رئیس قوه قضاییه: اقدامات عربستان در یمن مصداق «جنایت جنگی» است/ خواسته رهبری تحول در کاهش آسیب های اجتماعی است

گروه سیاسی الف،   3960829261

آیت الله آملی لاریجانی از دولت خواست که با استفاده از همه ظرفیت ها و فرصت های بین المللی که در اختیار دارد، ندای مظلومیت مردم ستمدیده یمن را به گوش جهانیان برساند تا بلکه گشایشی فوری در وضعیت این ملت پدید آید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فرامین رهبری در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و پی گیری های معظم له، اقدام تحولی و جهادی پیرامون این موضوع را مهمترین خواسته و دستور ایشان در این عرصه برشمرد و اظهار کرد: گرچه دستگاه قضایی برای مقابله با آسیب های اجتماعی اقدامات بسیار مناسبی انجام داده است اما همه دستگاهها باید به وظایف خود عمل کنند.
 
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک حلول ماه ربیع الاول و در پیش بودن میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، به حادثه زلزله در غرب کشور اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های بزرگ امروز کشور، رسیدگی به حادثه دیدگان زلزله غم بار غرب کشور است. چند روزی از این حادثه گذشته و با وجود تلاش همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و همچنین ایثار، گذشت و فداکاری مردم عزیز کشورمان، همچنان هموطنان شریف در این مناطق دچار مشکلاتی هستند که باید هرچه سریعتر به یاری مسئولان و آحاد مردم، این مشکلات برطرف شود.

بلایای طبیعی قابل پیش بینی نیست اما باید برای آنها آماده بود

رئیس قوه قضاییه افزود: اگرچه بسیاری از بلایای طبیعی قابل پیش بینی نیست اما باید آمادگی لازم برای کاهش آسیب های مربوط به این بلایا پس از وقوع این قبیل حوادث وجود داشته باشد. در مورد زلزله اخیر نیز امیدواریم که دولت و مردم در کاهش آلام مردم آسیب دیده بویژه کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند و در حال حاضر سرپناهی ندارند، به شکل سریع و موثری اقدام کنند.

اقدامات عربستان در یمن مصداق «جنایت جنگی» است

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به وضعیت تکان دهنده مردم مظلوم یمن تصریح کرد: سرزمین یمن نزدیک به سه سال است که تحت اشغال و بمباران نیروهای نظامی عربستان قرار دارد. این بمبارانها موجب وارد آمدن آسیب ها و خسارتهای فراوان به این کشور شده و کشتارهای بی رحمانه ملت مظلوم یمن، مصداق بارز «جنایات جنگی» است. از سوی دیگر به دلیل محاصره این کشور، به اذعان نهادهای بین المللی و سازمان ملل قحطی بی سابقه ای در این سرزمین پدید آمده است و حسب برخی گزارشها روزانه 100 کودک براثر کمبود غذا و دارو می میرند که این وضعیت، فاجعه ای انسانی و جنایت علیه بشریت است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سازمان های مدعی حقوق بشر در برابر چنین جنایاتی سکوت کرده اند، خاطرنشان کرد: سازمانهای بین المللی نهایتاً به صدور یک بیانیه اکتفا می کنند و نه تنها هیچ حمایتی از مردم ندارند بلکه چتر حمایتشان همواره بر سر ظالمان و سلطه گران گسترده است. از طرفی کشورهای غربی از جمله آمریکا به شدت از جنایات علیه مردم یمن حمایت می کنند چنانکه فروش سلاح های بیشمار به عربستان، گواهی بر صحنه گردانی این حوادث توسط آمریکاست.

آیت الله آملی لاریجانی از دولت خواست که با استفاده از همه ظرفیت ها و فرصت های بین المللی که در اختیار دارد، ندای مظلومیت مردم ستمدیده یمن را به گوش جهانیان برساند تا بلکه گشایشی فوری در وضعیت این ملت پدید آید.

بسیج نمونه کاملی از حضور مردم در صحنه و رمز پیروزی است

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی های اخیر جبهه مقاومت در سوریه و عراق، خروج نسبتاً کامل تروریست های داعش از شهرهای این کشور را به دولت، ملت و مرجعیت عراق و همچنین ملت و دولت سوریه تبریک گفت و تصریح کرد: کشورهای سلطه در این فکر بودند که با پدید آوردن جرثومه ای نظیر داعش، منطقه را به مدت چندین دهه مشغول و گرفتار کنند. البته ضربات مادی و معنوی زیادی هم به عراق و سوریه و همچنین بخشهایی از لبنان و برخی کشورهای دیگر وارد کرده اند اما مجاهدان این کشورها ایستادگی کردند و اجازه ندادند که توطئه های دشمن به نتیجه برسد. بحمدالله با کمک های جمهوری اسلامی و مجاهدت های مجاهدان کشورهای درگیر با شر داعش، این گروه تروریستی که آمریکا مدعی بود مبارزه با آن 20 سال به طول خواهد انجامید، در مدت بسیار کوتاهی از سر مردم منطقه کم شد.

آیت الله آملی لاریجانی، بخش عمده ای از پیروزی ها را مرهون بهره گیری از مدل موفقی نظیر بسیج مستضعفین دانست و خاطرنشان کرد: ورود مردم و حضور در صحنه های گوناگون همواره موجب توفیق بوده و در این زمینه بسیج مستضعفین که به دستور حضرت امام خمینی (ره) در پنجم آذرماه سال 58 تشکیل شد، مدل موفقی است که حشدالشعبی در عراق نیز برگرفته از همین الگوست و توانست شر داعش را از سر کشور عراق کم کند. خوشبختانه در سوریه نیز با تلاش مردم و ارتش همین اتفاق افتاد و با وحدت، همدلی و تدبیر مردم، نقشه های دشمنان نقش بر آب شد. البته آمریکا و اذناب منطقه ای آن دائماً در حال توطئه چینی هستند چنانکه چندی قبل موضوع استقلال کردستان عراق را مطرح کردند و در حال حاضر نیز برنامه ریزی هایی برای لبنان دارند لذا مردم منطقه باید هوشیار باشند و فراموش نکنند که حضور در صحنه، استقامت و استقلال طلبی، رمز پیروزی بر دشمنان است.

رئیس قوه قضاییه، عربستان را امروز «محور شرارت» در منطقه خواند و بر لزوم ایستادگی در برابر نقشه های شوم و فساد انگیز آمریکا و اذناب منطقه ای آن با همدلی و وحدت هرچه بیشتر مردم منطقه تأکید کرد.

آسیب های اجتماعی محصول شبکه ای درهم تنیده از مشکلات است

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقوله آسیب های اجتماعی و پیگیری های مقام معظم رهبری برای کاهش این آسیب ها تصریح کرد: آسیب های اجتماعی، محصول شبکه ای در هم تنیده از مشکلات است که از مهمترین این آسیب ها می توان به اعتیاد، طلاق و مفاسد اخلاقی اشاره کرد. همه این آسیب ها ناشی از علل مختلفی هستند و دستگاه های گوناگون در این زمینه مسئولیت های خطیری برعهده دارند.

رئیس قوه قضاییه افزود: به عنوان مثال یکی از دلایل اعتیاد، عدم اشتغال، عدم آگاهی و فقر است. قاچاقچیان موادمخدر در مرزهای کشور عمدتاً از فقر مردم بویژه مرزنشینان برای استفاده ابزاری از آنان بهره می گیرند. رفع فقر و بیکاری برعهده دستگاه های مربوطه است و لازم است برای کاهش آسیبی نظیر اعتیاد، این دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند. قوه قضاییه نیز به عنوان یکی از ارکان نظام، وظایف خود را انجام می دهد. به عنوان مثال در همین موضوع اعتیاد، همکاریهای بسیار خوبی برای مقابله با قاچاق موادمخدر با نیروی انتظامی داشته ایم و در زندانها نیز خدمات بسیار زیادی در زمینه بازپروری معتادان ارائه شده است. با پیگیریهای دستگاه قضایی و بویژه  معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، تعداد اردوگاه های مربوط به درمان و بازپروری معتادان که به موجب قانون جدید مبارزه با موادمخدر باید تشکیل می شد، گسترش یافته است و علاوه بر این به خانواده های این افراد نیز کمک هایی شده تا از مایحتاج اولیه زندگی بهره مند باشند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در زمینه کاهش طلاق نیز خاطرنشان کرد: گسترش مشاوره های قبل از طلاق و افزایش مراکز مشاوره خانواده از جمله مهمترین اقدامات قوه قضاییه برای کاهش آسیب طلاق بوده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: در حوزه زندانها نیز حسب گزارش سازمان زندانها، 20 هزار نفر از خانواده زندانیان تحت حمایت و پوشش قرار گرفته اند و تلاش شده است خانواده هایی که در معرض اعتیاد، بیماری یا طلاق قرار دارند از این وضعیت رهایی یابند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی اقدامات در زمینه کاهش مفاسد اخلاقی نیز اظهار کرد: در این عرصه نیز دادستانها و نیروی انتظامی توجیه شده اند. معتقدیم در بسیاری از موارد اگر یک دختر و پسر جوان را که مرتکب خلافی شده اند به جای آنکه به زندان بفرستیم با رأفت و نصیحت نسبت به آنها رفتار کنیم، نتیجه بسیار بهتری خواهیم گرفت. برهمین اساس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، طرح موفقی در این زمینه داشته است و به جای برخوردهای کیفری، جلسات متعدد توجیهی برای این افراد برگزار کرده است که نتایج این طرح نشان می دهد میزان بازگشت دوباره آنان به چرخه مفاسد بسیار کاهش یافته و از این جهت طرح مذکور بسیار موفق ارزیابی می شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه نباید با دست خود، افراد را به سمت گسترش مفاسد سوق دهیم، تصریح کرد: برخورد با مفاسد باید هم وجهه مقابله ای داشته باشد و هم وجهه اصلاحی. امیدواریم در بحث آسیب های اجتماعی که مقوله ای عمیق به لحاظ تحقیقی و اجرایی است، در چارچوب منویات مقام معظم رهبری پیش برویم زیرا مهمترین خواسته و دستور ایشان در زمینه آسیب های اجتماعی، انجام یک کار تحولی و جهادی است که باید همه با همکاری یکدیگر در این مسیر گام برداریم.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و بحث و بررسی پیرامون قانون اخیرالتصویب مبارزه با موادمخدر در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین