هیچ سازه‌ای توان مقاومت برابر زلزله اخیر را ندارد/ قدرت ۸ بمب اتم

گروه اقتصادی الف،   3960825044 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد تخریب سازه‌های نقاط زلزله زده استان کرمانشاه که بنابرنظر کارشناسان معادل قدرت ۸ بمب هیروشیما بوده، بازهم پای تسویه حسابی را به یک فاجعه عظیم کشاند.

 
به گزارش مهر، تبعات و وخامت اوضاع زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله به عنوان بزرگترین زلزله سال ۲۰۱۷ جهان آنچنان بالاست که جامعه جهانی با ابراز تاسف از این حادثه دلخراش که آمادگی خود را برای کمک به آسیب دیدگان اعلام کردند.

مردم مقاوم و مرزنشینان استان کرمانشاه با اوضاع این روزها بیگانه نیستند و آوارگی را چند دهه قبل در دوران دفاع مقدس هم با چشمان خود شاهد بوده اند و باز هم با جان و دل و دست خالی از آب و خاک و کیان این مملکت دفاع کردند و امروز این مردم قدرشناس وطن مزد پایمردیشان را با ارسال کمک های انسان دوستانه شان دادند که به اذعان مردم منطقه خیلی زودتر از کمک های دولتی به دستشان رسید.

اما حکایت مسئولان دولت و شخص رئیس جمهور که با گارد ویژه محافظانش سوار بر رخش سفیدش در جمع مردم زلزله زده سرپل ذهاب حاضر شد گله مندی مردم منطقه را به همراه داشت و در جواب فریادهای آنها باز هم به تسویه حساب سیاسی با دولت نهم و دهم پرداخت کاری که در این سالها بارها در هر حادثه ای تکرار کرد و خیلی دور از انتظار نبود.

رئیس جمهور در جمع مردم زلزله زده که انتظار رسیدگی به وضعیتشان توسط دولت را داشتند با استناد به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی (یعنی شاید حتی خودشان شخصا از مناطق بازدید نداشته است) که دو ساختمان از مسکن مهر و شخصی که در کنار هم بودند و مسکن مهر تا حدی تخریب شده بود، گفت که "همه باید دقت کنیم که برخی از این ساختمان ها که از عمرشان خیلی نگذشته برخی هم که دولتی درست شده چرا اینجوری شده به چه دلیل است؟ ".

روحانی ادامه داد: «ما الان می بینیم یک ساختمان اینجاست یک ساختمان آن طرف،  کنار هم و ساختمانی که به طور دولتی ساخته شده یا تعاونی الان به این حالت درآمده و ساختمانی که مردم خودشان درست کرده اند با دست خودشان در برابر همین زلزله سالم مانده است. معلوم است پس اشکالاتی وجود داشته، اما  این اشکالات از طریق چه کسانیاست، نظار ما مشکل دارند، مهندسین ما مشکل دارند یاآنهایی که مسئول شدن برای ساختن ساختمان؟»

وی ادامه داد: : «اینها مسائلی هست که دنبال خواهیم کرد، باید دنبال کنیم، باید مقصران را پیدا کنیم، مردم منتظر این هستند که مقصران را معرفی کنیم و این کار را خواهیم کرد».

و رییس جمهور در این بین به نوعی به تسویه حساب سیاسی ای دامن زد که یک روز قبل از سفر وی در رسانه های مجازی مطرح شد و توسط کاربران به شدت دست به دست شد و قبول سخنان رئیس جمهور را برای مردمی که در بطن حادثه نیستند راحت تر کرد.

اما عکس های خبرنگار مهر، به وضوح وضعیت دو ساختمان را نشان می دهد که در کنار هم قرار دارند، یکی ساختمان مسکن مهر است و دیگری منزلی شخصی است.

در این عکس ساختمان شخصی به طور کامل تخریب شده ولی ساختمان مسکن مهر با وجود اینکه تعداد طبقاتش هم بیشتر است سرپا مانده و دیواره های جلویش که نازک تر هستند فروریخته است و این هم سندی که رئیس جمهور می تواند آنرا ببینید و مقایسه کند.

زلزله اخیر هر سازه ای را می تواند ویران کند

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن ابراز تاسف در خصوص این حادثه دلخراش اظهار داشت: این زلزله در غرب ایران طی ۱۲۰ سال اخیر بی سابقه است.

بیژن کلهرنیا افزود: اولین نکته در مورد این زلزله شدت آن است که ۷.۳ ریشتر بوده و به حدی بزرگ است که اصلا نمی توان در مورد مقاومت این سازه در برابر آن صحبت کرد و هر سازه ای را ویران می کند چه مسکن مهر و چه غیر مهر.

وی تصریح کرد: در واقع بیشتر مسئولیت خرابی ها متوجه شدت زلزله است که معادل ۸ بمب اتم هیروشیماست و این قدرت را دارد که هیچ سازه ای نمی تواند در برابر آن مقاومت کند.

علت سالم ماندن برخی ساختمان ها چیست؟

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه اگر ساختمانی سالم مانده عجیب است، گفت: البته علت اینکه برخی ساختمان ها تخریب نشده است این نیست که سازه اش خوب بوده بلکه این سازه با ارتعاشات و طول موج و فرکانس زلزله همنواخت و یکسان بوده است.

کلهرنیا بیان داشت: ساختمان های کوتاه و به شکل مکعب مستطیل آسیب نمی بینند و اگر ارتفاع داشته باشند تمام نیروها را طبقات بالای آن به خودش می گیرد و به طبقات پایین منتقل می کند و طبقات پایینی بیشتر آسیب می بینند.

این مقام مسئول با تصریح اینکه چون مسکن مهرهایسرپل ذهاب بیشتر آسیب دیده اندنمی توان این موضوع را به سازه های بد مربوط دانست، گفت: این ساختمان ها تنها ساختمان های بلند منطقه بوده اند و ساختمان های بلند دیگری در آنجا نیست بنابراین بیشترین آسیب هم دیده اند.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه افزود: اگر ساختمان های بلند دیگری در این منطقه بودند غیر از مسکن مهر همین اتفاق نیز برای آنها می افتاد.

وی با اشاره به اینکه این ساختمان ها بدون مطالعات زمین شناسی و زلزله شناسی ساخته شده اند، خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی هم در این ساختمان ها وجود دارد مثل اسکلت بتن آنها که غلط است چون بتن تردشکن است و در اثر نیرو خرد می شود، برای مناطق زلزله خیز اسکلت های فلزی توصیه می گردد چون این اسکلت دچار کمانش می شود اما خرد نمی شود.

مسکن های مهر سرپل ذهاب باید با تمهیدات مهندسی بازسازی شوند

کلهرنیا با بیان اینکه ساختمان های مسکن مهر سرمایه هایی است که نباید به ویرانه تبدیل شوند، گفت: باید آنها را دوباره درست کرد و بزرگترین مشکل آنها این است که دیواره های برشی ندارند.

این کارشناس ادامه داد: یکی از اجزای سازه که باید این فشار را تحمل می کرد همان دیوارهای برشی است که در این ساختمان ایجاد نشده و حالا با یک مهندسی جدید و برنامه ریزی مسئولانه باید آنها را درست کرد.

بازسازی و مقاوم سازی روستاها کجا رفته است

وی بیان داشت: متاسفانه بیشتر به شهرهای زلزله زده پرداخته می شود و خبری از روستاها نیست در حالیکه در روستاها وضعیت وخیم تر است.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه ادامه داد: در این سالها بازسازی و مقاوم سازی روستاها کجا صورت گرفته است و اثرات آن کجاست چرا باید ۱۰۰ درصد روستاها تخریب شود.

به گزارش مهر، دولت در این شرایط بحران را به کلی فراموش کرده است و به دنبال مقصر تخریب مسکن مهرهایی است که تنها دو کشته در آنها گزارش شده است.

کاش ریاست ستاد بحران کشور در این شرایط به دنبال برآوردن خواسته های حداقلی مردمی باشد که این روزها به خاطر کمبود امکانات کمک رسانی در سرما دارند باز هم کشته می دهند.

این زلزله هرچند تاوان بسیار بزرگی برای ما داشت و داغ بزرگتری را بر دلهایمان گذاشت اما به همه نشان داد که ما در مدیریت بحران ضعف های عدیده ای داریم که باید به دنبال رفع آنها باشیم نه پیدا کردن مقصر فرضی...

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۴۴۲۱۰:۲۷:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
در جواب فقط می گویم ژاپن
ناشناس۱۴۵۹۲۱۲۳:۴۲:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
بله، اگر این زلزله در ژاپن بیاد خرابی بسیار کمتر هست ولی چرا؟ دلیل این در آیین نامه هست. به دلایل اقتصادی در سطح کلان، سازه ها متناسب با دوره بازگشت زلزله و عمر بنا طراحی میشن. مثلا وقتی عمر ساختمان در ایران 40 سال است، این منطقی نیست که شما هزینه بسیار کنید و مصالح و تکنولوژی های پیشرفته را بکار ببرید که سازه طوری طراحی و اجرا شود که در برابر زلزله ای با دوره بازگشت 100 سال آسیبی نبیند، چون این بیشتر از طول عمر سازه هست و در این مدت این ساختمان خراب و دوباره ساخته خواهد شد و عملا شما پول و سرمایه کشور را هدر دادید. بنابراین برای چنین زلزله های شدیدی آیین نامه طراحی را براساس سطح عملکرد Life Safety یا ایمنی جانی در نظر میگیرد، تعریف این سطح عملکرد در آیین نامه این هست که سازه آسیب جدی خواهد دید و قابل سکونت نخواهد بود ولی نباید کسی کشته شود. یعنی اگر با این زلزله شدید، ساختمان هایی که آسیب شدید دیدن ولی قربانی ندادن، کاملا صحیح و طبق هدف آیین نامه طراحی و اجرا شدن. حالا شما میپرسید چرا تو ژاپن وقتی چنین زلزله ای بیاد آسیب جدی نمیبین. پاسخ مجددا مربوط میشود به دوره بازگشت زلزله و عمر سازه. در ژاپن بدیل تکنولوژی های بهتر و مصالح با کیفیت تر هم عمر سازه بهتری دارن و هم بدلیل واقع شدن در آن منطقه از جهان زلزله های شدید بیشتری را تجربه میکنن یعنی دوره بازگشت چنین زلزله ای اگر در ایران 100 سال است، در ژاپن 20 سال هست، خب به دلایل اقتصادی آنها باید هم آیین نامه طراحی داشته باشن که بر مبنای آن طراحی به گونه ای صورت بگیرد که ساختمان در برابر چنین زلزله شدیدی خراب نشود، چون اگر قرار باشد ساختمانی که عمر مفید 70 ساله دارد، در منطقه ای قرار بگیرد که هر 20 سال یکبار زلزله شدید بیاد و آن ساختمان خراب شود، این یعنی ضرر هنگفت به اقتصاد کشور.
ناشناس۱۴۵۴۶۲۱۱:۰۸:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
تفکر مهندسی که بگه اگر ساختمانی سالم مانده عجیب است!!!! رو باید گل گرفت چطور مثلا تو ژاپن با زلزله 7 ریشتری همه جا سالم میمونه؟
ناشناس۱۴۵۸۱۲۱۹:۲۲:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
برادر من ایران هیچ ربطی به ژاپن ندارد لطفا خواهشا این را ملت بفهمید سطح اموزش و پرورش سطح دانشگاه سطح مدیریت و برنامه ریزی سطح وزارت خانه سطح هزینه های انجام شده سطح نگهداری ساختمان بعداز ساخت سطح فرهنگ مردم جامعه برادر عزیز نقشه ی ساختمان مسکونیت را داری نقشه تاسیسات خانه ات را داری نقشه برق ساختمانت را داری ایا سازنده تعهدی برای عمر ساختمان به شما داده است ایا قانون گذار چنین حقی برای ما لحاظ کرده است شما مثل اینکه خبر ندارید که اساسا ما علم را قبول نداریم مهندس که جای خود دارد رونسانسی باید اتفاق بیفتد
محسن۱۴۵۵۱۷۱۲:۳۵:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۵
توقع داشتیم که نظر کارشناسی ارائه بدهند نه اینکه دفاع بکنند خرابی در زلزله تابع شدت ، مدت ، فاصله از مرکز زلزله ، عمق مرکز زلزله و جهت ارتعاشات است توجه شود که واحد بیان شدت زلزله ریشتر لگاریتمی بوده و زلزله ای با قدرت 8 ریشتر ؛ ده برابر قوی تر از زلزله ای به قدرت 7 ریشتر است در خصوص استحکام و یا عدم استحکام مسکن مهر ؛ باید کار کارشناسی دقیقی انجام شود و سپس اظهار نظر شود
ناشناس۱۴۵۵۳۸۱۳:۰۰:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۲۵
آخه بیسوادی هم حدی داره!!! عمق زلزله هم خیلی مهم است.. خدا رحم کرد که کانون زلزله عمق 23 کیلومتری زیر زمین بوده؛ و گرنه که ایران الان با خاک یکسان شده بود.
ناشناس۱۴۵۶۱۶۱۵:۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
زلزله سطحی خسارت بیشتره و گستردگی کمتر عمقی تر خسارت کمتره و گستردگی بیشتر منظور از گستردگی هم مناطق تحت تاثیر است. ولو به اندازه احساس لرزش خسارت هم به خیلی عوامل از جمله شکل لرزش و مقاومت تاسیسات بستگی دارد. پس هیچوقت زلزله ای که کل ایران حس کنه خسارت زیاد ایجاد نمیکنه... مگر زلزله قیامت
ناشناس۱۴۵۵۷۸۱۴:۰۵:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
ایکاش در این مواقع حداقل به حرف دل متخصصین سازه و مجریان طرحهای عمرانی کمی توجه میشد ، اینکه ما پس از این حوادث دلخراش فقط تا مدتی همدیگر را متهم کنیم و بعد هم همه چیز فراموش شود بزرگترین ظلمی است که به ملت و کشورمان میکنیم . ما باید از مدیریت کشور بپرسیم : چرا در سیزده سال گذشته بدنه کارشناسی کشور اینقدر تخریب شد در تمام پروژه های بزرگ مهندسان مشاور حذف و یا حضورشان بسیار کمرنگ شد در حالیکه نظارت مستمر و عالیه بر پروژه های دولتی ضامن کیفیت و استاندارد بودن آنهاست . وقتی مدیران اجرائی دستگاهها فقط بدنبال اجراء پروژه با کمترین مبلغ ممکن هستند چه جائی برای رسیدن به کیفیت میماند. وقتی مدیران انجام مطالعات پروژه را امری زائد ، وقتگیر و هزینه بر میدانند و از دانش کافی در مسائل فنی و تخصصی برخوردار نیستند چه انتظاری از جامعه مهندسی کشور میتوان داشت. آیا زمان آن نرسیده که تخصص و تجربه و احساس وظیفه را مهمترین معیار انتخاب مدیران کشور نمائیم.
ناشناس۱۴۵۶۱۴۱۵:۰۸:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
ای بابا در عکسها چندین خانه هستند که سالم هستند حتی شیشه هایشان هم نشکسته حالا انچه شما ساختید بله قدرت تحمل ندارد وگرنه انکه شاه ساخته بعد از 50 سال چرا سالم است
ناشناس۱۴۵۶۱۹۱۵:۱۶:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مسکن مهر خوب ساخته نشده متاسفانه.. یه واقعیته نیازی به حرف رییس جمهور و بحث و جدل شما نداره. چیزی بنویسید که .. مردم... رو از دست ندید و از اون بالاتر رضایت خداوند از قلم و قضاوتتون
ناشناس۱۴۵۶۵۳۱۵:۵۹:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
من هیچی نمیگم.خداوکیلی این جمله رو بخونید: "البته علت اینکه برخی ساختمان ها تخریب نشده است این نیست که سازه اش خوب بوده بلکه این سازه با ارتعاشات و طول موج و فرکانس زلزله همنواخت و یکسان بوده است." انصافا این کارشناس محترمی که این رو گفته باید بهش جایزه نوبل داد.یعنی طرف در حد مقاومت مطالح و ارتعاشات هم بلد نیست.خدا بخیر کنه!
ناشناس۱۴۵۶۷۳۱۶:۲۱:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
بس کنید دیگه
ناشناس۱۴۵۶۷۵۱۶:۲۴:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۲۵
من برداشت خودم و در مورد این متن داشتم که شاید مغرضانه باشه، اما به شدت توصیه می کنم این تحلیل رو به یکی از اساتید برتر دانشگاهی نشان داده و نظر ایشون را راجع به این تحلیل دریافت کنید.
مهدی۱۴۵۷۵۰۱۸:۰۱:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
وقتی شما عضو نظام مهندسی ساختمان باشی تعجبی هم نداره که ساختمونهای ساخته بشه که نتونن در برابر زلزله مقاومت کنن و این حرف که چنین زلزله ای "هر سازه ای را ویران می کند" مشت محکمی بود بر دهان مهندسین ژاپنی که برج های های بلند مرتبه شون در برابر زلزله تا 8 ریشتر هم مقاوم هستن و امتحان پس دادن. دست مریزاد مهندس
م.ر.از دانشگاه خوارزمی۱۴۵۷۷۳۱۸:۲۴:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
نظر کارشناس عزیزمان را به صفحه ۴۷ کتاب ساختمانهای مقاوم در مقابل زلزله (مینورو واکابایاشی) جلب می کنم که می گوید چنانچه فرکانس طبیعی سیستم (ساختمان)با فرکانس بار(زلزله) یکی شود پدیده تشدید پیش آمده و این یعنی جابجایی سیستم به سمت بینهایت میل کرده و تخریب سازه پیش می آید. نظر کارشناس عزیز : دلیل عدم تخریب ساختمانهااینستکه:این سازه با ارتعاشات و طول موج و فرکانس زلزله همنواخت و یکسان بوده است!!!
ناشناس۱۴۵۷۹۰۱۸:۵۶:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
چرا بعضی ها به جای درس گرفتن از حوادث همیشه دنبال سنبل کردن هر رخدادی بر می آیند؟
ناشناس۱۴۵۸۰۵۱۹:۱۳:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
اگر اقاى روحانى حرفهايش سياسى بود. انوقت شما تمام علم مهندسي و محاسبات دقيق ضد زلزله را برأي نميدانم چى زير سوال ميبرى.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین