آخرین خبرها از زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه؛ 413 کشته و 7370 مجروح/ انتقال مجروحان به تهران و کرج/ پیگیری حمایت روانی

گروه اجتماعی الف،   3960822258 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شب گذشته زلزله ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر در منطقه سرپل ذهاب و قصر شیرین واقع در استان کرمانشاه را لرزاند که لرزش این زمین لرزه در بسیاری از مناطق غربی کشورمان احساس شد.

413 کشته و 7370 مجروح/ انتقال مجروحان به تهران و کرج/ پیگیری حمایت روانی

سازمان پزشکی قانونی در پی وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری شب‌ گذشته در مرز ایران و عراق اعلام کرد: تاکنون 413 جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است.

جزئیات اخبار مربوط به این زمین‌لرزه را در زیر می‌خوانید.

23:33/ با دستور وزیر رفاه  برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور با محوریت صندوق بازنشستگی کشوری ، بسته های غذایی شامل کنسرو، آب معدنی، شیر خشک ، شیر و  پنیر برای زلزله زدگان تهیه و ارسال شد

23:18/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ستاد بحران کرمانشاه: تاکنون آمار تخریب 30هزار واحد مسکونی را به ما داده‌اند.بیش از 1000 میلیارد تومان به‌منظور تعمیرات و‌ بازسازی منازل اعتبار نیاز است. بخشی از این اعتبار باید از صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شود.

23:15/هواپیمای باری «هما» حامل کمک های ارسالی از تهران‌ که به جهت خدمت رسانی به مردم عزیز آسیب دیده از تهران راهی شده بود در فرودگاه کرمانشاه به زمین نشست. این هواپیما حامل بیش از ۴۰ تن دارو، لوازم امداد رسانی و سایر اقلام برای آسیب دیدگان زلزله غرب کشور بود.

22:33/ سرپرست اورژانس کشور: تقریبا عملیات امداد و جستجو به پایان رسیده است. فردا به روستاها سرکشی می شود و روند درمان افراد ادامه پیدا می کند. تیم های بهداشت و عملیات روحی روانی نیز از فردا به روستاها اعزام خواهند شد.

22:30/ به گفته مسئولان تا ساعتی دیگر بخش دیگری از مجروحان به تهران منتقل می‌شود

22:20/ سعیدی: آمار مصدومین 7370 نفر هستند که اکثر آنها ترخیص شده اند.

22:12/ هیئت دولت فردا را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد: هیئت دولت با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب کشور و ابراز همدردی با خانواده قربانیان و آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه، فردا (سه شنبه بیست و سوم آبان ماه) را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

هیئت دولت همچنین ضمن تقدیر از کلیه نیروهای امدادی حاضر در مناطق زلزله زده، مجددا کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را موظف به ارائه خدمات به حادثه دیدگان کرد.

22:05/ آب آشامیدنی شهرستان قصرشیرین لحظاتی پیش وصل شد.

21:52/ سرپرست سازمان بهشت زهرا(س) تهران: تیمی مرکب از ده دستگاه آمبولانس و تجهیزات و ملزومات تشییع و خاکسپاری بهمراه 10 نیروی متخصص به منطقه کرمانشاه جهت خاکسپاری افراد فوت شده اعزام شدند.

21:50/ گفته می شود که حدود بیست تریلی از چادر و پتو به سمت مناطق روستایی درحال اعزام هستند.

21:48/ نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه: امروز صبح امدادرسانی توسط هلی کوپتر انجام شد که این باعث شد حدود 7100 مجروح به مراکز درمانی منتقل شوند و بخشی از آنها برای ادامه درمان به تهران انتقال یافتند.

طبق گزارش های رسیده کار آواربرداری به طور کامل در روستاها انجام شده است و تا پایان امشب بیرون آوردن مصدومین از زیر آوار پایان میابد. تعداد زیادی از روستاها آسیب دیده است اما همه افراد در حال تلاش برای کمک رسانی به روستاییان هستند.

21:36/ وزیر کشور: امیدواریم تا صبح فردا گاز مناطق وصل شود، مردم از وضع موجود ناراحت هستند و نیازهای خود را اعلام می کنند، مسئولان نیز باید با تمام توان در راستای برقراری آرامش مردم تلاش کنند. وزیر بهداشت و وزیر کشور از وضعیت امداد رسانی سازمان هلال احمر انتقاد کردند.

وزیر کشور: باید تحقیقاتی در خصوص بیمارستانی که دو سال است ساخته شده است و اکنون بخش های زیادی از آن تخریب شده است صورت گیرد.

21:10/ وزیر بهداشت: بزودی تعداد زیادی چادر جهت اسکان مردم زلزله زده به این مناطق خواهد رسید.

21:02/ سردار حمیدی: از هموطنان تقاضا میشود در راستای تسهیل در عبور و مرور خودروهای امداد و آواربرداری از تردد در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله زده خودداری کنند، اعمال محدودیت تردد در این مناطق در حال انجام است.

20:59/ هرچند ساعتی قبل عنوان شده بود که تعداد کشته‌ها به بیش از ۴۴۰ نفر رسیده است اما دقایقی قبل برخی منابع از افزایش کشته‌ها به ۴۳۰ نفر خبر دادند که البته هنوز این موضوع تأیید نشده است.

20:55/ حضور سردارفضلی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه که با حضور وزرای بهداشت و کشور در استانداری کرمانشاه در حال برگزاری است.

20:50/ فلاحت پیشه در جلسه ستاد بحران با بیان ایکنه بسیاری از مردم به دلیل در دسترس نبودن مواد غذایی در گرسنگی بسر میبرند از روند کند امداد رسانی به مردم زلزله زده انتقاد کرد.

20:43/ وزیر آموزش و پرورش: بر اساس آمار واصله تا این لحظه، ۷ مدرسه در شهر سرپل ذهاب و ۸ مدرسه روستایی در اطراف این شهر به طور کامل تخریب شده‌اند.

20:40/ معاون مسکن و شهرسازی اعلام کرده است برخی از روستاها 100 تخریب شده اند. بر اساس برآورد اولیه 12000 منزل مسکونی شهری و روستایی تخریب شده اند و فردا در جلسه ای که با حضور رییس جمهور برگزاری می شود پیشنهاد تامین منابع داده خواهد شد.

20:36/ سخنگوی وزات بهداشت در نشست ستاد بحران: تا کنون 20 تن اقلام مصرفی به دست مردم زلزله زده رسیده است.

20:32/ سرپرست اورژانس کشور: جان بسیاری از مصدومان در بیمارستان هایی که برپا شده بود نجات یافت و یک بیمارستان 50 تخته در ثلاث باباجانی درحال احداث است. سرپل ذهاب سه بیمارستان برپا شده است. کمبود دارو و تجهیزات نداریم، فراورده های خونی تهیه شده است. تمام مصدومان اعزامی بدون عارضه به محل اعزام رسیده اند.

20:20/ رییس اورژانس کشور با ارائه اخرین امار مصدومین زلزله گفت: تاکنون تعداد فوتی ها 407 نفر و تعداد مجروحین به 7156 نفر رسیده است.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به انتقال مصدومین به بیمارستان های استان کرمانشاه، استان های همجوار و انتقال بخشی از مصدومین مناطق زلزله زده به تهران، گفت: در حال حاضر تقریبا عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومین در کرمانشاه پایان یافته است.

 

20:15/ به دلیل سرد بون هوا بزرگترین مشکل برای مردم زلزله زده سرپل ذهاب نبود وسایل گرمایشی، چادر و مکانی برای اسکان است.

20:10/ جلسه ستاد بحران با حضور وزیر بهداشت، وزیر کشور، رییس سازمان اورژانس و رییس جمعیت هلال احمر و رییس بسیج جامعه پزشکی در استانداری کرمانشاه درحال یرگزاری است.

19:55/رییس سازمان هلال احمر: تا کنون 2200 قلم پتو، حدود 6500 عدد کنسرو در سرپل ذهاب توزیع شده است.

19:42/ گفته می‌شود ۷۰ درصد آب و برق شهرستان سرپل ذهاب وصل شده است.

19:40/ وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده 22 مدرسه در مناطق زلزله زده کاملا تخریب شده است.

19:35/ سخنگوی وزارت بهداشت: به دلیل آسیب بیمارستان سرپل ذهاب، بیمارستان صحرایی در این منطقه برپا شد و تیم درمانی، مشغول خدمت رسانی به هموطنان آسیب دیده است. خوشبختانه شرایط تقریبا پایدار شده است و از این مرحله به بعد، هموطنان آسیب دیده از این حادثه تلخ، نیازمند حمایت های روانی هستند.

 

19:25/ سخنگوی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس: اولین هواپیمایی C130 کمک‌رسانی ارتش در کرمانشاه به زمین نشست. 2 هواپیمای دیگر درحال اعزام هستند.

19:10/ روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران: پس از انجام بازرسیهای فنی و تأیید عدم وجود مشکلات احتمالی، دقایقی پیش فعالیت پالایشگاه گاز ایلام از سر گرفته شد.

19:02/ اسامی مصدومان زلزله غرب کشور انتقالی به بیمارستان های تهران) سری دوم:

بیمارستان امام حسین: جهانبخش دشتله ، سوری عزیزی ،عصمت یاوری ،شیرین پالانه، راضیه رستمی، فرزانه الیاسی ، صابر افرین ، بهادر عزیزی ،مصیب چهارگانه ، گرجی مرادی ،امید قادری ،فهمیه خداوردی ،گوهرکریمی، فائزه مرادی، زهرا نظری (۱۵ نفر)

بیمارستان لقمان: بیژن ملکی ،لیلا رستمی ،عزیز ارغوان پور ،اسدا صادقی مقدم ،زهرا منصوری، کتان کرمی، فهیمه صفری پور
(۷ نفر)
بیمارستان رسول اکرم: کیوان محبی، لیسیا منصوری، محمد کنعانی، زینت احمدی
بیمارستان فیروزگر: عیسی محمدزاده، شیوا نظری، زلیخا محمدی، امنه ویسی

بیمارستان طالقانی: حمیرا نظری

 

18:58/ امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش: بالگردها و یگان عملیات ویژه نداجا آماده اعزام به مناطق زلزله زده هستند.

18:57/ فرمانده کل ارتش: بر اثر تخریب اماکن ارتش در مرزها و در پادگان‌‌های شهرهای زلزله زده، تعدادی از جوانان ما از دست رفتند.

18:55/ برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که تعداد کشته‌های حادثه شب گذشته به ۴۴۵ نفر رسیده است که البته هنوز این عدد تأیید نشده است.

18:50/ جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت: ۱۲۰ نفر از مصدومان برای درمان به تهران منتقل شده اند و 500 نفر پرستار نیز فردا به مناطق زلزله زده اعزام می شوند.

تعداد دیگری از مصدومان تا ساعتی دیگر به بیمارستان های تهران منتقل می شوند. تعداد زیادی از تخت های بیمارستانی استان همدان و سنندج برای پذیرش مصدومان زلزله زده خالی شده است.

18:45/ سعیدی: 38 هزار چادر، 52 هزار پتو توسط هلال احمر در مناطق زلزله زده توزیع شده است. تمام راه های مواصلاتی بسته شده بازگشایی شده است.

زیرساخت های سرپل ذهاب به شدت تخریب شده است. از اولین دقایق آب رسانی بصورت سیار انجام شده است، برق سطح شهر سرپل ذهاب وصل شده است و امیدواریم تا فردا برق منازل نیز وصل شود.

 

18:40/ فرماندار قصر شیرین: مشکل کمبود چادر در این شهرستان حل نشده است و امداد رسانی در حد انتظار حادثه دیدگان نیست و مردم با امکانات خود خارج از منازل اسکان یافته اند.

آب شرب از طریق تانکر سیار در سطح شهر توزیع شده است، عمده ترین مشکل مردم حادثه دیده اسکان است و هوا نیز نامساعد است.

برخی از روستاها تا ۴۰ درصد تخریب شده اند و با مشکل اسکان مواجه شده اند، از وزیر کشور درخواست دارم دستورات لازم را برای اسکان و احداث اردوگاه صادر کند تا مردم امشب و فردا در اردوگاه مستقر شوند.

18:35/ سعیدی: عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد، پایان عملیات از طریق سازمان مدیریت بحران اطلاع رسانی خواهد شد. احتمال تغییرات جزیی در آمار مصدومان وجود دارد. تعداد روستاهای زیادی درگیر زلزله شده اند و در برخی روستاها میزان خسارات بسیار بالا بوده است. به دلیل پراکندگی روستاها عملیات ادامه دارد.

18:30/ کاروان‌ کمک‌های آستان قدس رضوی در مسیر کرمانشاه است.

18:27/ رییس اورژانس کشور: عملیات جستجو و نجات در سرپل ذهاب پایان یافته است.

18:25/ کاروان کمک‌های آستان قدس رضوی در مسیر کرمانشاه هستند

18:21/ براساس گفته شاهدان برخی از روستاهای مناطق زلزله زده هنوز نیازمند اقدامات امدادی فوری هستند 

18:15/ رییس سازمان مدیریت بحران: مردم از حضور در مناطقی که از استحکام کافی برخوردار نیستند خودداری کنند.

17:55/ اسامی مصدومان انتقالی زلزله غرب ایران به بیمارستان های تهران

امام خمینی: ماهان شیخ ویسی، شیوا قنبری، رحمت فتاحی، بلبل عزیزی، خاور فاخر، سهیلا کرمی، ایوب صیفوری، الماس محمودی، جمشید یاری، شهناز مجیدیان، حمید اسماعیلی، اسحاق صادقی، اذر ازادی، پیمان زارعی، اختر مجهودیان، بلال پالانی، سوسن اسپری، توران همتی، زینت مرادی، جهانگیر سلیمانی، سارا الیاسی، شهلا الیاسی، عزیز ولی پناه، نوشین محمدی، شکوفه‌ عزیزخانی، حشمت حشمتی، طوبی قادری، مهدی احمدی، بهزاد غلامیان

فیروزگر: نازنین دارابی،فرشته قادری، هیرو الیاسی، فرخنده الیاسی، حسین احدی

لقمان: نوید کمری

سینا: طوبی نوری، طاهره ازادی، احمد ناصری، فرید احمدی، میثم تبریزی، شیر علی لطفی پور، فریده ملک خطابی، مانوی سلیمی، بهمن تایشه، فاضل تایشه، سعدا… عزیزی، کژال میریزی، امید اقا ویسی،‌معصومه پالانی، عبدالله جاسمیان، علی غلامی

شریعتی: پروانه خسروی، فاطمه عباسی، شیما مرادیان، عاشیه کریمی

مدنی کرج: مینا قنبری، هما علی مرادی، سعید جامعه ای، امیر احد بابا مرادی، فاطمه امیرفر، صورت سعید مرادی، شاپور زمانی، جوان مرادی،‌هادی صادقی، فاطمه امیری، مریم جوانمیری، فرهاد کوهنگ، فریده کافی،‌زانیار ظاهری،‌علی کرم سلیمانی، مروارید ازادی،‌جلال کاکا مرادی،امید علی قاسمی نیک،‌فاطمه پور کن،شیما مرادیان،‌پرویز فتحی

باهنر کرج: جوان میرمرادی،‌محمد امین بهرامی، شاهمراد رضایی،‌محسن ارمند، امین اتش پادی، محمد کاکایی، سهیلا مهرایینی،‌ لیلا کریمی، صدیقه رستمی‌،هادی رستمی، هیرو الیاسی

بیمارستان کودکان ( مرکز طبی اطفال): یاسر اسپری

17:45/ رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: 20700 نفر در مراکز درمانی این استان پذیرش شده اند و تحت درمان قرار گرفته اند.

کمک های خوبی از سایر استان ها به حادثه دیدگان رسیده است. در حال حاضر ۷۴ آمبولانس و ۱۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس بطور مداوم در حال ارایه خدمات هستند.

17:38/ سلیمی: فکر می‌کنیم عملیات امداد و نجات به پایان رسیده باشد و تقریبا بیش از ۹۹ درصد از روستاها کار امداد و نجاتش انجام شده است.

با توجه به اینکه آوار برداری نیاز به امکانات و تجهیزات خاص و سنگین دارد امیدواریم از فردا صبح این بخش از کار آغاز شود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۱ روستا مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین شهرها از همان دیشب بررسی شدند.

17:32/ سعیدی: تا این لحظه تعداد کشته‌ها به ۴۰۷ نفر و تعداد مجروحان به ۶۷۰۰ نفر رسیده است

17:25/ سخنگوی ناجا: اعزام دو گردان تخصصی، 500 نیروی ویژه، چندین فروند بالگرد و استقرار تجهیزات و نیروهای یگان های ویژه، 20 تیم تخصصی پلیس آگاهی، 20 تیم تشخیص هویت، 30 تیم جاده ای و 25 تیم عملیاتی پلیس پیشگیری و راه اندازی 20 تیم گشت پلیس راهور در مناطق حادثه دیده کرمانشاه و همچنین 4 تیم سگهای زنده یاب و پیشتیبانی توسط استانهای معین همدان؛ کردستان و لرستان از جمله خدمات پلیس به زلزله زدگان

17:17/ عسگری: برخی از مصدومان حادثه دیشب به کرج و تهران منتقل شده اند

17:15/ گفته می‌شود برای تأمین برق مناطقی که برق آنها قطع شده است تعدادی ژنراتور سیار به محل اعزام شده است

17:13/ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: پالایشگاه ایلام به دلیایل ایمنی غیرفعال شد

17:11/ حادثه دیدگان انتقال یافته به تهران به بیمارستان های امام خمینی و فیروزگر منتقل خواهند شدند.

17:09/ دبیر کمیته پدافند غیرعامل سازمان غذا و دارو:
نیازهای دارویی و ملزومات پزشکی در حال تامین است. دیگر کمبود داروی نگران کننده ای نیست.

17:07/ زلزله ۴.۷ ریشتری، دقایقی پیش سرپل ذهاب را تکان داد.

17:00  تعداد کشته شدگان زلزله غرب کشور به 395 نفر رسید.

16:55/ رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش کرمانشاه خبر داد: تخریب بخشی از اداره آموزش و پرورش سرپل‌ ذهاب/ آسیب جدی به 50 درصد مدارس/ فردا مدارس کرمانشاه تعطیل است.
فعلاً نمی‌توان آماری از تعداد دانش‌آموزان جان‌باخته این شهر اعلام کرد؛ البته خوشبختانه سرایدارانی که در مدارس بوده‌اند، زنده هستند.

16:51/ نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: به نظر می رسد تا سه چهار ساعت دیگر ۸۰تا ۹۰ درصد آب شهر سرپل ذهاب تامین می شود و اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد برق این شهرستان نیز برقرار است. همچنین برقراری آب شهرستانهای دیگر نظیر قصرشیرین به بیش از یک روز زمان نیاز دارد

16:47/ محمد شریفی مقدم: از صبح دوشنبه تا ساعت 15 بیش از 3000 نفر از کادر پرستاری از سراسر کشور در تماس تلفنی برای اعزام به مناطق زلزله‌زده غرب کشور اعلام آمادگی کرده اند و خواستار اعزام به این مناطق هستند.

16:40/ زلزله باز هم شهرستان قصرشیرین و ازگله را به لرزه درآورد. زلزله قصرشیرین در ساعت 15 و 36 دقیقه و 14 ثانیه امروز به وقوع پیوست. بزرگی این زمین لرزه 2.6 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین گزارش شده است. دومین زمین لرزه در ساعت 15 و 39 دقیقه و 29 ثانیه به میزان 2.1 ریشتر در عمق 16کیلومتری ازگله گزارش شده است.

16:01/ پزشکی قانونی کرمانشاه اعلام کرد آمار جانباختگان زلزله کرمانشاه به387 نفر رسید.

15:57/ معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت : طبق هماهنگی های صورت گرفته با استان های همجوار مناطق زلزله زده، ٤٠ روانشناس در قالب تیم های سلامت روان که دوره حمایت های روانی اجتماعی در حوادث و بلایا را گذرانده اند، برای کمک به هموطنان زلزله زده اعزام شده اند.

15:51/ سازمان بهزیستی شماره حساب 90190 بانک ملت؛ شماره مشارکهای مردمی بهزیستی کشور را ویژه کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور اعلام کرد.

15:47/ مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران در پیامی به زبان انگلیسی و فارسی در صفحه توییتر خود ضمن ابراز همدردی، آمادگی کشورش را برای کمک به زلزله زدگان اعلام کرد.

15:38/ بیمارستان صحرایی بسیج جامعه پزشکی استان قزوین که برای خدمت رسانی به زائران اربعین در خسروی استقرار داشت و بعد از اتمام ماموریت در حال بازگشت بود، در محدوده آوج با فراخوانی که صورت گرفت مجدد به کرمانشاه بازگشت و آماده خدمت رسانی به آسیب دیدگان منطقه ثلاث باباجانی کرمانشاه که عمق حادثه بیشتر است، می‌باشد.

 15:31/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در پی حادثه تأسف‌بار زلزله و کشته‌ و مجروح شدن صدها تن از هموطنان پیام تسلیتی صادر کرد. وی به بخش‌های متولی امر امداد در آستان قدس برای کمک به زلزله‌زدگان دستور داد.

15:26/ سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور:راههای مواصلاتی بازگشایی شد و تا این لحظه مشکلی از نظر تعداد نیروی انسانی و امکانات وجود ندارد و عملیات امداد و نجات به کندی پیش نمی رود.

15:17/ استاندار کرمانشاه از افزایش آمار فوتی‌ها و مجروحین زلزله شب گذشته در غرب کشور خبر داد و ابرازامیدواری کرد که صبح فردا کار امداد و نجات خاتمه پیدا کند.