گزارشی از حضور ایران در نمایشگاه کتاب وین دیپلماسی فرهنگی

گروه کتاب الف،   3960824087

هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین از ۱۷ تا ۲۱ آبان برگزار شد و ایران با غرفه‌ای نسبتا بزرگ، ٣٦ متر و با ٥٠٠ عنوان کتاب در حيطه‌هایی چون ایران‌شناسی، هنر، ادبیات، تاریخ و کتب تخصصی دانشگاهی در آن حضور پیدا کرد

دیپلماسی فرهنگی
 هفدهمین نمایشگاه کتاب وین در حالی به اتمام رسید که ایران به‌منظور گسترش ارتباطات فرهنگی و ایجاد پل ادبی بین ایران و اتریش، در این نمایشگاه شرکت کرده بود. هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین از ۱۷ تا ۲۱ آبان برگزار شد و ایران با غرفه‌ای نسبتا بزرگ، ٣٦ متر و با ٥٠٠ عنوان کتاب در حيطه‌هایی چون ایران‌شناسی، هنر، ادبیات، تاریخ و کتب تخصصی دانشگاهی در آن حضور پیدا کرد. مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و دیگر نهادهای رسمی در راستای تعامل فرهنگی با جهان در دوران دیپلماسی فرهنگی بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این نمایشگاه شرکت کردند و جز در حوزه نشر کتاب در زمینه تبادل فرهنگی با دانشگاه‌های اتریش نیز دستاوردهایی داشت. دیدار و مذاکره با نمایندگان دانشگاه و مراکز علمی وین، معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در قالب کاتالوگ، بروشور و لوح فشرده، دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب وین، مذاکره با رئیس اتحادیه ناشران اتریش درخصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه ازجمله برنامه‌های ایران در این دوره از نمایشگاه بود. سفیر ایران در اتریش، عبدالله مولایی در مراسم «عصر ایرانی» نمایشگاه از نقش دیپلماسی فرهنگی در تعمیق روابط دو کشور ایران و اتریش سخن گفت: «فرهنگ هم به پیشبرد ابعاد دیپلماتیک و اقتصادی روابط ایران و اتریش مدد رسانده و هم در فهم متقابل و احترام مشترک و آشنایی بیش از پیش مردم ایران و اتریش نقشي اساسی داشته است. خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی در جهت گسترش همکاری و تعامل‌های فرهنگی، هنری و ادبی بین دو کشور برداشته شده است».


او از نقاط قوت روابط فرهنگی ایران و اتریش را در سال‌های اخیر همکاری‌های دانشگاهی و آکادمیک دو کشور دانست و گفت کارگروه خاصی این نوع همکاری‌ها را در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و اتریش طراحی کرده و جلسات متعددی در تهران و وین داشته و در این راستا حدود ۱۲ دانشگاه و مراکز علمی ایران و اتریش یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده‌اند. سفیر ایران همچنین خبر داد که در سال آینده سالگرد چند رویداد مهم در روابط دو کشور را شاهد خواهیم بود ازجمله صدوچهلمین سالگرد روابط دیپلماتیک رسمی ایران و اتریش، سالگرد تأسیس مؤسسه فرهنگی اتریش در تهران و بیست‌وپنجمین سالگرد آغاز گفت‌وگوهای بین‌دینی ایران و اتریش. همایون امیرزاده، مشاور اجرائی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد نیز گفت: فرهنگ ایران هیچ‌گاه ایستا نبوده و با درک درست از ادبیات جهانی و با بهره‌گیری از عنصر برون‌گرایی و پویایی توانسته مرزهای جغرافیایی را بشناسد و با بشریت به زیبایی سخن بگوید. او با اشاره به شاعران بزرگی چون حافظ و سعدی گفت: «ما از فرهنگی سخن می‌گوییم که با عشق و دلدادگی به ارزش‌های والای بشری بر تارک جهان می‌درخشد و حافظ و سعدی تنها دو نمونه بارزی هستند که فرهیختگان و ادیبان دنیای غرب بیشتر با آنها آشنا هستند». او به ظرفیت فرهنگی ایجادشده در بستر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب اشاره کرد که با برنامه‌ریزی‌ منسجم و هدفمند در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ممکن شده است. نمایشگاه کتاب وین بیست‌ویکم آبان به کار خود خاتمه داد و ایران با ایده همکاری بیشتر میان دولت‌ها در قالب شعار دیپلماسی فرهنگی و بستن چندین قرارداد و تفاهم‌نامه فرهنگی و دانشگاهی در این نمایشگاه شرکت کرد با این امید که دیپلماسی فرهنگی راه را برای پیوندهای اقتصادی و علمی بیشتر با اتریش فراهم کند.

منبع: شرق

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین