راهکارهای طب سنتی برای کاهش "فشار خون"

گروه سلامت الف،   3960817220

یک متخصص طب سنتی گفت: "فشار خون" بالا عاملی مهم و خطرساز برای ایجاد سکته قلبی، حمله مغزی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی پیشرفته و بیماری‌های عروق محیطی در انسان است و طبیعتاً با کنترل آن در سطح نرمال می‌توان از وقوع عوارض جلوگیری کرد.

به گزارش باشگاه خبنرگاران پویا؛ روشنک قدس، متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بیماری پرفشاری خون از دسته امراض امتلاییه در طب ایرانی است، امتلا در لغت به معنای «پُری و انباشتگی» و به لحاظ طبی به معنای تجمع مواد زاید در بدن و عدم تناسب بین میزان مصرف مواد با خروج آنها از بدن به دلایل مختلف از جمله یبوست و ... است؛ این عدم تناسب عموما از پرخوری، درهم‌خوری و عدم رعایت ترتیب غذا (خوردن غذای غلیظ مثل ماکارونی قبل از غذای لطیف مثل سالاد کاهو) پدید می‌آید.

وی در ادامه افزود: برای پرهیز از وقوع امتلا در بدن و کاهش فشار خون، طب سنتی راهکارهایی را در نظر گرفته است.

قدس به مواردی از این راهکارها اشاره و خاطرنشان کرد: حجم غذای مصرفی در هر وعده کاهش یابد و از مصرف مدوام غذاهای غلیظ نظیر گوشت گاو، غذاهای کنسروی، انواع سس‌ها و لازانیا و ماکارونی و ... بپرهیزند و اگر کار سنگین بدنی ندارند، سعی کنند از غذاهای لطیف مثل گوشت مرغ، گوشت گوسفند، سالاد کاهو و ... استفاده کنند؛ از تداخل طعام یا همان وارد کردن غذای جدید پیش از اتمام هضم غذای خورده شده قبلی پرهیز کنند و از سوء ترتیب در مصرف غذا (یعنی مصرف غذای غلیظ پیش از غذای لطیف) و از خواب و جماع هنگام پری شکم اجتناب کنند؛ حرکت ملایم (ورزش معتدل) را هرگز فراموش نکنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: طب ایرانی وجه تمایزش با طب رایج در قائل بودن به مزاج مختلف در افراد مبتلا به یک بیماری واحد است و این امر سبب خواهد شد که نسخه درمانی برای یک بیماری نظیر پرفشاری خون برای دو فرد مختلف، متفاوت نوشته شود البته نقاط مشترکی خواهند داشت.

قدس متذکر شد: مصرف بی‌رویه و سرخود انواع گیاهان و دمنوش‌ها می تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری شود بنابراین بهتر است در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید؛ برخی از گیاهان نیز در این رابطه بی‌تاثیر نیستند مانند گیاه بومادران و گیاه کیالک بیشتر در کاهش فشار خون دیاستولیک موثرند و آب آلبالو، چای ترش، سیر و برگ زیتون بیشتر بر روی فشار خون سیستولیک تاثیر دارند؛ سیاهدانه و آب انار هم بر فشار خون سیستولیک و هم بر فشار خون دیاستولیک مفیدند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی جز خوراکی‌ها ممکن است در نوسانات فشار خون تاثیر بگذارد به جام جم آنلاین گفت: بر اساس فلسفه طب ایرانی، درگیری اعضای دیگر نظیر سوء مزاج های کبد، کلیه‌، ریه، طحال و امعاء به عنوان اعضای مشترک می‌تواند در ابتلا به پرفشاری خون یا دقیق‌تر بگوییم در ایجاد انواع امتلا نقش ایفا می کنند؛ اعراض نفسانی به معنای امروزی‌اش استرس و فشارهای روحی و روانی هم در ابتلا به این بیماری و نوسانات آن به شدت تاثیر‌گذار خواهند بود.

این متخصص طب سنتی در رابطه با خطرات و عوارض فشار خون بالا گفت: فشار خون بالا عامل خطر مهمی برای سکته قلبی، حمله مغزی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی پیشرفته و بیماری‌های عروق محیطی است و طبیعتاً با کنترل آن در سطح نرمال می‌توان از وقوع عوارض جلوگیری کرد.

وی به زنان باردار دارای فشار خون توصیه کرد: با توجه به محدودیت استفاده از داروها حتی تعدادی از داروهای گیاهی در زمان بارداری، تنها توصیه این است که در صورتی که بارداری انتخابی باشد و با برنامه‌ریزی قبلی قرار است اتفاق افتد حتما با در نظر گرفتن تدابیر غذایی که در بالا ذکر شد سعی کنند وزن خود را کنترل کرده تا از میزان امتلای احتمالی بدن آنها قبل از بارداری که قطعا در بارداری تشدید خواهد شد کاسته شود.

قدس در پایان خاطرنشان کرد: اما اگر بارداری تصادفی اتفاق افتاد هم به دلیل اینکه بعضی از این گیاهان روی جنین آثار نامطلوبی دارند در نتیجه باز هم تاکید بر رعایت دستورات غذایی فوق خواهد شد؛ هر چند که موارد محدودی از داروها هستند که قابل تجویز در بارداری هستند اما باید حتما تحت نظر متخصص طب سنتی و بر اساس مزاج خانم باردار تجویز و پیشنهاد شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین