عراقچی: اروپا برجام را قابل مذاکره مجدد نمی‌داند

گروه سیاسی الف،   3960829361

عراقچی گفت: طرف اروپایی اعلام کرد که برجام را قابل مذاکره مجدد نمی‌داند و آن را از هر موضوع دیگری کاملا جدا می‌دانند و بار دیگر بر پایبندی همه طرف‌ها به این توافق تأکید کردند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «رادیو اقتصاد» به تشریح سومین دور از گفت‌وگوهای عالی رتبه بین ایران و اتحادیه اروپا و جزئیات این نشست که امروز در تهران برگزار شد، پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره چند و چون برگزاری این گفت‌وگوها بین ایران و اروپا گفت : در جریان سفر فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در بهار 1395 دو طرف به بیانیه مشترکی رسیدند که به دستور العملی برای گفت و گوهای ایران و اروپا تبدیل شد. این بیانیه درباره همکاری های همه جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا بود. دور دوم این گفت و گوها در آبان سال گذشته بود . این گفت‌وگوها موضوعات بسیار متنوع و جامعی را در برمی گیرد. این موضوعات شامل مسائل سیاسی ، رایزنی درباره مسائل منطقه ای ، همکاری های اقتصادی در حوزه های متفاوت به ویژه انرژی هسته ای ، انرژی های تجدید پذیر ، نفت و گاز، همکاری در حوزه های تجاری ،حمل و نقل ، محیط زیست ، مهاجرت، مواد مخدر، آموزش، تحقیقات ، همکاری های علمی و گفت و گوهای حقوق بشری می‌شود.

عراقچی با اشاره به اینکه در این قالب گفت‌وگوهای جامع در همه حوزه ها بین ایران و اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد، گفت: ما امروز از صبح تا ساعت سه بعد ازظهر مشغول این دور از گفت‌وگوهای عالی رتبه بودیم. از طرف ایران از دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف در این گفت و گوها حضور داشتند و از طرف اروپایی نیز حدود 20 نفر از مقام‌های اتحادیه اروپا و نهادهای مختلف این اتحادیه حضور داشتند. گفت‌وگوهای بسیار جامعی صورت گرفت .

به دستور کاری برای روابط دوجانبه رسیدیم

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره اهداف ایران و اروپا از این گفت‌وگوها گفت: هدف نخست ما میل به تفاهم و رسیدن به درک متقابل از مواضع یکدیگر است. دومین هدف ما ترغیب و توسعه همکاری‌های فیمابین در همه حوزه‌های مشترک است. دو دور پیشین گفت و گوها و گفت و گوهای امروز در تامین این دو هدف بسیار موفق بوده است . ما موفق شدیم بر روی ایده ها و زمینه های مختلف برای همکاری گفت و گو کنیم و نظرات خود را بازگو کرده و با رویکردهای طرف مقابل نیز آشنا شویم . می توان گفت که در نتیجه این گفت و گوها ما به دستور کاری برای روابط ایران و اتحادیه اروپا در آینده دست یافتیم.

در حوزه مسائل منطقه ای اختلاف نظرهای بسیاری داریم

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از این گفت و گوها افزود: به نظر من گفت‌وگوهای خوبی بود. در حوزه رایزنی‌های منطقه ای و سیاسی دو طرف اختلاف نظرهای زیادی با هم دارند. لذا ما دیدگاه های خود را درباره این مسائل مطرح کردیم و طرف مقابل نیز نقطه نظرهای خود را مطرح کرد. اما در حوزه همکاری‌های اقتصادی و فنی ، گفت و گوها پیشرفت های بسیار خوبی داشت و دو طرف در مورد ایده‌های متفاوت بحث کردند و به نظر من در این حوزه موفق بودیم.

تاکید اروپا بر تفکیک برجام از سایر حوزه ها

رئیس ستاد پیگیری برجام وزارت امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد : یکی از حوزه‌هایی که در مورد آن بسیار صحبت شد و گفت و گوها موفق هم بود همکاری های دو طرف در حوزه های بانکی، مالی و سرمایه گذاری بود. بخصوص در این حوزه موانعی که بر سر راه وجود دارد ناشی از اقدام های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده است. در مورد این موانع و راه های مقابله با آن به تفصیل صحبت کردیم . بحث برجام یکی از موضوعات گفت‌وگوها بود. طرف اروپایی یک بار دیگر بر حمایت از توافق هسته ای تاکید و پایبندی خود به آن را تکرار کرد. طرف اروپایی در این گفت‌وگوها تاکید کرد که برجام را قابل مذاکره مجدد نمی‌داند و آن را از هر موضوع دیگری کاملا جدا می‌دانند. همچنین بار دیگر این جملات را از طرف اروپایی شنیدیم که همه طرف‌ها باید به این توافق پایبند باشند. در مجموع گفت‌وگوها در این حوزه را هم بسیار مفید می دانم.

پایه‌های روابط مستحکم تر ریخته شد

عراقچی در ادامه گفت و گو با رادیو اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه گفت و گوهای قبلی هم پیگیری می شود یا خیر، گفت : همکاری‌های دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی که بین دو کشور وجود دارد زمان بر است و در طول دوره‌های طولانی اندک اندک شکل می گیرد و گسترش پیدا می کند. این همکاری ها بین ایران و اتحادیه اروپا سخت تر هم است چرا که این اتحادیه متشکل از 28 عضو است و ما در حقیقت با مجموعه ای که 28 کشور را نمایندگی می کند ، مذاکره می کنیم. طبیعتا شکل گیری همکاری ها در این حوزه از روند آهسته تر و تخصصی تری برخوردار است . با این حال فکر می کنم در فاصله دو دور گفت و گوهای عالی رتبه در حوزه هایی که مربوط به همکاری های علمی و دانشگاهی ، محیط زیست، تجارت و حمل و نقل پیشرفت های بسیار خوبی صورت گرفته است. ما در این مدت توانسته ایم پایه هایی برای روابط مستحکم تر دو طرف در همه حوزه ها در آینده ایجاد کنیم و به این مسیر هم ادامه خواهیم داد.

اگر امریکا از برجام خارج شود؟

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اجرایی این گفت و گوها گفت: این گفت و گوها در شرایط پس از برجام و برداشته شدن تحریم های هسته ای شکل گرفت و و روز به روز توسعه می یابد اما در عین حال یک سوال وجود دارد که اگر آمریکا برجام را به هم بزند و تحریم ها را بازگرداند، ما چه باید بکنیم؟ پاسخ به این سوال نیز یکی از موضوعات گفت و گوی سیاسی بین ما و طرف مقابل بود. در این خصوص تبادل نظرهای بسیار خوبی امروز صورت گرفت . اتحادیه اروپا ایده هایی در این باره دارد و نباید فراموش کرد که اتحادیه اروپا به دنبال حفظ و حمایت از برجام و تامین منافع شرکت ها و بانک های اروپایی در برجام است، این مسئله نیز یکی از موضوعات گفت‌وگوهای جدی بین ایران و نماینده اتحادیه اروپا بود.

سناریوهای متقابل برای هر حرکت ضد برجامی آمریکا را آماده کرده‌ایم

وی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه و برآیند کلی این رایزنی ها درباره فرجام برجام در سایه کارشکنی های دولت آمریکا گفت : شرایط برجام بسیار سیال است. توپ برجام در زمین کنگره است و لابی های مختلف برای تاثیرگذاری بر کنگره فعال هستند که یکی از این لابی ها هم اتحادیه اروپا است. اتفاق هایی که تاکنون رخ داده نشان می دهد که برجام از استحکامی برخوردار است که برهم زدن آن و بازگرداندن تحریم ها آسان نیست. برجام بخشی از تصمیم و قطعنامه شورای امنیت است و نمی‌توان به راحتی آن را کنار زد. جامعه بین الملل به شمول اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کنند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. مسئله دیگر هم ارتباط برجام با بحث های امنیتی و عدم اشاعه است که همگی این مسائل به تحکیم برجام منتهی شده است. این استحکام باعث شده که تلاش‌های ترامپ در 10 ماه گذشته برای برهم زدن برجام ره به جایی نبرد. البته با توجه به تحولات در کنگره آمریکا پیرامون برجام هر احتمالی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران هم برای هر سناریویی آماده است و سناریوهایی متقابل را هم در اختیار دارد. ما اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنیم اما شرایط به گونه ای است که می توان گفت فعلا خروج آمریکا از برجام به آسانی مقدور نخواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین