دودستگی شورای امنیت در باره حوادث شیمیایی سوریه

گروه سیاسی الف،   3960818013
دودستگی شورای امنیت در باره حوادث شیمیایی سوریه

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه گزارش کرد: اعضای شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحقیقات پیرامون حوادث شیمیایی سوریه اختلاف نظر عمیق دارند به طوری که این امر مانع توافق آنها در نشست این شورا شد.
به گزارش ایرنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه در گزارش خود خاطرنشان کرد: در شورای امنیت بار دیگر این سئوال که چه کسی در استفاده سلاح شیمیایی در سوریه مقصر است، مطرح شد. گزارش جدیدی در باره تحقیقات پیرامون این حوادث در سوریه به شورای امنیت ارائه و بار دیگر دمشق متهم شد.
رسانه روسی افزود: هیچ مدرکی برای اثبات ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه وجود ندارد و حتی کارشناسان کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در محل حادثه در سوریه نیز حضور نیافته اند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه با بیان اینکه بحث ها در نشست روز سه شنبه شورای امنیت در باره سوریه داغ بود، افزود: روسیه و چین از یک طرف و کشورهای غربی از طرف دیگر، مواضع کاملا مخالف در مساله تحقیقات پیرامون کاربرد مواد شیمیایی در سوریه دارند.
رسانه روسی گفت: گزارش کمیسیون سازمان منع تسلیحات شیمیایی کاملا ناقص بوده و با گذشت شش ماه از واقعه خان شیخون هیچ یک از بازرسان این سازمان در محل حادثه حضور نیافتند.
ادمون موله رئیس کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در باره حوادث شیمیایی سوریه به شورای امنیت گزارش داد این واقعیت را پنهان نکرد که اعضای کمیسیون در سوریه و محل حادثه حضور نیافته اند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه افزود: با وجود اعتراف موله به این واقعیت، اما عدم حضور بازرسان این کمیسیون در سوریه بر گزارش آن تاثیری نگذاشت و در آن دمشق متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شده است.
در گزارش رسانه روسی آمده است: گزارش کمیسیون تحقیقات کاملا با مواضع آمریکا و متحدانش در باره حوادث شیمیایی سوریه مطابقت می کند و واشنگتن بر اساس همین موضع گیری در ماه آوریل پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را موشک باران کرد.
شبکه تلویزیونی روسی در پایان گزارش خود گفت: با وجود اینکه مدت ماموریت کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی پس از 9 روز به پایان می رسد، در شورای امنیت در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، قطعنامه تمدید ماموریت کمیسیون تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» که از سال 2015 تحت نظارت سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی فعالیت می کرد، روز سوم آبان ماه از سوی روسیه در شورای امنیت وتو شد.
روسیه در بیانیه ای در این مورد اعلام کرد: سیاست آمریکا در مساله تحقیقات حوادث شیمیایی سوریه برای تلاش های دیپلماتیک بین المللی زیانبار است و مسکو قطعنامه پیشنهاد شده درباره تمدید فعالیت کمیسیون مشترک تحقیقات را به دلیل رویکرد نادرست واشنگتن وتو کرد.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه به دلایلی که بارها بطور علنی و در دیدارهای کاری با سایر اعضای شورای امنیت اعلام کرده بود به این قطعنامه رای منفی داد. دلیل اصلی این است که نباید این گونه تصمیمات مهم را نسنجیده و بدون ارزیابی دقیق اوضاع سوریه گرفت.
در بیانیه گفته شده است: بدون چنین ارزیابی، تشخیص عاقلانه بودن تمدید ماموریت «سازوکار تحقیقاتی مشترک» در شرایط تغییر نیافته یا ضرورت اصلاح آن که در قطعنامه 2319 پیش بینی شده، ناممکن است.
«طرف آمریکایی پیش نویس قطعنامه را برخلاف منطق و مراحل معمول شده در شورای امنیت به رای گیری گذاشت و بدیهی است اهداف خود را دنبال می کرد که دور از اهداف ایجاد «سازوکار تحقیقاتی مشترک» برای تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه بود.»
تحقیقات بین المللی پیرامون حوادث سوریه که تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» یا به اختصار JIM شناخته می‌شود، از سال 2015 با رای موافق همه اعضای شورای امنیت، به صورت مشترک زیر‌نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آغاز بکار کرد.
مجوز ادامه تحقیقات در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) به پایان می‌رسد و این هیات روز 26 اکتبر (4 آبان) گزارشی از حادثه شیمیایی در شهر خان شیخون سوریه را ارائه داد. مسکو این گزارش را ناقص خواند.
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت ابتدا تعویق رای‌گیری در خصوص تمدید ماموریت هیات تحقیقات را تا زمان انتشار این گزارش خواستار شد؛ ولی پس از بی‌توجهی اعضا به این درخواست، قطعنامه را وتو کرد.
وی پیش از رای‌گیری، با اشاره به فضاسازی رسانه‌‌ای کشورهای غربی گفت: سعی نکنید اینگونه القا کنید که اگر این قطعنامه امروز تصویب نشود، کار هیات تحقیقات به اتمام می‌رسد.
نبنزیا ادامه داد: ما آماده طرح مجدد این مسئله پس از انتشار و بررسی نتیجه تحقیقات هستیم.
حادثه شیمیایی خان شیخون در چهارم آوریل سال جاری (15 فروردین) رخ داد و در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند. رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هیچ گونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در ادامه همین خط رسانه‌ای، روسیه را به کارشکنی در مسیر تحقیقات متهم کرد و بار دیگر مسئولیت حادثه خان شیخون را متوجه دولت سوریه دانست.
این در حالی است که دولت این کشور در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.
«میخاییل اولیانوف» مدیر بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه،در این مورد به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود که اعضای هیات تحقیقاتی مشترک، برخی فعالیت‌ها را از دفتر‌های کار خود در لاهه و نیویورک انجام داده‌ و از نمونه برداری صحیح از مراکز مورد تحقیق خودداری کرده‌اند.
نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، چند مورد کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضدسوری است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. اسراییل چه باید بکند؟ 

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین