اينجا كرمانشاه، روز ششم زلزله/ سلام ما را به وزیر مسکن برسانید!

فهیمه‌سادات طباطبایی، گروه اجتماعی الف،   3960827111 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
اينجا كرمانشاه، روز ششم زلزله/ سلام ما را به وزیر مسکن برسانید!

1- دیروز علاوه بر شهر سرپل ذهاب، گشتی در برخی شهرهای اطراف و روستاهای آن هم زدیم. شهرهای ریجاب و آب‌باریکه و روستاهای حومه از قبیل شالان، زرده، بابایادگار و ... از جمله جاهایی بود که رفتیم. در این بازدیدها چیزی که جلب توجه می‌کرد این بود که هنوز مشکل آب و برق جدی‌است. یعنی حتی اگر برق روستاها وصل شده باشد هم برای چادرها برق‌کشی نشده و مردم در چادرها از این نظر به شدت در مضیقه‌اند. کار به جایی رسیده که در شهرها بعضی‌ها شخصا از طریق کابل اصلی رشته‌سیمی را به چادرشان کشیده‌اند تا وسایل گرمایشی و روشنایی استفاده کنند.

2-  مسئله چادر خصوصا در روستاها هنوز حل نشده. تعداد چادرهای توزیع شده با جمعیت افراد تناسب ندارد. خیلی از خانواده‌ها پرجمعیت‌اند و در یک چادر جا نمی‌شوند. در بعضی جاها حتی به دو یا سه خانواده یک چادر رسیده. البته دیروز هم گفتم که مردم به دریافت چادرهای معمولی تمایلی ندارند و چادرهای مخصوص هلال‌احمر را طلب می‌کنند. برای فائق‌ آمدن بر مسئله چادر، در بعضی جاها از جمله آب‌باریکه، مردم خودشان دست به کار شدند و با استفاده از نی‌های نیشکر و نایلوهای ضخیم، خودشان کپر درست کردند. با آنها که صحبت کردم می‌گفتند این کپرها مقاوم‌تر و بهتر از چادر است. می‌گفتند اگر نیشکر و نایلون ضخیم به دست ما برسد، خودمان سرپناه می‌سازیم و بی‌نیاز از چادریم.

3-  انتقاد به مسکن و شهرسازی تقریبا متواتر است. هم به دلیل اینکه وزیر مربوطه به رغم اینکه متولی شهرسازی کشور است به مناطق زلزله هنوز نیامده و هم به این دلیل که هنوز کسی برای بررسی منازل و تخمین خسارات وارده مراجعه نکرده است. محلی‌ها می‌گویند به دلیل عدم مراجعه کارشناسان وزارت مسکن شهرسازی یا بنیاد مسکن، از ترس اینکه بعدا مشمول تسهیلات و کمک‌های بلاعوض نشوند، نمی‌توانند به خانه‌های خود دست بزنند.

4- اخبار و مواردی که در شبکه‌های اجتماعی گاهاً مطرح می‌شود که مثلا در فلان روستا، بعد از چهار روز، هنوز هیچ دستگاه امدادی حضور پیدا نکرده، دروغ است. البته ممکن است در بعضی جاها اقلام امدادی و کمک کمتر رفته باشد اما اینکه چهار روز پس از زلزله پای هیچ کمک‌کننده‌ای به روستای خاصی باز نشده باشد، محال عقلی است. علاوه بر نیروهای امدادی، خود مردم کرمانشاه به دلیل حضور بستگانشان در روستاها، بیشترین تردد را در راههای روستایی استان دارند و امکان ندارد که روستا یا شهر خاصی، به شکلی که ادعا می‌شود، از دایره کمک‌های مردمی و دولتی به طور کامل دور مانده باشد. این را هم مشاهدات خبرنگاران حاضر در محل رویداد و هم اظهارنظرهای مردم و مسئولان تایید می‌کند. از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواهش می‌کنم به این شایعات را جدی نگیرند و آنها را منتشر نکنند.

5- مشاهدات میدانی چه در مرکز استان و چه در شهرستانهای استان کرمانشاه نشان می‌دهد، بنزین به میزان کافی در همه پمپ‌بنزین‌ها وجود دارد و از این جهت مردم و نیروهای میدانی امدادگر از عملکرد وزارت نفت ابراز رضایت می کنند. عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مورد توجه مردم و امدادگران قرار گرفته. تقریبا در همه شهرستانها و روستاها هم آنتن‌دهی موبایل وضع خوبی دارد و هم اینترنت پرسرعت در بستر موبایل فراهم است.

 

اما به طور ویژه باید از نیروهای هلال‌احمر تشکر کرد که به نظر می‌رسد در فضای مجازی و رسانه‌ها به آنها کم‌لطفی شده است. تک تک نیروهای هلال‌احمر چه نیروهای امدادی، چه تیم توزیع، چه تیم درمان، چه تیم آواربرداری و... با جان و دل کار می‌کنند و کارشان شب و روز ندارد. پزشکان متخصص و تیم درمان هلال‌احمر، بیماری‌های دیگر و غیرمربوط به زلزله را هم با صبر و حوصله رسیدگی و دارو تجویز می کنند.

 

امدادگري که دستش روز اول زلزله موقع توزيع اقلام در اثر فشار شکسته و الان چهار روز است با همان دست شکسته به کارش ادامه مي‌دهد

 

6-  مسئله مدیریت متمرکز بحران به رغم گذشت شش روز از زلزله هنوز حلقه مفقوده است. نیروهای هلال‌احمر و سایر نهادها در عرصه حضور دارند و خیلی‌هاشان با جان و دل هم هر کاری از دستشان برآید برای مردم می‌کنند، اما انسجام مدیریتی و هماهنگی هنوز بوجود نیامده، چیزی که سبب گلایه مردم و خود امدادگران از نهادهای مختلف شده است.

7-  در حال حاضر مهم‌ترین نیاز مردم وسایل گرمایشی است. هوا سرد شده و مردم زمستان سردتری را هم پیش رو دارند و نگرانند. در حال حاضر اگر خواهان کمک هستید، مهم‌ترین نیاز اینجا این است. ضمناً مردم زلزله‌زده بشدت قدردان همه کسانی هستند که به هر نوعی به آنها کمک کردند. دائم می‌گویند: ما شرمنده مردم و کسانی هستیم که کمک کردند. اگر مردم نبودند معلوم نبود چه بلایی سر ما می آمد. پتو به اندازه کافی در میان همه توزیع شده و نیازها به آن برطرف شده است. این را نه فقط ما خبرنگارها که تقریبا همه مردم محلی هم می‌گویند. پوشک و شیرخشک و پدهای بهداشتی و موارد مشابه هم به اندازه کافی و به خوبی در میان مردم آسیب‌دیده توزیع می‌شود.

8-  شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره آمار تلفات را جدی نگیرید. مشاهدات میدانی و اظهارات بدنه نیروهای امدادی موید این است که آمار تلفات همین رقم اعلامی است.

9-  و اما ترافیک. دیروز تقریبا تمام محورهای مواصلاتی استان، بدتر از اتوبان همت تهران قفل بود. این وضعیت عملا روند امدادرسانی را مختل کرده. امدادگران و مسئولان مدام از مردم می‌خواهند خودشان شخصا برای توزیع اقلام اهدایی به منطقه مراجعه نکنند.

 اين مردها خستگي را خسته مي‌کنند. امدادگري که لحظه‌اي دراز کشيده تا نفسي تازه کند و بعدش، دوباره از مردم مصيب‌زده دستگيري کند

10- نیازهای اولیه مردم برطرف شده اما نگرانی درباره آینده در میان آنها موج می‌زند. پای صحبت‌های‌شان که می‌نشینی همه از آینده خودشان و خانواده شان نگرانند و از اینکه فراموش شوند و کسی به دادشان نرسد، بشدت بیمناکند. بسیاری‌شان مکررا می‌گویند شما خبرنگارها از اینجا می‌روید و مردم ما را فراموش می‌کنند، مسئولان هم به داد ما نمی‌رسند. ما می‌مانیم و بی‌سرپناهی. تسریع در آغاز بازسازی منازل تخریب شده در شهرها و روستاها می‌تواند گام مهمی در راستای امیدآفرینی باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۶۲۵۱۲:۰۰:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۲۷
از کمک نهادهای مردمی و افرادی که به صورت گروهی بدون وابستگی به نهاد خاصی و صرفا با هدف انسان دوستانه به مناطق زلزله زده رفتند صحبتی نکردید.
ناشناس۱۴۶۷۲۴۱۴:۰۷:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۷
با دقت نخواندی!!!!! وقتی می گوید ترافیک جاده شدید است به دلیل حجم بالای کمکهای شخصی و....... یعنی همان که گفتی.
فرشاد۱۴۶۷۳۳۱۴:۱۵:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
مردم به سهم خودشان کمک کرده اند و در ادامه هم باید کمک کنند ولی نباید این تبلیغات باعث بی توجهی به کمکهای بیشمار دولت و دستگاهها باشد
ناشناس۱۴۶۷۷۵۱۵:۰۷:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
دقیقا بعضی خبرنگاران طوری گزارش میدهند انگار اصلا دولت هیچ اقدامی نکرده ومردم را رها کرده !!! در همین گزارش دیروز الف طوری بیان شده بود که انگار بسیاری مناطق اصولا از دید امدادگران پنهان مانده اما امروز می نویسد که هیچ روستایی بدون کمک نمانده !!!
مشعود۱۴۶۶۳۶۱۲:۱۸:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۷
مگر از این بیشتر انتظار داشتید؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۴۶۶۵۴۱۲:۳۷:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۲۷
این تیتر هم سیاسی است. در ایران همه کارشان را بدرستی انجام می دهند فقط وزیر مسکن و شهرسازی کوتاهی می کند! این جامعه همه سر و ته یک کرباسیم
ناشناس۱۴۶۷۳۲۱۴:۱۴:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۷
میشه بفرمایید آقای وزیر مسکن این چند روزه پس از زلزله کجا تشریف دارن؟
ناشناس۱۴۶۷۸۴۱۵:۲۷:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
بس کنید بابا!!!!# اگر برود مثل دکتر روحانی، یک چیز می گویید!!!! نرود، یک چیز دیگر!!!!! حتما دلیلی برای نرفتن داشته......
ناشناس۱۴۷۰۴۴۲۱:۴۶:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۲۷
لواسون
ناشناس۱۴۶۷۳۵۱۴:۱۷:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
وزیر باید از روز اول زلزله می رفت و اونجا مستقر میشد نه اینکه مردم هر روز سراغش رو بگیرن
هموطن۱۴۶۶۶۳۱۲:۵۱:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
خدا قوت بر همه قهرمانان وطن ، همه مردم با کمک هم حماسه ساز تاریخ شدند
پگاه۱۴۶۷۵۷۱۴:۴۵:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۲۷
با تسلیت ب همه حالا که کانتینر ب اندازه کافی برا اسکان زمستانی نیس/پدرم میگه در جنگ زمین را حفر می کردند/دورش کیسه گونی خاک می گذاشتن *بچه های قدیمی سپاه و ارتش میدونند روش کار را #هم گرمه و هم امن تا زمانی که خونه ها ساخته بشه/ب یاری خدا
ناشناس۱۴۶۷۶۶۱۵:۰۱:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
دکتر روحانی باید خیلی زود چند تا وزرا و همه مدیران نالایق لوکس نشین را از کابینه خارج کند والا گناه بزرگی بر گردنش نوشته خواهد شد. همه انهایی که به دلیل بی تدبیری دولتها از دنیا می روند خودشان نمی توانند دفاع کنند. رسانه ها باید بنویسند.
ناشناس۱۴۶۷۷۶۱۵:۱۱:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۷
وزیر مسکن وقتی باید برود که آرامش حاکم شده به مجروحین و در گذشتگان سر وسامان داده شده باشد آنوقت برود کار کارشناسی کند نه الان که هنوز کار امداد پایان نیافته الان برود وسط این گیر وبیر مثلا ببیند پایه کدام ساختمان اصولی بنا نشده ؟!
ناشناس۱۴۷۰۲۶۲۰:۵۶:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲۷
وزیر مسکن باید برود تا بتواند کمک های دولت را در اسرع وقت جذب کند و به روستاها برساند
رضا۱۴۷۱۰۴۲۳:۵۸:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۷
توی متن هم بود که بعضی ها از ترس اینکه بعد شامل تسهیلات نشن، الآن به سراغ خونه هاشون نمیرن. این در صورتیه که روستایی ها اکثراً بنایی و معماری بلدن و خوب هم به مصالح دسترسی دارند و می تونن به جای اینکه کانتینر و کانکس بهشون برسه برن سراغ خونشون و یه اتاق کوچولو درست کنن کنارش.
ناشناس۱۴۷۲۴۹۱۰:۰۸:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۸
ایشان منتظر بمانند وقتی مسکن ساخته شد تشریف ببرن افتتاح کنن بهتره . و شیکتر . نباید خاک بر کفشان مبارک بنشیند.
ناشناس۱۴۶۸۲۷۱۶:۲۳:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲۷
متاسفانه منهای تعصبات جناح بندیهای سیاسی واقعیت این است که درهیچ دولتی مدیریت بحران واداره اموربه شکل علمی درمملکت وجودنداشته. ...بی قانونی هانتیجه اشن این فجایع است ومتاسفانه وزرای تحمیلی همین است . آقای آخوندی مدیرشجاع وپای کاری نبوده ودفاعی ازکارهای عمرانی نکرده وزارت راه هزاران میلیاردبه شرکتهای مهندسی مشاوروپیمانکاران بدهکاراست چرافکرمیکنندکارهابایدعالی پیش بروداین فجایع ودرواقع مال مردم خوری یک رفتاری شده که ..متاسفانه همه میگویندبودجه نیست پس پولهای مملکت کجاست؟
ناشناس۱۴۷۰۹۸۲۳:۴۹:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۷
واقعا چند تا روستا داره اونجا از هر روستا یک نفر فوت شده باشه آمار بالاتر از این حرفاست یکی از نزدیکانم که الان سر پل ذهابه میگه از یه روستا فقط 120نفر فوت شده
منتقد وزیر۱۴۷۶۳۲۲۲:۱۱:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۸
وزیر مسکن وشهر سازی از روی شرمندگی که در اثر اهمال مدیرانش در استان مرتکب شده اند در میان مردم نمی آید زیرا همانطور که در قانون داریم مسئولیت کل ساخت وسازها از جمله مسکن مهر بر عهده ایشان می باشد اگر مثل کشورهای دیگر که مسلمان هم نیستند عمل کند ابتدا می بایست مدیران مسئول وبی کفایت را برکنار وسپس محاکمه میکرد !!!اما حفظ روابط جای شایسته سالاری را گرفته وتاوان آنرا مردم مستضعف می دهند
رسول۱۴۷۸۴۲۰۹:۱۳:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۹
شاید , آخوندی با جهانگیری , لج بازی می کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین