امدادرسانی به کودکان زلزله‌زده با قصه/ این بچه‌ها سخت می‌خندند!

گروه فرهنگی الف،   3960825135 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مربیان کانون پرورش فکری که به سرپل ذهاب رفته تا برای بچه‌ها قصه بگوید، دشوارترین کار را خنداندن این بچه‌ها می‌داند آن هم در شرایطی که مرگ از در و دیوار می‌بارد.

امدادرسانی به کودکان زلزله‌زده با قصه/ این بچه‌ها سخت می‌خندند!

به گزارش مهر، زمین لرزید؛ سقف خانه‌ها فرو ریخت و بسیاری از خانواده‌ها کاشانه خود را از دست دادند. بچه‌ها یتیم شدند و پدر و مادرها به سوگ جگرگوشه‌های خود نشستند.

اینجا کرامانشاه است. روزگاری این استان، خوش آب و هوا بود و آباد. اما امروز، نشانی از این آبادی باقی نمانده است. قصر شیرین و سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی و ازگله ویران و کرمانشاهیان آواره شده‌اند.

کودکان بسیاری حالا نه خانه‌ای دارند و نه خانواده‌ای. مادری نیست تا ناز و نوازششان کند و پدری که آمدن فردایی بهتر را به آنها نوید دهد. آنها هم که زنده مانده‌اند توان قصه گفتن برای دختران و پسران خود را ندارند.

وحید خسروی یکی از مربیان کانون پرورش فکری است. در کرمانشاه به دنیا آمده و درد و رنج این مردم مصیبت‌زده را با گوشت و پوست و استخوان خود درک می‌کند. نخستین روز پس از زلزه، خود را به سرپل ذهاب رسانده تا برای بچه‌هایی که همه چیز خود را از دست داده اند قصه بخواند و نمایش اجرا کند.

خسروی در گفتگویی درباره این تجربه و انتخاب می‌گوید: فردای آن شبی که زمین لرزید، خود را به سرپل ذهاب رساندم.  هوا سرد و خانه‌ها آوار شده بود. بچه‌ها از سرما می‌لرزیدند؛ نه چیزی برای خوردن داشتند و نه لباس گرمی که به تن کنند.

«عزاداری کردها وحشتناک است. زنان و دختران کرد در مرگ عزیزان‌شان، گیس‌های خود را می برند و بر صورت و سینه خود خنج می کشند. بچه‌ها، همه این صحنه‌ها را می بینند و افسرده می شوند. آنها به خانه‌های فروریخته و مدرسه‌های ویران شده فکر می کنند و به پدر و مادر و خواهر و برادری که از نفس افتاده؛ بچه‌های قصر شیرین و سرپل ذهاب، مردمی را می بینند که تا دیروز در شهر و دیار خود، عزت و اعتباری داشته و امروز محتاج یک لقمه غذاست.»؛ اینها را هم خسروی می‌گوید؛ او با دو دسته از بچه‌ها در سرپل ذهاب روبه روست. یکی آنها که خانواده خود را از دست داده وعزادارند؛ دیگری کودکان آواره که سقفی بر سر ندارند و مخاطب اصلی قصه‌ها و نمایش‌های او هستند.

این مربی کانون پرورش فکری به ترس و دلهره کودکان آواره سرپل ذهاب اشاره می‌کند: «می‌دانی کردها، تعصبات خاص خود را دارند. من نمی‌توانم به کودکی که عزیز خود را از دست داده نزدیک شوم و او را بخندانم اما تلاش می‌کنم تا آنجا که در توان دارم، بچه‌های آواره را  بخندانم. دیروز مادری، دوان دوان خود را به من رساند و گفت: پسرم ترسیده و یک لحظه از من و پدرش جدا نمی‌شود. او حتی حاضر نیست از چادر بیرون بیاید؛ می ترسد بار دیگر زمین بلرزد و او دور از من و پدرش باشد.»

از وحید خسروی می‌پرسیم قصه‌ها را بر چه اساس انتخاب می‌کنید و او در پاسخ می‌گوید: «می‌دانم که می‌توان تئاتر درمانی کرد؛ می‌دانم که می‌توان با قصه بچه‌ها را آرام کرد اما من به هیچ چیز  فکر نمی‌کنم جز خنداندن کودکان. شما هیچ تصوری از شرایط مردم در قصر شیرین و ثلاث باباجانی و ازگله ندارید. تاکنون سه کودک در سرپل ذهاب از سرما جان داده‌اند؛ مردم، زیر خروارها خاک به دنبال عزیزان خود هستند و من در چنین اوضاع و احوالی که مرگ و نومیدی از در و دیوار می‌بارد، می‌خواهم بچه‌ها را بخندانم و برای چند دقیقه هم که شده از فضای ترسناکی که در آن به سر می‌برند جدا کنم. باور کنید، این کار، دشوارترین کار ممکن است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۶۰۳۱۴:۴۰:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
خدا توفیقتون بده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین