توافق پوتین و ترامپ درباره بیانیه سوریه با تاکید بر حل سیاسی بحران

گروه جهان الف،   3960820065

رهبران روسیه و آمریکا درباره بیانیه‌ای مشترک درباره سوریه توافق کردند.

 توافق پوتین و ترامپ درباره بیانیه سوریه با تاکید بر حل سیاسی بحران

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او امروز (شنبه) بر سر بیانیه سوریه توافق کردند.

این بیانیه بر متحد کردن تلاش‌ها در مبارزه با گروه تروریستی داعش تمرکز دارد.

دو طرف همچنین بر اهمیت مناطق کاهش تنش به عنوان راه حلی موقت تا رسیدن به راهکاری دائم درباره سوریه تاکید کردند.

پوتین و ترامپ همچنین درباره لزوم ادامه کانال‌های ارتباطی فعال میان دو کشور توافق و تاکید کردند، راهکار نظامی برای سوریه وجود ندارد.

پوتین و ترامپ در عین حال از تمامی طرف‌های سوریه خواستند در مذاکرات ژنو شرکت کنند.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داده بود، دولت دونالد ترامپ دنبال توافقی با روسیه است که شامل سه بند تمدید توافق "منع برخورد" در شرق سوریه، تقویت توافق مناطق کاهش تنش و آغاز مذاکرات سیاسی در ژنو با نظارت بین‌المللی برای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است.

براساس اطلاعات فاش شده، واشنگتن به مرحله مابعد داعش و ترتیب دادن وضعیت حضور نیروهای نظامی‌اش در شرق رود فرات با نزدیک شدن نابودی داعش فکر می‌کند برای همین ارتش آمریکا برای تمدید توافق منع برخورد نظامی با ارتش روسیه و هم‌پیمانانش در سوریه تلاش می‌کند. این توافق اواسط سال میلادی جاری در امان حاصل شده بود. این توافق شامل سیطره نیروهای "سوریه دموکراتیک" بر مناطق شرق رود فرات در ازای سیطره نیروهای نظام بر غرب رود فرات به جز مناطق اندکی است. مناطق تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک به سمت شهر الطبقه و مناطق تحت سیطره نیروهای نظام به سمت المیادین و بوکمال است.

واشنگتن مراقب اظهارات مسؤولان دمشق درباره قصدشان برای پیشروی به سمت شهر رقه است در نتیجه می‌خواهد توافق منع برخورد با روسیه را برای مرحله مابعد داعش تمدید کند به ویژه اینکه روسیه درباره حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و تمایلش برای افزایش هماهنگی میان دو طرف صحبت می‌کند.

نکته دوم در پیشنهاد آمریکا درباره مناطق کاهش تنش به ویژه درباره توافق جنوب غرب سوریه است. این توافق با نظارت آمریکا، روسیه و اردن حاصل شد و شامل دور کردن نیروهای غیرسوری یعنی "جنبش النجباء" از مرزهای اردن و خط درگیری در جولان اشغالی است. اما واشنگتن معتقد است که روسیه به خوبی برای فشار بر ایران جهت اجرای بندهای این توافق تلاشی نکرده و بعد از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران، تغییر چشمگیری مشاهده نشده است.

یک مسؤول غربی گفت: توافق کاهش تنش در جنوب غرب سوریه آزمون نفوذ روسیه بر ایران بود و تا به این لحظه به نظر می‌رسد ایران یا تمایلی به دور کردن شبه نظامیان خود از مرزهای اردن و جولان ندارد یا اینکه توانایی این کار را ندارد. اسرائیلی‌ها بارها هشدارهایی را به روس‌ها در این باره داده‌اند.

نکته سوم درباره مذاکرات سیاسی است. دولت ترامپ به توافق درباره مذاکرات ژنو بعد از نابودی داعش توجه دارد. اکنون تمرکز روند آستانه بر تدابیر اعتمادسازی و امور نظامی برای کاهش تنش و احتمال توافق جدیدی در جنوب دمشق با موکول کردن امور سیاسی به مذاکرات ژنو است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز بعد از رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور بر اهمیت حمایت از مذاکرات ژنو و تلاش‌های استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تأکید کرد.

در صورت دستیابی به این توافق، واشنگتن و کشورهای غربی انتظار دارند که مسکو با تمدید قطعنامه ۲۱۶۵ درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه از طرق مرزها از اردن و ترکیه به مناطق کاهش تنش موافقت کند. همچنین توافق میانه‌ای بین پیش نویس‌ قطعنامه‌های کشورهای غربی و روسیه برای تمدید مهلت کمیته مشترک تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی در سوریه حاصل شود.

از سوی دیگر استفان دی‌میستورا نیز به مذاکرات خود با کشورهای غربی ادامه می‌دهد. وی قبل از دیدارش با مسؤولان روسی در ژنو با مسؤولان فرانسوی در پاریس دیدار خواهد کرد. رمزی عزالدین رمزی، معاون دی میستورا نیز مذاکراتی را برای تضمین موفقیت نشست مخالفان سوری که ۲۲ و ۲۳ ماه میلادی جاری برگزار می‌شود، داشته است. احتمالا در دور هشتم مذاکرات ژنو معاون وزیر خارجه آمریکا با همتای روسش شرکت داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین