نقدی بر بازرسی وزارت صنایع از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو

احمد سعادت، گروه اقتصادی الف،   3960827142

نقدی بر بازرسی وزارت صنایع از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو

به بیش از یک دهه است که وزارت محترم صنایع، بازرسی‌های کمی و کیفی ویژه‌ای از نمایندگی‌های ایران خودرو به عمل می‌آورد. اگرچه این بازرسی‌ها با هدف بهبود وضعیت نمایندگی‌ها انجام می‌شود اما متأسفانه ایراداتی در نحوه بازرسی وجود دارد که نه تنها موجب بهبودی نمی‌شود بلکه باعث تخریب هرچه بیشتر نمایندگی‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی خصوصی می‌شود.


از نظر نگارنده بازرسی از تعمیرگاه‌های مجاز توسط وزارت صنایع، کار بسیار درستی است و این بازرسی نه فقط از نمایندگی‌ها بلکه باید از تمام تعمیرگاه‌هایی که تحت پوشش اداره اصناف و خدمات خودرویی هستند هم انجام شود. از آنجایی که نتایج بازرسی وزرات صنایع به شدت بر امتیاز سالیانه و نهایتاً در وضعیت کسب و کار نمایندگی‌ها تأثیر می‌گذارد بنابراین به نظر می‌رسد که ایرادات آن باید برطرف شود.

  • هر سال سرمای زمستان، بازرسی وزرات صنایع‌ را با خود به فضای کسب و کار نمایندگی‌ها می‌آورد. فضای بازرسی به قدری سرد و خشک است که گاهی نمایندگان ایران خودرو را مجبور می‌کند که کسب و کار و مشتری را رها کرده و به جای مشتری مداری به بازرس مداری بپردازند.

 

  • نمایندگی‌های ایران خودرو همان گونه که از نامشان پیداست نماینده شرکت ایران خودرو و تابع دستورالعمل ها و برنامه‌های این شرکت هستند و منطقی به نظر می‌رسد که نمایندگی‌ها در چهارچوب این دستوالعمل ها و برنامه‌ها بازرسی شوند. اما بازرسان محترم وزرات صنایع دستورالعمل های خودشان را دارند. بازرسان محترم وزرات صنایع بسیاری از برنامه‌های گارانتی، وارانتی، آموزش، انبارداری و مشتری‌مداری را که از طرف شرکت ایران خودرو در اختیار نمایندگی‌ها قرار داده شده‌اند و در حال اجرا هستند را قبول ندارند. به عنوان مثال، وزرات صنایع سیستم انبارداری نمایندگی‌ها را قبول ندارد. مستندات مربوط به فرآیند پذیرش تا ترخیص و نیز فاکتور رسمی خدمات نمایندگی به مشتری را قبول ندارد. اسناد مربوط به مشتری مداری را قبول ندارد. بسیاری از آموزش‌هایی که پرسنل نمایندگی‌ها در شرکت ایران خودرو گذرانده‌اند را قبول ندارد و یا باید معادل سازی شوند و بسیاری از موارد دیگر که در این مقاله نمی‌گنجد و این عدم پذیرش ها موجب کاهش امتیاز نمایندگی ها می‌شود.

 

  • بازرسان محترم وزرات صنایع بعضا سلیقه‌ای عمل می‌کنند و این سلیقه‌ای عمل کردن موجب نا عادلانه شدن بازرسی‌ها می‌گردد. مثلاً از نظر یک بازرس، تمیز بودن کف تعمیرگاه یعنی اینکه کف تعمیرگاه عاری از روغن و گرد و غبار باشد در حالیکه بازرس دیگر اظهار می‌دارد که کف تعمیرگاه باید مثل کف بیمارستان باشد. یک بازرس، وجود یک زنگ اخبار و کپسولهای آتش‌نشانی را (با رعایت تاریخ شارژ) برای اعلام و اطفای حریق کافی می‌داند در حالیکه بازرس دیگر سیستم آتش‌نشانی را یک سیستم پیچیده هشدار و اطفاء خودکار حریق می‌داند که نمونه آن در فلان هتل چند ستاره استفاده شده است. برای یک بازرس، وجود صندلی‌های تمیز و چرمی در محل انتظار مشتریان کافی است و از نظر بازرس دیگر، محل انتظار مشتریان باید دارای مبلمان راحتی و حتماً بر روی قالی یا موکت باشد.

 

  • از نظر برخی کارشناسان محترم وزارت صنایع برخی از لوازم یدکی که شرکت ایران خودرو در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌دهد فاقد استانداردهای مورد نیاز وزرات صنایع هستند و از نظر ایشان این اشکال از نمایندگی است. به عنوان مثال، برخی از اقلام مثل تسمه دینام، روغن و کاسه نمد فاقد تاریخ مصرف هستند و این موجب کاهش امتیاز نمایندگی می‌شود.

مواردی که در فوق به آنها اشاره شد تنها بخشی از ایرادات بازرسی وزرات محترم صنایع از نمایندگی‌ها است و امید است مسئولین محترم وزرات صنایع و ایران خودرو فکری به حال نمایندگی‌ها بکنند و سطح بازرسی‌ها را در حد فضای کسب و کار در نمایندگی‌ها ببینند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین