بازتاب گسترده خبر زلزله شب گذشته غرب ایران در رسانه‌های جهان

گروه سیاسی الف،   3960822115

زلزله شب گذشته که در منطقه مرزی ایران و عراق اتفاق افتاد و خسارات قابل توجهی به جای گذاشت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

بازتاب گسترده خبر زلزله شب گذشته غرب ایران در رسانه‌های جهان

به گزارش ایلنا، زلزله شب گذشته که در منطقه مرزی ایران و عراق اتفاق افتاد و خسارات قابل توجهی به جای گذاشت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

«روزنامه گاردین» انگلیس در گزارشی با اشاره به تعداد کشته‌شدگان این حادثه نوشت: «گروه‌های نجات تا پاسی از شب برای یافتن افراد از زیر آوارها تلاش می‌کردند.»

در این گزارش با بیان اینکه این زلزله بسیاری از استان‌های ایران و به طور خاص استان کرمانشاه را در منطقه مرزی میان ایران و عراق درگیر خود کرده است، نوشت: «به گفته مقامات عراق تا اواسط شب دست کم ۶ نفر کشته و ۵۰ تن در اثر این زلزله زخمی شدند.»

گاردین به آمار مرکز زمین‌شناسی آمریکا اشاره کرده و نوشت: « بر اساس گفته‌های این مرکز، زلزله شب گذشته ۷.۳ ریشتر بوده است این در حالی است که سازمان هواشناسی عراق زلزله را ۶.۵ ریشتر و مرکز آن را پنجوین در استان سلیمانیه اعلام کرده است. این استان در منطقه کردستان عراق واقع شده که نزدیک به مرزهای ایران است. این زلزله در عمق ۲۳.۲ کیلومتری سطح زمین رخ داده که عمق کم این زلزله به خسارت وسیعی منجر شده است.»

بر اساس گزارش گاردین برق در مناطق و شهرهای ایران و عراق به واسطه زلزله قطع شده و هزاران نفر شب گذشته به دلیل ترس از پس لرزه‌های ناشی از آن بیرون از منازلشان گذرانده‌اند. بسیاری از خانه‌ها در مناطق روستایی استان که از آجر ساخته شده بودند، فروریختند.

گاردین نوشت: در عراق نیز خرابی‌های وسیعی در شهر دربندیخان که در ۷۵ کیلومتری شهر سلیمیانیه واقع شده رخ داده است.

«خبرگزاری فرانسه» هم با اشاره به این حادثه نوشت که در این شهر ۴ تن در اثر زلزله جان باخته‌اند.

آژانس خبری فرانسه در گزارشی به کشته شدن یک کودک و یک بزرگسال در شهر دربندیخان اشاره کرده و نوشت: «بر اساس آمار داده شده از سوی رییس بیمارستانی که در ۷۰ کیلومتری جنوب دربندیخان واقع شده ۱۰۵ نفر در اثر زلزله زخمی شده‌اند.»

وزیر بهداشت عراق نیز در گفت‌و‌گو با رویترز وضعیت را در دربندیخان «بسیار حساس» اعلام کرده است. بیمارستان اصلی این شهر تخریب شده و در نتیجه زخمی‌ها باید به سلیمانیه منتقل شوند. خسارات وسیعی به ساختمان‌ها و منازل وارد شده است.

مقامات محلی حلبچه هم گفته‌اند که یک پسر ۱۲ ساله در اثر برق گرفتگی ناشی از خسارت وارده به کابل‌های برق در اثر زلزله جان خود را از دست داده است. بسیاری از ساکنان شهر بغداد با عجله ساختمان‌های بلند خود را از ترس زلزله ترک کرده‌اند.

«بی بی سی» هم در گزارشی با اشاره به زلزله شب گذشته به خروج افراد از منازل از ترس زلزله اشاره کرد و نوشت: « در بغداد از بلندگوی مساجد از مردم درخواست می‌شد که نماز آیات بخوانند. بیشترین خسارت به شهر سرپل ذهاب در ایران وارد شده است. بر اساس گزارش‌ها دست کم ۸ روستا در اثر این زلزله آسیب دیده‌اند.»

به گزارش بی بی سی در عراق بیشترین خسارات به شهر دربندیخان وارد شده که در شرق شهر سلیمانیه واقع شده است.

بی بی سی عمق زلزله را در ۳۳.۹ کیلومتری زمین برآورد کرد و نوشت: «لرزش‌های ناشی از این زلزله در ترکیه، سرزمین‌های اشغالی و کویت هم احساس شده است. ایران بر خط گسل قرار دارد و از این رو با زلزله‌های مکرر روبه‌روست.»

پایگاه خبری ان بی سی هم در گزارشی با «استفان هیکز» استاد زلزله شناسی در دانشگاه ساوث همپتون انگلیس گفت‌وگو کرده است. این استاد زلزله شناسی گفته در این منطقه زلزله امر رایجی است اما زلزله شب گذشته بزرگترین زلزله در طول سال‌های اخیر بوده است.

به گفته «دون بلیک من» زمین شناس مرکز ملی اطلاعات زلزله در انگلیس هم گفته که نظیر سایر لرزه‌ها این زلزله نیز در عمق کم رخ داده است.

بلیک مدعی شده هیچ یک از شهرهای بزرگ در نزدیکی مرکز زلزله نبودند؛ با این وجود تهیه‌کنندگان خبر «ان بی سی» در منطقه گفته‌اند که این زلزله در تهران و بغداد هم احساس شده است. تهران ۴۶۰ مایل و بغداد ۱۷۰ مایل با مرکز زلزله فاصله داشتند.

به گفته بلیک روستاهای زیادی در این ناحیه قرار داشتند که بدون شک خسارات زیادی دیده‌اند.

«لانا سروان» که در ۱۷۰ مایلی مرکز زلزله در اربیل زندگی می‌کند به ان بی سی گفته لرزش ناشی از این زلزله یک دقیقه طول کشیده و همه چیز در حال لرزش بوده است.

پایگاه اینترنتی «مجله تایم» هم در گزارشی با بیان اینکه زلزله قدرتمندی مرزهای ایران و عراق را لرزاند، میزان زلزله را ۷.۳ ریشتر خواند و نوشت: «به گزارش مرکز زمین شناسی آمریکا مرکز زلزله در ۱۹ مایلی( ۳۱ کیلومتری) سطح زمین در شهر شرقی عراق در حلبچه واقع شده است. از طرفی عمق کم زلزله خسارات زیادی را به بار آورده است.»

تایم نوشت: « این زلزله در سواحل مدیترانه هم احساس شده است اما خسارات عمده‌ای به استان کرمانشاه ایران وارد کرده است.»

این مجله به بیانات رهبر انقلاب هم اشاره کرد و نوشت: « رهبری ایران صبح دوشنبه تسلیت خود را اعلام کرد و از تیم‌های نجات و نهادهای دولتی خواست تا هرچه در توان دارند برای کمک به آسیب‌دیدگان بسیج کنند.»

در این گزارش به تعدد زلزله در ایران اشاره و گفته شده در سال ۲۰۰۳ زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر شهر تاریخی بم را با خاک یکسان کرد و این حادثه ۲۶ هزار کشته برجای گذاشت. آخرین زلزله مرگ‌بار در ایران به زلزله سال ۲۰۱۴ در غرب آذربایجان برمی‌گردد که به کشته شدن ۳۰۰ نفر منجر شد.

«سی ان بی سی» هم در گزارشی با بیان اینکه زلزله‌ای شدید بخش‌هایی از شمال عراق و بغداد را لرزاند، نوشت: « این زلزله خسارات زیادی بر روستاهای مرزی ایران وارد کرده است.»

بر اساس این گزارش، مرکز زلزله استان سلیمانیه و شهر پنجوین اعلام شده که در نزدیک مرزهای ایران واقع شده است.

بر اساس این گزارش، به گفته مرکز زمین شناسی آمریکا این زلزله ابعادی به اندازه ۷.۳ ریشتر داشته است، این در حالی است که مرکز زلزله‌شناسی رسمی عراق بزر گی این زلزله را ۶.۵ ریشتر اعلام کرده است.

«سی ان بی سی» به توصیه مرکز زلزله شناسی عراق در شب گذشته اشاره کرد و نوشت: «این مرکز به مردم توصیه کرده بود از ساختمان‌ها فاصله بگیرند و از آسانسورها استفاده نکنند.»

این خبرگزاری نوشت: « ساکنان بخش‌های جنوب شرقی ترکیه در دیاربکر هم این زلزله را احساس کرده‌اند اما هیچ گزارشی از خسارات ناشی از زلزله در این منطقه در دست نیست.»

«رسانه‌های رژیم صهیونیستی» هم گفته‌اند این زلزله در بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی احساس شده است.

روزنامه «تلگراف» انگلیس هم در گزارشی به کشته شدن صدها نفر در اثر زلزله شب گذشته در مرزهای ایران و عراق اشاره کرد و نوشت: « مرکز زمین‌شناسی آمریکا ابعاد زلزله را ۷.۳ ریشتر و مرکز آن را در ۲۰ مایلی جنوب غرب حلبچه در نزدیکی مرزهای شمال شرقی با ایران اعلام کرده است.»

بر اساس این گزارش، این زلزله در اربیل هم احساس شده است. این زلزله رشته‌کوه‌های نزدیک منطقه سلیمانیه را در ساعت ۹:۱۸ شب گذشته در عمق ۱۵ مایلی سطح زمین برای اولین بار لرزانده است.

تلگراف به توییت‌های مردم هم اشاره کرد و نوشت: « این توییت‌ها از خروج مردم از ساختمان‌هایشان در سلیمانیه خبر می‌داد.

در همین راستا انتشار تصاویری از شهر دربندیخان نشان‌دهنده ریزش دیوارها و ساختمان‌ها بود.

بر اساس این گزارش، زلزله شب گذشته به مدت ۲۰ ثانیه در بغداد احساس شده و در برخی استان‌های دیگر مدت زمان طولانی‌تری هم داشته است.

تلگراف نوشت: «کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی شب گذشته تصاویری از مردمی که از ترس زلزله منازلشان را در کرمانشاه و قصر شیرین ترک کرده بودند، منتشر کردند.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین