سعد حریری به پاریس می‌رود و بعد به بیروت برمی‌گردد/ ماجرای تذکر کاخ سفید به بن سلمان

گروه جهان الف،   3960825194 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که سعد حریری دعوت سفر به فرانسه را پذیرفته است.

سعد حریری به پاریس می‌رود و بعد به بیروت برمی‌گردد/ ماجرای تذکر کاخ سفید به بن سلمان

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان دعوت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای رفتن به این کشور را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری ها، در همین حال، یک منبع نزدیک به نخست وزیر مستعفی لبنان اعلام کرد که پیش بینی می‌شود که حریری ظرف ۴۸ ساعت آینده عربستان را به مقصد فرانسه ترک کند و پس از آن، به بیروت بازگردد تا رسماً استعفای خود را ارائه دهد.

رویترز نیز گزارش داد،‌ حریری شنبه در پاریس خواهد بود و بعد از آنجا به بیروت می‌رود.

بسیاری در لبنان از جمله رئیس جمهوری این کشور معتقدند که او در عربستان در بازداشت است و استعفای او با فشار سعودی ها بوده است.

لبنان از فرانسه خواسته بود تا به عربستان فشار بیاورد که اجازه خروج سعد الحریری را بدهد. عون امروز گفت که الحریری بعد از بازگشت از بیروت درباره استعفا تصمیم گیری خواهد کرد. اما منابع در وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرده بودند، راه حلی بین پاریس و ریاض برای لبنان در نظر گرفته شده که براساس آن حریری و خانواده‌اش ابتدا به پاریس می‌رود و سپس حریری درباره زمان بازگشت به لبنان تصمیم‌گیری می‌کند.

سعد الحریری پیشتر گفته بود که برای تقدیم استعفایش به رئیس جمهوری به لبنان بازخواهد گشت.

این در حالی است که 12 روز از سلب آزادی حریری توسط عربستان سعودی می گذرد، رفتاری زشت که تا کنون مشابه آن در تاریخ سیاسی ثبت نشده و تناسبی با هیچ عرف دیپلماسی یا اخلاقی ندارد. اما عربستانی که قصد داشت لبنان را وارد یک بحران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و یک فتنه داخلی کند، در تحقق منافع خود و هم پیمان اسرائیلی اش موفق نبود و در دور اول این معرکه هیچ پیشرفتی حاصل نکرد.

گذشته از خوانش های سیاسی این اتفاق، منابع نزدیک به خاندان حریری در گفتگو با الاخبار تاکید کرده اند که حریری طی 48 ساعت اینده به بیروت باز می گردد تا استعفایش را به میشل عون تقدیم کند، اما اقدام بعدی وی در مورد ماندن در بیروت، بازگشت به عربستان یا سفر به فرانسه، مشخص نیست و سرنوشت خانواده حریری در خصوص ماندن در عربستان یا بازگشت به بیروت در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در این رابطه، موضع آمریکا در روزهای گذشته، بر شکست بزرگ سعودیها در تحقق اهدافشان از نقشه استعفای حریری، استوار بوده است. با اینکه آمریکایی ها از شرکای اصلی بن سلمان در کودتای اخیر آن علیه لبنان بوده اند و داماد ترامپ سه شبانه روز با بن سلمان در حال طراحی نقشه این کودتا بود، اما شریط به گونه ای پیش رفته است که امریکایی ها از بی پروایی سعودی به شدت نگران هستند؛ تا آنجا که وزیر مشاور عربستان، ثامر السبهان، طی سفر اخیر خود به واشنگتن، توبیخ سختی از سوی مسئولان آمریکایی دریافت کرد؛ این توبیخ ها در دو نشست مختلف، از طرف وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا متوجه سبهان شده و آمریکایی ها رفتار سعودی ها در برابر لبنان را شتابزده و بدون فکر خواندند که به منافع ایالات متحده در لبنان آسیب می زند.

 به گزارش منابع آگاه، آمریکایی ها که در ابتدا از کودتای سعودی حمایت می کردند، پس از آنکه دریافتند حوادثی که در لبنان اتفاق افتاده به نفع آنها نیست، و با مشاهده موضع قاطع دولت لبنان در مواجهه با رفتار سعودیها و همبستگی با حریری، از موضع خود بازگشته و بر آن شدند تا حدودی را برای تحرکات هم پیمان سعودی شان تعیین کنند. در همین راستا، پس از سکوت پنج روزه، وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بیانیه های واضحی در تایید بازگشت حریری بعنوان شریک مورد اطمینان خود صادر کرده و در ادامه پیامهایی را به منظور وضع محدودیت برای برنامه های شکست خورده سعودی، فرستادند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۸۶۶۲۰:۴۰:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
عربستان هم شاهکاریه واسه خودش... نخست‌وزیر یه چشورو گروگان میگیره....
ناشناس۱۴۵۹۷۶۰۶:۲۶:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲۶
ننگ و زبونی بیشتر سیاستمداران عرب را گرفته است. حتما باید به غرب بروند بعد به سرزمین خود. خدایا ملل مسلم را نجات بخشی فرست.
محمد۱۴۶۲۴۵۱۸:۴۴:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
متاسفم برای ملت لبنان که یک همچین وطن فروش و سرسپرده ای امورات کشورشون را در دست داشته.
ناشناس۱۴۶۲۹۲۲۰:۲۳:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۲۶
اوضاع شیر تو شیره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین