بازی پلیس خوب در زمین ترامپ و کنگره/ «پیشنهاد تکمیلی» مکرون برای مذاکره دوباره و اصلاح برجام

گروه سیاسی الف،   3960820271 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرانسه در ماه های اخیر همیشه این خواسته را مطرح کرده که توافق هسته ای از طریق تلاش برای نظام دادن به فعالیت‌های موشکی ایران و تعیین تکلیف فعالیت‌های هسته ای پس از سال 2025 تکمیل شود.

بازی پلیس خوب در زمین ترامپ و کنگره/ «پیشنهاد تکمیلی» مکرون برای مذاکره دوباره و اصلاح برجام

 این در حالی است که 8 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران به طور کامل به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای عمل کرده اما فرانسه همسو با آمریکا خواستار اعمال تغییرات در برجام شده است.

به گزارش الف، در این راستا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر به کشورهای خلیج فارس پیشنهاد اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای ایران را ارائه داد تا به این صورت برنامه موشکی ایران نیز در آن گنجانده شود.

مکرون گفت توافق هسته‌ای ایران باید «حفظ شود» اما باید دو ستون دیگر به آن افزوده شود. رئیس جمهور فرانسه گفت قصد دارد «فعالیت‌های موشکی ایران» را مورد مذاکره قرار دهد «و در صورت لزوم، تحریم‌هایی درباره آن وضع شود». وی همچنین ادعا کرد خواستار انجام مذاکراتی درباره «هژمونی ایران در سراسر منطقه» است.

مکرون روز پنجشنبه در دبی گفت: «من تلاش می‌کنم تمامی طرف‌هایی که برجام را زیر سوال برده اند، شرکای آمریکایی ما و عربستان سعودی را قانع کنم». وی پس از آن به عربستان سعودی سفر کرد و گفت درباره برنامه موشکی ایران «بسیار نگران» است. وی در ریاض ادعا کرد: «نگرانی‌های بسیاری درباره ایران وجود دارد. ما باید درباره موشک‌های بالستیک ایران مذاکراتی ترتیب دهیم».

وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره اینکه ایران 2 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، کاملا جدی می گیرد و از تهران می خواهد تا به همه تعهدات بین المللی اش پایبند باشد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه ایران را متهم به عرضه موشک به حوثی های یمن کرده و از سازمان ملل خواسته است تا تهران را به خاطر این اقدامات پاسخگو کند.

آلکساندر جورجینی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری خود گفت: ما اتهامات آمریکا را جدی می گیریم و اهمیت فوق العاده زیادی برای پایبندی تهران به تعهدات بین المللی اش قائل هستیم از جمله ممنوعیت ارسال سلاح که بر اساس قطعنامه های 2216 و 2231 شورای امنیت، بر این مساله تاکید شده است.

وی به این سئوال پاسخ نداده است که آیا فرانسه از اقدامات احتمالی شورای امنیت علیه ایران حمایت خواهد کرد یا نه.

ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که انتظار یک دیدار و نشست چالش برانگیز را با همتای ایرانی خود در تهران خواهد داشت. وزیر خارجه فرانسه قرار است اواخر ماه جاری میلادی به ایران سفر کند.

واکنش ایران به اظهارات رئیس جمهور فرانسه

کمال خرازی، وزیر خارجه اسبق ایران در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی اشتاندارد گفت که درباره (برنامه) موشکی ایران مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

وزیر خارجه اسبق ایران گفت که تمامی طرف‌های دیگر امضا کننده توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند که آمریکا در توافق باقی بماند.

وی درباره مذاکره درباره برنامه موشکی ایران هم گفت: «مذاکره دیگر و یا مذاکره تکمیلی در کار نخواهد بود.مسئله موشکی و توانایی ما در زمینه دفاع قابل مذاکره نیستند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص کشورمان در سفر به برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس، ضمن ابراز تاسف از این اظهارات گفت: انتظار ما از فرانسه این است که تحت تاثیر القائات و آدرس های غلط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرند و نسبت به تحولات منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس واقع بین، منصف و دوراندیش باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: رئیس جمهور فرانسه و سایر مقامات فرانسوی به خوبی می دانند طرح اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران با واقعیات دهه های اخیر تحولات در منطقه خاورمیانه تطابقی ندارد؛ ما معتقدیم برخورد مسئولانه ایجاب می کند که فرانسه متحدان خود در منطقه خلیج فارس را به در پیش گرفتن سیاست ها و رویکردهای عاقلانه و به دور از احساسات متقاعد کند.

وی ادامه داد:  بارها به مقامات فرانسوی گفته ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود؛ ضمن آنکه فرانسه نسبت به موضع قاطع کشورمان مبنی بر اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست هم کاملا آگاه است.

قاسمی بیان کرد: گزارشات سازمان ملل متحد درخصوص عوامل بروز بحران انسانی در یمن نباید نادیده گرفته شده و در قبال جنایات جاری عربستان سعودی در یمن و بمباران دائمی مراکز و اماکن غیرنظامی و کشتار بدون توقف زنان و کودکان و بی گناهان در این کشور سکوت معناداری در پیش گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: بدون تردید، این سکوت توسط حکام سعودی به عنوان چراغ سبزی برای تداوم ارتکاب به چنین اعمال غیرانسانی تلقی می شود. انتظار می رود دولت فرانسه با اتخاذ تدابیر ملموس از جمله وادار کردن متحدان خود در منطقه به توقف فوری جنگ و خونریزی در جهت ایجاد آتش بس و برقراری صلح و ثبات در یمن قدم بردارد.

یکی از مشاوران در تیم مذاکره کننده ایران هم از اظهارات مکرون اظهار شگفتی کرد و گفت پاریس در مذاکرات هسته‌ای سال 2015، «نقش سازنده‌ای ایفا نکرده بود». وی خاطر نشان کرد: «این عنصر بدبینی فرانسوی‌ها بود که روند مذاکرات را طولانی کرد».

 دو خواسته جدید فرانسه

چندی قبل نیز مکرون از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرد از پایبندی به توافق هسته‌ای ایران به طور کامل اطمینان حاصل شود. رئیس جمهور فرانسه اواخر هفته گذشته در مصاحبه ای با مجله آمریکایی تایم گفت که به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد لغو برجام هشدار داده است.

در این مصاحبه امانوئل ماکرون تلاش های خود را برای متقاعد کردن دونالد ترامپ در جهت پایبندی آمریکا به توافق اتمی با ایران بیان داشته است. امانوئل ماکرون می گوید: « به او گفتم (ترامپ) چه گزینه دیگری را در باره ایران در نظر گرفته ای؟ واقعاً چه پیشنهادی داری؟ اگر بخواهی توافق اتمی با ایران را نقض کنی، یک کره شمالی جدید را به وجود خواهی آورد.

ماکرون می گوید از ترامپ دوباره پرسیدم: «گزینه دیگرت در قبال ایران چیست؟ آیا گزینه ات جنگ علیه ایران است؟ به او گفتم حمله به ایران دیوانگی است.»

روز 10 آبان نیز ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در نشستی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت که برای فراهم کردن مقدمات سفر امانوئل مکرون و طرح نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه خاورمیانه به تهران سفر خواهد کرد.

وی در ادامه اظهارات خود بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دفاع کرد و با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس پیشین غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: این توافق امکان اینکه ایران بتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد را دست کم برای 10 سال از بین برده است.

لودریان افزود: اما این باعث نمی‌شود که ما راسخ نباشیم و درباه دیگر مسائل ایران، ازجمله برنامه موشکی این کشور و فعالیت‌هایش در منطقه درخواستی نکنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۱۰۷۰۷:۵۷:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
ماکرون به عنوان سیاست مدار جوان بسیار عجول است ، نیامده می خواهد ره صد ساله را یکشبه طی کند.
ناشناس۱۴۲۱۳۴۰۸:۲۵:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
خوبست به آقای مکرون وقبل از سفرش به ایران یادآورشویم: آیا ایشان حملات موشکی وهوایی به شهرهای ایران وبه خاک وخون کشیدن کشور ما را در جنگ تحمیلی درمدت هشت سال با سلاح های ساخت...........دیده است؟.آیا امکان ندارد که کشورهای پیرامون ما را در جهت پیشبرد اهداف خود وادار به جنگ نیابتی علیه ما بکنند؟. ما باید آنقدر قوی باشیم که کسی بخود اجازه تجاوز به کشور مارا ندهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین