تفاوت موکب ایرانی و عراقی

محسن مهدیان،   3960821067 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک اتفاق خوب و قابل اعتنا طی سالهای گذشته رشد موکب های ایرانی در مسیر پیاده روی اربعین است. اما همین حرکت پسندیده نیاز به اعتلا و ارتقا دارد.

تفاوت موکب ایرانی و عراقی

"موکب داری" عراقی ها نیز شبیه "هیات داری" ما آدابی دارد که باید با اعتنا به همین ادب و سلک و رعایت جزئیات موکب داری، این بیرق را برافراخت.

چهار آسیب در کمین موکب های ایرانی است که باید مراقبت شود. طبیعی است که این آسیب ها برای اقلی است و صدالبته که همگی ماجورند.

اما اول از همه پرهیز از دولتی شدن است. هرنوع موکب غیرمردمی در مسیر راه پیمائی یک اشتباه پرآسیب است. ویژگی بارز موکب های عراقی در مردمی بودنش است. هر نوع "موکب نفتی و وقفی" در این راه خطاست. اگر عزم و هزمیست، مردم را حمایت کنند نه بیشتر.

دوم پرکردن چاله های پیش پاست. موکب هدف نیست؛ مسیر "رفتن" شویم. ایرانی ها علمی را بلند کنند که بر زمین است. مثلا برخی ایرانی ها در جمع آوری زباله ها کمک کردند. برخی دیگر در مرزها و غیره. چه اشکالی دارد بجای موکب داری، نهضت حمل و نقل رایگان زوار را تا مرزها راه بیاندازیم؟ و دهها طرح مشابه.

به این فهم، مهمترین وظیفه ما در ایام راه پیمائی، "امتداد خادمی" تا این سوی مرزهاست؛ تا تهران، اصفهان، تبریز... آنسو بی نیاز از ماست.

سوم هضم شدن در مناسک عراقی هاست. ما میهمانیم؛ محو شویم. هرآنچه ایرانی نمائی است، خطاست. فرقی نمی کند چای ایرانی یا آش ایرانی. عکس "حاج قاسم" هم اگر با فخرنمائی است؛ خطاست. سال گذشته خبری منتشر شد که رهبری با نصب عکس هایش در مسیر اربعین مخالف است. حق همین است. تنها و تنها آنچه مربوط به جهان اسلام است باید سردست گرفت.

در نهایت توجه به اصل راه پیمائی و فلسفه شکل گیری موکب هاست. موکب داری یعنی خدمت رسانی؛ خدمت برای چه؟ برای "راه پیمائی". پوستر امام و رهبری و عکس شهدا و غیره خوب است اما جایش اینجا نیست. ما با امام و شهدا به مسیر "راه پیمائی" رسیدیم اما اینجا وظیفه مان خدمت برای پیاده روی است؛ نه عکس و پوستر پخش کردن.

"هویت موکب داری" یعنی خدمت به زوار برای "پیاده روی". موکب محل "رفتن" است نه "ماندن". موکب محل "خدمت دادن" است نه "جلوه کردن". موکب محل "دگرنمائی" است نه "خودنمائی". پیاده روی اربعین خودش بزرگترین کار فرهنگی است، دنبال "کار فرهنگی ضمیمه ای" نباشیم. بزرگترین کار تبلیغی و ترویجی، خادمی زوار و اعتلای این راه پیمائی عظیم است.

یکی از آداب مهم موکب داری عراقی ها تمرکز در خادمی است. با تمام وجود تلاش می کنند، "راه پیمائی" زوار را نصرت دهند.

واقعیت اینست که اشکال این سبک تربیتی، ریشه ایست. "توزیع بسته فرهنگی" در راه پیمائی اربعین مثل مدل کارفرهنگی ما در انقلاب اسلامی است. حقیقتا فکر می کنیم کار فرهنگی در جمهوری اسلامی منحصر در شعارها و مناسک است.

اگر تمرین کنیم که بزرگترین کار فرهنگی در جمهوری اسلامی خدمت رسانی است و بزرگترین کار انقلابی، خادمی مردم است؛ آنگاه در مسیر راه پیمائی اربیعن که "انفجار فرهنگ اسلامی" و "جلوه قیام مظلومین" است، دنبال توزیع بسته فرهنگی نخواهیم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۲۲۱۱۰:۴۱:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
واقعا درست است این حرف ها. خیلی دقیق و سنجیده بود. به نظر می آید که سیاست گذاران فرهنگی حتما توجه کنند. مکتب عاشورا کلی درس دارد. نیاز نیست که ما در مکتب عاشورا خودمان را تبلیغ کنیم.وقتی منش خوب داشته باشیم خود بخود تبلیغ می شویم.
من۱۴۲۵۷۲۲۰:۴۹:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
احسنت
ناشناس۱۴۲۲۳۲۱۱:۰۷:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
خیلی خوبه که به این نکات توجه بشه
پژمان۱۴۲۲۳۴۱۱:۱۳:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۱
این مطلب کاملا بحق است.ما باید در امتداد برادران عراقی خود باشیم نه موازات آنها.جاهایی کار کنبم که خلائی حس می شود.و از دولتی شدن به شدت بپرهیزیم.و قدردان زحمات بی شائبه برادران عراقی باشیم که این راه پیمایی و این سنت با شکوه رو از اونها داریم.و بر طبل وحدت بین ایرانی و عراقی بکوبیم.
حسین۱۴۲۲۳۵۱۱:۱۴:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
عالی بود یکی از آداب مهم موکب داری عراقی ها تمرکز در خادمی است
ناشناس۱۴۲۲۴۸۱۱:۳۶:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
جانا سخن از زبان ما گویی، دقیقا متاسفانه گاهی این موکب های دولتی حرکتهایی انجام می دهندکه بعد معنوی این پیاده روی را تضعیف می کند .یکی از دوستان هر ساله به این راهپیمایی می رود امسال برای اولین بار در کربلا در موکب اداره ای که در آن کار می کرد مهمان بود .وی از بی عدالتی های حاکم براین موکب برایم تعریف می کرد مثلا او دیده بود که فردی آشنا و همکار بازنشسته درمانده خواهان جایی برای اسکان دراین موکب بود و ملتمسانه حاضر بود اگر اجازه دهند در حیاط این موکب برای یک شب استراحت کند ولی علیرغم وجود جا وامکان اسکان،دست رد به سینه او زده بودند به بهانه اینکه جاهای موجود برای مقاماتی که در راهند، رزرو شده است. به هزینه دولت ایجاد امکانات برای یک عده خاص قشنگ نیست .
ناشناس۱۴۲۴۸۶۱۷:۴۸:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
امیدوارم این مقامات فقط به فکر اسکان خودشان باشند و از این امکانات دولتی تور اقامت رایگان برای همسر و فرزندان ودیگر اعضای فامیل برپا نکنند.
ناشناس۱۴۲۲۸۵۱۲:۴۱:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
متاسفانه جنبه خدمت به زوار در حال حذف شدن است مثلا شهرداری یا فلان وزارت خانه افتخار میکند که نیرو برای کمک به زوار فرستاده مگر عراقی ها برای خادمی زوار حقوق می گیرند یا بودجه شورای شهر شهرداریها و دستگاه های دولتی را می گذارند بیایم جهانی فکر کنیم اگر منطقه ای عمل می کنیم امام حسین متعلق به دولت ها نیست برای تمام مردم و تمام زمان ها است
جواد۱۴۲۳۱۳۱۳:۲۸:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
قسمت اول صحبت را موافقم اما این دلیل نمی شود که خدمت فقط منحصر در غذا و ما یحتاج مادی زائر شود بلکه هدف اصلی اعتلای معرفت است که آن هم با تولیدات فرهنگی ممکن است.
عباس اصغری۱۴۲۳۱۵۱۳:۲۹:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
اگر این دولتی ها واقعا میخواهند در راه امام حسین(ع) کار کنند, اصلا موکب داری نکنند. اگر واقعا راست میگویند به جای هزینه جهت این همه موکب, پولش را برای جابجایی رایگان زایرین از جای جای ایران اسلامی به مرزها بدهند.
ناشناس۱۴۲۴۳۵۱۵:۵۱:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۱
البته دولت در این داستان ها هماهنگ کننده است و هزینه ها و درامدها دست نهادها و ارگان ها میباشد.
ناشناس۱۴۲۳۱۶۱۳:۳۰:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۱
بسیار خوب بود. نکته دیگر اینکه سعی نشود در کشور دیگر به دنبال القای فرهنگ خود باشیم و مثل عراقی ها فقط خدمت کنیم. در موکب های ایرانی که شبیه کشورمان است، پر است از خادمانی که قانون وضع و اجرا می کنند. صف درست می کنند و اینکه کجا بخواب و پتو را تا کن و ... . در موکب عراقی می گویند تو هر جور راحتی آن کار درست است. باور کنیم در این مورد عراقی ها از ما بهتر هستند و خدمت به زوار را از آنها یاد بگیریم.
من۱۴۲۳۵۳۱۴:۱۳:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
واقعا مدت ها بود که از الف ناامید شده بودم اما این واقعا حرف دل منم بود..
مهدی۱۴۲۳۷۰۱۴:۳۶:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۲۱
با نهضت حمل و نقل رایگان زوار را تا مرزها موافقم.
ناشناس۱۴۲۴۰۴۱۵:۱۳:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
دولتی ها بجای موکب داری, پول پارکینگ ملت رو تقبل کنند.!!
ahmad۱۴۲۴۱۴۱۵:۲۲:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۱
واقعا سخنان منطقی و درست است
ناشناس۱۴۲۴۲۹۱۵:۳۹:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
یک لحظه تصور کنید اگر قرار بود این حجم از افراد به یکباره مثلا از عراق و افغانستان بیایند برای زیارت به ایران ، آیا ما حاضر بودیم اصلا اجازه بدهیم بیایند . احترام که جای خود دارد . عراقیها به نسبت خوب برخورد کرده اند با این مقوله .
ناشناس۱۴۲۴۳۶۱۵:۵۶:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
حرف حق جواب نداره، ولی من میخوام بگم با اصل برپایی موکب‌های ایرانی در عراق مخالفم، مگر در جایی که واقعا نیاز باشه.. متاسفانه حتی در بین جامعه‌ی مومن و متدین هم افراد جوگیر و بی‌فکری وجود دارن که دقیقا میرن سراغ کارهایی که دیگران دارن بخوبی انجامش میدن، درحالیکه کارهای به زمین مانده‌ی زیادی در عراق و بخصوص کشور خودمون وجود داره، ولی سراغی ازش نمیگیرن
ناشناس۱۴۲۴۶۲۱۶:۴۰:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
خوب اگه این نفتی ها تو مرز فعال نبودن که وضعیت توزیع بنزین و گاز اینقدر نظم نداشت من چند تا مدیر هاشون رو دیدم نصف شب مشغول سرکشی و بازدید بودند
ناشناس۱۴۲۴۶۹۱۷:۰۰:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
عکس موکبی را دیدم از یکی ازشهرهای معروف و مذهبی و بزرگ ایران در چند قدمی حرم ابوالفضل العباس (ع) که تابلو زده این موکب وقفی است و فقط زوار اهل همان شهر پذیرایی می شوند . واقعا بعنوان یک ایرانی خجالت کشیدم . و بعنوان یک مسلمان بر نوع جدید مظلومیت امام حسین (ع) متاسف شدم .
ناشناس۱۴۲۴۹۷۱۸:۱۵:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
متن فوق فوق العاده بود. مواکب دولتي ما دچار آفتند. با برخي مسوولين اينها صحبت داشته ام. ماهيت اين موکبها بيشتر دستوري است. حاکميت ايران در قبال پياده روي اربعين وظايف مشخص و سنگيني دارد که بايد به آنها بپردازد. مانند وضعيت اسفناک آب مسير و موکبها که با مطالعه عرض ميکنم که در حد بحران خراب است.
ناشناس۱۴۲۵۲۲۱۹:۳۰:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
میدونید اگه انتقال زایرین رایگان بشه, چه حجمی از مردم به کربلا میرن؟؟؟؟
ناشناس۱۴۲۵۲۳۱۹:۳۱:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۱
با رایگان کردن بردن زایرین تا مرز, خیلی از ایرانی ها به کربلا میرن. الان چون قیمت ها زیاده, ملت بخاطر نداشتن پول اربعین رو به کربلا نمیرن
ناشناس۱۴۲۵۴۴۲۰:۱۶:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۱
دمت گرم گل گفتی به زودی یک کامنت میگذارم از برخورد های بعضی از هموطنان ایرانیم در مسیر
ناشناس۱۴۲۶۱۴۲۲:۱۷:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۲۱
دین سیاسی همین دیگه خدارو شکر عراق مرجع تقلیدی مثل ایت الله سیستانی دارد
میرحسین۱۴۲۶۴۳۲۳:۲۴:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۱
تشکر از حاج محسن مهدیان. به عبارتی فقط فکر نکنیم خدمت به زوار حضرت سیدالشهدا، حتما بایستی محدود به مسایل خوردنی باشه. سایر خدمات را نیز می توانیم انجام دهیم. و چه بهتر که حتی این خدمات پس از اربعین حضرت (چند روز پس از آن) نیز ادامه داشته باشد تا به الگویی زیبا برای عراقی های عزیز نیز تبدیل گردد. و چه قدر نیکوست در این ایام جنبه مهربانی امان را نشان دهیم.
مربم۱۴۲۷۴۸۰۷:۵۸:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲۲
یادمان باشد حسین ع از همه عزیزانش گذشت تا این چنین در قلب ها جای گرفت این جایگاه فقط و فقط در سینه های سوخته پر حرارت و همیشگی می ماند وهیچ تبلیغ و شعاری نمی تواند جای این خوص مردمی را بگیرد پس خودمان را با کارهای بیهوده خسته نکنیم و بگذاریم مردم این مسیر پر رمز و راز را هدایت کنند ای دولت مردان
ناشناس۱۴۲۹۰۶۱۱:۳۰:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۲
موکب؟!!! نمیتونی بنویسی " چادر صحرایی" یا واژه فارسی بکار ببری؟
ناشناس۱۴۳۷۳۲۱۰:۲۷:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۲۳
این هم اشکال شد؟صحرا هم که غیر ایرانی است برادر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین