قادری در گفتگو با الف عنوان کرد: دولتمردان فکر می‌کنند، مشکلی وجود ندارد/ الفاظ و آمارهای قشنگی در بودجه نوشته می شود/ دستاورد دولت در کاهش تورم درخطر است

گروه اقتصادی الف،   3960824129 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

لایحه بودجه97 کمتر از 25 روز آینده به مجلس می رود، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد وضعیت عملکرد قانون بودجه امسال اصلاً خوب نیست و هزینه‌های جاری دولت افزایش سرسام‌آوری داشته؛ قادری می‌گوید: دولتمردان فکر می‌کنند، مشکلی وجود ندارد که باید...

دولتمردان فکر می‌کنند، مشکلی وجود ندارد/ الفاظ و آمارهای قشنگی در بودجه نوشته می شود/ دستاورد دولت در کاهش تورم درخطر است

به گزارش الف؛ بودجه سند مالی دولت و پیش‌بینی دخل‌وخرج در یک سال است و دولت دوازدهم باید در کمتر از 22 روز آینده اولین بودجه خود را به مجلس ارائه دهد، اما در حالی بودجه سال آینده قرار است به بهارستان برود، وضعیت قانون بودجه امسال مناسب و خوب نیست و عدم تحقق منابع و درآمدهای پیش‌بینی‌شده باعث شده دولت از نظام بانکی و بانک مرکزی استقراض کند. این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های جاری دولت باعث افتی شده که اگر اقدامی برای آن نشود، در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

انتشار گزيده آمارهاي اقتصادي ٦‌ماهه نخست سال جاري نشان مي‌دهد در نيمه اول سال جاري كسري بودجه به رقم ١٨ هزار ميليارد تومان رسيده و از ٣٦ هزار ميليارد تومان بودجه عمراني مصوب، تنها هفت هزار و ٨٠٠ ميليارد تومان آن محقق شد.

در این مدت مجموع بدهي بخش دولتي به بانك‌ها با افزايش بیش از 16 درصدي نسبت به سال گذشته به ٢٣٧ هزار ميليارد تومان افزايش يافت. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند قيمت ارز تا پايان سال جاري افزایش خواهد یافت (البته نرخ دلار حرکت صعودی و آرامی به خود گرفته و رکورد قیمت در سال جاری را شکسته است). همچنین عنوان می‌شود که نرخ رشد تورم افزایشی خواهد بود. هزینه‌های جاری دولت در حالی افزایش‌یافته است که شاهد بي‌انضباطي‌هاي مالي و بودجه‌اي هستیم و دولت و مجلس باید در تدوین بودجه 97 اقدام جدی برای کاهش و کنترل هزینه‌های دولت انجام دهند.

جعفر قادری کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس در کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف، گفت: به روش و شکلی که اکنون دولت ادامه می‌دهد، قطعاً نمی‌تواند در سال‌های آینده بودجه را ببندد.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید به‌شدت هزینه‌های خود را کاهش دهد و به سمت واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌های غیردولتی و خصوصی حرکت کند، افزود: با روال کنونی درآمد‌های دولت به‌هیچ‌عنوان پاسخگو نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به استقراض دولت از بانک مرکزی به‌عناوین‌مختلف یا انتشار اسناد خزانه برای تأمین کسری بودجه و تکمیل طرح‌ها، بیان کرد: این موارد، روش‌های اشتباهی است که حجم نقدینگی را افزایش داده و سهم دولت در اقتصاد را بالا می‌برد که پیامدهای تورمی خواهد داشت.

قادری ادامه داد: دولت باید طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را واگذار و تصدی‌گری‌ها را کاهش دهد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند تا بتواند آن مانع افزایش هزینه‌های جاری شود و بودجه، بودجه واقعی باشد؛ در غیر این صورت و با توجه حجم مطالبات و بدهی‌ها به بانک‌ها و بخش خصوصی که رقم بسیار بالایی است نشان می‌دهد در دولت فعلی هم کنترلی در مورد آن انجام‌نشده، ادامه دادن وضعیت کنونی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول و قابل ادامه نیست.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: دولت می‌بایست اقدام جدی انجام دهد و اجازه ندهد هزینه‌های جاری با عناوین مختلف اضافه شود. قطعاً ادامه رشد بالای نقدینگی و استقراض دولت از نظام بانکی، خصوصاً بانک مرکزی شدیداً تورم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی بانک‌ها با پرداخت نرخ سود بالایی که داشتند، بخشی از نقدینگی را جذب می‌کردند، اما الآن اگر این نقدینگی به بازار مسکن و سکه و ارز سوق پیدا کند، می‌تواند این بازارها را تحت‌الشعاع قرار دهد و درنهایت منجر به افزایش نرخ تورم شود، اما اگر مراقبت و دقت شود، می‌توان امید داشت که نرخ تورم در همان آمار و ارقام قبلی و مورد انتظار بماند.

قادری با توجه به اینکه لایحه بودجه 97 در کمتر از یک ماه آینده به مجلس تقدیم خواهد شد، گفت: اقلام بودجه‌های جاری مشخص است و دولت نباید به‌هیچ‌عنوان توسعه تشکیلاتی داشته باشد و حتی باید بعضی از تشکیلات خود را سبک و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها را واگذار کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: دولت نباید به بهانه اینکه می‌خواهد طرح‌ها را تکمیل کند، اقدام به انتشار صکوک یا اسناد خزانه و اوراق مشارکت کند، زیرا صرفاً سهم دولت را در اقتصاد را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر رکود حاکم بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: دولت به‌جای اینکه با تحریک تقاضا بخواهد مشکل رکود را حل کند، باید زمینه را برای فعالیت بخش غیردولتی و خصوصی فراهم کند، زیرا هرچه میزان مخارج بیشتر شود، سهم دولت در اقتصاد افزایش پیدا خواهد کرد.

قادری اضافه کرد: دولت ممکن است یک تحرک جزئی در اقتصاد ایران ایجاد کند، اما از سوی دیگر با افزایش سهم دولت در اقتصاد، با عدم کارایی مواجه می‌شود که با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد؛ بنابراین دولت در تدوین بودجه سعی نکند مانند گذشته شعارهایی را مطرح کند و عملکرد چیز دیگری باشد.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در مجلس نهم افزود: متأسفانه دولت زمانی که لایحه بودجه ارائه می‌دهد، الفاظ و آمارهای جالب و قشنگی در بودجه می‌نویسد و در عملکرد چیز دیگری رخ می‌دهد که باید بودجه واقعی تدوین و بسته شود.

وی تأکید کرد: دولت در بخش‌هایی که نمی‌تواند کار انجام دهد، باید واقعیت‌ها را بگوید تا متولیان، متصدیان و کارگزاران دولتی خود را با وضعیت سخت و مشکلات عادت دهند تا اینکه شرایط خوبی را در ابتدای کار ترسیم کنند.

قادری در پایان گفت: افراد و کارگزاران دولتی فکر می‌کنند، مشکلی وجود ندارد و نیست و هزینه‌ها را اضافه می‌کنند و این مشکلات را خود دولت افزایش می‌دهد، درحالی‌که باید تلاش شود در بودجه‌ای که به مجلس می‌رود بار مالی دولت اضافه نشود و نمایندگان هم نباید مخارج دولت را افزایش دهند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۶۸۱۱۱:۵۱:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
چرا کسی از مسئولان نمی‌گوید ثمرات برجام چیست که هنوز بویی از آن به مشام مردم نرسیده است و تا کی قرار است مردم شنونده توهمات برجامی برخی از مسئولان به جای شغل و معیشت مناسب باشند؟
ناشناس۱۴۴۶۸۴۱۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مسئولان وزارت نیرو مکرر در مصاحبه‌هایشان از قیمت پایین آب و برق نسبت به کشورهای دیگر سخن می‌گویند ولی از ارزش پول ملی که روز به روز افت می‌کند چیزی بر زبان نمی‌آورند! آیا دستمزدها نیز با کشورهای دیگر تنظیم می‌شود؟ گناه مردم چیست که تاوان بی‌تدبیری‌هایی را که باعث پایین آمدن ارزش پول ملی شده، بپردازند.
ناشناس۱۴۴۶۸۷۱۱:۵۷:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
بانک مرکزی می‌گوید ارز به طور غیرمنطقی گران شده است. ولی حقیقت آن است که طی ماه‌های گذشته خود بانک مرکزی ارز دولتی را با شیب تند گران کرده و به تبع آن نرخ بازار سیاه هم به همان شکل افسارگسیخته گران شده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین