افزایش تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ نفر/ ۱۸۰۰ میلیارد تومان؛ خسارات زلزله/ تایید حمله به ۲۰ کامیون امدادی به زلزله‌زدگان/ واکنش به گلایه های مردم/ به حساب‌های شخصی کمک نکنید

گروه اجتماعی الف،   3960823321 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
افزایش تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ نفر/ ۱۸۰۰ میلیارد تومان؛ خسارات زلزله/ تایید حمله به ۲۰ کامیون امدادی به زلزله‌زدگان/ واکنش به گلایه های مردم/ به حساب‌های شخصی کمک نکنید

معاون درمان وزیر بهداشت از افزایش شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ نفر خبر داد و گفت: ۴۰ روانشناس در قالب ۲۰ تیم به مناطق اعزام شده‌اند تا خدمات سلامت روان را در بیمارستان‌ها به مصدومان و خانواده‌های آنان ارائه دهند.

دکتر قاسم جان بابایی، با بیان اینکه شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ تن رسیده است، گفت: از این تعداد ۹۶۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری و ۷۲۰ تن نیز ترخیص شده‌اند.

وی افزود: ۴۳۱۳ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند همچنین ۲۰۶ نفر از مصدومان در بیمارستان‌های کرمانشاه، ۲۳۱ تن در بیمارستان‌های تهران و البرز و ۶۲ نفر در بیمارستان‌های همدان بستری هستند.

جان بابایی از فراهم شدن امکانات اسکان و تغذیه برای همراهان مصدومانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ نفر از کادر پزشکی، پرستاری و متخصص در کرمانشاه و بیمارستان‌های صحرایی مستقر هستند و به آسیب‌دیدگان خدمت ارائه می‌کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت از اعزام ۴۰ کارشناس سلامت روان در قالب ۲۰ تیم خبر داد و گفت: این کارشناسان سلامت روان، خدمات سلامت روان را در بیمارستان‌ها به مصدومان و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند تا از عوارض ناشی از حادثه در این افراد جلوگیری شود.

خسارات زلزله ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآو‌رد شد‌

همچنين به گزارش باشگاه خبرنگاران، معاون استاندار کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی و روستایی در مناطق زلزله‌زده‌ صددرصد تخریب شده است. قرار شد در واحد روستایی ۵ میلیون کمک بلاعوض و ۲۵ میلیون وام با بهره کم داده شود.

۵ هزار واحد شهری صدرصد تخریب شده است که به هر واحد شهر نیز ‌‌۳۵ میلیون تسهیلات کم بهره داده می‌شود. برآورد اولیه از میزان خسارت به زیرساخت‌ها حدود ۱۸۰۰ میلیارد است.

 

تایید حمله به ۲۰ کامیون امدادی به زلزله‌زدگان/سخنگوی سپاه:مشخص نیست مردم بودند یا سوءاستفاده‌کنندگان
سخنگوی سپاه می‌گوید: مسئولان هلال احمر مدعی هستند که دیشب مردم امکانات امدادی 20 کامیون حامل اقلام امدادی را قبل از رسیدن به شهر برده‌اند.
 
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران  در مصاحبه ای به بیان جزئیات اقدامات سپاه پرداخت و وضعیت امداد رسانی به منطقه زلزله‌زده پرداخت.

  اهم صحبت های او از این قرار است:

* بعد از جریان زلزله بم و تجربه خوبی که سپاه در امدادرسانی در بم کسب کرد، دستورالعملی برای نحوه مقابله با حوادث طبیعی و همین‌طور امدادرسانی به مردم در بحران‌های طبیعی تهیه شده است و تقریبا هم بعد از هر اتفاقی این دستورالعمل به روز می شود. 

*خوشبختانه در غرب کشور به دلیل مباحث امنیتی و مرزها یگان های نیروی زمینی و قرارگاه حمزه سپاه معمولا نیروهای انسانی قابل توجهی در اختیارشان هست و همچنین حضور قرار گاه سازندگی برای ساماندهی به آب‌های غربی کشور خوشبختانه تجهیزات مهندسی قابل توجهی در منطقه حادثه وجود داشت. حدود 300 دستگاه از بیل مکانیکی گرفته تا بلدوزر وجود داشت. 

*در فاز اول نیروها تلاش کردند برای آوار برداری و انتقال مجروحان و همچنین برپایی بیمارستان صحرایی برای امداد به مردم. همچنین مجموعه قرارگاه سازندگی برای بازگشایی مسیرهای اصلی وارد عمل شد. این اقدامات اولیه تا نزدیک صبح طول کشید. در گزارشی که دوستان ما و مسئولین شهر دادند این اقدامات اولیه خوشبختانه خیلی در کاهش تلفات موثر بوده است.

*دو دلیل از تلفات این زلزله  کاسته شد یکی اینکه زلزله در ساعات اولیه شب اتفاق افتاده بود و همچنین قبل از زلزله اصلی یک پیش لرزه ای وقوع پیدا کرده بود و باعث شده بود جمعیت زیادی از خانه خارج شوند و همین باعث شده بود که تلفات نسبت به ابعاد حادثه کم باشد. 

*با تقسیم کاری که ساعات اولیه انجام شده مجموعه روستاها و بازگشایی‌ها و تلاش برای امداد رسانی و همچنین کمک رسانی از سایر استان ها  به مجموعه سپاه واگذار شد و همچنین سر و سامان دادن به سر پل ذهاب به دوستان ارتش سپرده شد. 

*متأسفانه مردم ما وقتی گفته می شود که آمار تلفات 100 یا 300 نفر بوده اند خیلی مورد اعتنای افکار عمومی قرار نمی گیرد که همکاری و همدلی شود انگار حتما باید یک آمار بالایی در تلفات باشد گفت: شب اول و شب دوم خیلی سخت گذشت با توجه به این که هوا بسیار سرد بود. 

*امروز صبح موقع نماز دوستان اطلاع دادند حدود دوهزار چادر توزیع شده است. البته نارسایی هایی هم به دلیل «فرهنگی» که در این شرایط وجود دارد، ممکن است باشد.  اگر حجم امکاناتی که وجود داشت به در شرایط عادی و به صورت دقیق توزیع شده بود من فکر می کنم همه جمعیت برخوردار می شدند ولی به دلیل متأسفانه به دلیل «فرهنگی» که حاکم است و سوء استفاده ای که فکر می کنم مربوط به آن منطقه هم نبودند باعث نارسایی‌هایی شده است. امروز تأمین امنیت محموله ها به سپاه واگذار شد و امروز صبح سردار جعفری از مسیربازدید کردند که انشاءالله مشکلی وجود نداشته باشد. من فکر می کنم از امروز مردم  استقرار مختصری را پیدا کردند. 

*در ساعات اولیه کار خوبی که هوافضای سپاه انجام داد پل هوایی بین مناطق زلزله زده و فرودگاه کرمانشاه و بعد فرودگاه تهران ایجاد کرد تا هرچه سریع تر مجروحین منتقل شود. من فکر می کنم که در مجموع برای کاهش تلفات کار جمعی خوبی انجام شده است. 

واکنش به گلایه های مردم

*در ساعات اولیه به دلیل امنیتی که در غرب کشور برقرار است هیچ احتمالی برای این اتفاق داده نمی شد. در زلزله بم و یا ورزقان که سپاه تجربه داشت نمی گویم که این اتفاق نمی افتاد اما معمولا در شهر و بعد از دپوی امکانات اتفاق می افتاد. اما در این زلزله بر اساس آنچه عده ای مدعی می شوند که امکانات دیر رسید یک شایعه و یک نوع حرص و ولع در شهر ایجاد شد که هرکس زودتر بتواند امکانات را بگیرد اما بعد دیگر چیزی به دستش نمی رسد. از طرف دیگر مطمئنم که یک عده سوء استفاده‌گر از مناطق دیگر در ورودی شهر ریختند و این کار را انجام داده اند چون من منش مردم این شهر را دیده ام.  

* دوستان هلال احمر به سردار جعفری اطلاع دادند که به داد ما برسید که ما امکانات را می آوریم ولی این امکانات به شهر نمی رسد. بر این اساس از صبح تیم حفاظت برای تأمین امنیت محموله ها داده شد. این اتفاق برای کامیون‌های هلال احمر افتاده است چون کامیون های سپاه تیم حفاظت داشته اند. 

*مسئولان هلال احمر مدعی هستند که دیشب 20 کامیون دچار این مشکل شده است حالا بخشی از این 20 کامیون بالاخره  به دست مردم رسیده است. 

*اینکه بخواهیم تشخیص بدهیم که مردم هستند و یا سوءاستفاده کنندگان در این شرایط کار سختی است.

*هیچ نقطه کور و صعب العبوری وجود ندارد. همه روستاها جاده آسفالت و خوبی دارد و به دلیل وقوع جنگ اکثر این روستاها بازسازی خوبی داشتند. بخش عمده مناطق روستایی سالم است و اکثر قریب به اتفاق خانه ها سالم هستند هرچند ترک هایی جزئی دارند البته روستاهایی هستند که به دلیل شدت زلزله تخریب 90 درصد هم دارند. البته گستردگی منطقه زلزله‌زده و شوک اولیه که وارد می شود تا نیروهای امدادی بتوانند کمک کنند احتمالا گلایه هایی که در این ویدئوها می شود صحیح است چون روز بعد زلزله تا بخواهد امکانات از مرکز منتقل شود نارسایی‌هایی وجود دارد. 

*خوشبختانه در مقیاس جغرافیایی که این زلزله گسترده اتفاق افتاده تقریبا سرعت امدادرسانی خوب بوده است. البته کسی منکر نارسایی ها نیست. چون باید در نظر گرفت که تقریبا صدهزار نفر در یک زمان تقریبا همه چیز را از دست می دهند شما فرض کنید که دپوی بزرگی هم دارید با این حال سامان‌دهی برای توزیع هم کار سختی است. من احساسم این بود که از صبح امروز مسئولان بر کار مسلط بودند.  

توصيه‌هاي پليس فتا درباره كمك‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان

این توصیه در حالی است كه معاون پلیس فتا هم درباره سودجویی کلاهبرداران هشدار داد و خطاب به شهروندان گفت: به کارت‌های شخصی اعلام شده پول واریز نکنید.

معاون پلیس فتا گفت: برای جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران و سودجویان از واریز وجه به کارت‌های شخصی برای کمک به زلزله‌زدگان خودداری کنید.

سرهنگ مصطفی نوروزی با اشاره به اینکه در راستای کمک به مردم زلزله‌زده عده‌ای فرصت‌طلب در شبکه‌های وب و اجتماعی به دنبال کلاهبرداری هستند، تاکید کرد: توصیه می‌کنم که هموطنان تنها از طریق روش‌هایی که از رسانه‌های معتبر اعلام می‌شود، کمک‌های خود را به دست مردم زلزله‌زده برسانند.

معاون پلیس فتا گفت: درخواست من از هموطنان این است که در صورت مشاهده هرگونه شماره حساب فردی و شخصی، پلیس فتا را در جریان بگذارند تا با هماهنگی مراجع قضایی این افراد تحت تعقیب قانونی قرار گیرند و اگر مبلغی به حساب آنها واریز شده، مبلغ پس گرفته شود و به دست مردم زلزله‌زده برسد.

نماینده پاوه:۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در ثلاث باباجانی، ازگله، جیگران و جوانرود تخریب شده‌اند

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر با اشاره به تخریب ۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در این منطقه در اثر زلزله یکشنبه شب غرب کشور گفت که عملیات آواربرداری در این منطقه همچنان ادامه دارد.

شهاب نادری به ایسنا گفت: متاسفانه ۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در ثلاث باباجانی، ازگله، جیگران و جوانرود تخریب شده و با توجه به شدت بالای تخریب‌ها امدادرسانی کافی نیست.

وی با اشاره به نیاز مردم این مناطق سردسیر به اقلام گرمایشی از جمله پتو و چادر افزود: هدف اصلی اسکان زلزله‌زدگان است اما متاسفانه جمعیت زلزله‌زدگان این مناطق بالا و وسایل امداد و نجات کم است. البته نیروهای امدادی، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی زحمات شبانه‌روزی خود را داشته‌اند اما همچنان کمک‌های مردمی بیشتر از کمک‌های امداد و نجات به منطقه می‌رسد.

این نماینده مجلس با انتقاد از بی‌توجهی رسانه‌ها به منطقه ثلاث باباجانی و ازگله گفت: در حالی که بیشترین تخریب‌ها در این منطقه صورت گرفته اما فضای رسانه‌ای به این منطقه معطوف نشده و کمک‌های مردمی به شهرستان‌های دیگر ارسال می‌شود.

نادری با بیان اینکه آمار دقیقی از کشته شدگان در این منطقه در دست نیست، گفت: عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد اما نیازمند کمک‌های بیشتری هستیم.

وی با اشاره به استقرار مجموعه پزشکی قانونی در این منطقه گفت که طبق گزارش این دستگاه دفن کشته شدگان بدون جواز صورت نگرفته است.

اعلام آمادگی خیران سلامت برای حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه

همچنین نشست اضطراری شورای مدیران حوزه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای برنامه‌ریزی و سامان‌دهی کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان مناطق غربی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، در آغاز این نشست محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت، گزارش ابعاد حادثه و ضرورت اقدامات و اولویت‌ها در راستای خدمات‌رسانی سلامت به زلزله‌زدگان، موانع و آسیب‌های موجود را مطرح کرد. همچنین مقرر شد خدماتی در حوزه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، علاوه بر استقرار نماینده مقیم در ستاد بحران وزارت بهداشت، در حداقل زمان ممکن صورت گیرد و گزارش آن‌ها در نشست اضطراری دوم -چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶- اعلام شود.

تسهیل عیادت از مصدومان و آسیب‌دیدگان از سوی مردم و خیران در بیمارستان‌های تهران و امکان اسکان همراهان ایشان در وضعیت مطلوب از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

در ادامه این جلسه یکی از خیران برای سرپرستی ۱۰۰ کودک یتیم و کانون هتلداران تهران برای اسکان همراهان در فضاهای تحت اختیار خود اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین مهیا کردن ملزومات و وسیله بازگشت آسیب‌دیدگان به شهر خود، تهیه بسته نیازهای اولیه و پوشاک مناسب برای تحویل به ایشان از طریق واحد مددکاری مراکز درمانی نیز در این جلسه مطرح و دستور لازم برای آن صادر شد.

رسیدگی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر هم‌چون کودکان، زنان و سالمندان و مسایل روانی زلزله‌زدگان از طریق هماهنگی با اداره سلامت روان، برنامه‌ریزی و تسهیل حضور سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط در منطقه و خدمت رسانی در این زمینه از جمله مسایل مورد تاکید اکثریت اعضا در این جلسه بود. علاوه بر آن اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت بهداشت نیز دستورالعملی برای سامان‌دهی حضور تشکل‌ها در مواقع مشابه آماده و مطرح می‌کند.

در ادامه این جلسه تصمیم گرفته شد فهرستی از مراکز بهداشتی و درمانی آسیب‌دیده یا ویران‌شده در مناطق زلزله‌زده به صورت فوری تهیه و از سوی خیران هر چه سریع‌تر ساخته و تجهیز شود. هم‌چنین دوباره فهرست نیازمندی‌های فوری از بخش‌های مربوطه دریافت و تهیه آن‌ها در دستور کار قرار گیرد. یکی از خیران نیز برای ساخت یکی از بیمارستان‌های منطقه اعلام آمادگی کرد. در پایان نیز مقرر شد طی بخشنامه‌ای اقدامات فوری معاونت اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و دستورالعمل خدمات معاونت اجتماعی در شرایط اضطرار و حوادث غیرمترقبه نیز تنظیم و ارسال شود.

 

قطع شدن دست، پا و انگشتان تعدادی از مصدومان زلزله

خبرگزاري ميزان هم گزارش داد كه معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: 300 مصدوم زلزله کرمانشاه برای اعمال جراحی به شهرهای تهران، البرز و همدان اعزام شدند و درصدی از این بیماران تحت اعمال پیوند دست، پا و انگشتان قرار گرفتند.

علي ماهر درمورد فعالیت‌های وزارت بهداشت به مردم زلزله زده کرمانشاه گفت: وزارت بهداشت در راستای ارائه خدمات درمانی به مردم زلزله زده مسئول است بنابر این در مناطق آسیب دیده کرمانشاه خدمات به خوبی ارائه می‌شود وتا بهبود شرایط این روند ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ مصدوم به شهر‌های تهران، البرز و همدان اعزام شده و شرایط برای اقامت همراهان آن‌ها نیز فراهم شده است. همچنین ارائه خدمات درمانی تا ترخیص کامل بیماران ادامه دارد و امکان رفت و آمد و تأمین نیاز‌های ضروری مانند لباس و امکانات اولیه برای این افراد در نظر گرفته شده است.

معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت تاكيد کرد: درصد بالایی از بیماران اعزام شده به این سه شهر نیاز به اعمال جراحی بالاخص اعمال ارتوپدی داشته اند و ۲۰ درصد آن‌ها نیز در شرایط ویژه بستری شده اند درحال حاضر ۴۰۰ عمل اجراحی در بیمارستان‌های شهر کرمانشاه، همدان، تهران و البرز انجام شده است.

وی عنوان کرد: وضعیت درمانی زلزله زدگان کرمانشاه از حالت بحرانی خارج شده و وزارت بهداشت آمادگی لازم جهت مقابله با وقوع بحران‌های پیش بینی نشده در این مناطق را نیز دارد.

ماهر گفت: در حوادثی مانند زلزله معمولا درصدی ازمصدومین دچار قطع عضو‌های اندامی می‌شوند و در این شرایط بخشی از خدمات درمانی به پیوند اندام‌های محیطی اختصاص می‌یابد. در این بین تعدادی از مصدومین زلزله اخیر از ناحیه دست و پا تحت اعمال پیوند قرار گرفته اند.

معاون فنی وبرنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص بیمه مصدومان گفت: اسامی و کدملی مصدومان به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال شده و درصد بالایی از آن‌ها تحت پوشش طرح تحول سلامت قرارداشته و بیمه مربوطه در راستای درمان این افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهد در صورت عدم وجود بیمه در افراد مصدوم سیستم حمایتی وزارت بهداشت نسبت به رفع نیاز‌های درمانی افراد اقدام کرده و خدمات درمانی تا لحظه ترخیص کامل این افراد ادامه دارد.

وی افزود: ادامه درمان افراد آسیب دیده در چارچوب مدیریت بحران انجام شده و تا بهبودی کامل ادامه خواهد داشت. امکانات مربوط به اسکان موقت مصدومین زلزله کرمانشاه توسط سازمان هلال احمر و سازمان مدیریت بحران پوشش داده می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۲۸۱۲۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
چرا تعداد کشته ها را اعلام نمیکنید؟
ناشناس۱۴۴۲۹۷۲۲:۰۷:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
20 کامیون چادر امدادی به سرقت رفته ! خسته نباشی خدمت نیروهای نظامی و انتظامی
ناشناس۱۴۴۳۰۵۲۲:۱۲:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مردم نون ندارن بخورن و شبا دارن یخ میزنن توی خیابون از بی چادری ، براشون 40 تا کارشناس روان فرستادن در قالب 20 تیم !!!!
فلامک۱۴۴۳۱۱۲۲:۱۴:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خوب یه دونه از اون بیمارستان هایی که مسئولان در اوگاندا ساختن هفته پیش ، در قصر شیرین میساختن تا مصدومان زلزله آواره تهران نشن
رضا۱۴۴۳۱۲۲۲:۱۵:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بحران در کارگروه مدیریت بحران
جبروتی۱۴۴۳۱۳۲۲:۱۶:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
چه قدر بی برنامه و بهم ریخته ایم ما در این مواقع !!!
ناشناس۱۴۴۳۱۵۲۲:۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
20 کامیون چادر چی شده ؟!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۴۳۱۶۲۲:۱۸:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
از کشورهای خارجی کمک بگیریم موضوع جدیه
ناشناس۱۴۴۳۲۰۲۲:۲۳:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بنده به خودمون در مدیریت بحران نمره - 0 - میدهم از 100 نمره . فقط الکی حرف میزنیم عمل - 0 -
ناشناس۱۴۴۳۲۴۲۲:۲۶:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خدا این خیرانِ مملکت رو از مسئولان مملکت نگیره !!!!!! همه جا خَیِر
مات و مبهوت۱۴۴۳۳۱۲۲:۳۲:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
پس اعلام شد که صدها نیروی پلیس اعزام شده به مناطق زلزله زده برای تامین امنیت پس کو 20 تا کامیون چادر ؟
ناشناس۱۴۴۳۳۶۲۲:۳۷:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مدیریت بحران کلا ; تعطیله پیشنهاد میکنم هر خانواده ایرانی یک چادر صحرایی برای خودش دست و پا کند و تا آخر عمر همراه خودش داشته باشد
محبی از قم۱۴۴۳۳۸۲۲:۴۲:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
ازگله احتیاج به یه بودجه حسابی داره هیچکس هم نباید اعتراض کنه
علي۱۴۴۳۹۱۰۰:۰۴:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۲۴
دقيقا مثل ژاپن
شریف۱۴۴۳۹۲۰۰:۰۵:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲۴
خدا قوت دلاور دست همه ی عزیزانی که به زلزله زدگان کمک میکنند میبوسم. انشالله خدا به عزیزان حادثه دیده و عزیز از دست داده صبر و اجر عنایت کند.
ناشناس۱۴۴۴۳۳۰۲:۵۱:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
لطفا اطلاع رسانی کنید که ساکنان خارج از ایران چطوری میتونن کمک های نقدی انجام بدن؟ با وجود تحریم ها آیا راه راهی هست ..
ناشناس۱۴۴۴۵۹۰۷:۳۵:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
فقط خدا کمکشون کنه و الهی هیچ جا دیگه زلزله اینجوری نیاد......
هموطن۱۴۴۵۶۰۰۹:۳۹:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲۴
با گفتگویی که با یکی از دوستانم در کرمانشاه داشتم می گفت: کمک رسانی به روستاها خیلی ضعیف است، آنها با کمک هم در حال تهیه بسته های خوراکی نان و اب و خرماو.... بودند تا به دست زلزله زده های روستایی برسانند
حامد۱۴۴۶۲۰۱۰:۵۷:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
"خسارات زلزله ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآو‌رد شد‌" این که چیزی نیست ، یه درصد ، فقط یه درصد از اختلاص بزرگان رو کم کنن این پول جور میشه.
علی۱۴۴۶۴۴۱۱:۲۰:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اگه قالیباف بود یه روزه درست میکرد حیف
ناشناس۱۴۴۷۲۷۱۲:۳۷:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۴
واقعا افتضاح کردید...چطور می خواهید با دنیا هم بجنگید..
ناشناس۱۴۴۸۱۲۱۳:۴۶:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اعضای این حزب به دنبال سازش با دنیا هستن و از جنگ هم خیییییییییییلی می ترسن. اونایی که از وطن دفاع می کنن در انتخابات کنار زده شدن.
ناشناس۱۴۴۸۰۰۱۳:۳۷:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۴
امیر ابوظبی گفته 100 میلیون دلار کمک برای مردم زلزله زده اختصاص داده است نمی دونم واقعی بود یا نه اما اگر واقعی باشد 100 میلیون دلار 3500 دولتی میشه دوبرابر میزان خسارت وارده!!!!!!!!!
سید حسینی۱۴۵۹۳۳۰۰:۳۱:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
علت روی آوردن مردم به جمع آوری و ارسال کمک توسط خودشان بی اعتمادی شدید به متولیان است این امر کاملا مشهود و ملموس است
ناشناس۱۴۸۳۸۱۰۸:۳۲:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۳۰
هر ساخت و ساز و هزینه برای زلزله زندگان و ایمن سازی مناطق زلزله خیز میتواند با مدیریت بحران کشور بعلاوه نظارت مردمی با گزینه های سرشناس باشد ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین