خط بطلان بر ادعاهای عربستان/ شورای امنیت: مدرکی در خصوص اینکه ایران مسئول حمله موشکی به ریاض است وجود ندارد

گروه جهان الف،   3960827241 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخلاف ادعاهای ائتلاف تحت رهبری ریاض و واشنگتن مبنی بر اینکه موشکی که به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک «خالد» در نزدیکی ریاض شلیک شده، ایرانی بوده است، گزارش محرمانه سازمان ملل، هرگونه ارتباط این حمله با ایران را رد کرده است.

خط بطلان بر ادعاهای عربستان/ شورای امنیت: مدرکی در خصوص اینکه ایران مسئول حمله موشکی به ریاض است وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری ها، در تاریخ 10 نوامبر، یک هیأت منصوب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ محرمانه‌ای را به دیپلمات‌های ارشد ارسال کرد که در آن تصریح شده بود که هیچ شواهدی در خصوص ادعاهای عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله اخیر موشکی انصارالله به ریاض است، وجود ندارد.

مدتی قبل سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این ادعاها تاکید کرده است: ما امکان انتقال موشک به آنجا(یمن) را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است.

پایگاه تحقیقی آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی ضمن اعلام این خبر نوشت، طبق گفته اعضای این هیأت،  تنگ‌تر شدن محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی و تکیه عربستان سعودی به بند 14 از قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل، که به  کشورهای عضو سازمان ملل اجازه می‌دهد تا اقداماتی را به منظور جلوگیری از انتقال کالاهای نظامی به انصارالله انجام دهند، ظاهراً تلاشی برای ایجاد مانع در مسیر تحویل کمک‌های انساندوستانه به غیرنظامیان یمنی است.

با اینحال، ریاض اصرار دارد که مسدود کردن تمامی بنادر زمینی، هوایی و دریایی یمن توسط نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض، موقتی بوده است و در فرایند تحویل کمک‌های غذایی به کشور یمن اخلال ایجاد نمی‌کند.

عربستان سعودی ایران را متهم کرده است که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در اختیار انصارالله یمن قرار داده است. عربستان مدعی است که یکی از این موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را در روز 4 نوامبر، بر فراز ریاض رهگیری کرده است و تهران این ادعا را «خلاف واقعیت» دانسته است.

مقامات ارشد آمریکا از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز ایران را مقصر حمله به فرودگاه ملک خالد در نزدیکی ریاض دانسته‌اند.

ایران به طور دائم شایعاتی مبنی بر تسلیح انصارالله را رد کرده است و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تصریح کرده است که پرتاب موشک انصارالله به سمت پایتخت عربستان، «واکنش به تهاجم (ریاض)»  بوده است و افزود که اعتقاد ریاض به دشمن بودن جمهوری اسلامی با ایران، «یک اشتباه استراتژیک» است.

عربستان از زمان حمله موشکی به فرودگاه ریاض در روز چهار نوامبر (13 آبان)، یمن را در محاصره کامل قرار داده است. «مارک لوکوک» رئیس کمک های بشردوستانه سازمان ملل پس از اعمال محاصره یمن در نشست شورای امنیت اعلام کرد که جلوگیری از انتقال کمک به یمن، باعث قحطی و مرگ میلیون ها نفر خواهد شد، وضعیتی که جهان طی دهه های گذشته شبیه آن را ندیده است.

سازمان ملل بارها هشدار داده که حدود هفت میلیون نفر در یمن در حال حاضر در معرض گرسنگی قرار دارند. یمن همچنین دستخوش شیوع بیماری وبا است که بیش از 900 هزار نفر را آلوده کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۱۲۸۰۱:۱۶:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۸
ايا اين نظر رسمى شوراى امنيت است و يا تيتر است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین