خادمی در گفتگو با الف مطرح کرد؛ شگرد توتال برای معطلی فاز 11 پارس جنوبی و بهره برداری قطری‌ها از مخازن مشترک

گروه اقتصادی الف،   3960901253 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
شگرد توتال برای معطلی فاز 11 پارس جنوبی و بهره برداری قطری‌ها از مخازن مشترک

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه توتال حدود 10 سال توسعه فاز 11 پارس جنوبی را به تاخیر انداخته و در حال حاضر هم هنوز هیچ اقدامی نکرد، گفت: هدف و شگرد توتال این است تا با معطلی و تاخیر توسعه این فاز، قطریها از این مخازن مشترک بهره برداری کنند.

هدایت‌ الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان اینکه ایران و قطر در فاز 11 پارس جنوبی دارای مخازن مشترک هستند، گفت: نکته جالب در اینجاست که توتال شریک قطریهاست و هر چه توسعه این فاز در ایران به تاخیر بیافتد، به نفع توتال است چرا که منفعت توتال از طرف قطر بیشتر است.

وی با بیان اینکه شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی حدود 10 سال بد عهدی کرده، تصریح کرد: قبل از انعقاد قرارداد جدید وزارت نفت با توتال ما هشدارهای لازم را دادیم و تاکید کردیم که این شرکت سابقه خوبی ندارد چرا که در گذشته کارها را رها کرد و از ایران رفت.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بدتر از این خروج، رفتن توتال به سمت قطریها و توسعه میادین مشترک برای رقیب ایران بود که ما تاکید داشتیم که احتمال تکرار این کار باز وجود دارد.

خادمی افزود: بر اساس نظر کارشناسان توتال دنبال وقت کشی و تاخیر انداختن این فاز است که الان همان نظرات محقق شد و توتال منتظر اقدامات و تصمیمات ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران است.

وی گفت: به نظر ما توتال در ایران سرمایه گذاری نمی کند و بیشتر دنبال معطلی و تاخیر در توسعه این فاز است.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: وزارت نفت در انعقاد قرارداد جدید باید اهرمهای لازم را پیش بینی می کرد تا توتال به راحتی و بدون پرداخت جریمه و خسارت کار راه رها نکند و برود.

شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس پس از هفت ماه از امضای موافقنامه امضای اصولی (HOA) فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.

گفته می شود توتال در این میدان رقیب ایران است. در برخی جاها حدود 30 درصد، برخی جاها 20 درصد و در بعضی ها حدود 12 درصد با کشور قطر شریک است.

بر اساس قرارداد جدید وزارت نفت با توتال در طول 20 حدود 54 میلیارد دلار از این میدان برداشت شود که 12.7 میلیارد دلار برای توتال بود.

در همان زمان انعقاد این قرارداد که با اشکلات متعدد نمایندگان مجلس مواجه بود، گفته شد که توتال تا پایان مخزن که حدود 84 میلیارد دلار می تواند برداشت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۷۰۵۰۷:۲۱:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۲
دستاورد ژنرال های نفتی اف...ح تر از امیر کبیر دیپلماسی...
ناشناس۱۴۹۷۲۱۰۸:۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۲
نتیجه اعتماد به دشمن علیرغم وجود جوانان مهندس بیکار
قليدون۱۴۹۹۱۸۱۴:۵۸:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۲
صرغنظر از كاركرد توتال دوست عزيز به موارد زير فكر كن: 1- توتال 5 ميليارد يورو پول آورده آيا مهندسين بيكار اين مقدار پول دارند؟ 2- آيا شركت هاي ايراني مي توانند در حد توتال كار كنند؟ 3- آيا مديريت مالي توتال مانند مديريت مالي درخشان شركت هاي ايراني است؟ 4-آيا آقازادگي در توتال جريان دارد؟
ناشناس۱۴۹۷۲۲۰۸:۱۳:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲
وقتی ... لیست بنفشی به وزیری کرسنتی رای اعتماد می دهد توتال هم جرات می کند همانند .. از ایران غارت کند.
ناشناس۱۴۹۷۹۱۱۱:۵۴:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۲
وقتی پیرمردی چون زنگنه که فاجعه کرسنت در کارنامه اش هست می شود وزیر نفت ... باید همچنان منتظر بود بدعهدی بیشتری از توتال و ... دید و باید منتظر بود روحانی باز توجیه کند و ... چه گویم.؟!
مهندس جنت شهری۱۴۹۸۳۹۱۳:۲۸:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۲
تا دیروز که میگفتید توتال با این قرارداد با ایران کلاه گذاری کرده و گرانتر از طرف قطری با ما قرارداد بسته ولی حالا میگویید چون قرارداد با قطر ارزانتر برایش تمام میشود تلاش میکند تا قرارداد با ایران به تاخیر بیفتد تا از انطرف سود بیشتری ببرد...کدام حرف شما دروغ است ان اولی یا این یکی ....
ناشناس۱۵۰۰۰۸۱۸:۳۲:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۲
همش عزیزم ..همش.من خودم از خوانندگان هر روزه این سایت بودم برای سالها.منتها بعداز انتخابات مجلس که اقای توکلی رای نیاورد ، کلا ایشون جهت گیریش عوض شد و متاسفانه به جای عبرت اموزی و حرکت به سمت خواسته های مردم و افکار عمومی ، مسیر برعکس رو اختیار کرده اند.خیلی از اظهار نطرات اتصادی و اجتماعی ایشون هم در این مدت متاسفانه سیاست زده شده و از حالت کارشناسی درامده...کامنت های سایت هم در 99 درصد مواقع مربوط به یک طرز فکر و یک جناحه و چون نمیتوان پذیرفت که ذیل مطالب افراد جناح مقابل نظر نداده باشند، عدم درج انها به معنی هدایت جهت دار کامنتها درجهت فکری ایشان است. این ها رو هم جهت اطلاع تحریره ایشان نوشتم که بدانند ما حالیمون میشه وگرنه امیدی به انتشار نیست.
قليدون۱۴۹۹۲۸۱۵:۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۲
باسلام به همه عزيزان صرفنظر از سياست زدگي كليه مسائل در كشور بنده بعنوان يك كارشناس چند ماهي است كه با پروژه فاز 11 و شركت توتال بصورت مستقيم در ارتباط مي باشم. فارغ از تمام سوابق شركت توتال و معايب و عهدشكني هاي آن، اي كاش يكبار منصفانه قضاوت مي كرديم و نكات مثبت و توانمندي هاي اين شركت هاي خارجي را ميديديم و بجاي اينكه تسويه حساب هاي سياسي را از مناطق زلزله زده به فاز 11 منتقل كنيم،دلايلي را كه توتال به توتال امروزي تبديل شده است را مي آموختيم. نكات مديريتي و قانونمندي اين شركت در مقابل مسائل و توانمندي هاي فني آن بسيار مشهود است. نظم و قانون در جاي جاي فعاليت هاي اين شركت به چشم مي خورد. هيچ قانوني قابل جابجايي نيست بر خلاف زمان بندي هاي پروژه هاي ايراني،يك روز يك روز است و كارها از روي روابط قابل تغيير نيست. همه تكليف خود را ميدانند. هركس سرجاي متناسب با قد و اندازه اش نشسته است و.... براي نمونه يك مورد عرض مي كنم. در خصوص بحث پرداخت فعاليت هاي اضافه بر قرارداد در پروژه،برخلاف پروژه هاي وطني كه ظاهرا براي اينكار حساب كتاب ديده ميشود ولي در واقع فقط سند سازي است،توتال روند بسيار دقيقي دارد.در مدارك آن ذكر شده است كه اگر در جهت انجام كاري اضافه بر قرارداد، نفرات پيمانكار از موتورسيكلت شخصي استفاده كنند به ازاي هر كيلومتر 0.5 يورو پرداخت ميشود.در اين حالت نوع پرواز فقط اكونومي پرداخت شده ولي قطار مي تواند درجه يك باشد. شما بقيه كارها را قياس بگيريد
ناشناس۱۵۱۱۱۹۱۹:۳۶:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۴
نماینده محترم شما از کجا متوجه شدید که توتال کار راشروع نکرده این فبیل پروژه ها که صحبت بر سر بهره بر داری از یک میدان است مستلزم چند ین ماه مطالعه روی نقشه های اولیه و تکمیل داده های اولیه است تا محل استقرار دستگاه های حفاری مشخص شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین