت لبنان نقش برآب شد.موضع گیری  همه گروه ها و طیف های لبنانی به ویژه اهل سنت لبنان علیه ربوده شدن حریری شرایط متفاوتی  را که سعودی ها فکرش را هم نمی کردند به وجود آورد.
 
این ابراز همبستگی در این سطح با توجه به دو دستگی های موجود در کشورلبنان کاملا بی سابقه بود . در این میان هیچ گروهی  به جز حزب قوات لبنان (وابسته به جعجع)و برخی جدا شدگان از حزب المستقبل که هواداران مشخص سعودی ها در لبنان هستند از این همبستگی کناره نگرفتند.حتی عربستان از چندین ماه پیش برای احیا وتقویت گروه 14 مارس در مقابل طرفداران مقاومت تلاش های جدی را آغاز کرده بود.  این موضوع با سفر ثامرالسهبان به لبنان در دستور کار آن ها قرار گرفت.دعوت از افرادی مانند سمیر جعجع،سامرالجمیل،جنبلاط وحتی سعد حریری برای سفر به عربستان به همین منظور انجام گرفت امابه نظر می رسد طرح ماجراجویانه بن سلمان و استعفای حریری،برعکس، باعث تقویت جایگاه و مواضع حزب ا... شده است.
 
حالا حریری در اولین سخنان خود پس از دیدار با میشل عون رئیس‌جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان اعلام کرد:"استعفایم را به «عون» تقدیم کردم اما وی از من خواست فعلا برای مشورت، درنگ کنم". بر اساس گزارش «المیادین»، حریری در ادامه گفت با درخواست عون موافقت کرده و استعفایش را به حالت تعلیق درآورده است.نخست‌وزیر لبنان که دیگر درسخنانش نشانی از حملات تند علیه حزب ا... و ایران نبود، گفت امیدوار است درنگ وی به گفت‌وگو برای حل مسائل مورد اختلاف منجر شود.
 
چرا حریری پیش از بیروت به مصر رفت؟
اکنون باید منتظر بود تا روزهای آتی، سیر روند سیاسی در لبنان را مشخص کند. اما به نوشته  الاخبار ،فرانسه و مصر درصدد آن هستند که نزد عربستان برای ابقای سعد حریری در سمت خود به‌عنوان نخست وزیر لبنان پا در میانی کنند.  دو شب پیش نیزدر پایتخت قبرس، جلسات فشرده‌ای میان مقامات فرانسوی و هیئت همراه رئیس‌جمهور مصر که در نیکوزیا به سر می‌برند، تشکیل شد. طرف فرانسوی اصرار دارد که حریری در سمت خود باقی بماند و ممکن است اصلاحاتی در جهت تقویت موقعیت وی در داخل نظام لبنان به‌عمل آید. السیسی  نیزحریری را در قاهره به‌منظور تقویت این رویکرد به حضور پذیرفت و مذاکراتی میان قاهره و امارات و سعودی در این زمینه جریان دارد. این در حالی است که رئیس‌جمهور لبنان هم مذاکراتی جدی به دور از چشم و گوش رسانه‌ها برای تأمین شرایط ابقای حریری در سمت خود، به‌عمل می‌آورد.
   
 حریری در بیروت چه خواهد کرد؟
سعد حریری بالاخره به لبنان بازگشت.  اما این که رفتار آینده او چگونه خواهد بود؛می توان این گونه تحلیل کرد :1-ممکن است او پس از بازگشت و تمام شدن فشارهای عربستان ، حقایق فاش نشده این چند روز را برملا کند . البته از او که نه اهل ِ ریسک است و نه گروگان بودن فرزندان و سرمایه چند میلیارد دلاری اش در ریاض را برنمی تابد، بعید است2-یا با برگشت به بیروت ، بدون اقدام تند و رادیکال،درنهایت از نخست وزیری کناره گیری کند و اما سناریوی سوم ؛ بازگشت او با موضع گیری های شدید علیه حزب ا... و ایران است.دو سناریوی ِ آخر با وجود تفاوت  های شکلی اش ، نشان می دهد که جریان عربی_غربی به دنبال به آشوب کشیدن لبنان در پسا داعش و درگیر کردن حزب ا... و جمهوری اسلامی هستند در هر صورت باید منتظر ماند  .
 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین