نهنگ آبی یا نهنگ نوجوانی؟؟

دکتر رضا صالح زاده، گروه فرهنگی الف،   3960827153 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نهنگ آبی یا نهنگ نوجوانی؟؟
 مرتضی: خب بچه، یه کلمه حرف بزن بگو کجا دعوا شده؟

دوست امیر: من نمیدونم آقا

مرتضی: خوب من نمیدونم آقا را از اول بگو به جای اینکه اینجوری لات بازی در بیاری. اصلا تو با یه بچه 16 ساله چیکار داری؟ واسه چی باهاش می‌گردی؟

دوست امیر: نزن آقا، نزن، من نبودم اصلا اون شب

محسن: تو نبودی ولی آمارشو داری، کجا دعوا کرده بهت میگم؟

دوست امیر: نزن آقا، ماشین امانته

محسن: کجا دعوا کرده بهت میگم؟

دوست امیر: خودش زده، اصلا دعوا نبوده، خودش خودشو زده که لاتی‌شو پر کنه

گریه مادر...

(قسمتی از دیالوگ‌های فیلم ابد و یک روز)

 

تاکنون انواع مختلفی از بازی‌ها و چالش‌های خطرناک در فضای مجازی مطرح شده‌اند. ممکن است عجیب به نظر برسد که  کسی حاضر شود خودش را برای سرگرمی در آتش بیاندازد؛ ولی کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید تا کلیپ‌های بسیاری در این زمینه پیدا کنید. از چالش‌های دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

چالش نمک و یخ: افراد روی قسمتی از بدن خود نمک می‌ریزند و سپس روی نمک یخ می‌گذارند که این موضوع باعث ایجاد جراحت و عفونت‌های خطرناکی می‌شود. هدف این است تا مشخص شود چه کسی می‌تواند زمان بیشتری درد را تحمل کند.

چالش نوار چسب: افراد با چسب‌های نواری پهن، خود و یا دیگران را می‌بندند و افراد بسته‌شده بایستی خود را آزاد کنند. مشکل این است که این بستن می‌تواند بسیار محکم باشد و باعث آسیب گردد، حتی آسیب مغزی.

بازی ناک‌اوت: افراد به صورت ناگهانی به سر یک فرد ناشناس ضربه محکمی می‌زنند تا باعث بیهوش شدن آن فرد شوند.

چالش بریدن: افراد به وسیله چاقو و یا قیچی به قسمت‌های مختلف بدن آسیب می‌رسانند.

بازی خفگی: فرد توسط خودش یا فردی دیگر مسیر رسیدن اکسیژن به مغزش را قطع می‌کند تا به اصطلاح حس سرخوشی پیدا کند.

 

در سال‌های اخیر چالش‌های دیگری نیز مطرح شده‌اند که از آن جمله می‌توان به چالش خودکشی آنلاین و چالش نهنگ آبی اشاره نمود. چندی پیش دو دختر از بالای بزرگراه چمران اصفهان خود را به پایین انداختند. پس از وقوع این حادثه، بسیاری از مقامات به رابطه میان این خودکشی‌ها و بازی نهنگ آبی اشاره کردند. با این وجود تکذیبیه‌هایی نیز در این باره منتشر شده است. در اینکه تمام اخباری که در مورد چالش نهنگ آبی در رسانه‌ها منتشر شده درست می باشند، اختلاف نظر وجود دارد.

با اینحال نکته مهم این است که وقتی خبری به این گستردگی در فضای مجازی پخش می‌شود، دیگر مهم نیست که چالش واقعی است یا تقلبی؛ چون برخی از کودکان و نوجوانان آن را جدی خواهند گرفت و آن را امتحان خواهند کرد.  نام "نهنگ آبی" به خاطر رفتار شبیه به خودکشی نهنگ‌ها به آن اطلاق شده و شروع این بازی از سال 2013 و در کشور روسیه بوده است. در این چالش طی 50 روز، 50 وظیفه به فرد محول می‌شود که در نهایت در مرحله پنجاهم (مرحله آخر) فرد بایستی از یک ارتفاع بلند به پایین بپرد. کاربر بایستی بعد از اتمام هر مرحله، از نتیجه کار خود عکس بگیرد و برای اصطلاحا مدیر بازی ارسال کند تا مجوز دسترسی به سایر مراحل را پیدا کند...

 

از نظر روانشناسی با سه دیگاه می‌توان چرایی بروز این قبیل رفتارها توسط کودکان و نوجوانان را تبیین نمود:

الف) طبق نظریه رشد اخلاقی کولبرگ، معمولا نوجوانان کارهای غیراخلاقی را برای برانگیختن تحسین دیگران انجام می‌دهند. بنابراین حاضرند هر کاری بکنند تا مورد پذیرش اطرافیان و دوستان خودشان قرار گیرند. دیالوگ ابتدای این پست نیز به همین موضوع اشاره دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کودکان و نوجوانان سیستم ترمز ذهنی مناسبی ندارند. دوران نوجوانی دوران آزمایش و اکتشاف است؛ اکثر نوجوانان از ارزیابی پیامدهای کارهایشان ناتوان هستند و به دنبال اثبات و بهبود اعتماد به نفس خودشان می‌باشند.

ب) مطابق با نتایج آزمایشاتی که آقای میلگرم انجام داده‌اند که به روانشناسی اطاعت نیز معروف است، می‌توان افراد را به اطاعت از قدرت و انجام علمی غیراخلاقی وادار نمود. این موضوع به‌ویژه در مورد چالش نهنگ آبی که یک مدیر مراحل بازی را نظارت می‌کند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، دوستان و اطرافیان فرد نیز می‌توانند همین نقش را به نوعی ایفا کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهند، نوجوانانی که از مشکلات روحی رنج می‌برند؛ آسیب‌پذیر بوده و تمایل بیشتری برای انجام اینگونه چالش‌ها از خود نشان می‌دهند.

ج) ماهیت بازی‌ها: وقتی از افرادی که این بازی‌های خطرناک را انجام می‌دهند چرایی رفتار آنها سوال می‌شود، معمولا این پاسخ را می‌دهند: این کار جرات و شجاعت می‌خواهد. حتی برخی از افراد به این نیت این چالش‌ها را انجام می‌دهند که اصطلاحا در آن چالش رتبه بهترین را کسب کنند. علاوه بر ماهیت چالشی این بازی‌ها، حالت معماگونه بازی نهنگ آبی نیز میل به انجام آن را بیشتر می‌کند.

 

جمع بندی

1) قبل از بروز فاجعه، خوشبختانه نشانه‌هایی برای این گونه رفتارها وجود دارد مانند کبودی یا سوختگی‌های غیرعادی؛ بنابراین والدین بایستی فعالانه اتفاقات دنیای مجازی را رصد کنند و با آگاهی از این علائم، به موقع واکنش مناسب نشان دهند.

2) در اینکه بایستی بر رفتار کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و حقیقی نظارت نمود، شکی وجود ندارد؛ اما استراتژی والدین برای حمایت و حفاظت از فرزندانشان بایستی فراتر از دانستن پسورد و چک کردن پیام‌های ارسالی آنها باشد. نظارت صرف قطعا کارساز نخواهد بود چنانچه راه‌حل ناکارآمد مادر امیر در ابد و یک روز کارساز نبود. ایشان در پاسخ به فرزندش که می‌گوید اگر ناراحتی برو قصر بابات، پاسخ می‌دهد: برم تو هم هر غلطی دلت خواست بکنی؟ کور خوندی، دیگه یه دقیقه هم تنهات نمی‌ذارم. استراتژی درست این است که در کنار نظارت معقول، والدین بایستی کاری کنند که فرزندانشان آنها را دوست خودشان بدانند، فرزندانشان مطمئن شوند که والدین همواره پشت آنها هستند واین اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه برای فرزندان به اندازه کافی وقت گذاشته شود.

3) گزارش‌ها نشان می‌دهند که این چالش‌های مختلف تاکنون تلفات جانی بسیاری داشته‌اند. در کنار تمام روش‌ها و راه‌حل‌های موجود، سیاستگذاران حوزه فضای مجازی نیز نقشی پررنگ در پیشگیری از بروز حوادث این‌چنینی دارند. چنانچه در کشور هند قوانینی در این زمینه تصویب شده است.

 

 

دیدگاه کاربران

علی۱۴۶۷۸۲۱۵:۲۱:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
با سلام خیلی ممنون که به صورت علمی به این موضوع پرداخته اید.
مهدی۱۴۶۹۲۴۱۸:۴۹:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۷
به نظرم اتفاقا این بازی خوبه کسی که شجاعت رو با حماقت اشتباه می گیره همون بهتر که خودکشی کنه
ناشناس۱۴۶۹۲۷۱۸:۵۸:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۷
با سپاس از مطلب بسیار آموزنده شما. متاسفانه همانگونه که اشاره شد والدین در کنترل فرزندان نوجوان خود کاستی های فراوانی دارند و نمی توان این قضیه را فقط به کشور ایران ربط داد چه بسا در کشورهای توسعه یافته هم به دلیل اینکه والدین سرگرم امورات زندگی و شغلی خود می باشند وقت کمتری را برای فرزندان و تربیت صحیح آنها گذاشته و همین امر روز به روز این دو نسل را از هم جدا می سازد. البته به نظر بنده مساله فقر فرهنگی را هم در این قبیل موارد نمی توان نادیده گرفت که باز هم متاسفانه در کشورهای جهان سوم این مساله به شدت دیده می شود و اینگونه حس می شود که اگر در کشورهای جهان سوم تکنولوژی و آزادی در انتخاب این چالشها در حد کشورهای پیشرفته بود شاید با آمار وحشتناکی از تلفات اینگونه چالشها مواجه بودیم
محمدصالح۱۴۶۹۳۴۱۹:۰۵:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۲۷
متن قابل تاملی بود باتوجه به اتفاقات اخیر که در این زمینه اتفاق افتاده این قبیل متنها قابل توجه و تفکر خواهند بود
فرهادی۱۴۶۹۵۳۱۹:۴۰:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۷
باسلام خدمت اقای دکتر صالح زاده عزیز مطلبتون در مورد چالش نهنگ ابی بسیار زیبا واموزنده بود ..سپاس از شما
ابراهیم قانع۱۴۶۹۸۶۲۰:۱۱:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
درمورد تحلیل نهنگ آبی نکته قابل توجه شاید این باشد که انکار و تکذیب یا به عبارتی پاک کردن صورت مساله راه حل درستی نیست.اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به والدین و نقش حمایتی والدین در قبال فرزندان میتواند بسیارثمربخش واقع گردد.
سخائی۱۴۷۰۰۹۲۰:۳۷:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲۷
مقاله تحلیلی نهنگ آبی در توجه و شناخت موضوع برای والدین بسیار مفید بود.
احمد۱۴۷۲۱۴۰۹:۰۷:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۸
در خانواده هایی که والدین برای گذران زندگی مجبورند ساعت های زیادی بیرون از خانه و مشغول کار باشند، آسیب پذیری بیشتری وجود دارد. درست است که با این بهانه نمی توان مسئولیت تربیت فرزندان را از دوش خودمان برداریم ولی واقعیت این است که آدم ها هم انرژی محدودی دارند و زندگی کردن کار بسیار سختی شده است...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین