برای پیشگیری از آزار جنسی کودکان چه کنیم؟

گروه اجتماعی الف،   3960829262

این روزها واژه « آزار کودکان» به خاطر گستردگی رسانه‌ها، بیش از پیش به گوش ما می‌خورد، متأسفانه اخبار ناگواری از این آزارها می‌شنویم که همه مخاطبان رسانه‌ها را آزرده خاطر می‌کند.

به گفته کارشناسان آشنا نبودن کودکان و نوجوانان با حقوق خود، نداشتن ارتباط عاطفی صحیح و شفاف خانواده با کودک و ... موجب می‌شود که فرزندان ما بیشتر در معرض خطر آزار و اذیت جنسی از سوی برخی افراد قرار گیرند.

یک مشاور خانواده در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کودک در سنین شش الی 12 سالگی از نظر جنسی در حالت کمون یا نهفته قرار دارد و هیچ نوع فعالیت جنسی معنی‌داری در این سن وجود ندارد. کودکان ممکن است تنها با جذابیت‎های جنسی آشنا باشند و حساسیت والدین نسبت به این موضوع را درک کنند. اما خود درکی از ماهیت عمل جنسی ندارند. 

دکتر «علی قره داغی» افزود: مقطع آغاز هر آموزشی دوران کودکی و مدارس است و آموزش باید از همین مقطع شروع شود.

استاد دانشگاه تبریز گفت: صحبت کردن از مسائل جنسی در جای خود، نباید تابو باشد. باید بپذیریم که در آموزش جنسی به کودکان و بزرگسالان کم کاری وحشتناکی کرده‎ایم.  سواد جنسی در جامعه ما بسیار پایین بوده و این امر سبب می‎شود هر فردی به آزمون و خطا دست بزند که ریشه برخی  آسیب‌های ازدواج نیز همین کم‌سوادی جنسی و آزمون و خطا کردن‌هاست.

روحانیون نقش مهمی در آماده‎سازی اذهان عمومی برای آموزش جنسی کودکان دارند 

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که ما هیچ نهاد و سازمان متولی برای آموزش‌های جنسی نداریم،  گفت: در دین مبین اسلام به مسائل جنسی بسیار پرداخته شده است، روحانیون و علما در کنار مشاوران و روانشناس‌ها باید مردم  و به‌ویژه والدین را در مساجد و مدارس آموزش دهند چون صحبت از مسائل جنسی و آموزش اقتضائی آن به کودکان گناه نیست. هم‌چنین آموزش جنسی شامل رعایت بهداشت نواحی جنسی و برخی مسائل فیزیولوژیک نیز می‎شود. برخی کنجکاوی‎های جنسی لازم بوده و کودک باید بدن خودش را کشف کند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش جنسی به کودکان باید به طور سیستمی انجام شده و خانواده‎ها باید فضای داخل خانواده را برای افزایش دانش و آگاهی جنسی کودکان فراهم کرده و از آسیب‎های وارده جلوگیری کنند، چون آسیب‎های جنسی، از فرد یک قربانی انتقام جو می‎سازد که آسیب‌ آن به مراتب جبران‌ناپذیرتر از آسیب‎های جسمی هستند. 

 وی افزود: اندام‎های جنسی  را باید به کودکان شناساند و مادر باید تأکید کند که کسی حق ندارد این قسمت از بدن تو را لمس کند و آن را ببیند و اگر چنین اتفاقی افتاد، بدون هیچ ترسی حتماً من را در جریان بگذار. 

کودکان را به اجبار نبوسید 

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: کودکان باید یاد بگیرند که اجازه ندهند نزدیک‎ترین افراد نیز آنان را به اجبار بوسیده و در آغوش بگیرند. بوسیدن اجباری کودک از سوی والدین سبب می‎شود تا قدرت نه گفتن در کودکان پایین بیاید، بنابراین برای بوسیدن کودکان از آنان اجازه بگیرید تا کودک متوجه شود که همه افراد برای بوسیدن و در آغوش گرفتن کودک باید اجازه بگیرند. 

وی اظهار کرد: طبق گزارش‌ها و پژوهش‌های انجام شده اغلب افراد آشنا و گاه اقوام درجه یک  دختران را مورد آزار جنسی قرار می‎دهند. از این‌رو مراقبت برای جلوگیری از آزار جنسی کودکان باید از فضای خصوصی و محیط خانه آغاز شود و فضاها و اشخاصی که کودک در ارتباط مستقیم با آنان قرار دارند نیز باید تحت کنترل و مراقبت باشد. 

استاد دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: کودکان می‎توانند به  راحتی به افرادی که برایشان آشنا هستند و کودک آن‎ها را چندین بار در کنار پدر و مادرش دیده، اعتماد کنند. از این‌رو باید در انتخاب پرستار و مراقب کودک، سرایدار ساختمان و راننده‎ی سرویس مدرسه نیز دقت کرد که این نیز مستلزم آموزش است.

وی یادآور شد: طبق شواهد موجود، سوءاستفاده‎ی جنسی از کودکان بندرت در مدرسه و محله و توسط افراد غریبه اتفاق می‎افتد، چون کودکان تا حدودی از غریبه‎ها «ناآشنا هراسی» دارند و به حکم صیانت از ذات، از خود مراقبت می‎کنند (که این در مورد کودکان رها شده و بدسرپرست و بی سرپرست صدق نمی‎کند و آنان به احتمال زیادتری ممکن است مورد سوء قصد جسمی، جنسی و روانشناختی افراد غریبه قرار بگیرند).

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین