تاثیر رسوایی‌های جنسی هالیوود بر فصل جوایز سینمایی

گروه فرهنگی الف،   3960827006

با توجه به موج اتهامات جنسی جدیدی که این روزها مطرح می‌شود و برای هنرمندانی که زمانی نزد مردم محبوب و محترم بودند رسوایی و بدنامی ابدی به دنبال دارد، هالیوود بر لبه تیغ قرار گرفته است.

حالا این پرسش برای همه مطرح است که از این پس چه اتفاقی رخ خواهد داد و با حذف ستاره‌هایی مانند کوین اسپیسی، لویی سی. کی. و تهیه‌کننده قدرتمندی نظیر هاروی واینستین و خارج شدن تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌های مدعی گلدن گلوب و اسکار از دور رقابت‌ها، چه سرنوشتی در انتظار فصل جوایز و حواشی پر زرق و برقش خواهد بود.

به گزارش ورایتی، به تقویم سینمایی که نگاهی بیاندازید، تا فصل جوایز مدت زمان زیادی باقی نمانده است. کمیته انتخاب انجمن بازیگران امریکا امروز (16 نوامبر) روند رای‌گیری را آغاز و حلقه‌های منتقدان نیز به زودی داوری نهایی‌شان درباره محصولات سینمایی یک سال گذشته را اعلام می‌کنند. یک رشته ماجراهای مبهوت‌کننده که در یک ماه اخیر به تیتر یک رسانه‌های سینمایی تبدیل شد، جو حاکم بر فصل جوایز را تحت تاثیر قرار داده و بدبینی و هول و هراس گریبانگیر فضای سینمای بحران‌زده امریکا شده است.

تونی آنجلوتی استراتژیست باسابقه فصل جوایز عقیده دارد: «در گذشته هم حرف‌های درگوشی و کمپین‌های خاله‌زنکی و اتهاماتی در مورد سرقت ادبی، سینمایی وجود داشته اما این‌بار قضیه فرق می‌کند.» آنجلوتی اضافه می‌کند: «این‌بار قضیه فراتر از بد رفتارهای‌هایی مانند بدخلقی و عصبیتی است که تمام دست اندرکاران هالیوود هفت روز هفته درگیرش هستند. حالا همگی اساسا داریم بر لبه تیغ راه می‌رویم و تمام مدت منتظر خبر شوکه‌کننده بعدی هستیم. همه از خودشان می‌پرسند نفر بعدی که قرار است رسوا شود و آبرو و اعتبار یک عمرش زیر سوال برود چه کسی است؟ آیا قرار است زندگی من هم قاطی این ماجراها شود؟»

پیش از این بنا بود «تمام پول‌های جهان» جدیدترین ساخته ریدلی اسکات که با بازی کوین اسپیسی مقابل دوربین رفته، عمده مانورش را روی بازیگر محوری‌اش متمرکز کند. کمپانی پخش سونی برنامه‌ریزی کرده بود روی گریم سنگین و تغییرات ظاهری ستاره «خانه پوشالی» مانور بدهد و کمپین اسکار به راه بیاندازد؛ چرا که بازیگر برنده دو جایزه اسکار زیر گریم سنگینی که در این فیلم دارد تقریبا غیر قابل شناسایی است. اما بنا بر گزارشی که ورایتی به تازگی منتشر کرد مبنی بر این که برنامه‌های به راه انداختن کمپین اسپیسی منتفی شده است بلافاصله تصمیم حذف او از کل فیلم مطرح شد. اسکات اعلام کرد کریستوفر پلامر را جایگزین خواهد کرد تا در نقش «جان پل گتی» تاجر مشهور نفت مقابل دوربین برود. به رغم فیلمبرداری دوباره و به تعویق افتادن مراحل پس از تولید، کمپانی پخش سونی همچنان قصد دارد طبق برنامه‌ریزی قبلی این فیلم را در تاریخ 22 دسامبر (پنج هفته دیگر) در سینماها به نمایش درآورد.

اگرچه با در نظر گرفتن همین مقطع زمانی، ساخته جدید اسکات در چندین مورد شانس دیده شدن در فصل جوایز را از دست می‌دهد. اکران مخصوص انجمن بازیگران سینما برگزار نخواهد شد و حتی دی وی دی نمایش فیلم هم به دست کمیته انتخاب نخواهد رسید. رای‌دهندگان جوایز انتخاب منتقدان و همچنین حلقه‌های منتقدان نیویورک و لس آنجلس هم موفق به تماشای فیلم و داوری آن نخواهند شد، همچنان‌که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و معنایش این است که «تمام پول‌های جهان» شانس رقابت در جوایز گلدن گلوب 2018 را از دست خواهد داد. به گفته سخنگوی استودیو، سونی قصد دارد نسخه قابل نمایش فیلم را تا موعد 15 دسامبر آماده کند.

پیامدهای موقعیت اسپیسی دامنگیر دنیای تلویزیون هم شده، چنان‌که نتفلیکس تولید فصل پایانی «خانه پوشالی» را متوقف کرد. ستاره 58 ساله به خاطر همین سریال پرطرفدار موفق به دریافت جایزه انجمن بازیگران شده بود.

به لحاظ شمارش معکوس برای آغاز فصل جوایز سینمایی، بعضی کشتی‌ها را پیشاپیش باید به گل نشسته دانست. برای مثال، قطعا فیلم جدید کوین اسپیسی - «تمام پول‌های جهان» - که می‌توانست در رای‌گیری انجمن بازیگران شرکت داشته باشد، حالا از دور این رقابت حذف شده است. با این حال، نتفلیکس هنوز فرصت دارد؛ انتظار می‌رود این کمپانی تبلیغات عمومی‌اش را تغییر بدهد و سایر ستاره‌های سریال را قربانی وضعیت اسپیسی نکند. به گفته یکی از منابع آگاه، تغییری در برگزاری کمپین فصل جوایز و حمایت از زحمات عوامل و بازیگران سریال - به جز اسپیسی – حاصل نخواهد شد.

ریچارد لایکیتا دیگر استراتژیست فصل جوایز نیز در این‌باره عقیده دارد: «به نظرم چنین اتفاقی تاثیر عظیمی بر کمپین‌ها دارد. تبلیغات باید تا موعد مشخصی انجام شوند و نباید فراموش کرد به این کمپین‌ها بودجه اختصاص یافته است. در نتیجه وقتی همچون اخباری منتشر می‌شود، شما مجبورید طرح و نقشه‌تان را عوض کنید. در نتیجه، پای کلی ضرر و زیان مالی در میان است.»

از دیگر بازندگان و مال‌باختگان این وضعیت بحرانی می‌توان به کمپانی پخش «اورچارد» اشاره کرد که زیر مجموعه «سونی میوزیک» است. این شرکت حق پخش فیلم «عاشقتم بابایی» ساخته جدید لویی سی. کی. را به قیمت پنج میلیون دلار در جشنواره فیلم تورنتو خریداری کرد. درست در آستانه اکران سراسری فیلم، گزارش رسوایی‌های جنسی کمدین برنده جایزه امی و سوءاستفاده او از زنانی که همکارش بودند منتشر شد و تمام نقشه‌های کمپانی اورچارد را نقش بر آب کرد. در عوض، این شرکت پخش راهکاری را برای فصل جوایز در نظر داشت که به جلوگیری از ضرر و زیان مالی و بازگشت سرمایه‌اش کمک می‌کرد. روز بعد، این شرکت اعلام کرد برنامه‌هایش برای اکران فیلم را به کل منتفی کرده است.

کمپانی آمازون هم از هجمه رسوایی‌های اخیر هالیوود در امان نماند. علاوه بر استعفای روی پرایس مدیر این استودیو در میان بحبوحه مطرح شدن اتهامات جنسی، جفری تمبور ستاره سریال پرطرفدار «شفاف» هم به جرگه بدنام‌ها پیوست. به گفته مشاوران این کمپانی، ماجراهای پیش آمده آنها را مبهوت و زیر و رو کرده است.

با این حال، با توجه حجم اتهاماتی که روز به روز علیه مهره‌های اصلی هالیوود در حال مطرح شدن است، چه بسا عاقبت فصل جوایز امسال آخرین دغدغه‌ای باشد که ذهن سینماگران امریکایی را در این روزهای بحرانی به خود مشغول کند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین