هیچ سازه‌ای توان مقاومت برابر زلزله اخیر را ندارد/ قدرت ۸ بمب اتم

گروه اقتصادی الف،   3960825044 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد تخریب سازه‌های نقاط زلزله زده استان کرمانشاه که بنابرنظر کارشناسان معادل قدرت ۸ بمب هیروشیما بوده، بازهم پای تسویه حسابی را به یک فاجعه عظیم کشاند.

 
به گزارش مهر، تبعات و وخامت اوضاع زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله به عنوان بزرگترین زلزله سال ۲۰۱۷ جهان آنچنان بالاست که جامعه جهانی با ابراز تاسف از این حادثه دلخراش که آمادگی خود را برای کمک به آسیب دیدگان اعلام کردند.

مردم مقاوم و مرزنشینان استان کرمانشاه با اوضاع این روزها بیگانه نیستند و آوارگی را چند دهه قبل در دوران دفاع مقدس هم با چشمان خود شاهد بوده اند و باز هم با جان و دل و دست خالی از آب و خاک و کیان این مملکت دفاع کردند و امروز این مردم قدرشناس وطن مزد پایمردیشان را با ارسال کمک های انسان دوستانه شان دادند که به اذعان مردم منطقه خیلی زودتر از کمک های دولتی به دستشان رسید.

اما حکایت مسئولان دولت و شخص رئیس جمهور که با گارد ویژه محافظانش سوار بر رخش سفیدش در جمع مردم زلزله زده سرپل ذهاب حاضر شد گله مندی مردم منطقه را به همراه داشت و در جواب فریادهای آنها باز هم به تسویه حساب سیاسی با دولت نهم و دهم پرداخت کاری که در این سالها بارها در هر حادثه ای تکرار کرد و خیلی دور از انتظار نبود.

رئیس جمهور در جمع مردم زلزله زده که انتظار رسیدگی به وضعیتشان توسط دولت را داشتند با استناد به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی (یعنی شاید حتی خودشان شخصا از مناطق بازدید نداشته است) که دو ساختمان از مسکن مهر و شخصی که در کنار هم بودند و مسکن مهر تا حدی تخریب شده بود، گفت که "همه باید دقت کنیم که برخی از این ساختمان ها که از عمرشان خیلی نگذشته برخی هم که دولتی درست شده چرا اینجوری شده به چه دلیل است؟ ".

روحانی ادامه داد: «ما الان می بینیم یک ساختمان اینجاست یک ساختمان آن طرف،  کنار هم و ساختمانی که به طور دولتی ساخته شده یا تعاونی الان به این حالت درآمده و ساختمانی که مردم خودشان درست کرده اند با دست خودشان در برابر همین زلزله سالم مانده است. معلوم است پس اشکالاتی وجود داشته، اما  این اشکالات از طریق چه کسانیاست، نظار ما مشکل دارند، مهندسین ما مشکل دارند یاآنهایی که مسئول شدن برای ساختن ساختمان؟»

وی ادامه داد: : «اینها مسائلی هست که دنبال خواهیم کرد، باید دنبال کنیم، باید مقصران را پیدا کنیم، مردم منتظر این هستند که مقصران را معرفی کنیم و این کار را خواهیم کرد».

و رییس جمهور در این بین به نوعی به تسویه حساب سیاسی ای دامن زد که یک روز قبل از سفر وی در رسانه های مجازی مطرح شد و توسط کاربران به شدت دست به دست شد و قبول سخنان رئیس جمهور را برای مردمی که در بطن حادثه نیستند راحت تر کرد.

اما عکس های خبرنگار مهر، به وضوح وضعیت دو ساختمان را نشان می دهد که در کنار هم قرار دارند، یکی ساختمان مسکن مهر است و دیگری منزلی شخصی است.

در این عکس ساختمان شخصی به طور کامل تخریب شده ولی ساختمان مسکن مهر با وجود اینکه تعداد طبقاتش هم بیشتر است سرپا مانده و دیواره های جلویش که نازک تر هستند فروریخته است و این هم سندی که رئیس جمهور می تواند آنرا ببینید و مقایسه کند.

زلزله اخیر هر سازه ای را می تواند ویران کند

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن ابراز تاسف در خصوص این حادثه دلخراش اظهار داشت: این زلزله در غرب ایران طی ۱۲۰ سال اخیر بی سابقه است.

بیژن کلهرنیا افزود: اولین نکته در مورد این زلزله شدت آن است که ۷.۳ ریشتر بوده و به حدی بزرگ است که اصلا نمی توان در مورد مقاومت این سازه در برابر آن صحبت کرد و هر سازه ای را ویران می کند چه مسکن مهر و چه غیر مهر.

وی تصریح کرد: در واقع بیشتر مسئولیت خرابی ها متوجه شدت زلزله است که معادل ۸ بمب اتم هیروشیماست و این قدرت را دارد که هیچ سازه ای نمی تواند در برابر آن مقاومت کند.

علت سالم ماندن برخی ساختمان ها چیست؟

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه اگر ساختمانی سالم مانده عجیب است، گفت: البته علت اینکه برخی ساختمان ها تخریب نشده است این نیست که سازه اش خوب بوده بلکه این سازه با ارتعاشات و طول موج و فرکانس زلزله همنواخت و یکسان بوده است.

کلهرنیا بیان داشت: ساختمان های کوتاه و به شکل مکعب مستطیل آسیب نمی بینند و اگر ارتفاع داشته باشند تمام نیروها را طبقات بالای آن به خودش می گیرد و به طبقات پایین منتقل می کند و طبقات پایینی بیشتر آسیب می بینند.

این مقام مسئول با تصریح اینکه چون مسکن مهرهایسرپل ذهاب بیشتر آسیب دیده اندنمی توان این موضوع را به سازه های بد مربوط دانست، گفت: این ساختمان ها تنها ساختمان های بلند منطقه بوده اند و ساختمان های بلند دیگری در آنجا نیست بنابراین بیشترین آسیب هم دیده اند.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه افزود: اگر ساختمان های بلند دیگری در این منطقه بودند غیر از مسکن مهر همین اتفاق نیز برای آنها می افتاد.

وی با اشاره به اینکه این ساختمان ها بدون مطالعات زمین شناسی و زلزله شناسی ساخته شده اند، خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی هم در این ساختمان ها وجود دارد مثل اسکلت بتن آنها که غلط است چون بتن تردشکن است و در اثر نیرو خرد می شود، برای مناطق زلزله خیز اسکلت های فلزی توصیه می گردد چون این اسکلت دچار کمانش می شود اما خرد نمی شود.

مسکن های مهر سرپل ذهاب باید با تمهیدات مهندسی بازسازی شوند

کلهرنیا با بیان اینکه ساختمان های مسکن مهر سرمایه هایی است که نباید به ویرانه تبدیل شوند، گفت: باید آنها را دوباره درست کرد و بزرگترین مشکل آنها این است که دیواره های برشی ندارند.

این کارشناس ادامه داد: یکی از اجزای سازه که باید این فشار را تحمل می کرد همان دیوارهای برشی است که در این ساختمان ایجاد نشده و حالا با یک مهندسی جدید و برنامه ریزی مسئولانه باید آنها را درست کرد.

بازسازی و مقاوم سازی روستاها کجا رفته است

وی بیان داشت: متاسفانه بیشتر به شهرهای زلزله زده پرداخته می شود و خبری از روستاها نیست در حالیکه در روستاها وضعیت وخیم تر است.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه ادامه داد: در این سالها بازسازی و مقاوم سازی روستاها کجا صورت گرفته است و اثرات آن کجاست چرا باید ۱۰۰ درصد روستاها تخریب شود.

به گزارش مهر، دولت در این شرایط بحران را به کلی فراموش کرده است و به دنبال مقصر تخریب مسکن مهرهایی است که تنها دو کشته در آنها گزارش شده است.

کاش ریاست ستاد بحران کشور در این شرایط به دنبال برآوردن خواسته های حداقلی مردمی باشد که این روزها به خاطر کمبود امکانات کمک رسانی در سرما دارند باز هم کشته می دهند.

این زلزله هرچند تاوان بسیار بزرگی برای ما داشت و داغ بزرگتری را بر دلهایمان گذاشت اما به همه نشان داد که ما در مدیریت بحران ضعف های عدیده ای داریم که باید به دنبال رفع آنها باشیم نه پیدا کردن مقصر فرضی...