«داستان ناگهان»؛ ترجمه‌ی اسدالله امرایی؛ قطره این داستان‌ها را فراموش نکن!

مانی ارجمند،   3960823232

داستان‌های کتاب از حال و هوایی متفاوت برخوردارند، با این حال اما میان آنها خطوط مشترک گوناگونی می‌توان یافت. از داستان‌هایی که حال و هوای زنانه دارند، تا داستان‌هایی که بر تنهایی شخصیت‌هایشان تاکید دارند.

این داستان‌ها را فراموش نکن!

«داستان ناگهان»

 (مجموعه داستان‌های کوتاه)

به انتخاب: رابرت شپارد و جیمز توماس

مترجم: اسدالله امرایی

ناشر: قطره، چاپ اول 1396

214صفحه، 17000 تومان

****

 

کارنامه نشر قطره در زمینه داستان کوتاه پرو پیمان بوده، مجموعه داستان‌هایی گوناگون از نویسندگان باسابقه یا استعدادهای کمتر شناخته شده و...که تحت عناوین گوناگون توسط مترجمانی اغلب شناخته شده به علاقمندان عرضه شده است. «داستان ناگهان» یکی از تازه‌ترین مجموعه داستان‌های ترجمه‌ای است که به همت این ناشر به بازار آمده و توسط اسدالله امرایی به فارسی برگردانده شده است.

در اين مجموعه سی و شش داستان كوتاه از نويسندگانی با ملیت‌های مختلف جهان گرد هم آمده است. آثاری از جغرافیای گوناگون در چهار گوشه جهان، از آمریکای شمالی و جنوبی گرفته، تا اروپای شرقی و غربی، آسیا و... در میان نویسندگان این داستان‌ها چهره‌های نامدار فراوانی هستند: گابريل گارسيا ماركز، پيتر هانتكه، دينو بوتزاتی، اسلاوومير مروژك، پيتر كری، خولیو کورتاسار، دونالد بارتلمی، ریچارد براتیگان، نادین گوردیمر، کولت، هانریش بل، یاساناری کاواباتا و ...

البته این داستان‌ها از سر اتفاق و صرفا به دلیل اینکه مترجم برای جنگی یا مجله‌ای ترجمه کرده و در اینجا کنار هم قرار گرفته باشند نیست، بلکه کتاب به سعی و سلیقه رابرت شپارد و جیمز توماس انتخاب و گردآوری شده است و این دو در حوزه تحلیل و آموزش داستان در سرزمین خود نام‌هایی شناخته شده هستند.

گرد آمدن این نام‌های معتبر و شناخته شده در «داستان ناگهان» حکایت از نیت انتخاب‌کنندگان آن برای گردآوردن آثاری در خور نقد و تحلیل و در عین حال آموزنده برای مخاطب علاقمند به داستان کوتاه دارد. از این رو خواننده این کتاب، مجموعه‌ای ارزنده از داستان‌هایی از سبک‌ها و ملیت‌های گوناگونی خواهد داشت که با ترجمه‌ای مقبول به فارسی برگردانده شده و هر کدام نیز از جمله آثار شاخص نویسنده خود هستند.

داستان‌های کتاب از حال و هوایی متفاوت برخوردارند، با این حال اما میان آنها خطوط مشترک گوناگونی می‌توان یافت. از داستان‌هایی که حال و هوای زنانه دارند، تا داستان‌هایی که بر تنهایی شخصیت‌هایشان تاکید دارند.

اما در کنار مضامین گوناگونی که در این داستان‌ها وجود دارد، مهم کیفیت داستان‌هاست که جملگی آثاری در خور اعتنا هستند. «با خواندن هر کدام از این داستان‌ها، گویى پا به خیابانى گذاشته‌ایم، در گوشه‌اى به ظاهر آشنا در جهان، اما کمى پیش‌تر که مى‌رویم احساس غریبى مى‌کنیم. سر هر پیچى خطرى در کمین است، یا زمین زیر پاى‌مان خالى است که ممکن است ناگهان دهان بگشاید...»

انتخاب عنوان «داستان ناگهان» برای این کتاب نیز از دل یکی از ویژگی‌هایی بیرون آمده در اغلب داستان‌های کتاب می‌توان دید. بیشتر این آثار از جمله داستان‌هایی هستند که حجم آنها بین پانصد تا حداکثر هزار کلمه قرار می‌گیرد. داستان‌هایی با این حجم اغلب آثاری هستند که با رویکردی موجز نوشته شده‌اند که تا حد ممکن کمترین کلمات برای بیان حالات شخصیت‌ها و یا توصیف موقعیت‌ها یا وقایع داستانی، مورد استفاده قرار گرفته است. به همین خاطر به اشکال مختلف می‌توان کیفیتی ناگهانی در روایت آنها دید. کیفیتی که از دید انتخاب‌کنندگان حالتی چکشی و در عین حال پرمغز به آنها داده است و این ویژگی‌ها هم از توانایی نویسندگان و هم از قابلیتی حکایت می‌کند که آن را می‌توان قدرت تاثیرگذاری آنی در داستان کوتاه محسوب کرد.

 خوانندگان چنین مجموعه داستان‌هایی اغلب ترجیح می‌دهند که با نویسندگان این آثار حتی شده به شکلی کوتاه و موجز آشنا شوند. در کتاب «داستان ناگهان» این یادداشت‌های کوتاه نه به صورت تفکیک شده در ابتدای هر داستان که در قالب بخشی تحت عنوان «درباره نویسندگان» به انتهای کتاب افزوده شده است. در این یادداشت‌های کوتاه که براساس ترتیب داستان‌ها شماره‌گذاری شده‌اند علاوه بر بیوگرافی کوتاهی درباره نویسنده و آثارش اشاره‌ای گذرا نیز به داستان ارائه شده از او در این کتاب شده و مهمترین شاخصه‌های این داستان‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. گاه این ویژگی‌ها از زبان خود نویسنده داستان نقل شده است.

«داستان ناگهان» قریب به پانزده سال پیش از این توسط ناشر مهجوری به بازار آمده بود، اما این کتاب دیده نشد. انتشار مجدد نسخه تازه و پیراسته‌ای از این کتاب توسط نشر قطره می‌تواند زمینه‌ای باشد برای اینکه داستان‌ها خواندنی گرد آمده در این کتاب مخاطبان خود را پیدا کنند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین