الف گزارش می دهد؛ تناقضات معاون وزیر در خصوص واردات برنج

گروه اقتصادی الف،   3960824172

معاون وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی متناقض با سیاست های دولت و ممنوعیت برنج در چهار ماه از سال، می گوید در شش ماه اول سال یک میلیون تن برنج وارد کشور شد این در حالی است که واردات برنج در چهار ماه اول سال آزاد بود و از طرف دیگراین میزان واردات بیش از نیاز کشور در طول سال است.

تناقضات معاون وزیر در خصوص واردات برنج

به گزارش الف، علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاوری وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی (حلال) و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: حدود یک میلیون تن برنج در شش ماه اول امسال به کشور وارد شده و اکنون در دوره ممنوعیت واردات برنج هستیم.

اظهارات معاون وزیر با تصمیمات دولت، آمار و اظهارات نمایندگان تناقض دارد. تناقضاتی که با کمی تامل مشهود است.
این معاون وزیر از یک طرف از ممنوعیت واردات برنج سخن گفت و از طرف دیگر می گوید در شش ماه اول سال یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است.

بر اساس تصمیم دولت و توافق صورت گرفته میان نمایندگان سه استان شمالی با وزیر جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، واردات برنج در چهار ماه اول سال آزاد است و در فصل برداشت برنج که معمولا از اول مرداد ماه است، واردات برنج به مدت چهار ماه یعنی تا پایان آبان ماه ممنوع است.

بنابراین طبق گفته معاون وزیر، واردات برنج تا آخر شهریور هم ادامه داشته است. به عبارت دیگر 2 ماه از ممنوعیت چهارماه فصل برداشت، برنج وارد کشور شده است.

مهرفرد در این مصاحبه خود تناقضی دیگر هم داشت. وی وقتی با این سوال مواجه شد که واردات رسمی برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته در پاسخی عجیب گفته که این مسئله به دلیل آن است که بخشی از واردات غیررسمی برنج کنترل شده است.

اگر این اظهارات وزیر صحت داشته باشد که بخشی از واردات غیر رسمی برنج کنترل شده، باید شاهد کاهش واردات به کشور باشیم نه افزایش واردات رسمی.

ضمن اینکه طبق آمار در 7 ماهه سال گذشته حدود 608 هزار تن اما در 7 ماهه امسال یک میلیون و 60 هزار تن برنج وارد کشور شده است.

اما تناقض دیگر سخنان معاون وزیر درباره قیمت و کنترل واردات برنج است.

وی می گوید: ما مدام بازار برنج را پایش و کنترل می‌کنیم که یکی کنترل قیمت برنج در بازارهای داخلی و یکی دیگر کنترل نامحسوس در مورد میزان واردات است؛ چراکه حمایت از تولید برنج داخلی در سال‌های اخیر افزایش داشته است و درعین‌حال مصرف‌کنندگان برنج ایرانی بیشتر شده‌اند.

اگر وزارت جهاد کشاورزی قیمت برنج را کنترل می کند چگونه است که بهترین برنج شمال به قیمت 10 هزار تومان تا 10 هزار 500 تومان از کشاورزان خریداری می شود اما در بازار تهران با 50 درصد افزایش قیمت، بالای 15 هزار تومان به فروش می رسد؟.

اگر واردات برنج تحت کنترل وزارت جهاد کشاورزی است چرا نمایندگان مرتب در صحن مجلس نسبت به واردات بی رویه نه تنها به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت تذکر می دهند بلکه به رئیس جمهور هم اعتراض می کنند؟

مهرداد بائوج لاهوتی یکی از نمایندگان استان گیلان در نشست علنی روز دوشنبه 22 آبان مجلس با اعتراض نسبت به واردات برنج گفت: در 7 ماهه سال گذشته حدود 608 هزار تن برنج وارد کشور شد و در 7 ماهه امسال نیز یک میلیون و 60 هزار تن برنج وارد کشور شده است. یعنی قریب به یک میلیارد و 100 میلیون دلار در سال جدید شاهد واردات برنج بوده‌ایم.

وی گفت: به گفته وزیر جهاد کشاورزی سالانه نیاز به 400 هزار تن برنج وارداتی داریم این در حالی است که در7 ماهه سال جاری یک میلیون و 60 هزار تن برنج به کشور وارد شده است.

همچنین علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که میزان تولید برنج در کشور 2هزار و300 تن است در حالی که نیاز بازارمصرفی برنج درکشور 3 میلیون تن است.

یعنی سالانه حدود 700 هزار تن برنج باید وارد شود. حال طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در شش ماه اول سال که 2 ماه از آن واردات برنج ممنوع هم بود، 300 هزار تن بیش از نیاز کل کشور در سال، برنج وارد شده، آیا این اقدام به معنای کنترل واردات و در راستای حمایت از تولید داخلی است؟.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین