گفت‌و‌گو با نخستین کسی که به مناطق زلزله‌زده رسید؛ چادرها کفاف شب‌های سرد را نمی‌دهند

گروه اجتماعی الف،   3960829232

او ساعت یک بامداد به روستاهای زلزله‌زده رسیده! شاید همین جمله بهترین تعریف باشد از سردار «محمدنظر عظیمی». مرد مو سپیدی که حالا یک سالی از اعطای حکم سرتیپ تمامی‌اش توسط فرمانده کل قوا می‌گذرد و حالا در نخستین سالی که نشان جدید بر شانه‌هایش نشسته است، پنجه انداخته در پنجه بحران بزرگی به‌نام زلزله.

چادرها کفاف شب‌های سرد را نمی‌دهند

 صدالبته که همه می‌دانیم زلزله و بحران‌های اینچنینی نه ارتباطی به ارتش دارد و نه سپاه، ولی مردان نظامی کشور ما ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد‌ترین انسان‌ها هستند در بحران‌ها. این را می‌شود از همان عکس‌هایی که اول صبح روز دوشنبه از سرپل ذهاب مخابره می‌شد، فهمید: سردار جعفری و امیر موسوی فرماندهان سپاه و ارتش که پیش از هر مسوول دولتی به مناطق زلزله زده رفتند. پیش از این دو البته، مرد دیگری بود که پا در سرپل ذهاب گذاشت.

سردار عظیمی فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که الان فرمانده میدان روستاهای زلزله‌زده است، نخستین کسی بود که همراه با تیم اجرایی و عملیاتی خود به مناطق زلزله‌زده رسید و از همان ساعات نیمه‌شبانگاهی یک‌شنبه کار امداد و نجات را آغاز کرد. منطقه‌ای که بیش از 200 و اندی روستا و به لحاظ گستره جغرافیایی قریب به 700 کیلومتر مربع مساحت دارد. منطقه‌ای که نه تنها بیش از هر جایی آسیب‌ دیده بلکه به لحاظ تنوع مذهبی و عقیدتی هم حائز خصوصیات خاصی است.

برای اینکه ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه را بدانید، همین بس که در سال های اخیر، تعداد قابل توجهی از کسانی که قصد ورود به پژاک یا داعش را داشته‌اند، مربوط به چندروستای همین محدوده‌اند؛ منطقه‌ای خاص به لحاظ جغرافیایی و البته مذهبی.


برای گفت‌وگو با سردار عظیمی بسیار تلاش کردیم تا اینکه حوالی ساعت 10 شب در حومه شهر سر پل ذهاب در‌حالی‌که از یک جلسه بیرون آمده بود و داشت به سوی ماشین می‌رفت برای سرکشی به روستاها، توانستیم چند دقیقه‌ای درباره اوضاع منطقه با او صحبت کنیم. گفت‌وگویی که هرچند به خاطر محدودیت زمانی سردار، کوتاه است ولی به‌هرحال نکته‌های جالبی دارد. مهمان هستید به گفت‌وگو با نخستین مسوول رسمی کشور که به مناطق زلزله‌زده رفت.
 
گفته می‌شود که زلزله اخیر غرب کشور به لحاظ گستره جغرافیایی یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های دهه‌های اخیر ایران است ولی با توجه به شدت این زلزله و این گستردگی جغرافیایی، خدا را شکر تلفات انسانی این زلزله از موارد مشابه سال‌های اخیر نظیر زلزله بم بسیار کمتر است. ما در زلزله بم با ده‌ها هزار کشته و مجروح روبه‌رو بودیم و در این زلزله که بسیار وسیع‌تر و شدیدتر از آن زلزله بود، کمتر از 500 کشته داشته‌ایم. سوالم این است که تنها دلیل این اتفاق بافت سازه‌های مسکونی این منطقه است یا دلیل دیگری هم وجود دارد؟

همان‌طور که گفتید حادثه زلزله غرب کشور وسعت گسترده‌ای دارد. از سلیمانیه عراق و حلبچه تا ازگله و روستاهای کوییک و دشت ذهاب و دالاهو و خود شهر سرپل ذهاب. حتی در خبرها آمده بود که از اردن تا ارمنستان این زلزله را حس کرده‌اند، خب پس معلوم است که با زمین‌لرزه عجیب و بسیار بزرگی روبه‌رو هستیم. حجم تخریب و خسارات زلزله نیز بسیار قابل توجه است ولی خوشبختانه حجم تلفات به اندازه گستردگی خسارات نیست. دلیل آن هم این است که پیش از وقوع زلزله اصلی، پیش‌لرزه‌ای آمده و بخشی از مردم خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. ضمن اینکه عمق زیاد این زمین‌لرزه هم تاثیرگذار بوده در این موضوع. ولی به‌هرحال تمام تلاش ما از همان لحظات نخست این بود که بتوانیم آلام مردم را کاهش دهیم. تمام رده‌های حاضر در این منطقه اعم از سپاه نواحی، مراکز سپاه استانی، قرارگاه خاتم و مراکز بسیج منطقه، تماماً بسیج شده‌اند تا بتوانند امور لازم برای رفع حاجت‌ها و نیازهای مردم را به انجام برسانند.  منتها به دلایلی در بحث حل مشکلات اساسی مردم، قدری اختلال وجود داشت که آن هم به این دلیل است که بخشی از امکاناتی که می‌بایست به موقع می‌رسید نرسید. امروز که ما داریم با شما صحبت می‌کنیم تازه مشکل چادر مردم حل شده در‌حالی‌که می‌شد این اتفاق بسیار زودتر بیفتد. در بحث مواد غذایی اما، مشکلی نیست. بحمدالله با کمک ارگان‌ها و البته کمک‌های فراوانی که مردم نوع دوست کشورمان انجام داده‌اند، دیگر مشکل حادی برای غذا و آب و چادر و پتو وجود ندارد. بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر این است که باید به فکر اسکان میان‌مدت مردم آسیب دیده باشند. بهرحال فصل سرما در این منطقه دارد فرا می‌رسد و چادر برای گذراندن شب‌های سرد این منطقه کفاف نمی‌دهد. باید فکر جدی برای اسکان میان مدت این مردم آسیب‌دیده کرد.

گفته شد که مشکل آب و برق مردم به‌طور کامل حل شده است. واقعاً مشکل آب و برق به طور 100در‌صدی حل شده است؟
موقعی که وزیر کشور این صحبت را انجام داده بودند، مشکل حل نشده بود. هنوز بخش قابل توجهی از منطقه دارای آب و برق نبودند که این موضوع اتفاقاً مورد اعتراض استاندار محترم هم واقع شد و روز جمعه تقریباً این مشکل مرتفع شد.

کمی هم درباره بافت فرهنگی منطقه مأموریت شما صحبت کنیم.
طبق تصمیمی که گرفته شده بود، روستاهای بخش مرکزی که در مجموع 165 روستا هستند و دارای بافت عقیدتی گوناگونی هم هست، به ما سپرده شد. به این هم باید اضافه کنید شهرستان ثلاث باباجانی را که توسط تیپ انصارالحسین و سایر رده‌های مستقر ما و بخشی از تیپ انصار‌الرسول و تیپ 42 قدر و 43 امام علی ؟ع؟ پوشش داده می‌شود و دوستان امکانات خوبی را فراهم کرده‌اند و با تمام وجود هم دارند تلاش می‌کنند. این محدوده دارای تنوع زیادی به لحاظ مذهبی و عقیدتی است. ما چندین روستای اهل حق را در کنار تعداد زیادی روستای اهل تسنن داریم و طبعاً این تفاوت‌های مذهبی کار ما را حساس می‌کند. ما می‌بایست بیش از پیش دقت کنیم که کسی احساس بی‌عدالتی نکند و بحمدالله برای رقم خوردن این موضوع، همه همت‌مان را با تمام قوا به کار بسته‌ایم.

این تنوع قومیتی و فرهنگی کار را برای شما سخت نکرده؟
ببینید! همانطور که عرض کردم عمده منطقه تحت پوشش ما، مناطق سنی‌نشین و اهل‌حق‌نشین است. مردم می‌بینند که دوستان چطور تلاش می‌کنند. منتها اگر هم دلخوری پیش آمده، به‌خاطر دیر رسیدن اقلامی بود که می‌بایست زودتر می‌رسید. به‌هرحال آنچه به‌دست ما رسیده بلافاصله به‌دست مردم می‌رسد و کاش این اقلام زودتر به ما می‌رسید که کسی از دیرکرد در تأمین اقلام دلخور نباشد.

 

 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین