تاملی بر اولین مصاحبه رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با یک رسانه عربی؛ علنی شدن ائتلاف نظامی عربستان و اسرائیل علیه ایران

گروه جهان الف،   3960827249 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبر‌های غافلگیر کننده و شوک آور یکی پس از دیگری در راه است و برخی تحلیل گران خبر از قریب الوقوع بودن جنگ در منطقه می کنند؛ گویی جنگ‌های سوریه، یمن، عراق و ایجاد بحران در بحرین و لبنان برای خاندان پادشاهی عربستان کافی نبوده است.

علنی شدن ائتلاف نظامی عربستان و اسرائیل علیه ایران

پس از بروز شوک ناشی از بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان و وادار کردن وی به خواندن متن استعفا در ریاض از شبکه تلویزیونی العربیه، روزنامه اینترنتی پادشاهی سعودی ایلاف، که در لندن منتشر می‌شود با ژنرال گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل مصاحبه کرد. ایزنکوت در این مصاحبه تاکید کرد اسرائیل آماده مبادله اطلاعات امنیتی با عربستان سعودی برای مقابله با تهران است.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اولین مصاحبه از نوع خود با یک رسانه عربی در عین حال وجود هرگونه نیت از سوی ارتش اسرائیل برای حمله با حزب الله لبنان را رد کرد.

گادی آیزنکوت گفت: توافق نظر کاملی میان ما و عربستان وجود دارد. این کشور  حتی یک روز هم با ما رویارویی نداشته و ما علیه یکدیگر نجنگیده‌ایم. من بر این باورم اتفاق نظر کاملی میان ما و آنها در مورد محور ایران وجود دارد

گفتنی است یک ماه قبل، ایزنکوت ستاره نشستی بود که به دعوت دولت ترامپ در واشنگتن تشکیل شد و روسای ستاد ارتش آمریکا، اردن، عربستان سعودی، امارات و مصر در آن شرکت کردند.

آیزنکوت در مصاحبه با ایلاف با اشاره به این موضوع می گوید: من در جمع روسای ستادهای مشترک در واشنگتن بودم و هنگامی که سخنان نماینده عربستان را شنیدم فکر نمی‌کردم که دیدگاه وی با آنچه که من در مورد ایران و لزوم رویارویی با آن در منطقه فکر می‌کنم، تا این حد مطابقت داشته باشد.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی افزود: فرصتی برای ایجاد  ائتلاف بین المللی جدیدی در منطقه به رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا وجود دارد و لازم است طرح بزرگ استراتژیک و کلی را برای متوقف ساختن خطر ایران وضع کرد. ما آماده تبادل تجربیات با کشورهای عرب میانه‌رو و تبادل اطلاعات برای مقابله با ایران هستیم.

مصاحبه آیزنکوت نه تنها اولین مصاحبه در نوع خود با یک رسانه‌های سعودی است بلکه اولین مصاحبه یک مقام صهیونیستی در این سطح با یک روزنامه عربی است. این مصاحبه در مقر ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در تل آویو انجام شد. محافل صهیونیستی معتقدند این مصاحبه نشانه حرکت به سوی روابط علنی و بی‌پرده عربستان و اسرائیل است.

اواخر مهرماه نیز رادیوی رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که یکی از شاهزادگان عربستان به صورت محرمانه به اراضی اشغالی سفری داشته و درباره پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری صلح منطقه‌ای با مسؤولان برجسته اسرائیل گفت‌وگو کرده است. همان موقع عنوان شده بود که این مسؤول عربستانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بوده است. البته این خبر بعداً توسط  یک مسئول وزارت خارجه عربستان تکذیب شد.

پیام مصاحبه روزنامه عربستانی با رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل

به اعتقاد عبدالباری عطوان اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به این معناست که ائتلاف نظامی بین ریاض و تل آویو در حال تثبیت شدن است زیرا مبادله اطلاعات نظامی بین ارتش‌ها بیشتر در زمان جنگ و در چارچوب ائتلاف‌ها ضد دشمن مشترک انجام می‌شود. از سوی دیگر مجبور کردن سعد حریری به استعفا برای ایجاد خلاء قانون اساسی، به دو دستگی طائفه‌ای در لبنان منتهی می‌شود و زمینه را برای دخالت نظامی اسرائیل و عربستان برای حمله به حزب الله فراهم می‌کند با این هدف که پدیده حزب الله را در منطقه (انصارالله در یمن، بسیج مردمی در عراق، حماس در غزه و حزب الله در لبنان) که همچنان در حال گسترش است، ریشه کن کنند.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسراییل روز شنبه از کشورهای عربی خواست تا با تل آویو برای مقابله بهتر با ایران وارد صلح شوند. وی در ادامه اظهارات خود علیه ایران گفت: از کشورهای عربی می‌خواهم تا مثل انور سادات، رهبر پیشین مصر که با سفر به تل آویو اولین کشور عربی بود که با ما صلح کرد، با ما علیه ایران متحد شوند. لیبرمن گفت: اکنون خاورمیانه به چیزی که بیشتر از همه نیاز دارد یک اتحاد قوی علیه ایران است.

گفتنی است همکاری اسرائیل و عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در حالی رو به افزایش است که تل‌آویو و ریاض همچنان با یکدیگر روابط دیپلماتیک رسمی برقرار نکرده‌اند. اما سیاست های تهاجمی و بلندپروازنه محمد بن سلمان برای تسلط بر منطقه باعث شده که تهران و ریاض در مناطقی چون سوریه، عراق، یمن، لبنان و بحرین رویاروی هم قرار گیرند.

نیویورک تایمز هم در تحلیل نوشته است: جاه‌طلبی شاهزاده محمد بن سلمان که در داخل عربستان قدرت خود را با سرکوب تاجران و اعضای خاندان سلطنتی به نمایش گذاشته است، در حال گسترش به سراسر خاورمیانه است. محمد بن سلمان بر این باور است که ایران قصد دارد به قدرت برتر و مسلط در عراق و لبنان تبدیل شود. نیویورک تایمز معتقد است به نظر می‌رسد سیاست امنیتی عربستان سعودی در دوره محمد بن سلمان با تغییرات ساختاری روبه‌رو شده است. ریاض به‌جای آنکه محتاطانه با فعالیت‌ها و تلاش‌های ایران در منطقه مقابله کند، رویکرد خصمانه و غیرسازنده‌ای را در قبال تهران در پیش گرفته است اما ایران یک گام جلوتر است.

این روزنامه در ادامه می نویسد: ایران شبکه‌ها، تخصص‌ها، تجربه و صبر راهبردی لازم برای مقابله و پیروزی در جنگ‌های نیابتی را با هزینه پایین دارد. ولی عربستان سعودی فاقد این ملزومات است و به همین دلیل است که به‌دنبال شکست دادن ایرانی‌ها در این بازی پرخطر و پرهزینه است.

ایران دارای قدرت دیگری است: تهران نشان داده است که برای دوستان و متحدانش در شرایط خوب و بد با آنها خواهد بود، عربستان سعودی چنین دیدگاه و رویکرد باثباتی را ندارد، این را از تروریست ها سوری، رهبران قومی عراق و سیاستمداران لبنانی بپرسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۳۳۳۱۳:۰۰:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۸
مردم فکر می کردند با برجام سایه ی جنگ کامل از سر مردم دور شده ، ولی می بینیم که مانند موارد دیگر خیلی کارایی نداشته .
ناشناس۱۴۷۵۷۲۲۰:۲۷:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۸
جنگ وقتی قطعی شد که آقایی با وعده رفع همه تحریمها!!! و جنگ طلب خواندن رقبا و صلح طلب دانستن خودش و هزار روش دیگر، رای آورد و دشمن به خیال خودش در این ماجرا، دم ملت ایران رو وجب کرده..سرنوشت کوفه در در اسلام نشان داد که این سنت الهیست که ملتی که برای فرار از جنگ تن به ذلت میدن، به بدتر ازون جنگ دچار میشن پس ملت ایران بهوش باشید...
ناشناس۱۴۷۵۷۳۲۰:۲۸:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۲۸
خداکند ما نیز سهمی در نابودی اسرائیل داشته باشیم.
ایرانی۱۴۷۶۱۰۲۱:۴۵:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۸
بالاخره باطن خبیث خود را نشان دادند .
ممدخان۱۴۸۲۹۱۲۳:۲۸:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۹
شکست داعش در منطقه توسط مقاومت صدای اسراییل و عربستان را در آورده و رهبران غربی داعش شدیدا به تکاپو افتاده اند ولی نمی دانند که خدای متعال از خون شهدای مقاومت نخواهد گذشت و نقشه های شوم آنها را یکی پس از دیگری به شکست منتهی خواهد کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین