درباره گرامیداشت کوروش بزرگ در آبان ماه

رضا رضایی، گروه تعاملی الف،   3960824030 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره گرامیداشت کوروش بزرگ در آبان ماه

١-در تخت جمشید روایت‌هایی متقن از وضعیت ایران در ٢٥٠٠ سال پیش وجود دارد،درباره وقایع دهه‌ها و سده‌های اخیر که آثار و اسناد فراوانی از آن‌ها به‌جا مانده به‌هیچ‌وجه نمی‌توان چنین روایت یکدست و متقنی ارایه داد که در پارسه درباره ٢٥٠٠ سال پیش ارایه می‌شود. در تخت جمشید دستاوردهاى بزرگ از تمدن و فرهنگ ايران باستان روایت می‌شود؛ قومى متمدن ، پادشاهانى مقتدر،برنامه ريز، مردمى متحد و يكدل! قهرمانان و اسطورهاى دفاع از وطن (آريو برزن) معرفى مى شوند، مردم در برابر وطن فروشان يا دشمنان متحد و يكرنگ هستند، فتوحات شان در شرق و غرب زبانزد است.

٢-ديدگاه بزرگان درباره كوروش بيانگر حفظ و توجه به تمدن ايران است. جايى كه به سوره كهف و مطلب ذوالقرنین تكيه مى شود: -ابوالکلام آزاد با تفسیر آیات ٩٥ تا ٨٢ سوره کهف آورده‌است که ذوالقرنین، کوروش هخامنشی است. -علامه طباطبایی معتقد است «هر چند بعضی از جوانبش خالی از اعتراضاتی نیست، بلکه از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرآنی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است.» در تفسیر نمونه ازنظریه انطباق کوروش با ذوالقرنین به عنوان نظریه برتر یاد شده‌است وبر تأیید این نظریه در تفسیر من هدی القرآن، تفسیر الفرقان و تفسیر المنیر اشاره شده‌است.در تفسیر المنیر با قاطعیت، ذوالقرنین، همان کوروش دانسته شده که دو طرف جهان را گشت و احتمالاً به خاطر شجاعتش به ذوالقرنین ملقب شد. -آیت الله مکارم شیرازی می‌نویسد:درست است که در این نظریه نیز نقطه‌های ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً می‌توان از آن به عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد. -رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به دو نگاه متفاوت به آثار تاریخی قبل از اسلام از جمله تخت جمشید مى گويند:«از یک منظر،این آثار متعلق به جباران تاریخ ایران است و نفرت از استبداد و جباریت، اینگونه آثار را در چشم و دل انسان ها از جمله متدینین، بی جاذبه می‌کند اما از جنبه مثبت، نباید فراموش کرد که این آثار، به هرحال محصول سرپنجه هنرمند، ذهن خلاق، روحیه بلند نظر و «ذوق و ابتکار ایرانی»است واین واقعیات، تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی رادر سراسر کشور، مایه افتخار ملت ایران” خدمتگزاری حقیقی مسئولان و مدیران رده های مختلف کشور به ملت، و همت و آمادگی مردم، آینده روشن این کشور را به فضل پروردگار، تضمین می‌کند...“ و جزو مفاخر تاریخی این کشور قرار می‌دهد». ایشان با اشاره به تلاش برخی کشورها برای ایجاد مفاخر مصنوعیِ تاریخی تأکيد دارد: «مفاخر حقیقی تاریخ ملت ایران، موجب تقویت اعتماد به نفس ملی است و لازم است مورد توجه بیشتر قرار گیرد». لذا در مطالب علامه طباطبایی، در نگاه آیت الله مکارم شیرازی از کوروش به نيكى یاد شده و رهبر معظم ايران درباره مفاخر حقيقى تاريخ نظر صريحى دارند.

٣-مديران و كارگزاران فعلى ايران هيچگاه مخالف ميراث باستانى، فرهنگ و تمدن ايرانى نبوده و نيستند، مصداق قابل لمس نوروز باستانى است؛ هيچ كس در هيچ سطحى نمى تواند اعتقادات قوى رزمندگان در هشت سال جنگ تحميلى را به دين كتمان كند، در همين جنگ هر سال نوروز باستانى كه ارمغان ماندگار تمدن ايران است جشن گرفته مى شد، همان رزمندگان از ارتش، سپاه و بسيج گرفته تا مردم عادى در نوروز جبهه هم مدافع تمدن، ناموس و دين بودند،جان و مال دادند تا از تهاجم دشمن بعثى جلوگيرى كنند؛ نكته جالب داستان اينجاست كه اکنون برخی مدعيان وطن پرستى يا روشنفكري خود را وارثان كوروش، داريوش و تمدن ٢٥٠٠ ساله می دانند. سئوال اينجاست؛ اينان زمانى كه مردم زير موشك و تير دشمن (بعثى ها) بودند كجا خوشگذرانى مى كردند؟

۴-مردم البته به دليل تنگاهاى اقتصادى، اختلاس ها، حقوق هاى نجومى، بيكارى و ..گلايه هاى دارند كه به حق است، همين مردم دلشان با نظامى است بابتش جوانان داده اند.

۵- چند سالى است در آبان ماه، از مردم دعوت مى شود تا در پاسارگاد تجمع كنند ؛بهانه اين تجمع، تكريم كوروش است، منشاء فراخوان ها اكثرا از خارج از ايران است. از اينرو مى توان گفت وقتى داریوش و کوروش تكريم مى شوند يا می‌تواند در تقویت هویت ملی به‌کار آيند كه بهانه سوء استفاده نشوند و مشتاقان واقعى تكريم كوروش "يعنى مردم" فريب نخورند. شك نيست كه سلطنت طلبان و برخى فريب خوردگان به اين بهانه از علاقه مردم به كوروش سوء استفاده مى كنند. مردم هوشيار بخوبى مى دانند كه زیر چتر اين قماش نمى روند و بزرگى كوروش را هم از ياد نخواهند برد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۲۸۸۲۳:۲۴:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
احسنت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین