وضعیت قرمز کمبود آب در شهرستان جویبار

گروه اجتماعی الف،   3960818012
وضعیت قرمز کمبود آب در شهرستان جویبار

کمبود حدود 60 درصدی آب مورد نیاز بخش کشاورزی در جویبار سبب شده است تا این مشکل به مهم ترین موضوع بحث در تازه ترین نشست مدیریت بحران این شهرستان تبدیل شود .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نشست مدیریت بحران این شهرستان روز چهارشنبه در حالی برگزار شد که مدیران دستگاههای ذیربط بر ضرورت چاره اندیشی در این باره تاکید کرده و راه حل های خود را ارائه دادند.
مدیر امور منابع آب شهرستان های قائمشهر و جویبار در این نشست گفت : با توجه به این که ما در بحث آب شرب و کشاورزی دارای مشکل هستیم ، باید با تشکیل نشست های مختلف ، از بروز بحران در سال آینده پیشگیری کنیم .
هادی نیک اختر افزود : شهرستان جویبار 9 هزار و 850 هکتار اراضی شالیزاری دارد که آب مورد نیاز این اراضی در زمان کشت 98 میلیون متر مکعب است .
وی آب مورد نیاز چهار هزار و 200 هکتار باغ مرکبات شهرستان را هم حدود یکصد میلیون متر مکعب برآورد کرد و گفت : این در حالی است که مجموع آب در دسترس شهرستان شامل چاهها ، آب بندان ها و سد ها 52 میلیون متر کعب است .
این مسئول آب مورد نیاز کشاورزی شهرستان را حدود 115 میلیون متر مکعب اعلام کرد و نسبت به ضرورت چاره اندیشی برای جلوگیری از بروز بحران در سال آینده هشدار داد .
نیک اختر با تاکید بر اینکه شرایط آب و هوائی منطقه در حال تغییر است ، گفت : با توجه به این آمار و ارقام ، حتی احساس خطر در نحوه تامین آب شرب هم وجود دارد.
** ضرورت جلوگیری از کشت مجدد برنج
مدیر امور منابع آب شهرستان های قائمشهر و جویبار بر ضرورت جلوگیری از کشت دوباره برنج در این شهرستان تاکید کرد و به کشاورزان هشدار داد : با توجه به تعداد چاههای آب موجود در شهرستان ، کشت دوم محصولات خسارات جبران ناپذیری به آبهای زیر زمینی شهرستان وارد می کند.
وی یکی دیگر از راههای جلوگیری از خشکسالی را شناسایی چاههای غیر مجاز و مسدود کردن آنها دانست و افزود : تاکنون حدود 140حلقه چاه غبرمجاز در این شهرستان شناسایی شده است .
نیک اختر با اعلام اینکه از این تعداد چاه ، تاکنون 10 حلقه برای جلوگیری از برداشت پر شده است ، ادامه داد : همچنین پرونده 15 حلقه چاه در مرجع قضائی مطرح است تا دستور پر کردن صادر شود.
** احداث آبندان در منطقه چپکرود
بخشدار گیلخواران هم با اعلام این که در این بخش بیش از یکهزار و 600 هکتار آبندان وجود دارد ، گفت : اما تمرکز آبندان ها در دهستان لاریم ، مرکز بخش و بخشی از بالادست دهستان چپکرود است .
محمد حسین فقیه افزود : خطر کم آبی در روستاهای پائین دست و روستاهای همجوار دریا در حال عمیق شدن است .
وی نسبت به شور شدن آب چاهها و مسیر پیشرفت سفره های آب شور به سمت اراضی کشاورزی هشدار داد و گفت که در این راستا هم مصرف مازاد آب شیرین زیاد است که باعث می شود تا در دهستان چپکرود دچار شوری آب شویم.
بخشدار گیلخواران احداث آببندان در چپکرود را بهترین گزینه برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان و جلوگیری از تعرض بیشتر به منابع زیرزمینی دانست و افزود که این پیشنهاد مورد تائید کارشناسان محیط زیست ، بخشدار و اداره امور آب شهرستان است .
وی توضیح داد : احداث آب بندان سبب تقویت سفره زیرزمینی آب و مدیریت بهینه آب جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزی روستائیان خواهد شد.
فقیه با تاکید بر اینکه هر ساله بخش گیلخواران با مشکل کم آبی مواجه می شود ، گفت : هم اکنون روستاهای پهناب ، امام زاده محمود ، میان ملک و علی کلا که آبشان از خط پمپاژ ' انارمرز ' تامین می شود ، با مشکل کم آبی مواجه هستند.
بخشدار بخش گیل خواران گفت که برای رفع این مشکل باید ایستگاه پمپاژ جدید هم در این روستاها احداث شود .
** حفر چاه در پهناب
بخشدار مرکزی جویبار هم در این جلسه با بیان اینکه حفر چاه در سیمرغ باعث شده است تا بخشی از مشکلات آب روستائیان برطرف شود ، گفت : حفر یک حلقه چاه در ایستگاه سیاهرود پهناب بسیار ضروری است .
محمد مدانلو از شرکت آب منطقه ای مازندران خواست تا با بررسی منطقه پهناب ، برای حفر چاه اقدام کند تا بخشی از مشکلات اهالی روستاهای پهناب و لاریم رفع شود.
وی مشکل اصلی روستاهای بخش مرکزی را فرسودگی شبکه آبرسانی اعلام کرد و گفت که شکستگی لوله در برخی از روستاها حتی سبب نگرانی اهالی می شود.
** گره گشائی با همکاری مدیریت منابع آب
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان جویبار هم در این جلسه گفت : در شهرستان جویبار 9 حلقه چاه در مدار قرار دارد که 380 لیتر آب در ثانیه از آنها استحصال می شود که سهم این شهرستان 180 لیتر در ثانیه براساس خانوار است .
کریمی با بیان اینکه از این میزان آب سهم روستاهای این شهرستان 40 لیتر در ثانیه است ، بیان کرد : این آب باید براساس سرانه جمعیت در هر خانوار توزیع شود.
وی از فرماندار خواست برای مدیریت در بحث آب کارگروه آب شرب تشکیل شود و تاکید کرد که این کار موجب می شود تا شهروندان بیشتر با خطر کم آبی آشنا شوند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستائی جویبار نیز با بیان اینکه مشکل کم آبی در روستاهای این شهرستان از سیمرغ تامین می شود ، گفت : کوچک ترین مشکل در خط انتقال آب شهرستان کیاکلا به این شهرستان باعث می شود تا ما برای تامین آب روستائی با مشکل مواجه شویم .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین