کاربران از اینترنت منصفانه ناراضی‌اند؟!

گروه فناوری الف،   3960828055 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصویب مدل غیرحجمی تعرفه سرویس‌های اینترنت ثابت که هفته گذشته از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد، انتقاداتی را از سوی کاربران اینترنت ثابت در پی داشته است که عمدتا به قیمت بالا و محدودیت مصرف در این طرح اشاره دارند.

کاربران از اینترنت منصفانه ناراضی‌اند؟!

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام محمدجواد آذری جهرمی مصوبه تعرفه‌های جدید از ۱۰ آذر اجرا می‌شود و مبنای آن مصرف منصفانه مشترکان است. مقدار این مصرف منصفانه بین ۱۸ شرکت فعال در زمینه ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد که در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه تعیین شده، سرعت اینترنت به مقدار پایه برای آن مشترک تبدیل می شود.

صبح روز ۲۱ آبان ۱۳۹۶ وزیر ارتباطات با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود به تصویب یکی از جذاب‌ترین وعده های خود در حوزه اینترنت ثابت اشاره کرد؛ امری که در ابتدا با استقبال کاربران همراه شد؛ با گذشت دو روز از اعلام این خبر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر در صفحه اینستاگرام خود مطلبی منتشر کرد که در آن جدول و جزئیات طرح اینترنت ثابت غیرحجمی را اعلام کرد که اینبار اما با واکنشهای عموم فالورهای وی به این طرح همراه بود.

آذری جهرمی در این پست اینستاگرامی اعلام کرده بود: این تعرفه سرویسهای غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین ۱۸ شرکت فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد. شرکتها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین برسانند. طبیعتا فضای رقابتی به نفع مصرف کننده نهایی فراهم است. این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکتها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه(صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه)تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.

 

اما تعداد بالای انتقادات و نظرات کاربران باعث شد تا وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با انتشار مجدد مطلبی دیگر در همین باره به ابهامات پیش آمده اشاره کرده و خاطرنشان کند: در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود سی درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش بینی می‌شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از هشتاد درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همچنین سرعت خریداری شده بایستی بوسیله شرکتها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.

او همچنین از کاربران خواست تا کمی صبوری کنند تا شرکتها طرحهای خود را ارائه کنند و اطمینان داد که دیدگاه‌های جمع زیادی از مصرف کنندگان (در این طرح) لحاظ شده است.

برای اطلاع از خواسته ها و انتقادات کاربران برایندی از مجموعه نظرات و انتقادات کاربران را که در ذیل مطلب دوم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام و ارائه توضیحات در مورد جزئیات و تعرفه طرح اینترنت غیر حجمی نوشته شده نشان می‌دهد که برخی از کاربران با انتقاد به این طرح معتقدند که مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیر حجمی وضعیت اینترنت در ایران را بدتر خواهد کرد. به گفته آنان با این طرح دیگر خدمات نامحدود و رایگان اینترنت شبانه به طور کلی حذف خواهد شد و این به ضرر مشترکان خواهد بود.

کاربری در زیر مطلب وزیر اینگونه نوشته است: این طرحی که ارائه کردید را فراموش کنید زیرا اصلا مقرون به صرفه نیست، به فرض اگر بخواهیم با این شرایط از یک شبکه تلویزیون اینترنتی فیلمی را نگاه کنیم، برای تماشا آنلاین یک فیلم با کیفیت ۱۰۸۰ باید حداقل سرعت هشت مگابیت را بخریم یعنی باید اجبارا ماهی ۵۰ هزار تومان بدهیم که این ظلم بزرگی در حق ماست.

یکی دیگر از کاربران نیز در این باره نوشته است: مشکل ما حجم و نه سرعت است و این تغییرات تفاوتی ایجاد نمی کند.

همچنین برخی نظردهندگان به گنجاندن اینترنت با سرعت ۵۱۲ کیلو بیت در این طرح اعتراض داشتند و این مساله را به عنوان علتی برای بازگشت به عقب در حوزه اینترنت اظهار کردند.

کاربری دیگر گفته است: اگر این طر غیر حجمی است پس تعیین سقف برای حجم آن دیگر چیست؟ اگر هم قرار است قیمتش اینقدر زیاد باشد که دیگر اصلا (استفاده از آن) به صرفه نیست. آنهایی که خط اینترنتشان فیبر نوری است، هنوز هم مجبورند از مخابرات سرویس بگیرند که این اصلا به واژه منصفانه و رقابتی حتی نزدیک هم نیست.

برخی از کاربران نیز بقیه را به صبوری کردن تا زمان ارائه سقف مصرف منصفانه دعوت کرده اند؛ در این مورد کاربری گفته است که باید منتظر ماند و نتیجه نهایی را دید و گفته که اگر سرعتشون واقعی باشه و حجمی که به عنوان مصرف منصفانه میدن زیاد باشه شاید خوب باشد، ولی در غیر این صورت اصلا خوب نیست.

به گزارش ایسنا، اینترنت حجمی از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم مطرح شد؛ امری که از همان اول کار با اشکالاتی مواجه شد به طوریکه اجرای آن که یکی از خواسته‌های جدی محمود واعظی بود در دوره وزارت او محقق نشد و کار به معاون جوان او و وزیر ارتباطات بعدی محول شد.

 پیش از این نیز طرح غیرحجمی تعرفه سرویس‌های ثابت البته قبل از این و در اواخر دوره دولت یازدهم هم تا مرحله اجرایی شدن پیش رفت اما به دلیل اعتراض مشترکان و مناسب نبودن تعرفه‌ها، ادامه نیافت، به طوریکه  محمود واعظی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اعتراض کاربران به تعرفه های جدید اینترنت ثابت، از توقف اجرای پیشنهاد مطرح شده خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه‌های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف و دستور دادم کمیته بررسی تعرفه ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.

در آن زمان هم محمد جواد آذری جهرمی در مقام مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود که با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد. امیدوارم موافقت کنند.

اما این اشکالات چه بودند؟ در ابتدای اجرای طرح اینترنت نامحدود و زمانی که تعرفه‌ها اعلام شد، مشخص شد این اینترنت، آن‌طور که کاربران تصور می‌کردند نامحدود نیست. به طوریکه کاربران متوجه شدند همان طرح های قبلی بسیار به صرفه تر از اینترنت مثلا نامحدود ارائه شده است. امری که در طرح فعلی تصویب شده نیز کاربران از آن گلایه دارند.

پیش بینی می‌شد تصویب طرح سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی مورد استقبال مشترکان فعلی و حتی کسانی که تا حالا اینترنت ثابت خود را فعال نکرده اند قرار بگیرد، با این حال اما ابهامات بسیاری ازسوی کاربران در فضای مجازی درباره این مصوبه به گوش می‌رسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۲۹۶۱۱:۳۹:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۸
اسمش نامحدوده -مخابرات جایی نمی خوابد که اب زیرش برود-نامحدودی که با چیزی به نام مصرف منصفانه عملا محدود شده
تبریزی۱۴۷۳۰۲۱۱:۴۶:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۸
"در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکتها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه(صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه)تا پایان دوره ماهانه خواهند بود." نکته اول اینکه خیلی جالبه تو ایران از نظر آقایون مصرف منصفانه چیزی در حدود 10 تا 20 گیگ در ماهه در حالیکه در بقیه کشورها مصرف منصفانه تا 1000 گیگ در ماه هم می رسه! شما فقط یه فیلم واقیعت مجازی یا 360 درجه 5 دقیقه ای با کیفیت 4K دانلود کنید چیزی در حدود 1 گیگابایت حجمشه! اون وقت آقایون هنوز به این نتیجه نرسیدن که برای همگام بودن با فناوری های نوین به اینترنتی با حجم حداقل 100 برابر فعلی نیازه. تقسیم ترافیک به ترافیک داخلی و خارجی هم ابتکار دیگه آقایون برای مجبور کردن کاربران به پرداخت هزینه بیشتره چون اکثر ترافیک اینترنت خارجیه و گامی در جهت سانسور اطلاعاتی با بالا بردن هزینه دیسترسی به اطلاعات خارج از سرورهای ایران که 99.9999999 درصد اینتر رو شکل می ده! تا همین الان هم شرکت ها ظلم زیادی به مشترکان کردن برای مثال من قبلا اینترنت 128 نامحدود داشتم. در مقابل ماهی 23 هزار تومان می تونستم 12 گیگ با سرعت حدود 40 کیلوبیت دانلود کنم بعد از اتمام این میزان تا آخر ماه سرعتم به 25 کیلوبیت بر ثانیه می رسید. 12 گیگ رو من تو سه-چهار روز تموم می کردم. شاید از نظر اقایون بنده جزو مشترکان پرمصرف باشم ولی فراموش می کنن 12 گیگ در مقابل فرضا 1000 گیگی که تو کشورهای دیگه ماهانه به مشترکین داده می شه هیچی نیست! بعد سرویسم رو با پرداخت ماهانه 46 هزار تومان ارتقا دادم به 256 نامحدود که تا 25 گیگ می ذاره با سرعت حدود 60-70 دانلود کنم (که باز سه چهار روزه تموم می شه) بعد تا اخر ماه سرعتم می ره روی 30 کیلوبیت. نکته جالب و البته تاسف بار اینجاست که دو برابر پول بیشتر می دم و در مقابل سرعت دانلودم (بعد از اتمام حجم به اصطلاح منصفانه) نسبت به سرویس قبلیم فقط 7 کیلوبیت بر ثانیه بیشتره در حالیکه باید منطقا حداقل 50 کیلوبیت بر ثانیه (دو برابر سرویس قبلیم) باشه! حالا آقایون تو این طرح ترافیک خارجی خیلی کمتری ارائه می دن (که همون اصل اینترنته) که در عرض سه چهار روز تموم می شه و بعد باید تا اخر ماه با سرعت 25 یا 18 کیلوبیت بر ثانیه سر کنیم! وقتی می گن سرعت به 128 می رسه منظورشون 128 واقعی نیست بلکه همون اینترنت با سرعت 18 کیلوبیته که یه سایت ساده رو باید چند بار رفرش کنی تا بیاد بالا! اگه منظور 128 واقعی بود خیلی عالی می شد. واقعا تاسف آوره. اگه بری خارج و بگی این شرایط برای اینترنت "منصفانه" است می گیرن می ندازنت تو تیمارستان!
ناشناس۱۴۷۶۹۵۰۰:۰۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۹
برای من که بهتر شده یعنی قیمتش اومده پایین مگه اینایی که که میگن گرون شده قبلا از چه سرویسا و چه شرکتایی استفاده کردن؟ اگه الان بد شده پس آسیاتک سر ما خیلی کلاه گذاشته
ناشناس۱۴۷۷۰۲۰۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۹
فکر می کنم فروش حجم منطقی تر باشه. بهتره محدودیت زمان و سرعت را حذف کنند و کلا حجم بفروشند. در این صورت هر کس هر چقدر دانلود کرد پولشو میده. درست مثل مصرف آب و برق و...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین