نشست سوچی و گفت وگوهای سه جانبه درباره بحران سوریه/ آینده داعش و منطقه چگونه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3960830243 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

گروه تروریستی داعش که در سال 2013 با انتشار فایل صوتی ابوبکر البغدادی در عراق و سوریه و بعداً در کشورهای دیگر اعلام موجودیت رسمی کرد، در روزهای اخیر به آخر راه خود در خاورمیانه رسید.

نشست سوچی و گفت وگوهای سه جانبه درباره بحران سوریه/ آینده داعش و منطقه چگونه خواهد بود؟

 در این راستا جبهه مقاومت طی روزهای اخیر موفق شدند شهر راهبردی البوکمال را فتح کند. ابوکمال واقع در مرز سوریه و عراق آخرین منطقه مهمی بود که هنوز در اختیار داعش قرار داشت. بعد از این اتفاق قاسم سلیمانی در پیامی اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال را پایان داعش اعلام کرد و آن را به عنوان یک پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز به رهبر انقلاب تبریک گفت.

سردار سلیمانی گروه تروریستی داعش را فتنه‌ای خطرناک نامید و با اشاره به جنایات و خشونت های داعش، از نقش آمریکا در ایجاد این گروه سخن گفت و نوشت «بیش از شش هزار جوان فریب خورده به نام دفاع از اسلام به صورت انتحاری با خودروهای پر از مواد منفجره خود را در میادین، مساجد، مدارس، حتی بیمارستانها و مراکز عمومی مسلمان ها منفجر کردند؛ که در نتیجه این اعمال جنایتکارانه ده ها هزار مرد، زن و کودک بی گناه به شهادت رسیدند. تمامی این جنایت ها بنا به اعتراف عالی ترین مقام رسمی آمریکا که هم اکنون ریاست جمهوری این کشور را بر عهده دارد توسط رهبران و سازمان های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است.»

بر اساس گزارش الیمادین قاسم سلیمانی شخصا فرماندهی عملیات آزادسازی این شهر را در سوریه برعهده داشته است. المیادین درباره نقش قاسم سلیمانی در آزادی البوکمال نوشته که علت انتقال سردار سلیمانی به اتاق عملیات البوکمال، شکست رهبری آمریکا بوده است.

هر چند که داعش در سوریه هیچ شهری را در اشغال خود ندارد اما در برخی مناطق بیابانی، به‌ویژه در مرکز و شرق سوریه در نزدیکی مرزهای عراق، حضور دارد. داعش در مناطقی از شرق استان دیرالزور (منطقه التنف و بخشهایی کوچک از مناطق اطراف رود فرات)، جنوب دمشق (اردوگاه یرموک)، قنیطره، درعا، حماه حضور دارد، با این تفاوت که دیگر هیچ شهر راهبردی در اشغال این گروه تروریستی نیست.

در تحولی دیگر دو روز قبل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با بشار اسد در شهر سوچی دیدار کرد. پوتین در جریان این دیدار با اشاره به اینکه عملیات نظامی در سوریه به زودی پایان می‌گیرد گفت که زمان ورود به فاز سیاسی برای حل بحران سوریه فرا رسیده است.

در این راستا رئیس جمهوری روسیه قرار است امروز با روحانی و اردوغان در سوچی دیدار  و مذاکره کند. روحانی در سخنانی دیروز گفته بود که آنان در اجلاسی سه‌جانبه برای آینده سوریه و منطقه با هم رایزنی خواهند کرد.

آینده داعش و منطقه چگونه خواهد بود؟

گرچه به طور جدی می توان گفت تجزیه کشورهای منطقه و تبدیل آن به کشورهای ضعیف بر اساس طرح خاورمیانه بزرگ توسط گروه داعش شکست خورده اما مشخص است که توطئه های جدیدی در حال عملیاتی شدن است. بنابراین باید گفت محور عربی- غربی- عبری قطعا دست از تلاش برنخواهد داشت و از طریق ابزارهای دیگری تلاش خواهد کرد آتش اختلاف و درگیری را شعله ورتر سازد. در این باره می توان به وضع تحریم های جدید و پی در پی علیه ایران و حزب الله و بحران ایجاد شده بعد از استعفای اجباری سعد حریری در ریاض اشاره کرد.

همچنین برخی از ادامه فعالیت داعش در منطقه یا کشور دیگر سخن می گویند. داعش فعلا در کشورهایی مانند فلیپین، مصر، لیبی و نیجریه نیز حضور دارد. اما بیشتر تحلیل بر ادامه فعالیت داعش در افغانستان می باشد. نکته مهم این است که به نظر می رسد این سناریویی است که آمریکایی ها نیز برای داعش در نظر گرفته اند. چنانچه رسانه ها در انگلیس اعلام کردند در آستانه بازپس گیری شهر رقه از دست تروریستها، دهها عضو خارجی داعش به همراه 10 کامیون اسلحه، مهمات و مواد منفجره با همکاری شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا از شهر رقه خارج شدند و نجات یافتند.

بی بی سی اعلام کرد: حدود دویست و پنجاه تروریست داعشی که در رقه در محاصره نیروهای مقاومت بودند نیز در تبانی با شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا اجازه یافتند همراه غیر نظامیان از شهر بگریزند و نجات یابند. بنا بر این گزارش تروریستها به همراه بیش از چهارهزار نفر از ساکنان غیرنظامی شهر رقه که عمدتا از خانواده های آنان بودند با حدود یکصد اتوبوس از محاصره خارج شدند و نجات یافتند.

مسئله دیگری که ممکن است سبب ایجاد درگیری هایی جدید در سوریه شود حضور کردهای سوریه به پشتیبانی آمریکا در شهر رقه می باشد. اولین مخالف جدی این وضعیت دولت ترکیه می باشد. حدود سه هفته پیش رسانه ها نیز به نقل از علی اکبر ولایتی ، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که به لبنان سفر کرده بود عنوان کردند که ارتش سوریه به زودی به سمت شرق فرات پیشروی خواهد کرد تا شهر رقه را آزاد کند. ولایتی افزوده بود: آمریکایی‌ها تلاش می کنند سوریه را به دو بخش تقسیم کنند اما همانگونه که در عراق موفق نشدند در سوریه نیز موفق نخواهند شد.

با توجه به این شرایط باید گفت با وجود توطئه های محور عربی- عبری و آمریکایی ها بسیار بعید است منطقه روی آرامش ببیند. بدون شک تمامی این اقدامات نیز در راستای ضربه زدن به محور مقاومت، تسلط آمریکا بر منطقه و یا ادامه بی ثباتی آن برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی می باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین