افزایش 64 درصدی سرمایه گذاری خارجی در ایران

گروه اقتصادی الف،   3960827269

سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سال 2016 در مقایسه با سال قبل از آن 64 درصد افزایش را نشان می دهد که بر این اساس از رقم 2050 میلیون دلار در سال 2015 به عدد 3372 میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسید.

افزایش 64 درصدی سرمایه گذاری خارجی در ایران
 

به گزارش آنا، افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هر کشوری بر متغیرهای کلان اقتصادی مانند کاهش نرخ بهره،‌کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی،‌افزایش درآمدهای مالیاتی،‌ کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد ،‌انتقال تکنولوژی و افزایش اشتغال و توسعه صادرات تاثیر گذار است.

در واقع افزایش سرمایه گذاری خارجی در هر اقتصادی تراز پرداخت ها را مثبت می کند بنابراین هر کشوری در دنیا تلاش می کند تا بیشترین سرمایه خارجی را به اقتصاد خود جذب کند .

با این حال، ‌شرایط اقتصاد جهانی و رکود در بازارها در سال 2016 سبب شد تا سرمایه گذاری خارجی در دنیا 2 درصد افت داشته باشد. این در حالی رخ داد که در سال 2015،‌سرمایه گذاری خارجی در جهان رشدی 38 درصدی را تجربه کرده بود.البته پیش بینی ها برای سال 2016 حکایت از افتی 20 تا 15 درصدی سرمایه گذاری خارجی داشت.

برای سال 2017 اما با توجه به شتاب ایجاد شده در رشد اقتصادی در مناطق عمده جهان، عملکرد خوب بازار سهام و جهش حجم تجارت جهانی افزایشی 5 درصدی در حجم سرمایه گذاری خارجی پیش بینی می شود که در صورت تحقق مجموع سرمایه گذاری خارجی در دنیا به 1800 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. با این حال و با وجود مثبت شدن شیب سرمایه گذاری خارجی در دنیا،‌همچنان با ارقام سال 2007 فاصله زیادی وجود دارد و اقتصادهای دنیا هنوز پس از رکود جهانی سال 2008 نتوانسته اند به شرایط پیش از آن باز گردند.

نکته مهم در روند سرمایه گذاری خارجی در دنیا این است که اگرچه در سال 2014 سهم کشورهای درحال توسعه به نسبت اقتصادهای پیشرفته بیشتر بود اما از آن سال به بعد این اقتصادهای پیشرفته هستند که بیشترین سهم را از سرمایه گذاری خارجی از آن خود می کنند.

به گونه ای که در سال 2016 و با وجود کاهش حجم سرمایه گذاری در دنیا،‌این کشورها رشدی 5 درصدی را تجربه کردند و از مجموع سرمایه گذاری ها 59.1 درصد مربوز به اقتصاد های پیشرفته بوده است. برای سال 2017 اما پیش بینی سرمایه گذاری های خارجی در این اقتصادها کاری سخت است و از منفی 9 درصد تا مثبت 2 درصد در نوسان خواهد بود.

اما کشورهای در حال توسعه سال خوبی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی پشت سر نمی گذاشتند. بر اساس آمار آنکتاد(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) کشورهای در حال توسعه در سال 2016 کاهشی 14 درصدی را در جذب سرمایه خارجی تجربه کردند که به معنای آن است که سهمی 37 درصدی از مجموع سرمایه گذاری خارجی در کل دنیا راهی این کشورها شده است.

در سال 2017 اما انتظار می رود که 2 تا 15 درصد افزایش سرمایه گذاری در این اقتصادها را شاهد باشیم. اقتصادهای نوظهور و در حال گذار در سال 2016 توانستند با رشدی 81 درصدی،‌در مجموع 98 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنند که به معنای سهمی 3.9 درصدی از مجموعسرمایه گذاری های خارجی در جهان است. برای سال 2017 نیز پیش بینی می شود که 10 تا 25 درصد افزایش سرمایه گذاری ها را شاهد باشیم.

در جدول زیر می توان سهم هر کدام از این اقتصادها از سرمایه گذاری خارجی را دید.

 

2014

2015

2016

اقتصادهای پیشرفته

42.6

55.5

59.1

اقتصادهای در حال توسعه

53.2

42.4

37

اقتصادهای در حال گذار

4.2

2.1

3.9

 

ایران اما در سال های گذشته به دلیل تحریم های بین المللی امکان جذب بالای سرمایه گذاری خارجی را نداشت و تا سال 2015 شاهد کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور بودیم. اما در اوایل سال 2016 ایران جهش بزرگی را در جذب سرمایه گذاری خارجی به ثبت رساند. به گونه ای که از رقم 2050 میلیون دلار در سال 2015 به عدد 3372 میلیون دلار در سال 2016 رسید که نشان دهنده رشدی 84 درصدی در این زمینه است.

این در حالی است که روند سرمایه گذاری های خارجی در ایران از سال 2012 تا سال 2015 همواره کاهشی بود. بر اساس اعلام آنکتاد ایران که در طبقه بندی کشورهای جنوب آسیا قرار می گیرد بعد از هند در سال 2016 در بین این کشورها جایگه دوم را در جذب سرمایه خارجی داشته است.

فاصله هند از سایر کشورهای منطقه بسیار زیاد است و این کشور در سال گذشته میلادی موفق به جذب بیش از 44 میلیارد دلار سرمایه خارجی شده است. پس از هند و ایران،‌بگلادش در بین کشورهای جنوب آسیا در جایگاه سوم قرار دارد.

البته ایران در مقایسه با کشورهای منطقه همچنان موجودی ذخایر کمتری از محل سرمایه گذاری های خارجی دارد.

اما با توجه به امکانات و پتانسیل های موجود کشور و ظرفیت های بالاتر،‌امکان افزایش سرمایه گذاری های جدید وجود دارد که با توجه به بهبود رتبه اعتباری کشور و شکل گیری فضای خارجی مناسب تر در پسا برجام می توان امیدوار بود سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سال های آینده افزایش پیدا کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین