مدیران امروز مدیران عرصه ی عرض تسلیت

مهدی منصوری* گروه اجتماعی الف،   3960824235 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مدیران امروز مدیران عرصه ی عرض تسلیت

بررسی گزارش عملکرد  کشورهای مختلف توسعه یافته و کمتر توسعه یافته در مواجهه با بحران  ، نشان می دهد که مدیریت بحران در این کشور ها  و کشورهایی نظیر ایران از مضامین یکسانی نمی توانند برخوردار باشند . به بیان دیگر به دلایل مختلف علم مدیریت نتوانسته است سیر تکاملی خود را طی نماید و از عرصه ی دانشگاهی وارد عرصه ی عملیاتی شود.

شاید بتوان تئوری اقتصاد دان مشهور آرتور لوئیز به عنوان دور و تسلل فقر ،را در ایران به تسلسل دستپاچگی مدیران در مواجه با بحران گسترش داد  و از آن به عنوان یک نظریه علمی یاد کرد!

مع الوصف پائین بودن سطح توسعه ی علم مدیریت که نمود این وضعیت در بحران هایی نظیر قطار سمنان ، پلاسکو تهران ، زلزله اخیر استان کرمانشاه  و...  شاهد هستیم که بخشی از آن نیز ریشه در عدم ارتباط ارگانیک  بین مراکز آموزشی و  به روز دنیا  و بدنه مدیریتی کشور  دارد معلول پائین بودن سطح علمی  و نگاه عالمانه در سطح کلان کشوری است .

 بخش دیگر به عدم تقوای برخی عناصر جناحین سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب باز میگردد که پس از پیروزی در انتخابات ها  ، مدیران عرصه های حساس  نیز  بدون توجه به حداکثر بازدهی مدیر مربوطه  با عنایت به میزان انطباق یا انعطاف سیاسی  برگزیده خواهند شد و استمرار چنین رویکردی زایش و تکثیر مدیران ناکارآمد ( مدیرانی که قدشان از قد سازمانی خودشان کوتاه تر است)  خواهد بود  و  اینجاست که در مواقع وقوع بحران  ناکارآمدی مدیر  بیش از پیش نمود خواهد داشت و  و عزل یا  توبیخ آن مدیر حادث  از عدم توانایی در کارزار پیش آمده گره ای از مشکلات مردم  حادثه دیده نخواهد گشود و مصداق  نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود....

متاسفانه نمایندگان محترم مجلس نیز  به جای عمل به وظیفه خطیر نظارت بر عملکرد دولت و دقت در این ظرایف استراتژیک  حداکثر تمرکز خود را بر روی بازی های سیاسی گذارده اند و آنچه قربانی چنین نگاهی است  حق مردم ، توسعه یاقتصادی و  بهبود گزینش مدیریتی است و در انتها پس از بروز هر بحران همه  تسلیت می گویند ، گوشه سمت  چپ تلویزیون  روبان مشکی نصب می گردد و همه با هم فقط اظهار همدردی می کنند  و این مردم اند که دوباره به صحنه می آیند و آن دولت است که گزارش مدیریت موفق خود را قرائت می کند!!!

إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم.............

*پژوهشگر و مدرس اقتصاد