«آزادی مشروط» حریری برای سفر به فرانسه/ وعده نخست وزیر مستعفی/عربستان چگونه از بحران لبنان خارج می شود؟

گروه جهان الف،   3960827237

هواپیمای حامل سعد حریری، نخست وزیر لبنان صبح امروز در فرودگاه پاریس بر زمین نشست. این در حالی است که دو تن از فرزندان حریری همچنان در عربستان هستند.

«آزادی مشروط» حریری برای سفر به فرانسه/ وعده نخست وزیر مستعفی/عربستان چگونه از بحران لبنان خارج می شود؟

 بعد از رسیدن حریری به پاریس، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان با وی  تلفنی صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، حریری در این تماس به عون گفت برای شرکت در مراسم عید استقلال در چهارشنبه هفته جاری (22 نوامبر/1 آذر) به  لبنان می‌آید.

نخست‌وزیر لبنان روز 13 آبان در پایتخت عربستان، در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد و مدعی شد فضای فعلی لبنان شبیه شرایط پیش از ترور پدرش رفیق حریری (نخست‌وزیر اسبق لبنان) است. اما میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، حریری و خانواده‌اش را گروگان عربستان سعودی خوانده بود و خواستار بازگشت او به کشورش شده بود.

استعفای مشکوک و ناگهانی حریری در عربستان موجی از انتقادها را به دلیل دخالت ریاض در امور داخلی بیروت بوجود آورد. این ماجرا آنقدر برای عربستان بغرنج شد که دیروز زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان  در دیداری که با همتای لبنانی خود داشت، اقدامات عربستان درباره مسائل سیاسی لبنان را مورد نکوهش قرار داد و آن را امری غیرمعمول دانست. گابریل همچنین تاکید کرده بود «روح ماجراجویی» در میان سران سعودی افزایش یافته و اروپا در مقابل چنین موضوعی سکوت نخواهد کرد. وزیر هارجه آلمان در سخنان خود به طور مستقیم از عربستان نام نبرد اما گفت لبنان باید بداند که سعد حریری با محدودیتی مواجه نیست.

بعد از این سخنان وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که علاوه بر فراخواندن سفیر خود از آلمان یادداشت اعتراضی نیز به سفیر آلمان در ریاض تحویل داده است و به سخنان اخیر زیگمار گابریل اعتراض کرده است. همچنین وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد ادعاهای محدویت برای سعد حریری بر مبنای اطلاعات نادرست گرفته شده است.

در این راستا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز دیروز در سخنانی گفت: از سعد الحریری به عنوان نخست وزیر لبنان در پاریس استقبال خواهد کرد و پس از آن الحریری طی روزها یا هفته‌های آتی به لبنان باز می‌گردد.

اما به نظر می رسد عربستان واهمه عجیبی از رفتن سعد حریری و خانواده اش از ریاض دارد. امروز روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی فاش کرد دو فرزند سعد حریری، پدر و مادر خود را در سفر به پاریس همراهی نمی کنند و در ریاض عربستان مانده اند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «حریری ریاض را بدون خانواده خود ترک کرد؛ آزادی مشروط» نوشت: سعد حریری روز یکشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی یکشنبه هفته گذشته و در اشاره به خطراتی که وی را تهدید می کند گفت من خانواده دارم؛ اما تمام اعضای خانواده سعد حریری ریاض عربستان را به همراه او ترک نکردند. لارا العظم، همسر حریری وی را در سفر به فرانسه همراهی کرده و پسر ارشد وی که حسام نام دارد و در انگلیس تحصیل می کند، روز گذشته برای استقبال از پدرش به پاریس رفته است. اما باقی ماندن دو فرزند حریری در ریاض شبیه به شروطی است که برای یک بازداشتی، پس از صدور حکم آزادی گذاشته می شود.

در این راستا گفته می شود عربستان قبل از این حریری را به ریاض احضار و او را درباره اقدامات حزب الله در یمن مطلع کرده بود و از او خواسته بود تدابیری عملی اتخاذ کند اما او کاری نکرد و هیچ واکنشی برای اطمینان دهی به عربستان درباره اتخاذ مواضع قاطعی علیه حزب الله نشان نداد. در حال حاضر نیز عربستان هم چنان بر متشنج کردن اوضاع لبنان اصرار دارد و دو روز پیش بار دیگر از شهروندان خود خواست این کشور را ترک کنند. به نظر می رسد پیروزی جبهه مقاومت در نبردهای منطقه ای و ایجاد ثبات در عراق و سوریه موجبات ناراحتی و نگرانی جبهه عربی-عبری و غربی شده است و در تلاش است با هر ترفندی زمینه محدود کردن بازوهای ایران را در منطقه به عمل بیاورند.

اما در لبنان بررسی سناریوهای احتمالی برای مرحله پس از بازگشت حریری آغاز شده است؛ چرا که بازگشت وی حتمی است اما موضوع مبهم، رویکرد سیاسی اوست. الحریری هم امروز در پاریس گفت که طی روزهای آینده به بیروت بازمی گردد و مواضعش را از جمله درباره استعفا پس از دیدار با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان بیان خواهد کرد.

شاید سناریوی کم‌هزینه‌تر انصراف او از استعفاست اما برای این موضوع باید از حالت گروگان بودن که محمد بن سلمان بر او تحمیل کرده خارج شود و عربستان شرط این خروج را مقابله با حزب‌الله و عدم اجازه به این جریان سیاسی برای مشارکت در دولت قرار داده است؛ اتفاقی که با توجه با قدرت و محبوبیت حزب الله بسیار بعید به نظر می رسد. بنابراین راه حل معقول تر به نظر می رسد عدم دخالت سعودی ها در مسائل داخلی لبنان باشد اما با توجه سیاست تهاجمی عربستان و محمد بن سلمان شاید به تحقق این سناریو نیز نباید خوشبین بود. در صورت عدم تحقق این دو سناریو، شاید با دوره ای جدید از بی ثباتی و تنش در لبنان مواجه باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین