نگرانی عمیق اروپا درباره شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان

گروه جهان الف،   3960829362

مقامات اروپایی و رسانه های غربی واکنش های همراه با اضطراب و نگرانی را به شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان داشته و آن را شکست سختی برای "آنگلا مرکل" ارزیابی کردند.

به گزارش تسنیم، به نقل از روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، شکست ائتلاف احزاب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها در آلمان جهت تشکیل دولت آینده این کشور موسوم به جامائیکا با واکنش های همراه با نگرانی و اضطراب اروپاییان همراه بوده است.

برخی آن را به عنوان شکست سختی برای مرکل ارزیابی کرده و برخی دیگر نیز از تشدید بحران اروپا در سایه چنین اوضاع آشفته ای در آلمان ابراز نگرانی کرده اند.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه درباره شرایط در آلمان ابراز نگرانی کرده و گفت: اینکه مذاکرات ائتلافی در آلمان پیش نمی رود به نفع فرانسه نیست. وی آرزوی تشکیل یک دولت قدرتمند و پایدار در آلمان برای پیشبرد اروپا را کرد. ماکرون در عین حال تاکید کرد که با این همه فرانسه باید همچنان در این راستا رو به جلو حرکت کند و بدون یک دولت کارآمد در آلمان البته این روند به تاخیر خواهد افتاد.

یک معتمد ماکرون نیز اظهار داشت که در کاخ الیزه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تا به حال به عنوان فاکتور مهم همبستگی دیده می شده است.

وزیر امور خارجه هلند نیز در واکنش به شکست مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا در آلمان تاکید کرد که اینکه ساختن دولت در آلمان کمی بیشتر به طول می انجامد یک خبر بد برای اروپا است. به گفته وی آلمان در اتحادیه اروپا بسیار با نفوذ است اما بدون دولت هیچ حکمی ندارد و به سختی در مسائل بتواند موضع گیری کند. وی برگزاری انتخابات مجدد در آلمان را توصیه نکرده و به جای آن از احزاب خواست بعد از گذر زمان مجددا با هم مذاکره کنند. وی به عنوان نمونه در این راستا به مذاکرات ائتلافی در کشورش که حدود هفت ماه به طول انجامید اشاره کرد.

وزیر امور خارجه بلژیک نیز در واکنش به شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان به این مسئله اشاره کرد که در بسیاری کشورها تشکیل دولت های ائتلافی به کند انجام می گیرد. بلژیک هم در این راستا تجربه دارد. بعد از هلند حالا آلمان هم با این مسئله روبرو می شود. وی در این باره گفت که شاید این یک سنت جدید در بسیاری کشورها است.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اروپایی البته شکست ائتلاف جامائیکا را هیچ خطری برای اروپا ندانست و سخنگوی رئیس کمیسیون اروپایی در این باره گفت که در کمیسیون اروپایی این اطمینان وجود دارد که پایداری و پیوستگی در آلمان تضمین خواهد شد. قانون اساسی آلمان برای این منظور پایه و اساسی را ارائه می دهد.

وزیر امور اروپایی چک هم ابراز امیدواری کرد که زود یا دیر یک دولت قدرتمند در آلمان تشکیل شود.

وزیر دارایی اتریش نیز اظهار داشت که شکست مذاکرات جامائیکا در آلمان شرایط دشواری را نه تنها در آلمان بلکه همچنین در اتحادیه اروپا ایجاد می کند.

دولت روسیه نیز موضع محتاطانه ای را نسبت به این مسئله اتخاذ کرده و اعلام کرد که ما یک پایان موفق و قریب الوقوع مذاکرات ائتلافی در آلمان را آرزو می کنیم. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در عین حال گفت که این یک موضوع صرفا داخلی در آلمان است.

دولت انگلیس هم که بر مذاکرات برگزیت تمرکز دارد تاثیر شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان بر مذاکرات برگزیت را رد کرد.

روزنامه فرانسوی Les Echos نیز در مطلبی در این باره ابراز نگرانی کرد که مذاکرات ائتلافی شکست خورده در آلمان بتواند اروپا را در یک بحران بی سابقه وارد کند.

روزنامه اتریشی استاندارد نیز شکست ائتلاف جامائیکا را به ویژه شکستی سخت برای آنگلا مرکل دانسته و نوشت: این مسئله آشکارا نشان داد که وی دیگر نیرو و قدرت کافی ندارد که یک دولت را در آلمان بسازد.

روزنامه سوئدی Dagens Nyheter". از شروع پایان دوران مرکل بعد از شکست مذاکرات ائتلاف جامائیکا نوشته است.

روزناامه ایتالیایی La Stampa" درباره سود بردن حزب افراطی جایگزینی برای آلمان از چنین شرایطی ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" نیز در مطلبی نوشت: سیستم مرکل شکست خورده است. صدر اعظم آلمان برای اولین بار دیگر نتوانست از طریق دیپلماسی پایدار و برنامه ریزی سیاسی یک پایگاه قدرتی برای خود بسازد.

روزنامه لفیگارو فرانسه نیز تنها یک راه حل احتمالی و برگزاری انتخابات مجدد را برای این اوضاع آلمان موثر دانسته است.

گاردین انگلیس نیز درباره به نقش آینده مرکل در آلمان در این اوضاع پرداخته و پرسشی را در این باره مطرح کرده است

روزنامه اتریشی کوریر نیز از احتمال برگزاری انتخابات مجدد در این اوضاع در آلمان سخن گفته و چنین شرایطی را به نفع احزاب افراطی در این کشور دانسته و دموکراسی درآلمان را خراب ارزیابی کرده است.

حالا بعد از شکست مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا در آلمان فشارها بر سوسیال دموکرات ها برای مشارکت در دولت ائتلافی آینده افزایش می یابد.

البته مارتین شولتز مجددا اعلام کرده است که حزبش در یک ائتلاف دولتی با مرکل شرکت نخواهد کرد.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان هم بعد از شکست مذاکرات جامائیکا احزاب را به مذاکرات فوری برای تشکیل دولت آینده فراخوانده و تاکید کرد که من از همه احزاب آمادگی گفت و گو برای ساختن یک دولت در زمان قابل پیش بینی را دارم. این لحظه ای است که در آن همه احزاب باید یک بار دیگر مکث کنند و در موضع خود بازنگری کنند.

رئیس جمهور آلمان می تواند در صورت شکست روند تشکیل دولت، بر اساس بند 63 قانون اساسی پارلمان را منحل کرده و انتخابات مجدد را امکان پذیر کند. البته اشتاین مایر این مسئله را در حال حاضر رد می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین