آیا بحران سعد الحریری پس از خروج او از عربستان پایان می یابد؟

گروه جهان الف،   3960826104

بعد از گذشت 13 روز از اعلام استعفای «سعد الحریری» از نخست وزیری لبنان، لبنانی ها امیدوارند با انتقال او به پاریس و پس از آن به بیروت گره این مشکل به زودی باز شود؛ اما آیا ماجرا در همینجا خاتمه می یابد؟

آیا بحران سعد الحریری پس از خروج او از عربستان پایان می یابد؟

به گزارش ایرنا، رسانه های لبنانی با اشاره به نتیجه بخش بودن میانجیگری «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نزد سعودی ها برای انتقال «سعد الحریری» به پاریس اعلام کردند که او قرار است روز شنبه آینده به همراه خانواده اش ریاض را به مقصد پاریس ترک کند.

مقام های رسمی لبنان با استقبال از این خبر، آن را راهی برای برون رفت از بحران کنونی دانستند. علاوه بر اینکه این پیشنهاد، راه نجاتی برای سعودی ها از ورطه ای فراهم کرد که با گرو نگه داشتن نخست وزیر لبنان، خود را در آن گرفتار کرده بودند. به ویژه اینکه مقام های رسمی لبنان سقف مواضع خود در این قضیه را بالا بردند و تهدید به طرح موضوع در سازمان ملل و شورای امنیت کردند.
حال در شرایطی که بحران بازداشت نخست وزیر لبنان به سمت حل شدن پیش می رود، گمانه زنی ها درباره مرحله بعد از انتقال الحریری به پاریس و بازگشت وی به لبنان شدت گرفته است.

سخن «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در خصوص «پایان بحران الحریری و آغاز بحران سیاسی» که در رسانه های امروز این کشور بازتاب گسترده داشت، ناظر به این مساله است. روزنامه «النهار» نیز به نقل از «میشل عون» رئیس جمهوری در این باره نوشت: وقتی الحریری در پاریس اظهار نظری کند حرف او را آزادانه تلقی می کنم اما برای جریان پیدا کردن استعفا، باید شخصا در لبنان حضور پیدا کند و تا زمان تشکیل دولت جدید در لبنان باقی بماند چون حضور نخست وزیر برای فعالیت دولت موقت ضرورت دارد.

النهار افزود: هنوز هیچ افق روشنی از مرحله بعد از حضور الحریری در بیروت و تقدیم استعفا وجود ندارد و سناریوهایی که در این باره مطرح می شود چیزی بیش از گمانه زنی های صرف نیست و باید به انتظار تصمیم نخست وزیر ماند. روزنامه «الاخبار» نیز به نقل از عون در پاسخ به این سوال که آیا دولت موقت می تواند در شرایط استثنایی تشکیل جلسه دهد و تصمیماتی اتخاذ کند نوشت: نترسید، هیچ بن بستی وجود ندارد و همه چیز طبق قانون حل خواهد شد.

در همین رابطه روزنامه «البناء» به نقش آفرینی فرانسه در مرحله بعد از بازگشت الحریری به بیروت اشاره کرد و به نقل از منابع آگاه نوشت: نقش فرانسه در موضوع الحریری فراتر از انتقال الحریری از ریاض به پاریس است. پاریس با بهره برداری از فرصت پیش آمده الحریری را به عنوان برگ برنده ای از دست ریاض خارج کرد و از این پس نقش موثرتری بر سیاست های الحریری در لبنان خواهد داشت.

البناء همچنین به اطلاعاتی اشاره کرد که نشان می دهد عربستان از فرانسه ضمانت گرفته الحریری بعد از بازگشت به لبنان دست به کاری نزند که موجب عصبانیت ریاض شود و اتفاقاتی را که در ریاض برایش افتاد برملا نکند.

روزنامه «الجمهوریه» در مقاله ای به طور مفصل به سناریوهای بعد از انتقال الحریری به فرانسه و از آنجا به لبنان پرداخت و توقف الحریری در پاریس پیش از آمدن به لبنان را «مرحله انتقالی» توصیف کرد که با هدف «خروج از شوک استعفا از ریاض» انجام می گیرد.

به نوشته الجمهوریه، در پاریس سناریوی مناسب برای خروج از بحران با کمترین ضررها طراحی خواهد شد. این روزنامه حضور الحریری در پاریس را از چند جهت مفید دانست:

1- با این کار نشان داده می شود که سخنان الحریری در ریاض درباره احتمال ترور وی راست بوده و او برای حفظ جان خود به پاریس رفته است.

2- الحریری در مدت حضور خود در پاریس (ولو کوتاه)، برای وضعیت سیاسی جدید در لبنان و سختگیری بیشتر در مقابل حزب الله و ایران آماده می شود. الحریری به رویکرد سختگیرانه سعودی – آمریکایی در قبال حزب الله ملتزم خواهد ماند و در محافل بین المللی از این حزب دفاع نخواهد کرد. کنار آمدن با حزب در دولت نیز در گرو آن است که حزب الله قول بدهد به سیاست بی طرفی پایبند بماند.

3- در این مدت، گروه های داخلی به ویژه رئیس جمهوری، فضا را برای این رویکرد جدید آماده خواهند کرد. عون برای حفظ شراکت صوری با الحریری، از نیمه راه با این رویکرد همراهی خواهد کرد به ویژه اینکه حزب الله در مرحله تحریم های آمریکایی به شراکت عون با الحریری احتیاج دارد.

4- الحریری در پاریس اجازه دیدار بار شخصیت ها و مقام های سیاسی لبنانی و غیر لبنانی را پیدا خواهد کرد. وی در این دیدارها تاکید خواهد کرد که به خاطر مسائل امنیتی به عربستان رفت و در اعتراض به اقدامات حزب الله استعفای خود را تقدیم کرد. وی تمامی اسرار مربوط به مرحله حضور در عربستان را در پاریس و حتی بعد از بازگشت به بیروت، در دل حفظ خواهد کرد و هیچ حرفی درباره آن به کسی نخواهد زد.

الجمهوریه افزود: پیش از بازگشت الحریری به لبنان، طرف های سیاسی مربوطه در پاریس به وی اطمینان خواهند داد که گله و شکایت هایی که در بیانیه استعفا مطرح کرده بود با پاسخ مثبت (لبنانی ها) مواجه شده است. نشانه های این پاسخ مثبت در چند مساله پدیدار شده از جمله:


1- میشل عون اعلام کرد که لبنان به سیاست بی طرفی و کنار ماندن از نزاع های منطقه ای پایبند است. 2- محافل وابسته به حزب الله تاکید کرده اند که این حزب دخالت نظامی در جنگ یمن ندارد.
الجمهوریه در پایان پیش بینی کرد که عون اقدام به برگزاری جلسات گفتگو درباره راهبرد دفاعی لبنان و سیاست بی طرفی کند و الحریری نیز باید به همین مقدار «اطمینان بخشی» اکتفا کرده و سعودی ها را نیز به آن مجاب سازد. اگر سعودی ها قانع شدند طومار استعفا در هم پیچیده خواهد شد و مصالحه سال 2016 بار دیگر تکرار می شود اما در صورت مجاب نشدن سعودی ها و اصرار الحریری بر استعفا، همه چیز به نقطه صفر برگشته و لبنان وارد بحران سیاسی خواهد شد.

تا این مرحله به نظر می رسد لبنانی ها توانستند با اجماع ملی و کسب حمایت جهانی، عربستان سعودی را ناگزیر به صرفنظر از برنامه اصلی خود که همان گروگان گرفتن الحریری و خانواده اش با هدف کسب امتیازهای سیاسی بود، بکنند.

به نظر می رسد لبنان اینک پس از خروج سعد الحریری از ریاض وارد مرحله جدیدی می شود. به طوری که از این مرحله به بعد چانه زنی ها و بحث و جدل ها درباره شرایط دولت آینده لبنان به بحث اصلی در این کشور تبدیل خواهد شد و شاید اختلاف ها بیشتر از قبل رخ نمایی کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین